Aquascape 80 cm tips


Het water is nog niet helder maar het groeien mag gaan beginnen.
Ik hoop dat de planten het goed gaan doen zonder co2 en de monte carlo lekker over de grond gaat kruipen.
Voor de eventuele lege plekken ben ik van plan om wat javamos op steentjes te binden. Ook gaat er wat betreft planten vast nog genoeg veranderen omdat ik hier en daar weer iets niet goed vind.

Nog een vraag: kan ik het beste nu gelijk al beginnen met de planten voeding of pas na een week/paar dagen? En wanneer ik begin is het dan slim om het wat op te bouwen door bijvoorbeeld eerst 1/3 toe te voegen en dan opbouwen of is dit onnodig? Ik ga plantenpracht gebruiken.
Misschien dat het ook nog wel verstandig is om easycarbo in huis te halen.

Het licht laat ik nu eerst nog 6.5 uur branden

20181101_151804.jpg


20181101_152331.jpg


20181101_152424.jpg
 
Het lijkt wel een echo, maar het ziet er goed uit!

Bij de plantenvoeding (en Co2) wacht ik een paar dagen zodat de planten eerst een beetje wortel kunnen schieten. Maar eigenlijk denk ik dat het niet heel veel uit maakt
 
Dankjullie!

Ja zo dacht ik ook, plantjes eerst even wat laten wortelen en dan beginnen met voeden.
 
Het water is nog niet helder maar het groeien mag gaan beginnen.
Ik hoop dat de planten het goed gaan doen zonder co2 en de monte carlo lekker over de grond gaat kruipen.
Voor de eventuele lege plekken ben ik van plan om wat javamos op steentjes te binden. Ook gaat er wat betreft planten vast nog genoeg veranderen omdat ik hier en daar weer iets niet goed vind.

Nog een vraag: kan ik het beste nu gelijk al beginnen met de planten voeding of pas na een week/paar dagen? En wanneer ik begin is het dan slim om het wat op te bouwen door bijvoorbeeld eerst 1/3 toe te voegen en dan opbouwen of is dit onnodig? Ik ga plantenpracht gebruiken.
Misschien dat het ook nog wel verstandig is om easycarbo in huis te halen.

Het licht laat ik nu eerst nog 6.5 uur branden

Bekijk bijlage 261377

Bekijk bijlage 261378

Bekijk bijlage 261379

Mooie start!
Ietwat een ruige look, zeer geslaagd!

Leuk lichteffectje ook in je achterwand. Is dat gewoon met een spotje achter de bak?
Is het achterste glas eigenlijk met folie gedaan of ?

Ik ken plantenpracht niet direct eigenlijk, wat zit daar allemaal in?
Is dat micro en macro voeding in één?
Persoonlijk voeg ik vanaf de start al wat voeding toe maar dat is een keuze.

Ik zou je wel aanraden om tijdens de opstartweken (tijdelijk) wat snelgroeiers toe te voegen zodat je wat meer plantenmassa hebt. Want je huidige plantenbestand is al niet zo groot en alles moet nog wat aanslaan waardoor algen nu meer kans hebben. Je kan ook wat drijfplanten gebruiken als snelgroeier of iets als waterpest laten drijven mocht je liever geen extra planten in de bodem willen.
 
Mooie start!
Ietwat een ruige look, zeer geslaagd!

Leuk lichteffectje ook in je achterwand. Is dat gewoon met een spotje achter de bak?
Is het achterste glas eigenlijk met folie gedaan of ?

Ik ken plantenpracht niet direct eigenlijk, wat zit daar allemaal in?
Is dat micro en macro voeding in één?
Persoonlijk voeg ik vanaf de start al wat voeding toe maar dat is een keuze.

Ik zou je wel aanraden om tijdens de opstartweken (tijdelijk) wat snelgroeiers toe te voegen zodat je wat meer plantenmassa hebt. Want je huidige plantenbestand is al niet zo groot en alles moet nog wat aanslaan waardoor algen nu meer kans hebben. Je kan ook wat drijfplanten gebruiken als snelgroeier of iets als waterpest laten drijven mocht je liever geen extra planten in de bodem willen.

Dankjewel!!

Het lichteffectje is gewoon een tafellamp die ik er even creatief achter heb gezet voor de show.
De achterkant heb ik beplakt met statische raamfolie 'mist' van de praxis.

Plantenpracht bevat inderdaad beide.

De snelgroeiers heb ik aan gedacht, linksachter in de hoek 2 kleine stekjes belgisch groen (zie je niet op de foto), vallisneria stekjes en 3 stukjes limnobium laevigatum. Is dit voldoende?
 
Het lichteffectje is gewoon een staande lamp die ik er even creatief achter heb gezet voor de show.
De achterkant heb ik beplakt met statische raamfolie 'mist' van de praxis.

Leuk gedaan, beetje een zonsopgang/ondergang effectje
De folie hangt mooi strak precies! :thumbs:

Plantenpracht bevat inderdaad beide.

Perfect!

De snelgroeiers heb ik aan gedacht, linksachter in de hoek 2 kleine stekjes belgisch groen (zie je niet op de foto), vallisneria stekjes en 3 stukjes limnobium laevigatum. Is dit voldoende?

Ik had erover gekeken. Tja, het is niet echt veel maar als je het goed laat woekeren komt dat wel goed. Maar voorlopig moet je nog niet rekenen op de limnobium om de lichten te dimmen! :D
 
Leuk gedaan, beetje een zonsopgang/ondergang effectje
De folie hangt mooi strak precies! :thumbs:



Perfect!



Ik had erover gekeken. Tja, het is niet echt veel maar als je het goed laat woekeren komt dat wel goed. Maar voorlopig moet je nog niet rekenen op de limnobium om de lichten te dimmen! :D

Kan evt nog wel een bosje belgisch groen bij in zetten, tijdelijk in het zand.
Dat gedimde licht verwacht ik nu ook nog niet maar voor nu hoeft dat van mij ook nog niet. Ik zag trouwens ook stukjes kroosvaren die perongeluk mee zijn gekomen, heb gelezen dat deze erg hard gaan.
 
Gave scape zeg! Werd bij de eerste paar foto's al direct blij.
Ben nog niet super actief op dit forum en keek normaal alleen bij ''foto album'' enzo, maar merk al wel dat ik wat vaker dieper dit forum in moet op zulke mooie scapes niet te missen.
 
Ik zeg aquariumbemesting.nl :D

Fijne site jammer dat ik deze niet eerder heb gezien.

Ik zie een fles alles in 1 ook fosfaat en nitraat. Kan ik deze in combinatie met plantenpracht geven of overdoseer ik dan? Of kan ik dan beter een vloeibare co2 erbij geven.
 
Gave scape zeg! Werd bij de eerste paar foto's al direct blij.
Ben nog niet super actief op dit forum en keek normaal alleen bij ''foto album'' enzo, maar merk al wel dat ik wat vaker dieper dit forum in moet op zulke mooie scapes niet te missen.

Dankjewel!
 
Ga je nog wat met de achterwand doen, of heb ik daar door de mooie foto's overheen gelezen?
Je kunt bijv een zwarte folie langs de achterkant plakken, vaak komen dan de vissen nog mooier uit straks.

De achterkant is nu beplakt met statische transparante/mist raamfolie.

Ik zat er inderdaad nog aan te denken om het later misschien nog wat donkerder te maken.
Ben alleen bang dat het dan te donker word omdat de stenen ook al donkergrijs/zwart zijn.

Ik zag in veel aquascapes dat ze gebruikmaken van een lichte achtergrond en dit wou ik ook eens proberen. Lijkt wel fris zo vind ik. Maar aan de andere kant hou ik ook van een donker achtergrond dus ik twijfel nog wat ik daarmee ga doen.
 
Oh, dat is al folie, haha, vond je al zo'n gladde muur in huis hebben. Ja nu je het zegt zie ik het inderdaad.
Ik heb namelijk deze week mijn Juwel Rock achterwand zwart gemaakt, vind dat op een of andere manier vaak de mooiste kleur...
 
Ik zat er inderdaad nog aan te denken om het later misschien nog wat donkerder te maken.
Ben alleen bang dat het dan te donker word omdat de stenen ook al donkergrijs/zwart zijn.

Dat ga je dan in inderdaad wel krijgen, zie ik duidelijk in mijn Home 80 bakkie.
 
Prachtige scape! Hoe is het nu met je filter? Ik zou eerst kijken of die wel helemaal waterdicht is. De inlaat en uitlaat in een emmer in de badkamer of op het aanrecht? Zodat je kamer niet meteen blank staat?
 
Prachtige scape! Hoe is het nu met je filter? Ik zou eerst kijken of die wel helemaal waterdicht is. De inlaat en uitlaat in een emmer in de badkamer of op het aanrecht? Zodat je kamer niet meteen blank staat?

Dankje!


Hij draait nu gelukkig goed na de 2e keer proberen. Staat naast de kast even in een emmer ivm kleine lek. Daarvoor heb ik een nieuwe dichtingsring besteld.
 
Oh, dat is al folie, haha, vond je al zo'n gladde muur in huis hebben. Ja nu je het zegt zie ik het inderdaad.
Ik heb namelijk deze week mijn Juwel Rock achterwand zwart gemaakt, vind dat op een of andere manier vaak de mooiste kleur...

Ja ik vaak ook maar deze keer hou ik het zo denk ik ivm zwarte stenen.
 
Wat gespeeld met het licht en nog wat fotootjes gemaakt.
Ben nog niet helemaal tevreden met de beplanting, geen idee waarom. Ik denk dat de boel gewoon even lekker moet groeien.

20181105_213220.png


20181105_213138.png
 
Ik vindt het er prima uitzien. Heb je een plantenlijstje wat je hebt gebruikt?

- Monte carlo
- Belgisch groen (tijdelijk, tenzij het mooi word)
- Stekjes rotala sp green
- Stekjes vallisneria
- Hottonia inflata
- Bolbitis heteroclita difformis
- Eleocharis acicularis
- Eleocharis mini (of parvula, weet ik zo even niet)
- Weeping moss
- Paar plukjes javamos
- Limnobium laevigatum
- Verdwaalde stukjes kroosvaren
- Paar stukjes uit mijn 30 liter bakje waarvan ik de naam niet meer weet
 
Laten we dat maar hopen!

Ik gebruik nu dus plantenpracht waarin geen nitraat en fosfaat zit. Ook gebruik ik nog geen vloeibare koolstof.

Doe ik er verstandig aan om vloeibare koolstof te kopen en gebruiken? Ik lees hier heel veel verschillende dingen over.. de een zegt beter het licht dimmen ipv dat te doseren en bij een ander lijkt het goed te werken.

Ik wil niet zomaar wat in de bak gooien omdat ik ergens lees dat het goed is. Ik wil graag eerst zeker weten dat het een belangrijke stof is en ik er echt goed aan doe om te gebruiken. Zoals ik las werkt het anders als co2.

Op mijn monte carlo zie ik nu namelijk ietwat in sommige blaadjes gaatjes komem en een paar bladeren beginnen wat glazig te worden. Wil als het kan voorkomen dat de hele plant zo word.
 
Ik gebruik nu dus plantenpracht waarin geen nitraat en fosfaat zit.
De meeste plantenvoedingen zijn excl. nitraat en fosfaat omdat deze tot op zekere hoogte al aanwezig zijn in je aquarium. Deze ontstaan namelijk door rottingsprocessen van dode planten, poep, etc. Dat is volkomen normaal. Echter in een normaal aquarium (i.t.t. een zwaarbeplant aquarium) zal het zo zijn dat de plantenmassa deze hoeveelheden nitraat en fosfaat niet kan verwerken. Men doet vooral waterwissels om het nitraat af te voeren. Wanneer deze stoffen in een standaard plantenvoeding worden opgenomen, zou derhalve een gigantisch (en schadelijk) overschot ontstaan. In het geval van een zwaarbeplant aquarium is het noodzakelijk om deze voedingsstoffen te supplementeren naast de vaste productie van de vissen etc. Als ik niets zou supplementeren dan test ik 0 nitraat, 0 fosfaat in mijn bak. En dat terwijl er aardig wat nitraat in het kraanwater hier zit.
 
Ik gebruik nu dus plantenpracht waarin geen nitraat en fosfaat zit. Ook gebruik ik nog geen vloeibare koolstof.
Doe ik er verstandig aan om vloeibare koolstof te kopen en gebruiken?.
Persoonlijk zou ik altijd gebruik maken van een vloeibare koolstofbron zoals Flourish Excel als je geen CO2 in gasvorm toedient. Als je maar niet gaat overdoseren!
En HC staat er om bekent om moeilijk op te starten.
 
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal ook maar eens testdruppels halen.
 
Persoonlijk zou ik altijd gebruik maken van een vloeibare koolstofbron zoals Flourish Excel als je geen CO2 in gasvorm toedient. Als je maar niet gaat overdoseren!
En HC staat er om bekent om moeilijk op te starten.

Is er een speciale reden dat je flourish excel aanbeveelt? Werkt deze anders dan andere vloeibare koolstofbronnen? Zoals easycarbo of een van aquariumbemesting.nl.
Vind m namelijk erg prijzig voor de hoeveelheid.
 

Terug
Bovenaan