Wat is er nieuw

Aquarium water voor Caridina garnalen

Girovi

New member
Lid geworden
8 februari 2026
Leeftijd
34
Onlangs heb ik een 45 liter aquarium opgestart en ik ben van plan om deze garnalen te gaan houden: https://www.aquarium-garnalen.nl/product/20434318/red-fancy-tiger-garnalen.

Ik heb leidingwater in mijn aquarium maar las dat meestal osmosewater beter is voor de meeste Caridina garnalen, maar dat er soorten zijn die het ook goed doen op gewoon leidingwater. Valt de aangegeven soort daar onder? Ik heb een ph verlagende bodem, veel planten en er komen geen vissen bij. De ph waarde is onder 6. Gh is goed maar kh is ongeveer 9.

Met een ph verlagende bodem kun je beter met osmose verversen want anders verliest de bodem snel zijn werking.

Deze garnalen moet je max op een ph van 6 houden en doorgaans is water uit de kraan een stuk hoger.

Hoelang zou de bodem dan ongeveer mee gaan? Gaat dit over maanden of jaren? De ph zit wel onder 6

Ja nu zit die onder de 6 en ik weet niet welke je hebt maar als je met kraanwater werkt scheelt dat aanzienlijk hoor. Hoelang die meegaat hangt af van het water waar je mee ververst.

KH is veel te hoog, verversen met osmose. Enkel kraanwater hou je wel je pH laag maar gaat je bodem afhankelijk van hoevaak je ververst een stuk korter mee dan wanneer je osmose zou gebruiken.

Is dit de eerste keer dat je garnalen gaat houden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan