1. Bezoekt u ook even onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?
    Ontzet Notitie

aquarium zonder vissen, wat zou kunnen...

Discussie in 'Overige bewoners' gestart door tjvkooten, 20 apr 2017.

View Users: View Users
  1. tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    ik heb de laatste tijd niet veel te doen en probeer uit te zoeken hoe je in een ruim aquarium, laten we mijn bak van 130x50x50 als voorbeeld maat doen, alle waterlagen kan vullen zonder vissen. garnalen zijn best leuk maar die zitten vooral op de bodem, kreeften en krabben idem dito. maar wat voor overige bewoners zitten vooral bovenin?

het is allemaal theoretisch mijn aquarium is ''klaar'' en daar kan ik niet veel meer mee behalve voeren en schoonmaken, en ruimte voor nog zo'n bak heb ik helaas niet.

2. Daniel 82

Daniel 82

Lid geworden:
    14 jan 2010
    Tja, zal ik dan aftrappen.

Slakken die zitten echt overal.
    En als je nou de bak voor de helft vult blijven de schildpadden wel redelijk aan de oppervlakte. En anders een tropische tuin maken met kikkers, garnalen en slakken.

3. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    kikkers is geen slecht idee hiervoor, maar ik lees regelmatig dat ze ondiep water nodig hebben. (dwergklauwkikker ten minste.) misschien de grotere klauwkikker soort wel maar die eet de garnalen waarschijnlijk op.

slakken zitten bij mij in elke bak omdat het goede opruimers zijn, eerst laat ik het een plaag worden en dan anentome helena's er in.

4. Danielle den Hollander

Danielle den Hollander

Lid geworden:
    15 feb 2017
    Triops :D ben dan benieuwd hoe groot ze gaan worden in je bak!

5. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    hangt dat bij triops af van de bakmaat dan?
    ik kan altijd proberen er een paar op te kweken voor mijn huidige aquarium kan weinig kwaad volgens mij.

6. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb ook Dwergklauwkikkers en die zitten voor 95% ook op de bodem en het water moet eigenlijk niet hoger zijn dan 30cm omdat ze moeten kunnen luchthappen.

7. bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016
    Misschien is een amfibie aquarium een idee, dus tot de helft met water en dan een eiland of een kant met zand tot land maken. Kun je ook erg mooi inrichten met submers en emerse planten.

Overigens zitten waaierhand garnalen bij mij vaak bovenin het aquarium omdat daar de uitstroom zit!

8. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    ik had eerder een riparium gemaakt maar bombina's waren hier geen goed idee, die hielden me de hele nacht wakker. maar een aquarium met dwergklauwkikkers en vuurgarnalen klinkt best interresant.

ik had dit onderwerp niet moeten starten, nu wil ik heel graag een bak opzetten, maar mijn kamer is vol... dat wordt wachten tot mijn vissen dood zijn... over een jaar of 10-20 gok ik zo...

9. Danielle den Hollander

Danielle den Hollander

Lid geworden:
    15 feb 2017
    Je kan ook je vissen verkopen. Je ziet vaker dat vissen worden aangeboden wegens overgaan op andere bestand.

10. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    De DKK jagen graag op levend voer en ik denk dat ze de jonge garnalen als een prooi zullen zien. Dan zul je erg veel schuilplekken moeten creëren.

11. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    als ik begin met veel vuurgarnalen, en weinig dkk's zouden de vuurgarnalen denk ik wel snel genoeg kunnen kweken om te overleven.

En voor ik mijn bestand verander ga ik eerst even uitdenken wat het precies word. Want iets voor bovenin dat kikkerdril met rust laat weet ik zo 123 niet

12. tropicalis

tropicalis

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Kleine watersalamanders (vuurbuik of Notophthalmus viridescens)? Maar qua gedrag zijn die hetzelfde als de DKK met een grotere trek.

13. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    ik heb al eerder aan salamanders zitten denken, de bak er zelfs al een keer voor op gezet, maar de soorten die ik wilde kon ik steeds nergens kopen. (een Tylototriton verrucosus of een Siren intermedia)

14. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    Mijn ouders hadden een aqua-40 over, daar gaan garnalen en dkk's in.

15. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    mijn ouders willen op mijn honing goerami's na mijn bestand wel hebben, ze hebben sinds kort 2 aquaria een 60x30x30 en een 57x30x35. dus ik ga het misschien toch uitvoeren een aquarium zonder vis.

dit komt heel mooi uit aangezien mijn aquarium te hoog staat, ik moet op een stoel gaan staan om te voeren en schoon te maken. wat niet bepaald handig is. gelukkig is de kast die er onder staat in 2 delen.

ik had ook nog wat ideeën om bovenin ook leven te krijgen, maar dat werkt niet met de kikkertjes: sloot aquarium, dus bijvoorbeeld bootsmannetjes bovenin, misschien zelfs schaatsenrijders bovenop het water. dit zijn beide rovers dus ik heb snel kwekende prooien nodig. waarbij ik me dus afvraag of watervlooien tegen filterstroming kunnen. (de instroom zit in een filterspons dus ze kunnen er niet in komen.) gezien het geheel op kamertemperatuur moet komen zouden vuurgarnalen moeten kunnen in plaats van de inheemse soort.

op waterwereld.nu moet ik nog eens goed kijken wat er verder mogelijk is, maar er staat ook een mooi stuk in over het ecologisch aquarium waarbij je zonder filter werkt. met de lage bioload die ik verwacht is het misschien mogelijk, al zat ik wel te denken om een ventilator er schuinboven te hangen om wind te simuleren. (voor waterbeweging)

16. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Ga je ook een fotoalbum openen, lijkt me wel interessant, dit te volgen.:daisy:

17. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    ik ben nog niet zeker of dit het gaat worden, bootsmannetjes en schaatsenrijders schijnen te kunnen vliegen, en dat s'nachts ook te doen het aquarium staat in mijn slaapkamer... ik ben me nu aan het inlezen over brak water, lijkt me ook heel mooi.

18. Danielle den Hollander

Danielle den Hollander

Lid geworden:
    15 feb 2017
    Liggen ze straks bij je in bed :D:D:D

19. TS
    TS
    tjvkooten

tjvkooten

Lid geworden:
    10 mrt 2016
    ik heb teveel leuke ideeën en te weinig ruimte om ze uit te voeren... als ik mijn 130x50x50 aquarium weg zou doen zou ik een bak van 2x1 meter bodem kwijt kunnen. met de hoogte naar het plafond... maar het zou niet praktisch zijn en mijn kamer zou een heel stuk kleiener zijn.