Wat is er nieuw

Aquarium zonder toebehoren, welk merk?

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Hooi!

Helaas zijn zware wegwerkzaamheden x een 100 jaar oud huis, mijn aquarium te veel geworden. Door het schudden van het huis zijn de kitranden los gescheurd.
Ik heb de vissen en het apparatuur kunnen redden, maar de bak zelf niet en ben nu op zoek naar een nieuwe bak van 60 x 30 x ? (was voorheen 37), want hiervoor heb ik nog een lichtkap liggen.

Ik wacht natuurlijk nog even met een nieuw aquarium tot ze klaar zijn met de wegwerkzaamheden, maar ik ben nu wel wat huiverig geworden. Welk merk is betrouwbaar? Het hoeft echt niks fancy te zijn. Ik heb alle toebehoren liggen, ik heb echt alleen een glazen bak nodig waarbij ik me 'geen' zorgen hoef te maken dat deze springt of dat de kwaliteit van de kitranden te laag is.

Tot op heden heb ik zes aquaria gehad, allen tweedehands, en vier van die zes zijn gesneuveld. Het zal wel domme pech zijn, maar tis zo onderhand echt niet grappig meer. Ik wil nog zo'n incident graag voorkomen.
De gesneuvelde bak was een Juwel.

Thanks!
 
Vervelend dat je zo'n pech hebt met die wegwerkzaamheden. 🙄 En met de aquaria die telkens niet betrouwbaar bleken.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik willen zeggen: laat een bakje maken van plexiglas!
Waarom? Dat is --mits netjes gemaakt-- veel beter bestand tegen lek raken. De plexiglaspanelen worden namelijk aan elkaar gesmolten. Een beetje vergelijkbaar met hoe het "lijmen" van PVC-onderdelen werkt. Een chemische lasverbinding.

Het is in de eerste aanschaf duurder dan een glazen bak, dat wel. En misschien probeer jij wel op de centen te letten, gezien je geschiedenis van tweedehands bakken. Maar dan zou ik eigenlijk júíst plexiglas aanbevelen, omdat het op de lange termijn dus betrouwbaarder is dan glas. En het scheelt je wellicht een paar keer dweilen...

Wil je toch echt liever glas, dan denk ik (? maar nooit een goede vergelijking gemaakt) dat het voor een grootte van 60 x 30 niet verschrikkelijk veel uitmaakt waar je aanklopt. Of iemand op dit forum moet nog een bepaald merk of een specifieke aquariumbouwer weten die extra veel liefde in het verlijmen van die bakken stopt. Ik neem aan dat daar dan ook wel een prijskaartje aan hangt. Maar ik zou willen herhalen: een aquarium van glas is simpelweg niet zo duurzaam als een van plexiglas. 🧐
 
Laatst bewerkt:
In wat voor tijdsbestek zijn de aquaria gaan lekken?
 
Vervelend om mee te maken! Je hebt wel pech! Als het voor je mogelijk is dan zou ik toch een groter aquarium kiezen van bijvoorbeeld 80 cm. Dan heb je wat extra speling met de bezetting., stabiliteit van het aquarium.
 
Ik zou toch eens goed kijken naar de locatie waar je bak staat. Kans bestaat dat deze niet 100%vlak is.
Ik heb hier in m'n 25 jaar als aquariaan al ontelbare 2dehands bakken gekocht (tot wel 500l groot) en nog nooit heeft er eentje het begeven (*houdt hout vast*)
 
Kijk inderdaad eerst even goed naar de plek waar je aquarium staat/stond, naar de kast waar je hem op hebt staan. Heb je een mat tussen je aquarium en je kast? En als tip voor een nieuw aquarium. Ik heb laatst een Ila gekocht van 60x40x40, maar die is best wel heel duur. Ik heb ook gekeken naar de Superfish scaper, zit wel een lampje en een filter bij, maar die kan je misschien bewaren voor later of verkopen.
 
Ik zou toch eens goed kijken naar de locatie waar je bak staat. Kans bestaat dat deze niet 100%vlak is.
Ik heb hier in m'n 25 jaar als aquariaan al ontelbare 2dehands bakken gekocht (tot wel 500l groot) en nog nooit heeft er eentje het begeven (*houdt hout vast*)
Aquarium van @BigSmoke staat al 20+ jaar langs een spoorbaan als ik me niet vergis
 
ik zou zeker niet voor kunststof gaan veel te kras gevoelig.
losse glazen bakken van die maakt kosten nieuw iets van 30-50 euro
persoonlijk zou ik gewoon een tweedehands kiezen

als de naden scheuren zitten er spanningen in de bak en staat hij waarschijnlijk niet goed vlak
 
Lijkt meer aan de hand als slechte bakken zeker bij juwel aangezien deze in een eigen frame staan
Daarnaast is de inhoud van de bak dermate weinig qua druk dat je zou vermoeden dat hier iets anders aan de hand is.
Of het moet zo zijn geweest dat de bakken los van de kast kwam en weer neer gekwakt werden maar dat houd geen enkele bak vol.
Paar jaar terug hebben ze hier op pak weg 150 meter staan staan heien voor een nieuwe brug fundering palen van zon 21 meter glazen en kopjes stonden te dansen in de kast bij iedere klap
de bakken staat nog steeds hier gevuld en wel 😉 :thumbs:
 
Ik denk dat zoals met alles eigenlijk de kwaliteit van de hele goedkope bakjes niet echt super is. Ik heb dan zelf ook al een aantal van 60cm gehad van Juwel en Hagen en na enkele jaren zag ik daar ook dat de kitrand boven in de hoek wat losliet waardoor er water uit druppelde. Zover ik weet stonden die verder wel waterpas dus ik denk ook dat het met de kwaliteit te maken heeft.
Een bakje van zeg maar max 50 euro zal van mindere kwaliteit zijn dan wanneer je een bakje van bv Aquatlantis koopt (verwacht ik dan).
 
Ik denk dat zoals met alles eigenlijk de kwaliteit van de hele goedkope bakjes niet echt super is. Ik heb dan zelf ook al een aantal van 60cm gehad van Juwel en Hagen en na enkele jaren zag ik daar ook dat de kitrand boven in de hoek wat losliet waardoor er water uit druppelde. Zover ik weet stonden die verder wel waterpas dus ik denk ook dat het met de kwaliteit te maken heeft.
Een bakje van zeg maar max 50 euro zal van mindere kwaliteit zijn dan wanneer je een bakje van bv Aquatlantis koopt (verwacht ik dan).
Hier ook een Hagen waarvan de kit los liet.
 
Zo die bakken van altantis zijn aan de prijs zeg.
aan de lege bak kan je m.i. niet zoveel kosten maken als leverancier hoogstens het glas wat dikker en een ander kit.
hebben jullie uv in de verlichting zitten?
dat tast siliconenkit aan
 
Zo die bakken van altantis zijn aan de prijs zeg.
aan de lege bak kan je m.i. niet zoveel kosten maken als leverancier hoogstens het glas wat dikker en een ander kit.
hebben jullie uv in de verlichting zitten?
dat tast siliconenkit aan
De prijs zit hem in de details.
4 zijdig kops geslepen glas, de juistheid van verlijming enz enz, kleine dingen die veel tijd en geld kosten.
 
Ik woon idd langs een spoorbaan elke keer als er een goederentrein langskomst ( +15 per dag) schudt mijn hele huis, volgens geijkte seismograaf 2.1 tot 2.3 o pschaal van Richter.
Mijn bak 350 liter volglas met 6 verticale plakranden heeft nog nooit gelekt. de onderkast staat op een plaat tempex van 1 cm dik en de bak zelf staat op een laag vilt van 1 cm. In de loop van de tijd is mijn huis ietwat scheef gezakt zodat mijn bak iets uit het lood staat van links naar rechts (= 145 cm) ongveer 0,5 cm.
Echt nooit niet niks gehad.

Wellicht dat de TS beter even kan doorsparen en een fatsoenlijke ONDERKAST, die met de hele onderlijst op de (tempex!!) vloer staat en niet met pootjes.
De aqua is dan van later zorg.
 
Ik woon idd langs een spoorbaan elke keer als er een goederentrein langskomst ( +15 per dag) schudt mijn hele huis, volgens geijkte seismograaf 2.1 tot 2.3 o pschaal van Richter.
Mijn bak 350 liter volglas met 6 verticale plakranden heeft nog nooit gelekt. de onderkast staat op een plaat tempex van 1 cm dik en de bak zelf staat op een laag vilt van 1 cm. In de loop van de tijd is mijn huis ietwat scheef gezakt zodat mijn bak iets uit het lood staat van links naar rechts (= 145 cm) ongveer 0,5 cm.
Echt nooit niet niks gehad.

Wellicht dat de TS beter even kan doorsparen en een fatsoenlijke ONDERKAST, die met de hele onderlijst op de (tempex!!) vloer staat en niet met pootjes.
De aqua is dan van later zorg.
Maar ook de leeftijd van jouw aquarium was toch iets van 20 jaar?
 
@tuinkabouter, klopt helemaal. Heb de kast/bak geïnstalleerd en ingericht in juni 2000 en hij is daarna nooit meer van zijn plaats geweest, ook niet toen men in 2004 met grof geweld hier aan het verbouwen was, hele muren werden met Kango en zo uitgebroken. Nee hoor, tempex en vilt zijn hele goede trilling opvangers.
Ik heb vanaf het 1ste begin ook UV licht in mijn lichtkap gehad, had tot 2020 TL verlichting van Arcadia, 4 stuks , 2 x Fresh water Light en 2 x Original Tropical Light.
Heb nu vervangende Led balken in dezelfde TLhouders en ballasten, ook van Arcadia.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan