Wat is er nieuw

Aquariumstelling?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Support4u
  • Startdatum Startdatum
S

Support4u

Guest
Beste Leden,

Ik ben verslaafd geraakt aan onze mooie hobby! 😛
Ben nu opzoek naar een stevige stelling, die 3x aquariums van 100x40x40 kunnen houden.

Zijn er hier mensen die zo'n aquariumstelling\kweekstelling thuis hebben staan? Willen diegene dan met mij hier prijzen, foto's en idee�n delen aub.

Ik heb zelf veel kweekbakjes staan, maar niet op rekken. Ik heb een oude eiken kast omgebouwd, waar de bakken in twee verdiepingen op staan. Bovenop 2x 50l, onderin een 100x30x40(h)

kweekkastpol.jpg

De rest van mijn kweekbajes staat gewoon op een kast.

Ik zou zeggen ga naar de gamma, daar kan je voor 25� een rek kopen, dat per legplank 250kg kan dragen, ruim voldoende voor een bak van 100x40x40 (+-160kg), tl armaturen zou je er ook kunnen kopen, ga je ook minder betalen dan in de LFS.
Aan wat voor filtering had je gedacht ?
Heb je de aquariums al staan of wil je die nog kopen/zelf bouwen ?
Ga je de bakken nog indelen, of hou je ze op dat formaat ?
Welke vis wil je er in gaan kweken ? Of is het voor garnalen ofzo ?

Ik ga morgen naar Duitsland een stelling halen, die 350 kg per plank kan dragen (1.50 breed)
Heb nog een meterbak over, die ik nu nergens kan plaatsen.
Haal de 175 kg. stelling weg en daar komt deze voor in de plaats.
Ik haal m bij de Metro (Duitse Makro), maar zag 'm ook bij www.amazone.de

Bedankt voor uw antwoord! 1 bak vind ik erg mooi. Lekker groen die rechtsbovenin!

Aan wat voor filtering had je gedacht ?
Nog geen idee, zit nog in het beginstadium van een budget bepaling en de mogelijkheden.

Heb je de aquariums al staan of wil je die nog kopen/zelf bouwen ?
Ik was van plan de 100x40x40 volgglas aquariums los aan te schaffen.

Ga je de bakken nog indelen, of hou je ze op dat formaat ?
Ik houd het op 3x 100x40x40 (of ik ze allemaal tegelijk aanschaf, denk ik niet. denk eerder in delen aanschaffen.

Welke vis wil je er in gaan kweken ? Of is het voor garnalen ofzo
Het is niet direct voor kweken. Wil meer werkruimte, om dingen uit te proberen. Denk hierbij bevoorbeeld aan planten.

Had al gekeken, volgens mij op de termen stelling, aquariumstelling, is er op dit moment niks bijzonders.
Zit een beetje ermee, of de draagkracht wel voldoende is als ik naar de gamma of andere bouwmarkt gaat.
Maar ik ga zeker eens kijken.

Support4u zei:
Had al gekeken, volgens mij op de termen stelling, aquariumstelling, is er op dit moment niks bijzonders.
Zit een beetje ermee, of de draagkracht wel voldoende is als ik naar de gamma of andere bouwmarkt gaat.
Maar ik ga zeker eens kijken.

Nee, die hebben alleen de 175 kg per plank-stellinkjes

Heb er twee staan en ben al een jaar aan het kijken.
Wees wijs : Richt je op Duitsland. Kijk bij Schwerlastregal
� 83,-- volgens mij en af en toe in de aanbieding voor � 60,--

Volgens mij hebben ze er ook die 250 en 350kg kunnen dragen.
Je moet vooral weten hoeveel de bakken gaan wegen die je er in zet. Je hoeft geen draagplank die een ton kan heffen als je er maar 200kilo op zet...

Even een opmerking jongens, je kunt inderdaad een stelling nemen waarvan het draagvermogen per plank toereikend is. Je mag aannemen dat dan de staanders het totale gewicht kunnen dragen. Maar dan de stabiliteit!

Misschien zit bij zo'n stelling een schoor, waarmee je de zijwaartse beweging stabiliseert. Zit zoiets er niet bij, maak er dan een! Het beste is aan de achterkant een kruis tussen de staanders.
Drie meterbakken in een stelling zullen toch gauw twee meter hoog reiken, dat maakt de boel onstabiel. Schoren verhelpen dit.
IKEA levert bij het kleinste kastje al een omvalbeveiliging, een bevestiging aan de muur. Een kind, een grote hond, ze kunnen gaan "hangen" en de stelling omtrekken. IKEA wenst geen aansprakelijkheid claim, vandaar de meegeleverde beveiliging. Zet de stelling dus zeker goed vast aan de muur en wel aan de top van de staanders. Dan zit je redelijk veilig.

Ik haal de 350 kg. De huidige staan vast aan de muur Ben. Effe kijken hoe de andere zich houdt !
Op de 175kg exemplaren zitten trouwens achterlijke dunne spaanplaatjes (minder dan ene cm).
Zelfs de 60 cm bakken gaan doorhangen haal daar mdf 18mm voor binnenkort.

Het scheelt ik heb geen kinderen of huisdieren. (op de vissen na natuurlijk) 😛 😉

De stelling aan de muur vastzetten gaat hem niet echt worden. Ik heb geen gereedschap, het is een huurwoning (flat) de muren zijn puur beton. Tevens is het mijn slaapkamer, met een geweldig mooie oceaanblauwe muur.

Dan bedenk ik wel wat anders, als mijn projectje te onveilig is. 🙂

Bedankt voor het meedenken!

wel leuk zoveel draagkracht, maar eehhh OERLELIJK in je woon/slaap kamer.
in je garage is het best te doen.

ikbenFrits zei:

Vandaar dat ze in een vrije slaapkamer / viskamer staan in mijn geval

Zojuist 1 gekocht (helaas nog niet in de aanbieding hahaha). Ziet er netjes (grijs) uit !!! Mn zoon heeft de smalle en heeft er een ombouw omheen gemaakt!

AadMec zei:
ikbenFrits zei:

Vandaar dat ze in een vrije slaapkamer / viskamer staan in mijn geval

Inderdaad. Ik raad elke aquariaan een viskamer aan, heerlijk. Een beetje klooien in je eigen kamer vol met vis 😀 Best wel ontspannend.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan