Wat is er nieuw

Aquariumverlichting (blauw licht) slecht voor de ogen?

Nitwit

New member
Lid geworden
8 februari 2022
Berichten
1
Leeftijd
38
Ik zou graag van jullie weten hoe jullie hier over denken. Vooral op Amerikaanse websites lees ik regelmatig dat veel verlichting voor het aquarium slecht voor de ogen is. Vooral zeewater aquaria vanwege het blauwe licht. Maar ook veel zoetwater aquaria heeft al snel een verlichting van 6500 Kelvin, wat al aan de koele kant is en wat dus al wat blauw licht zou hebben. Vooral voor kinderen schijnt dit blauwe licht gevaarlijk te zijn. Het wisselt wel per website en natuurlijk ook weer per arts wat hun mening hierover is. Wat ik echter mis is een duidelijke omschrijving van wanneer het dan schadelijk is. Ik weet dat direct in de LED verlichting kijken niet verstandig is, maar vanaf hoeveel kelvin is het ook schadelijk om er indirect naar te kijken? Daar wordt eigenlijk weinig over verteld of heb ik nog niet veel over kunnen vinden. Tegelijkertijd zou het ook weer raar zijn dat een helder witte led per definitie schadelijk is gezien volgens mij elke aquaria inmiddels wel aardig hoog zit wat kelvin betreft en ik ken niemand die oogproblemen heeft door het kijken naar een aquarium.

Ik ben niet technisch en weet weinig van hoe het zit met verlichting en invloed op de ogen maar er zijn hier vast mensen die er wel verstand van hebben. Is 6500 kelvin nog veilig genoeg wat blauw licht betreft?

En weten jullie anders een aquarium van 60cm met een relatief lage verlichting? Ik wil graag een betta aquarium dus een hoge verlichting lijkt me dan ook niet noodzakelijk.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 
Lijkt mij een mening die nergens op is gebaseerd. De verschillende meningen tussen artsen en het gebrek aan onderzoek geeft dit eigenlijk al aan. We zouden dan onnoemlijk veel aquarianen moeten hebben met oogproblemen etc.

Ik kan mij wel voorstellen dat als je in een lamp blijft kijken gedurende lange tijd je hier problemen van kunt krijgen (bv de hql lampen in zeeaquaria), maar wat is lang? Je natuurlijke reactie hierop is knijpen met je ogen en wegkijken.

Verder zou ik zeggen; Lekker naar je bak blijven kijken en genieten 😉.

Gr. Ed
 
nou....
telefoon schermen geven ook veel blauw licht en ook daarvan wordt gezegd een periode voordat je gaat slapen daar voorzichtig mee te doen.
Beter is om je telefoon op een nachtstand te zetten met zwarte achtergrond en rode characters.
Dus dat blauw kan best wel wat impact hebben denk ik zo.

Ik zou van die zeebak gewoon een redlight district maken.
 
Dan zou naar buiten kijken ook slecht zijn voor je ogen…
De zon is nou ook niet bepaald 2700K…
 
Ik heb dus een zeewaterbak met led maar als je net als naar een gewoon aquarium kijkt dan kijk je ook niet echt in de led en dan is er denk ik weinig loos.
 
Schadelijk, nee.... tenzij je je lampen op standje zonnebank hebt staan, en daar direct in gaat staan lopen kijken. 😎

Licht tot een bepaalde golflengte ("blauw" met name) verstoort wel de aanmaak van melatonine. Misschien dat mensen daarom denken dat het schadelijk is. Is niet zo, al is het 's avonds ook weer niet erg slim om blauw licht op te zoeken. Bijv door flink lang naar je zeewaterbak te kijken. Ik gebruik zelf om deze reden ook geen blauw "maanlicht" in de bak. Enkel wat rood met wit voor een schemering/zonsondergang en daarna schluss.
 
Dan zou naar buiten kijken ook slecht zijn voor je ogen…
De zon is nou ook niet bepaald 2700K…
Geen 2700 k maarre...
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Op zich ben ik geen kenner op dit gebied maar het wordt vaker aangegeven dat een overdaad aan blauw licht schadelijk kan zijn. Nu lijkt het me dat je niet langdurig in het licht van je aquariumlampen gaat kijken. In het geval dat je een kap op je bak hebt kan je dat zelfs niet eens. Dus problemen op dit gebied denk ik niet dat er zijn.
 
Dat ga ik mijn opticien voorleggen.
Maar nu niet vlak voor sluitingstijd.
 
Ik vermoed dat dat slaat op black-light.
Die TL-buizen in discotheken en nachtclubs.
Waar je van die stralend witte tanden en doorkijk T-shirts van krijgt.
Die zijn inderdaad heel slecht voor je ogen.
(Die TL-buizen, niet die T-shirts.😁)

Ik heb ooit op een schip gevaren die black-light op de brug had.
Alle metertjes, wijzers en bordjes waren behandeld met glow in the dark verf zodat je dat allemaal gewoon kon aflezen en je ook nog gewoon door de ramen naar buiten kon kijken.
Werkte geweldig, maar als ik het een hele nachtwacht aan liet had ik zere ogen aan het eind van de wacht.

Maar ik denk dat dat met de LEDs waar blauw licht vanaf komt wel een beetje mee zal vallen.
 
Zichtbaar zon licht bestaat uit de kleuren Violet, blauw, cyaan, groen, geel, oranje, rood. Witte leds, bestaan doorgaans (er zijn uitzonderingen) uit de kleuren: blauw, groen geel oranje rood. Violet en Cyaan ontbreken over het algemeen en blauw is relatief oververtegenwoordigd. Dat maakt dat een 6500 K led wel degelijk meer blauw licht kan bevatten dan indirect zonlicht dat ook rond de 6500 K zit. sterker ook een 4000 K of 3000K led bevat nog steeds relatief veel blauw. Alleen naar kleurtemperatuur kijken zegt niet zoveel over het spectrum als we vaak denken

er is geen wetenschappenlijk bewijs dat beeldschermen slecht zijn voor de ogen. Klachten worden ook vaker gezocht bij het flikkeren van schakelende led-voedingen bijv. De websites die het over blauw licht hebben als (potentieel) schadelijk geven iig geen argumenten die steek houden voor zover ik ze heb gezien. bovendien is een aquarium totaal niet vergelijkbaar met een een beeldscherm, het is 3d en geen plat scherm, het licht is indirect en we kijken er ook veel korter en minder intensief naar dan naar een beeldscherm. reden om je druk of ongerust te maken is er volgens mij niet.
 
Mijn overgenomen bak heeft (nu nog) twee blauwe ledbalken. Vind het persoonlijk wel misbruik van mijn ogen in een ZA bak. Denk niet dat dat medisch is.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan