Aquariumhout?


1

160981

Guest
Deze vraag is naar aanleiding van een ervaring die ik laatst had nadat ik zogenaamd "kienhout" had gekocht via marktplaats.
Persoonlijk heb ik zeer weinig ervaring met het kopen van aquariumhout en ik denk vele met mij.
Goed.. ik ben een nieuw aquarium aan het inrichten en daarvoor een lange tijd op zoek geweest naar hout op marktplaats om de kosten wat te drukken. Eindelijk wat gevonden voor een schappelijke prijs blijkt dat stuk toch echt te groot te zijn voor mijn aquarium. Ik het stuk weer verkopen via marktplaats en ook weer verkocht.vervolgens belt de man die het gekocht op om te melden dat wat hij van mij gekocht had niet het beloofde kienhout was... Ik had wel gezien dat er rotte stukjes op het hout zaten maar ik dacht dat hoort zo.. is immers een natuurlijk proces en ik had het stuk ook bij de meneer waarvan ik het gekocht had in zijn aquarium gezien dus ik dacht dat zit wel snor... Gelukkig wilde de man zijn geld niet terug, wat hij gekregen had al hij dat wilde maar dat terzijde..

Dus nu....

Waar zou ik op moeten letten als ik aquariumhout koop..?? Het lieft per soort natuurlijk.

En wat zijn de effecten op mijn aquarium als ik er ander hout in stop??
Dan denk ik nu aan rotting en stoffen die vrijkomen enzo, maar is er iemand die mij per soort hout uit kan leggen waar ik op moet letten en wat de effecten zijn op mijn aquarium.??
 
Waar je precies op moet letten durf ik je niet te zeggen. Al weet ik wel dat het niet mag/moet rotten. Ik denk vooral dat je met het hout niet zo zeer op de kosten moet letten. wat was het ook alweer.. goedkoop is duurkoop? Ik heb toevallig afgelopen week ook een prachtig nieuw stuk kienhout gekocht en dit was 35 euro. Vond ik persoonlijk niet heel erg duur.

Wat belangrijk is bij de meeste stukken hout is deze even uitkoken, kleine stukjes gewoon op het vuur en de grote stukken een paar keer overvloeden met kokend water. Dit zorgt ervoor dat de meeste bacterieen al dood gaan. Daarbij geeft hout vaak geel af kwa kleur. Dit haal je door het uitkoken ook grotendeels weg. Al vind ik het persoonlijk wel mooi als je water een wat gele kleur heeft, lekker natuurlijk!

Het kan zijn dat je hout in je aquarium wat wit spul gaat afgeven, dit gaat binnen enkele dagen/weken wel weg. Vaak eten je vissen dit wel op. Dat zijn de niet schadelijke afvalstoffen van het hout.

Succes met de zoektocht en koop :)
 
Het hout kun je beste niet uitkoken, dit maakt de kans op rotten van het hout groter,
beste is het even afspoelen en laten inwateren en paar keer het water schoon te maken,
 
En afborstelen.
Verder niets mee doen.
 
Owja vergeten bij te vermelden, bedankt voor de extra aanvulling Bertus :)
 
Haha ik lees net als toevoeging: niet uitkoken dat hout :p
 
Er wordt vaak getwijfeld over wat nu wel of niet te gebruiken is als aquahout.

Niet te gebruiken: Alle hout wat je vindt in de bossen of zo, al dan niet ingewaterd.
Dit hout gaat onder invloed van warmte en zuurstof als een gek aan het rotten.

Niet te gebruiken, behalve bij bakken met brak of zeer hard water:
mangrove wortels, deze zullen in zout water gaan rotten, maar nog veel erger, zij zullen de opegslagen mineralen (hoofdzakelijk zeezout) gaan afgeven aan het water. Daarnaast is dit hout door de vel luchtkamers letterlijk onzinkbaar en moet geklemd worden of op stenen gebonden.

Mopanihout, wel te gebruiken, is zeer hard en erg zwaar tropisch hardhout, zinkt altijd direct.
Blijft altijd in meer of mindere mate taninne (kleurstof) afgeven en bestaat vaak uit robuuste stukken die heel vaak 2 kleuren laten zien, bruin en rood. Vissen lusten dit hout niet en kunnen er ook niks afschrapen.

Kienhout, dit is er in 2 soorten en heel eenvoudig te herkennen, het is een onderdeel van veen en als dusdanig in een zure, zeer zuurstofarme omgeving gedurende eeuwen verduurzaamd.

Kienhout uit HOOGVEEN, dit is relatief "droog" veen, hieruit komt kienhout dat mooi vrij massief is en bestaat uit takken en stukken stam(metjes), dat kunnen heel grote stukken zijn, meters lang.

Kienhout uit LAAGVEEN, dit is echt nat moerasveen, en vaak zijn alleen de boomwortels, mooi grillig en lang gestrekt en stukken stobben in de turf terecht gekomen. de rest is verot.

Voor beide soorten kienhout geldt:
Het is roodbruin van kleur, zacht maar zeer taai van textuur, en het wil in droge toestand niet zinken.
Daarom is inwateren in warm (NOOIT KOKEND dan kook je de plantcellen kapot) water een methode om vrij vlug, 1-2 dagen, de boel te laten zinken.
Het zal altijd tanine afgeven waardoor je water kleurt, dit is met Purigen in je filter op te vangen.
In het warme aquawater wordt het kienhout zacht en dient dan als cellulosebron voor veel ZA meervallen, die dit opeten. Uiteindelijk zal van een stuk echt kienhout na een jaar of 10 niks meer over zijn in je bak. Het "lost" als het ware op.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar echt kienhout, maar dat moet iedereen voor zichzelf invullen.

Greetzz Bigsmoke
 
BigSmoke zei:
Er wordt vaak getwijfeld over wat nu wel of niet te gebruiken is als aquahout.

Niet te gebruiken: Alle hout wat je vindt in de bossen of zo, al dan niet ingewaterd.
Dit hout gaat onder invloed van warmte en zuurstof als een gek aan het rotten.

En waarop is dit gebaseerd?
 
Ach ik durf best eikehout en beuketakken in een aquarium te gebruiken, ook als ik die in het bos vindt.
Mensen vinden snel iets 'eng'.
Niet alles wat je leest is waar en alles wat je niet leest is niet per definitie onjuist.
Eigen ervaringen zijn meer waardevol.
We praten elkaar graag na en aan het eind van de rit lezen we een verhaal zo vaak, dat we het automatisch als 'waar' gaan beschouwen?
Verstandig? Ik denk het niet.
Aan de andere kant, als we elkaar alleen eigen ervaringen gaan vertellen, wordt het wel erg stil op een forum als deze.
 
Kienhout dat oplost na een jaar of 10? Ik heb toch echt stukken al 15-20 jaar in mijn bak, van die massieve stukken, dat is knoerthard en prima hout.
 
Ja hoor dat kan zeker, is ook afhankelijk van je watersamenstelling ( zuur en zacht of alkalisch en hard) en of je al dan niet echte houtschrapers in je bak hebt. Ook ik heb dikke stukken en die houden het veel langer uit dan de wat dunnere stukken.
Anderzijds druk maar eens op de dikke "keiharde" stukken met je nagel, je kan er zo een stukje in komen na een aantal jaren!

Greetzzz BigSmoke
 

Terug
Bovenaan