Aquariumverlichting met spots in het plafond

Z

Zap

Guest
Besten,

Ten behoeve van m'n nieuwe (open) bak zou ik eigenlijk de verlichting willen laten plaatsvinden door middel va spots op/in het plafond.

De afstand tussen de bak en het plafond is ca 1,5 meter.

de bakhoogte bedraagt 65 cm (waterhoogte 55/60 cm).

De inrichting wordt ZA met valisineria, zwaardplanten en drijvers.

Als ik een drie-tal spots wil plaatsen wat moet de wattage dan zijn (hallogeen of leds?)
 
Op deze afstand zou ik toch minimaal 50w led per stuk nemen.
A-LFC4-desc.jpg


Of de 400w en dan 1 midden boven de bak
A-LFC8-desc.jpg


maar als je 1,5 meter naar beneden bent ben je al flink wat licht kwijt door de straal hoek
 
Misschien wat te simpel gedacht, maar zelf dacht ik:

led 50 watt (15.000 lumen op 1 meter = 3750 lumen op 2 meter) dan een richtspot 15 graden?

dan zou ik op een oppervlakte van 1,30 x 0,55 cm aan twee genoeg moeten hebben (gericht op plantdeel) eventueel een derde spot voor de middag uren (11:00 tot 15:00 uur)

Kan ik hier vanuit gaan?
 
Zou idd wel een nauwe lens pakken. Anders wordt je blind in je huis :)
 
m'n glazen verkleuren bij (zon)licht ;)
 
Dit zijn zo,n beetje bouwlampen
 
Dit zou theoretisch gezien de beste oplossing zijn inderdaad.
In de praktijk zou ik van de bovenstaande led's het stukje reflector aanpassen zodat ze rechter naar beneden staan.
Wat er voor zit is namelijk gewoon glas. Dit is de goedkoopste en volgens mij effici�ntste manier.

@Zap: Dit is helaas niet zo uit te rekenen Lumen is namelijk op iedere hoogte gelijk. De zon is bijvoorbeeld 300.000 lumen. Dat is op de grond maar ook 10 km hoger of zelfs 1 m van de zon af! Even in ideale omstandigheden gezegd wand je hebt altijd te maken met verliezen. Wat wel in waarde stijgt is de lux

Daarin tegen heb je Lux dit is de sterkte van het licht op bepaalde afstand. wanneer je deze waarde hebt + de afstand naar de bron + de schijnhoek zul je uitkomen op de totale lumen.
In deze vorm heb je dus 2122 lux tot je aquarium wanneer je dit als bron gebruikt houd je nog 2400 lumen

Lumen is de opbrengst van de bron en lux is de sterkte van het licht op het oppervlak wat wij kunnen zien niet eens wat er daadwerkelijk is. Wij zien namelijk minder een lamp minder fel dan dat hij in het echt is.
 
Terug
Bovenaan