Wat is er nieuw

Aquariumchemicalien

• Onderwerp starter Onderwerp starter spartelaar
  • Startdatum Startdatum
S

spartelaar

Guest
Hoi Luitjes,

• Ik heb een vraagje over de flesinhoud Colombo en/of andere merken. Ik heb hier nu staan colomba aquacare, bactostart, aquastart van ik schat 1,5 jaar oud. Zijn die nog goed genoeg, wat is jullie ervaring?
  • En daarnaast een vraagje over filterinhoud. Ik heb gezien dat een filter dient voor het afvangen van ammoniak zodat de visjes kunnen blijven ademen. We moeten dan grof filterspons --> biologisch filtermateriaal --> fijn filtersponsje toepassen. Mijn vraag is eigenlijk of Siporax Bio active degene is die ik moet hebben of dat ik beter af ben met het gebruiken van de koolstofbusjes die ik hier heb staan i.c.m. een ander rauw materiaal omdat het eventueel goedkoper is?
thx

Hoi Luitjes,

• Ik heb een vraagje over de flesinhoud Colombo en/of andere merken. Ik heb hier nu staan colomba aquacare, bactostart, aquastart van ik schat 1,5 jaar oud. Zijn die nog goed genoeg, wat is jullie ervaring?
  • En daarnaast een vraagje over filterinhoud. Ik heb gezien dat een filter dient voor het afvangen van ammoniak zodat de visjes kunnen blijven ademen. We moeten dan grof filterspons --> biologisch filtermateriaal --> fijn filtersponsje toepassen. Mijn vraag is eigenlijk of Siporax Bio active degene is die ik moet hebben of dat ik beter af ben met het gebruiken van de koolstofbusjes die ik hier heb staan i.c.m. een ander rauw materiaal omdat het eventueel goedkoper is?
thx

Het nut van die flesjes is uberhaupt te betwijfelen, indien ze al open zijn geweest kan je ze hoe dan ook weggooien.

Er zijn diverse manieren m.b.t. het opbouwen van een filter.

de ander gaat van grof naar fijn, de ander begint met fijn om de rest van het filter zo schoon mogelijk te houden (maar moeten dan vaker het filter openmaken om de flow sneller afneemt). in theorie heeft alles een biologische werking, het 1 net even wat meer dan het ander.
een filterspons heeft overigens ook een (zeer) grote biologische werking, vergis je daar niet in.

Sera Siporax is een betrouwbaar middel en ik zal het men dat ook zeker aanraden.

Koolstofbuisjes, wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Koolstof in de vorm van bv actieve kool haalt ook chelaten eruit waar weer je sporen in zitten dus ik zou dit nie snel standaard gebruiken.

Al deze producten zijn overbodig en mogen rechtstreeks de vuilbak in.

Wat je filter betreft, daar gebeurt meer dan afvangen. Er zijn op dit forum en elders honderden topics, filmpjes e.d. te vinden die je vertellen hoe de stikstofcyclus in elkaar zit.
Maar er zijn talloze manieren om je filter te vullen. Ik werk bvb 100% biologisch, zonder enige vorm van watte of spons. Al mijn filters zijn gevuld met een variëteit van steen achtige filtermaterialen. Deze zorgen evenzeer voor een uitfiltering van fijn stof en zijn stukken makkelijker te ondehouden dan spons.

Mijn oasefilters hebben het standaard voorfilter, en vervolgens Seacham Filter Matrix volledig, en in één filter heb ik een zakje Purigen liggen. De rest is dus (misschien overdreven duur) gewoon een soort van poreuze steentjes...

Al die flesjes en potjes met spullen zou ik weggooien. In je filter moet je ook geen koolstofbusjes(????) plaatsen. Om een aquarium op te starten zijn ze overbodig en leveren alleen de producent en tussenhandel iets op. Voor je biologische filtering kan je denken aan Siporax en voor de mechanische filtering volstaat spons.

Dank allen, dus alle flesjes weggooien en alleen siporax gebruiken. Ik heb overduidelijk teveel betaald voor mijn aquarium plus gratis vuilnisflesjes colombo. :stom::daisy: Maar waarom zijn er dan zoveel flesjes met chemicalen erin? Niet meer normaal zoveel flesjes.

13011-4001942452151_45215_-int-_sera-siporax-bio-active-professional-35-g[1].png

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom al die flesjes er zijn? simpel: vraag en aanbod, honderden starters die net als jij een aquarium willen en dan de winkel op hun blauwe ogen geloven dat door toevoeging van die middeltjes je 2 dagen na aankoop van de bak, je de vissen erin kan doen, niemand die research doet en dus die flesjes koopt, vissen erin plempt en een week later met de gebakken peren zit. De ene heelft gaat op google zoeken, de andere helft holt weer naar de winkel want die hielp ze de vorige keer ook zo goed (NOT), en dus nog meer flesjes aangesmeerd krijgen omdat ze nog steeds die blauwe ogen geloven, en zo gaat het steeds verder

omdat het goed verkoopt. met een flinke marge.

opzichzelf ben ik geen tegenstander van alle flesjes trouwens, sommige kunnen best nuttig zijn. zelf gebruik ik, bacteriepreperaten, ammoniabinders en antichloormiddel af en toe wel.

In nederland hebben we het geluk dat er geen chloor in ons kraantjeswater zit, of iig niet in die hoeveelheden dat het giftig is. (In veel andere landen is een antichloor middeltje wel noodzakelijk als je kraanwater wilt gebruiken.) Maar heb je filterbuizen of co2 diffusor schoongemaakt met bleek, of purigen geregeneerd dan kan naspoelen met een chloorverwijderaar geen kwaad om zeker te zijn dat er geen chloor achterblijft. antichloormiddeltjes bevatten als werkzame stof natriumthiosulfaat dat je natuurlijk ook gewoon los kunt kopen wat voordeliger is.

bacterie preperaten, is het nodig nee opzich niet, maar het kan nooit kwaad en wel veel goed doen. Het versnelt de opstart het herstel van filters na een schoonmaakbeurt of medicijn gebruik. Bovendien hoe diverser de bacteriepopulatie in je bak hoe schokbestendiger de biologische werking van het aquarium.

ammoniabinders, vaak op basis van Yucca-extract, binden ammoniak en voorkomen daarmee vergiftingsverschijnselen, bij een goed functionerend en ingedraaid filter is dat niet nodig, omdat het filter alles verwijdert. maar bij het inzetten van de eerste vissen of het flink uitbreiden van het visbestand gebruik ik het graag.

Als je je een beetje verdiept in wat er precies inzit, hoe dat werkt etc, ( en dat maken de meesten fabrikanten je niet gemakkelijk helaas) dan zijn het opzich vaak best goede producten onder bepaalde omstandigheden. Het probleem is dat die omstandigheden uitzonderingsgevallen zijn, en de middeltjes verkocht worden als standaart producten die je altijd zou moeten gebruiken en dat is absoluut onzin.

@Akwarium Dat is een mooie uitleg. Zo'n bacteriepreparaat lijkt me nog wel wat voor mijn aquarium, zo duur is een klein flesje nou ook weer niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan