Wat is er nieuw

Aquariumbemesting profito

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Leeftijd
25
Hallo allemaal,

ik vroeg me af wat ik het beste toe kan voegen qua profito aan mijn 20L aquarium om de beste plantengroei en minste algen te krijgen. De verpakking adviseert 5 ml per 20L, maar dit is volgensmij best veel voor zo’n klein bakje zonder co2 etc.

heeft iemand tips? Ik heb weleens last van groene draadalg op de planten en groene puntjes of een “witte waas” op de ruiten. Hier zou ik graag van af willen.
De plantjes die erin staan groeien verder prima, alleen de algen vind ik een probleem. De planten die erin zitten zijn:
-2 op steen gebonden bosjes javavaraan
-1 bosje anubius nana
-3/4 stengeltjes belgisch groen
-1 stengel braziliaans klimop
-Een aantal drijfplantjes

- Dit aquarium heeft 1 led balkje van 20 cm met 5 Watt.
- Wekelijks 50% waterwissel.
-5 ml (spuitjes) profito per week
-10 ml aquasafe na waterwissel
-1 vrouwlijke betta als bewoner en 2 anetome helena slakken, om de dag diepvriesvoer of pallets. Heel soms levend.
-Licht is aan van 11:00-20:30 (9,5 uur).

Ook voor mijn 54L heb ik dezelfde vraag alleen draait deze net wat anders.

de planten die erin staan zijn:
-4/5 stengels braziliaans klimop
-stuk of 10/12 stengels belgisch groen (deze vertoont problemen, bruinige vlekjes op de bladeren en er vallen regelmatig wat blaadjes af, vooral richting de bodem.)
-8 anubius nana
-ongeveer de helft van het wateroppervlak is bedekt met amazone kikkerbeet, na waterwissel iets minder.

-Dit aquarium heeft 1 led balk van superfish, retrofit combi color van ongeveer 15 watt.
-Wekelijkse waterwissel van 10/12 liter (1 emmer)
-6 ml profito per week
-10 ml aquasafe na waterwissel
-2 mannelijke betta’s al bewoners (gescheiden natuurlijk) en 3 anetome helena slakken. Zelfde voer als de vrouwlijke betta
-Licht is aan van 11:00-21:00 (10 uur).

Ik wil geen CO2 toe gaan voegen, en het liefst ook geen easy carbo, andere meststoffen zou ik nog kunnen overwegen bij goede tips.

Profito is sterk verdund. De voorgestelde dosering is maar een minimale bemesting.
Vaak, met toevoeging van Co2 enzo, moet je dat meer dan verdubbelen om efficiënt te zijn

De normale dosis van profito is 10 ml op 100 water per week . Nu geef je 2.5x de week dosis profito. Vermoed dat je problemen eerder uit npk tekort komt. Heb je waterwaarden no3, po4, kh, ph en hoe meet je deze?

Draadalg is co2 gerelateerd dus je hebt een tekort aan co2. Je zou meer drijvers kunnen toevoegen of het licht op een andere wijze proberen te dimmen.

De normale dosis van profito is 10 ml op 100 water per week . Nu geef je 2.5x de week dosis profito. Vermoed dat je problemen eerder uit npk tekort komt. Heb je waterwaarden no3, po4, kh, ph en hoe meet je deze?

De waterwaardes van afgelopen week, gemeten met een jbl druppeltest zijn als volgt:

kH: 4
NO2: 0,05 mg/L
NH4: 0
NO3: 5-15 mg/L
Ph: 7,5-8

Draadalg is co2 gerelateerd dus je hebt een tekort aan co2. Je zou meer drijvers kunnen toevoegen of het licht op een andere wijze proberen te dimmen.

Zo goed als het gehele wateroppervlak ligt al vol met drijvers. Bovendien lijkt 5 watt me nou niet extreem veel licht.

Ik gebruik zelf boven de nano s van 30 liter 3,5 W en heb er dan geen last van maar een bakje van 20 liter is niet veel. Gelet op de alg die je beschrijft zou ik toch aan co2 denken. Heb je er misschien wat foto s van?

Je hebt toevallig geen voedingsbodem of andere vaste vorm van bodembemesting( poedertjes ofzo)?

De waterwaardes van afgelopen week, gemeten met een jbl druppeltest zijn als volgt:

kH: 4
NO2: 0,05 mg/L
NH4: 0
NO3: 5-15 mg/L
Ph: 7,5-8

Alg problemen worden altijd veroorzaakt door tekorten. Bij jou is dit in ieder geval een CO2 tekort. Je geeft een pH aan van 7.5 tot 8.0, wat overigens een groot verschil is maar ook een tekort. Bij een pH van 7.5 heb je 4.1 mg/l CO2, bij een pH van 8.0 is dat 1.4 mg/l. Je zou zo'n 20 mg/l CO2 moeten hebben.

Ik gebruik zelf boven de nano s van 30 liter 3,5 W en heb er dan geen last van maar een bakje van 20 liter is niet veel. Gelet op de alg die je beschrijft zou ik toch aan co2 denken. Heb je er misschien wat foto s van?

De draadalg zit maar op 1 plek in de bak, onder de filteruitstroom aan de wortels van de javavaranen. Ik haal het er elke week een beetje af met een tandenborstel enzo, maar het wordt wel irritant.

Je hebt toevallig geen voedingsbodem of andere vaste vorm van bodembemesting( poedertjes ofzo)?

Nee, maar als dat aangeraden zou worden zou ik bijv. Wel rootsticks of iets in die richting aan kunnen schaffen. Ik heb gewoon altijd een beetje het gevoel alsof die meer comercieel zijn dan echt werken voor de plantengroei.

Misschien wordt daar door de uitstroom een soort van vacuüm getrokken waardoor daar de co2 nog lager is dan elders in je bak.

Misschien wordt daar door de uitstroom een soort van vacuüm getrokken waardoor daar de co2 nog lager is dan elders in je bak.

Is het ook mogelijk om een “hoger” co2 gehalte te bereiken door bijv. De ph in de bak te verlagen? Zou het dan minder problemen geven?
Ik ben trouwens sowiso van plan om wat preciezere ph tests te halen van rond de 7,5 ph, zodat ik de excacte waarde kan achterhalen.

ook wil ik heel graag de po4 waarden weten dus ook daar wil ik testdruppels aanschaffen, en zo nodig, po4 druppels.

De draadalg zit maar op 1 plek in de bak, onder de filteruitstroom aan de wortels van de javavaranen. Ik haal het er elke week een beetje af met een tandenborstel enzo, maar het wordt wel irritant.
Waarom heb je je filteruitstroom op de bodem eigenlijk? Vlak onder het wateroppervlak is gebruikelijker, heb je ook meteen beweging op 't wateroppervlak.

Nee, maar als dat aangeraden zou worden zou ik bijv. Wel rootsticks of iets in die richting aan kunnen schaffen. Ik heb gewoon altijd een beetje het gevoel alsof die meer comercieel zijn dan echt werken voor de plantengroei.

Moerasplanten, en dat zijn voor het merendeel de planten die wij in onze bakken hebben, nemen hun voedsel voornamelijk via hun wortels op. Vandaar is het nodig om daar voeding te geven.
Dat kan prima met kleibolletjes mix. Aangelengd met water draai je daar bolletjes van die je laat drogen. Je kunt ze dan bij de wortels duwen. Ik heb zelf trouwens die kleibolletjesmix ook nog gemengd met lateriet. Die bolletjes gaan wel tot een jaar mee. Er zijn ook mensen die het spul mixen en met een spuit onder de bodem inbrengen.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting

Is het ook mogelijk om een “hoger” co2 gehalte te bereiken door bijv. De ph in de bak te verlagen? Zou het dan minder problemen geven?
Ik ben trouwens sowiso van plan om wat preciezere ph tests te halen van rond de 7,5 ph, zodat ik de excacte waarde kan achterhalen.

ook wil ik heel graag de po4 waarden weten dus ook daar wil ik testdruppels aanschaffen, en zo nodig, po4 druppels.

Je pH verlagen gebeurd door CO2 toe te voegen maar er zijn ook mogelijkheden middels een bodem of filteren over turf, bijvoorbeeld. . Maar je hebt kleinere bakjes. Daar zou je uitstekend kunnen werken met Carbo? Waarom niet, eigenlijk? Bijvoorbeeld van Easy Life. Je geeft ook Profito, zo lees ik. Profito bevat geen fosfaat of nitraat, iets wat plantjes wel nodig hebben. Die Aquasafe na elke waterwissel zie ik het nut niet zo van in.

Ik heb nog bakjes opgestart met voedingspoeder onder de bodembedekking en die gaven me de eerste maanden ook altijd een hoop draadalg.
Dus zeker niet doen tenzij je planten er om vragen.

Ik heb nog bakjes opgestart met voedingspoeder onder de bodembedekking en die gaven me de eerste maanden ook altijd een hoop draadalg.
Dus zeker niet doen tenzij je planten er om vragen.

Moerasplanten vragen inderdaad om voeding via de wortels. De hoeveelheid is dan weer afhankelijk van de soort.

Root sticks van easy life werken prima hoor.

easy carbo kan nuttig zijn voor zo een bakjes of is minder lang verlichten of een lichtpauze geen optie voor je?

Waarom heb je je filteruitstroom op de bodem eigenlijk? Vlak onder het wateroppervlak is gebruikelijker, heb je ook meteen beweging op 't wateroppervlak.

Het is een waterval filter dus de filteruitstroomt stort als het ware op het wateroppervlak naar beneden. De richting is niet echt aanpasbaar.

easy carbo kan nuttig zijn voor zo een bakjes of is minder lang verlichten of een lichtpauze geen optie voor je?

Ik vond het aantal lichturen eigenlijk al best kort. Ik las dat gemiddeld 10-12 uur meestal gewenst was en ik heb hem nu maar op 9 uur. Zou er best een pauze tussen kunnen zetten hoor.

Je pH verlagen gebeurd door CO2 toe te voegen maar er zijn ook mogelijkheden middels een bodem of filteren over turf, bijvoorbeeld. . Maar je hebt kleinere bakjes. Daar zou je uitstekend kunnen werken met Carbo? Waarom niet, eigenlijk? Bijvoorbeeld van Easy Life. Je geeft ook Profito, zo lees ik. Profito bevat geen fosfaat of nitraat, iets wat plantjes wel nodig hebben. Die Aquasafe na elke waterwissel zie ik het nut niet zo van in.

Ik ben niet elke dag thuis, ben vaak in het weekend bij mijn vriend dus dan zou ik in het weekend geen easy carbo kunnen geven, dus ik weet niet of dit dan wel zo handig is. Bovendien vind ik het best wel prijzig.

Ik ben niet elke dag thuis, ben vaak in het weekend bij mijn vriend dus dan zou ik in het weekend geen easy carbo kunnen geven, dus ik weet niet of dit dan wel zo handig is. Bovendien vind ik het best wel prijzig.
Co2 systeem is op de lange termijn goedkoper inderdaad.
8 uur licht per dag is meer dan voldoende zonder co2.

Het is een waterval filter dus de filteruitstroomt stort als het ware op het wateroppervlak naar beneden. De richting is niet echt aanpasbaar.
Aaah dan begreep ik 'm verkeerd.

Ik heb ondertussen besteld;
-Easylife Carbo
-Easylife fosfo
-Iron clayballs
-Fosfaat druppeltest van jbl

nu vraag ik me af of het kwaad kan om een dag of meerdere dagen over te slaan met de easylife carbo? Ik snap dat er dan wat voedingstoffen missen etc. maar in het weekend heb ik niet zoveel andere keus.

Zelf zie ik carbo niet als een plantvoeding welke nodig is.
Wel Nitraat, Fosfaat en sporenelementen en kleiballetjes o.i.d..

Zelf zie ik carbo niet als een plantvoeding welke nodig is.
Wel Nitraat, Fosfaat en sporenelementen en kleiballetjes o.i.d..

De reden dat ik toch voor carbo ga ik puur omdat ik last heb van co2 tekort gerelateerde algen. Namelijk draadalg. Dit probeer ik op deze manier op te lossen. De reden van de andere plantenvoedingen is omdat mijn belgisch groen last heeft van bladverlies vooral rond de bodem. Dit begint met bruin/zwarte puntjes op de blaadje waarna het blad langzaam gelig wordt en afvalt . Hier is de po4 de oorzaak van volgens mijn gegoogle.

nu vraag ik me af of het kwaad kan om een dag of meerdere dagen over te slaan met de easylife carbo? Ik snap dat er dan wat voedingstoffen missen etc. maar in het weekend heb ik niet zoveel andere keus.
Dat ligt eraan of je dit gebruikt om je hele bak van co2 te voorzien of enkel plaatselijk toedient. Ik vind het sowieso niet geschikt om een hele bak mee te voorzien, maar wel voor plaatselijk toedienen van co2. Gebruik je dit wel voor je hele bak, dan moet je er rekening mee houden dat je 2/7 dagen geen co2 toedient en dus schommelende co2 kunt krijgen, met mogelijk bijbehorende algen.

Ik durf het niet te zeggen. In een aquarium is stabiel vaak (altijd?) beter dan iets wat minder stabiel is. Bij CO2 toevoegen is het natuurlijk wel belangrijk dat dit stabiel is maar Carbo is geen CO2, ook al staat het wel op het flesje. Hoe planten om gaan met een instabiele carbo toevoeging.. Ik weet het niet.

Ik voeg zelf ook Carbo toe en probeer dit zo stabiel mogelijk te doen. Bij mij is dit elke ochtend een soort ritueel, even alles controleren en de Carbo toevoegen. Al heb ik het ook wel eens een dagje overgeslagen vooral in het begin toen het nog niet zo in mijn systeem zat. Er zijn natuurlijk ook oplossingen voor zoals een doseer pompje die het automatisch voor je doet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan