Wat is er nieuw

Aquarium zonder vissen voeren? Water verversen?

thirsa

Well-known member
Lid geworden
18 november 2011
Hey, sinds iets meer dan een week heb ik mijn bak opgezet.

Alles zit erin, en ik heb de eerste week elke dag 50% ververst. Nu doe ik het elke 2 dagen om het na deze week elke 3 dagen te doen. Om dit uiteindelijk 1x in de week te doen.

Nu hoor ik verschillende verhalen. Ververs je water + doe dit bijna nooit.
Ververs 50% +v ervers max 15%
-ververs je water in de opstart periode + laat je aquarium 3 weken rusten.

Waar doe ik goed aan?
En daarbij, moet ik in de beginfase mijn lege aquarium voeren, of juist niet en doen mijn planten zelf het werk?
Ook las ik ergens dat het opstarten van een aquarium voornamelijk door Nederlanders en Belgen/vlamen?!
Gedaan wordt en het best onnodig blijkt te zijn. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Dus even concreet:
-hoe vaak ververs je water in de opstartperiode en hoeveel procent.
-voer je een leeg aquarium en zo ja, hoe vaak en hoe lang.
-hoe vaak en hoeveel water vervang je wanneer er visjes inzitten, wat is een streven?

Bedankt alvast!!

Wat je precies ververst heeft ook te maken met het type bodem. Een rijke soil geeft zeer veel voedingsstoffen af, met name in 't begin en daarom ververs je extra veel. Een grindbodem geeft niks af en hoef je dus niets te verversen. Op de verpakking van je bodem staat meestal aangegeven hoe vaak je moet verversen. Wat je nu aanhoudt komt overeen met ADA en zoals Green Aqua (zie YouTube) dat aanvliegt, prima methode.

Op de lange termijn is hoeveel je ververst ook weer afhankelijk van onder andere je bemestingsregime. Een 'voller' dieet voor je planten vereist dat je meer ververst om ophoping van ferts/afvalstoffen te voorkomen. Een no ferts/no filter/no co2 tank ververs je in de regel minder vaak, juist omdat je de voedingsstoffen in de waterkolom wil houden.

Bacteriën hebben ook voeding nodig; als er helemaal nul komma nul in je bak (opstart) aanwezig is; kun je een klein beetje vlokvoer verkruimelen om je bacteriekolonie op gang te helpen. Ik heb er zelf (met soil) nooit gebruik van gemaakt. Als je hiervoor kiest doe je dit in principe tot aan de 3e/4e week. Als je nitriet en nitraat begint te meten, weet je dat de stikstofcyclus op gang is gekomen. Is de nitriet 0 dan kun je voorzichtig de eerste bewoners toevoegen. Vanaf daar moet het ecosysteem zichzelf in stand gaan houden. Voeg niet teveel in 1x toe, dan krijgt je filter teveel in 1x te verwerken en krijg je met pech een nieuwe ammoniakpiek, gevolgd door nitriet.

Teveel water wisselen kan niet, te weinig wel. Veilige vuistregel (voor een stabiele bak) is 50% per week. Op die manier heb je nooit opbouw van voedingsstoffen en voorkom je old tank syndrome in vissen.

Andere aandachtspunten; middeltjes als flesjes opstartbacteriën en waterverbeteraar heb je niet nodig in Nederland. In België zitten nog wat schadelijke stoffen (zoals chloor) in 't kraanwater en daarom voeg je daar wel een middel toe om dat te elimineren. Vloeibare bemesting hebben je planten wel nodig (vissen uiteraard niet) en dat komt in veel verschillende vormen. Je kunt ze allemaal gebruiken, maar sommige merken foppen je graag en verkopen je een 'all in one' waar essentiële voedingsstoffen ontbreken, meestal nitraat en fosfaat. Niet erg, als je er van nature genoeg van in je bak hebt, dus hou daar rekening mee. Geldt overigens ook voor sommige filtermedia, actieve kool werkt an sich fantastisch, maar hoor je niet 24/7 in je filter te hebben zitten - normaliter gebruik je dat om resten medicijn bijvoorbeeld uit je water te filteren.

Op simpele wijze. Je aquarium en filter hebben bacterieen nodig om straks het vuil van je vissen te kunnen omzetten.

Bacterieen hebben ook vervuiling nodig om aan te groeien en zich te vermeerderen. Je kunt vervuilen door o.a. een snufje voer in het water te doen. Tijdens op start hoef je niet te verversen.

De opstart is bij een ieder verschillend. Het beste kun je een druppeltestje NO2 en NH3/4 aanschaffen. Je meet dan de piek als het goed is die weer gaat afnemen. Dan kun je wat visjes toevoegen. Je blijf meten want dan kun je zien of je filter de vervuiling genoeg kan verwerken. Als je waardens gaan oplopen ga je verversen want visjes kunnen niet tegen hoge waardens. Weer stabiel kun je weer wat visjes toevoegen. De bacterieen moeten aangroeien naar mate de vervuiling meer word. Vandaar niet meteen een hele boel visjes erin doen.

Succes

Wat je precies ververst heeft ook te maken met het type bodem.
Bedankt voor je uitgebreide duidelijke reactie!
Er zit seachem flourite in. Zonder grind. Dus ik ga ervan uit dat ik mijn waterverversing kan blijven doen zoals ik nu doe.
Bacteriën hebben ook voeding nodig; als er helemaal nul komma nul in je bak (opstart) aanwezig is; kun je een klein beetje vlokvoer verkruimelen
Ik gebruik nu bactostart, (ik lees dus dat dit onnodig is, maar het kan geen kwaad?) Ik zal dan ook nog een klein beetje voer bijvoegen.

Nu heb ik dus de eerste week niet getest op waardes (oops) gisteren voor het eerst, en daaruit bleek dat al mijn waardes perfect waren. Mijn kh alleen iets aan de lage kant (3) en geen nitriet.
Betekent dit dat mijn bak al goed is? Of mag ik de piek nog verwachten? Hij staat nu een week zonder filter en een beetje planten, na een week meer planten toegevoegd, filter en uiteindelijk CO2 toegevoegd. Nu staat hij 1.3 week met filter en 2.3 week als je die eerste week meetelt. Ik voeg trouwens goede plantenvoeding toe vanaf het begin. (Hoop ik) de 'plantcomplete' van aquariumbemesting.nl. dit heb ik vanaf de eerste-eerste week gedaan. Bevat volgens verpakking no3 en po4.

Ik heb trouwens nu een standaard Eheim buiten filter, met blauw, groen(?niet zeker), witte filter en substraat.
Wat is het beste om in mijn filter te hebben? Alleen siporax? Of een combi van iets?

Op simpele wijze. Je aquarium en filter hebben bacterieen nodig om straks het vuil van je vissen te kunnen omzetten.

Bacterieen hebben ook vervuiling nodig om aan te groeien en zich te vermeerderen. Je kunt vervuilen door o.a. een snufje voer in het water te doen. Tijdens op start hoef je niet te verversen.

De opstart is bij een ieder verschillend. Het beste kun je een druppeltestje NO2 en NH3/4 aanschaffen. Je meet dan de piek als het goed is die weer gaat afnemen. Dan kun je wat visjes toevoegen. Je blijf meten want dan kun je zien of je filter de vervuiling genoeg kan verwerken. Als je waardens gaan oplopen ga je verversen want visjes kunnen niet tegen hoge waardens. Weer stabiel kun je weer wat visjes toevoegen. De bacterieen moeten aangroeien naar mate de vervuiling meer word. Vandaar niet meteen een hele boel visjes erin doen.

Succes
Ik heb idd een druppeltest, testlab, en ik zal vanaf nu meten :engel:
Er Zitten nog geen vissen in, maar bedankt voor de tip ook tussen de vissen door te meten..

Ik zal voor de zekerheid trouwens gewoon komende 3 weken doorgaan met verversen en mn waardes meten voordat de vissen erin gaan. Ik wil alleen zo graag weten of ik op de goede weg zit.. hahah. Ongeduld!

Bedankt voor je reactie!!

Bedankt voor je uitgebreide duidelijke reactie!
Er zit seachem flourite in. Zonder grind. Dus ik ga ervan uit dat ik mijn waterverversing kan blijven doen zoals ik nu doe.

Ik gebruik nu bactostart, (ik lees dus dat dit onnodig is, maar het kan geen kwaad?) Ik zal dan ook nog een klein beetje voer bijvoegen.

Nu heb ik dus de eerste week niet getest op waardes (oops) gisteren voor het eerst, en daaruit bleek dat al mijn waardes perfect waren. Mijn kh alleen iets aan de lage kant (3) en geen nitriet.
Betekent dit dat mijn bak al goed is? Of mag ik de piek nog verwachten? Hij staat nu een week zonder filter en een beetje planten, na een week meer planten toegevoegd, filter en uiteindelijk CO2 toegevoegd. Nu staat hij 1.3 week met filter en 2.3 week als je die eerste week meetelt. Ik voeg trouwens goede plantenvoeding toe vanaf het begin. (Hoop ik) de 'plantcomplete' van aquariumbemesting.nl. dit heb ik vanaf de eerste-eerste week gedaan. Bevat volgens verpakking no3 en po4.

Ik heb trouwens nu een standaard Eheim buiten filter, met blauw, groen(?niet zeker), witte filter en substraat.
Wat is het beste om in mijn filter te hebben? Alleen siporax? Of een combi van iets?
Graag gedaan 🙂

Seachem Flourite is prima spul; dus inderdaad waterverversingen zoals je al deed.

bactostart is niet noodzakelijk; maar je hoeft het niet meer te gebruiken nee. Zolang er geen levende have in je bak zit, kan eigenlijk niets kwaad 🙂 Zolang je waarden maar op peil zijn wanneer je er wel iets in wil stoppen.
Nitrietpiek zou ik nog verwachten gezien je een poos zonder filter hebt gedraaid. Je bacteriën vestigen zich met name in je filter en die nitrietpiek komt meestal pas in week 3 - maar dan tel je vanaf het moment dat je filter meedraait natuurlijk.

Dat standaardspul is in principe prima. Ik zou alleen geen navullingen op maat kopen, die zijn best prijzig vaak nog. Zo'n grote vierkant mat spons en dan op maat knippen werkt prima, filterwatten idem dito.
Je wil mechanisch en biologisch filteren, dus ik zou beginnen met sponzen onderin, dan biologisch (siporax kan, ikzelf gebruik Seachem Matrix) en dan filterwatten bovenin om het fijne vuil eruit te halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan