Wat is er nieuw

Aquariumhout van buiten

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Hoi!

Ik ben wat aan het zoeken naar geschikte stukken hout voor mijn rekord800. En na wat speuren op internet kwam ik deze site tegen.

http://injaf.org/articles-guides/guide- ... rium-wood/

Safe woods for use in an aquarium

Alder
Apple
Beech
Birch
Cherry
Hawthorn
Heather
Oak
Pear
Sycamore

Daar een lijstje van geschikte houtsoorten vanuit de natuur waaronder bijvoorbeeld Meidoorn, berken, els- en eikenhout.

Het lijkt me wel mooi om iets met berkenhout te doen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze eerder genoemde houtsoorten in aquaria? En moet je dit op een bepaalde manier voor behandelen?

Bedankt!

Wat ik ervan weet is dat berkenhout ongeschikt is, het bevat relatef grote hoeveelheden vluchtige stoffen en olien ( verglk Berkenwater) die in het water zullen oplossen, ongecontroleerd, ....!

Meidoornhout bevat zeer giftige bestanddelen, die dus ook ook weer oplossen in je bak.

Vers eiken is vergeven van kleurstoffen en looizuren, je bak zal een grote PH verlaging en donkerkleuring door tanine laten zien.

Wat is er toch mis met kienhout uit het hoog of laagveen??

Een verkleuring en sterke PH daling kan nu net natuurklijk ook het doel zijn in sommige bakken...

Mis misschien niet maar mensen zijn nu eenmaal experimenteel aangelegd.

+ het KAN er misschien wel in, maar is het niet zo dat dat hout niet heel snel gaat rotten?

persoonlijk zou ik me hout alleen halen bij de speciaalzaak.

heb je ook veel verschillen in.

Bedankt voor de info. Ik ben gewoon benieuwd wat de mogelijkheden zijn naast hout kopen zoals kienhout, mopani etc.

HEbben jullie ooit eerder hout buiten bij elkaar gesprokkeld?

BigSmoke zei:
Vers eiken is vergeven van kleurstoffen en looizuren, je bak zal een grote PH verlaging en donkerkleuring door tanine laten zien.
Wil je even uitleggen wat je bedoeld met 'vers' hout? Is dat direct van de boom en ongedroogd?
Over hoe veel eikenhout op hoe veel water heb je het dan? Wat is de rol van KH (bufferend vermogen) in die gevallen? Allemaal vragen die van belang kunnen zijn.

Achtergrond v/d vraag: ondertgetekenden zijn toch niet bepaald zuinig met hout, bladeren, etc. in diverse bakken (geweest), maar zelfs op ongebufferd (KH = onmeetbaar met druppeltest) viel de invloed op pH z��r wel mee). Zou dat verklaarbaar zijn doordat het hout en de bladeren eerst gedroogd zijn?

BigSmoke zei:
Wat is er toch mis met kienhout uit het hoog of laagveen??
Dat kan ook worden omgedraaid. Vertel eens: waarom zou het juist kienhout uit het hoog- of laagveen moeten zijn?

Een uitnodiging om er verder op in te gaan 🙂

ik heb zelf regelmatig eikenhout uit het bos gehaald wel altijd dode takken die niet op de grond liggen dit is bij mij altijd goed gegaan
en hazelaar gaat tot nu toe ook goed maar die draait nog niet zo lang

Tegen argument
http://www.tropicalfishkeeping.com/begi ... ium-22486/

In 1997 the fish in my 115g tank gradually became very sedentary and started to die; any fish added to the tank were dead within a day or two. I spent days trying to ascertain if something was wrong with the water (pH, hardness, dissolved minerals like copper, wastes accumulated in the substrate, etc), took the dead fish in to the lfs--no one knew what was wrong. I contacted the curator of freshwater fish at the Vancouver Public Aquarium, and we started examining for this and that, eventually coming to consider the bogwood (which had all come from a lfs). He suggested removing the bogwood and doing a 75% water change; I did, and the fish recovered instantly like you wouldn't believe. In about 5 days they again started showing the symptoms, so he said whatever it was it obviously came from the wood, and it would have become attached to everything in the tank, so on his advice I pulled the tank completely apart, cleaning the gravel, filter (new filter materials), plants, tank sides. I reset the tank (no wood, threw it all away) and returned the fish. No more problems since. He commented that after all we don't know where the wood comes from or what it may have been in contact with, just because we buy it in a store. He recounted his experience with leaves that he collected in South America along with a cichlid that spawned on leaves in its natural environment. He collected the fish and leaves and brought them back and set up a tank. All was fine for several weeks, then one day all the fish died. It turned out there was something toxic in the leaves that in nature was diluted by the stream water but in the closed confines of an aquarium built up until the fish were poisoned.

I think I know which piece of wood might have been the problem I had, so now I use mangrove root that I buy in a lfs. I would never risk using something I picked up outside. My fish are worth more to me than saving a few dollars on a piece of wood.

Read more: http://www.tropicalfishkeeping.com/begi ... z4HVwUxYkK

Thanks for sharing Dravik. Hoe heb je ze voorbehandeld?

Ik ga het gewoon proberen. Heb net een aantal stukken meidoornhout gezaagd van een dode boom. En dat gaf een heerlijk gevoel! Voorbijganger keken wel wat raar aangezien het in het plaatselijke park was. Maar goed ik heb een tas met hout!

weet het niet zeker, maar volgens mij mag dat niet

maar ach, er mag zoveel niet 😀

en wat dat hout betreft.. als je het niet probeert weet je nooit of het kan of niet.

Ach de natuur is van iedereen toch! Zijn er allemaal verantwoordelijk voor🙂 Inderdaad maar heb een stuk of 6 Engelse fora afgestruind. Telkens kwamen de volgende houtsoorten naar voren. Eiken, meidoorn, berken, fruitbomen. En absoluut geen conifeer soorten. Zolang het maar redelijk hard hout is. Klap al die info gewoon hier neer. Is vast wel weer iemand die het googled tzt.

eikenhout heb ik ff afgespoeld en de zachte stukken afgehaald meer niet

hazelaar heb ik zelf uitgegraven en op maat gezaagd daarna 3 of 4 weken laten drogen en daarna weer in wateren met meerdere malen vers water

maar hierbij zitten pas een paar dagen een paar dagen vissen dus of dit goed blijft gaan weet ik nog niet zeker

wel had ik al opgezocht dat hazelaars voor mensen geen giftige stoffen bezitten anders hadden ik het �berhaupt niet geprobeerd

@Dravik; Had je veel last van verkleuring bij zowel eiken als hazelaar? Btw, dan klinken de takken van een kronkelhazelaar ineens ook wel interessant🙂

Ohja, hoelang heb je het hout in laten weken? Of heb je het gekookt?

@Cedric; That's right man😀

Er is een groot verschil tussen vers hout, ongeacht welke soort en hout welk in een (zeer) zuur en practisch zuurstofloos milieu eeuwenlang door fermentatie en uitwisseling van diverse chemische stoffen is verduurzaamd.

Kienhout uit hoogveen bestaat meestal uit de resten van wortels en stobben, omdat dit veen niet zo ontzettend nat is, zullen de bovengrondse delen van de struiken en bomen, gewoon verrotten omdat ze aan de lucht blijven blootgesteld.

Kienhout uit laagveen bestaat daarnaast ook nog uit takken en andere bovengrondse delen, omdat die meestal snel onder water terechtkwamen en daar dan in het zure milieu niet meer aan rotting toekwamen.

Voeg daarbij de druk van het water en de opvolgende lagen veenvormend mos, humus en plantendelen en dan zie je toch dat de fysiologische eigenschappen van kienhout geheel andere worden dan die van vers hout.

Immers veen wordt turf, wordt bruinkool, wordt steenkool, als je maar genoeg tijd en druk eraan kunt toevoegen!

Hout koken is uit den boze, door het koken gaan de vloeibare delen in het hout opzetten en drukken zo de celwanden kapot, ook de eventuele aanwezige gassen worden door de hitte uitgedrvene en door "vers" water vervangen. Het resultaat is dan ook dat gekookt hout zacht wordt en juist gaat schimmelen en rotten.

Dank voor de toelichting. Stof tot nadenken.

Bedankt voor de info Bigsmoke misschien overweeg ik dan wel om steenkool uit het carboon in mijn aquarium te doen. grapje toch haha! Maar ��n van de redenen dat ik naar deze houtsoorten vraag is dat ik een soort van onderwater bos wil maken in mijn aquarium en dat ik daar mooie rechte stukken hout voor wil gebruiken, dus niet alleen omdat het cheap is!

Die kun je ook krijgen als kienhout.....! even zoeken hier op Forum, er is een lid die werkelijk alle soorten en maten kienhout te koop heeft, tegen zeer redelijke prijzen en dat ook opstuurt!
Een deel van mijn hout komt daar ook vandaan. Ben er zeer tevreden over.

Trouwens steenkool uit het carboon kun je niet gebruiken in aqua's of vijvers. Steenkool bevat vluchtige koolwaterstoffen ( gassen en olien) die dodelijk zijn voor veel dieren en planten.

Ik zal eens even struinen, bedankt. Dat van die steenkool was een grapje. Waarom heet je eigenlijk bigsmoke? Ik heb nu het meidoornhout om maat gezaagd en het licht nog te drogen. Ik weet niet waarom ik het laat drogen maar voelt goed! Ik laat het straks inweken in een speciekuip. Net zolang water verversen tot het water niet meer kleurt. MAar ga nog wel even kijken naar kienhout🙂

Mijn forumnaam is een pseudoniem, gevormd uit mijn voorletters en naam.
Ik gebruik deze naam als schrijver van allerlei stukjes, commentaren en ook op diverse fora.
De forum naam wordt heel vaak samen met mijn avatar gebruikt.

aaah oke, ik dacht wat anders😉

zowel eik als hazelaar geven verkleuring bij eik is het een stukje duidelijker te zien
de hazelaar heb ik 4 weken laten drogen en daarna duurde het 3 weken om het weer in te wateren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan