Aquariumzand Hornbach 0,4-0,8mm zwart voor Discus


Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Berichten
78
Leeftijd
48
Beste leden,

Ik heb hier al veel gelezen over advies voor een bodemsoort voor Discussen.

Gezien ik voornemens ben om straks wanneer ik mijn Juwel Rio 450 heb weer discussen te gaan houden viel mijn oog op zwart zand van de Hornbach

Ik twijfel alleen een beetje of dit nu ook geschikt is voor mijn toepassing of dat ik naar filterzand moet kijken, ik zie bij filterzand namelijk niet direct de donkere kleur als zwart etc.

Wie oh wie heeft ervaring met bovenstaande bodem
 
Het ligt er een beetje aan wat je voor ogen hebt; is de donkere kleur voor jou belangrijk, dan lijkt filterzand als optie af te vallen. Maar hoeft het niet per se zo donker, dan zou ik persoonlijk eerder filterzand nemen.

Waarom: ik vind het zand van de hornbach er minder natuurlijk uitzien, door de manier (en wellicht komt dat door de coating van kunsthars) waarop het een beetje aan elkaar plakt. Ook is het fijner en lichter dan filterzand (van 0,4-0,8 mm) waardoor het sneller opgezogen raakt als je een keer je bodem zou afhevelen. Ik heb het vanwege de kleur in een van mijn bakken, en het voldoet aardig, maar toch probeer ik een volgende keer denk ik iets anders.

Je hebt overigens ook nog JBL Sansibar Dark. Had je die al bekeken? 🙃
 
Ik heb de bodem gehad en die beviel prima.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt overigens ook nog JBL Sansibar Dark. Had je die al bekeken? 🙃

Ik heb eerst JBL Sansibar gehad, maar dat vond ik geen fijne bodem. Het leek helemaal niet afgerond te zijn.

Nu heb ik het Hornbach zand, zowel zwart als licht. En het bevalt bij mij erg goed. Het zwarte zand heeft wel duidelijk een coating, waardoor het deels zelfs dreef toen ik het voor het eerst nat maakte, maar dat ging zo weg. Na een halve dag lag het al goed in de bak en heb het er nog in zitten. Er is een hele generatie Corydoras Habrosus op opgegroeid, dus die vonden het ook een fijne bodem.
 

jbl sansibar dark:​

20200528_144048.jpg

hornbach aquarium zand zwart:​

20200627_185512.jpg
 
Hartelijk dank voor de info, de donkere kleur is vooral mooi vind ik enkel zoek ik wel een bodem die geschikt is voor de discus welke nog weleens aan het zandspuwen is:LOL:

Ik twijfel of dit geen problemen gaat geven met de aangegeven keuzes, de JBL Sansibar zag er ook wel mooie uit maar lijkt mij voor de vis niet prettig, of is dit niet correct
 
Waarom: ik vind het zand van de hornbach er minder natuurlijk uitzien, door de manier (en wellicht komt dat door de coating van kunsthars) waarop het een beetje aan elkaar plakt. Ook is het fijner en lichter dan filterzand (van 0,4-0,8 mm)
Het zwarte aquariumzand heeft ook een korrel 0.4-0.8 mm.
Ik heb het er nu dacht ik 3 (?) jaar in liggen. Herken het ook niet als zodanig dat het wat aan elkaar plakt. Wel is het inderdaad lichter dan filterzand.
 
Die sansibar dark ziet er inderdaad nog aardig scherp uit @Valerian!

Het zwarte aquariumzand heeft ook een korrel 0.4-0.8 mm.
Ik heb het er nu dacht ik 3 (?) jaar in liggen. Herken het ook niet als zodanig dat het wat aan elkaar plakt. Wel is het inderdaad lichter dan filterzand.
Klopt, beide verpakkingen geven deze maat aan. Maar als ik de twee naast elkaar houd, lijkt de diameter van het hornbachzand toch kleiner. Dat is het gekke. Dus er wordt met verschillende marges gewerkt.

Het "aan elkaar plakken" zie ik vooral als er slakken doorheen gaan (je ziet dan geultjes lopen) of als er iets is van viezigheid, waar het zand door het lage gewicht dan wat doorheen kan gaan zitten. Het is ook weer niet het einde van de wereld hoor, al vind ik filterzand natuurlijker ogen.
 
Beste leden,

Ik heb hier al veel gelezen over advies voor een bodemsoort voor Discussen.

Gezien ik voornemens ben om straks wanneer ik mijn Juwel Rio 450 heb weer discussen te gaan houden viel mijn oog op zwart zand van de Hornbach

Ik twijfel alleen een beetje of dit nu ook geschikt is voor mijn toepassing of dat ik naar filterzand moet kijken, ik zie bij filterzand namelijk niet direct de donkere kleur als zwart etc.

Wie oh wie heeft ervaring met bovenstaande bodem

Hier een foto van zwart Hornbach aquasand in een Rio 450, je ziet dat deze iets lichter oogt eenmaal in de bak, maar ik vind het een erg mooie bodem. Ik heb deze ook niet hoeven te spoelen.

JBL3.jpg
 
Kan misschien ook door de verlichting komen dat het wat lichter oogt.
Heb je de originele led lampen van Juwel er in? Deze zijn erg fel. Met dimbare leds kleurt het zand wat donkerder. Als je hem niet op 100% laat branden uiteraard.
De inrichting ziet er gaaf uit trouwens!
 
Thx! Ja, is inderdaad de Nature en Day led verlichting. Ik moet nog gaan sparen voor de Helialux 😉
 
Thx! Ja, is inderdaad de Nature en Day led verlichting. Ik moet nog gaan sparen voor de Helialux 😉

Hier precies het zelfde en ook nog aan het sparen voor de Helialux. Maar een nieuwe mountainbike gaat even voor haha. MIjn rio is nu aan het indraaien voor een corydoras kweek, dus ik doe nu niet zoveel met de verlichting.
Succes met je bak!
 
ik heb ook een bak met het zwarte hornbach zand staan, er bleef bij mij inderdaad ook wat drijven toen het voor het eerst met water in contact kwam. bij mij bleven er aan het begin ook luchtbelletjes op de boden liggen, waar zandkorrrels aan vast zaten. waren na een tijdje weg. is dat bij elk soort zand? :DD
 
ik heb ook een bak met het zwarte hornbach zand staan, er bleef bij mij inderdaad ook wat drijven toen het voor het eerst met water in contact kwam. bij mij bleven er aan het begin ook luchtbelletjes op de boden liggen, waar zandkorrrels aan vast zaten. waren na een tijdje weg. is dat bij elk soort zand? :DD
Deze heeft een coating en daar komt het denk ik door maar dat hersteld zich snel hoor.
 
Dat met die luchtbelletjes had ik ook met het Hornbachzand. Zal inderdaad te maken hebben met de coating. Heb het bij filterzand en bij maaszand nooit gezien zoiets.
 
Ik heb inmiddels de witte variant van Hornbach en bevalt mij goed.
 

Terug
Bovenaan