Wat is er nieuw

aquascape

rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Leeftijd
23
hallo,
ik wil een extra aquarium op zetten met een afmeting van 30 bij 30 bij 30, daarin wil ik natuurlijk een hele mooie aquascaping op gaan zetten. alleen heb ik altijd gewoon simpel planten in grint gezet en deze keer wil ik echt maatjes planten enzo. wat voor bodem moet ik dan gebruiken? en zouden jullie alle tips en ervaringen die jullie hebben met aquascaping kunnen plaatsen? niks is te veel ik wil graag zo veel mogelijk info voor een zo goed mogelijk resultaat.
alvast bedankt!!

Veel gebruikte bodem voor aquascape is aquasoil. Bij aquascape ga je echt voor de scape en de planten. Vissen komt op een 2e plaats. Soil als bodem, estamative index (EI-methode) als plantenvoeding, co2 toevoeging en kwalitatieve verlichting. Meestal gaan mensen voor led maar dat hoeft niet perse.

Ik opper maar wat begrippen zodat je wat aanknopingspunten hebt.

Google ook eens 'guldensnede of golden ratio aquarium' voordat je gaat inrichten.

Hey Rowanman,

Als je echt een aquascape wilt gaan opzetten dan is het belangrijk om te kijken wat je eventueel zou willen maken.
De equipment die je gebruikt bepaalt grotendeels welke planten je kan gebruiken, er zijn altijd mensen waarbij het wel werkte maar dit is meer een uitzondering dan de regel.
Wat voor lamp hangt er boven, ga je Co2 toevoegen met een Co2 installatie, gebruik je een hang-on-filter of een internfilter?

Ik zou je zelf sterk aan te raden een goede lamp te kopen zoals de Twinstar 300E of een Flat nano en ook Co2 te gaan gebruiken. (CO2 set kan je prima op marktplaats kopen, komen de mijne ook vandaan scheelt een berg!!).

Met een hang-on-filter heb je meer ruimte in je bak, met een internfilter zul je om het filter heen moeten scapen.
Zeker niet onmogelijk maar wel wat lastiger.

Als bodem gebruik je een aquasoil met daaronder eventueel powersand, hierin zitten goede bacterieen en stoffen die de plantengroei bevorderen.
Als bemesting zou ik, als je nog geen ervaring hebt beginnen met de voedingslijn die gemaakt is door de leverancier van je Soil.
EI + Soil is wat moeilijker en vergt meer meet werk + verplichte waterwissels met een wekelijkse interval.

Qua aquascapen:
- De goldenratio gebruiken: focus punt ligt op 1/3de van de totale lengte van je aquarium (dus rond 10cm).
- Grote stukken voorin, kleine stukken achterin.
- Slope de soil (voor laag, achterin hoger) dit geeft meer diepte effect.
- Gebruik alleen kleine plantjes en veel verschillende plantjes zodat je veel variatie hebt.
- Details matter.
- Maak wat met de hardscape en soil, laat het een paar dagen droog staan en kijk dan of je het nog steeds net zo tevreden bent.
- Begin met het planten vanaf achter naar voor.
- Rode planten niet in het midden maar aan de buitenkanten.

Dit was het voor mij zo even 1,2,3.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik kijk uit naar de foto's!

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik ben geen kenner maar met een aquasoil en de EI moet je wel weten wat je doet volgens mij en moet je niet teveel plantenvoeding doseren. Misschien kan Cornelius hier iets over zeggen want die heeft veel ervaring.

wat voor bodem moet ik dan gebruiken? en zouden jullie alle tips en ervaringen die jullie hebben met aquascaping kunnen plaatsen? niks is te veel ik wil graag zo veel mogelijk info voor een zo goed mogelijk resultaat.
Voor tips en voorbeelden zou je in mijn Fotoalbum kunnen kijken, in mijn onderschrift.
En praktische informatie op de website, die ook in mijn onderschrift staat.
Dan kom je al een heel eind :thumbs:

Hey Rowanman,

Als je echt een aquascape wilt gaan opzetten dan is het belangrijk om te kijken wat je eventueel zou willen maken.
De equipment die je gebruikt bepaalt grotendeels welke planten je kan gebruiken, er zijn altijd mensen waarbij het wel werkte maar dit is meer een uitzondering dan de regel.
Wat voor lamp hangt er boven, ga je Co2 toevoegen met een Co2 installatie, gebruik je een hang-on-filter of een internfilter?

Ik zou je zelf sterk aan te raden een goede lamp te kopen zoals de Twinstar 300E of een Flat nano en ook Co2 te gaan gebruiken. (CO2 set kan je prima op marktplaats kopen, komen de mijne ook vandaan scheelt een berg!!).

Met een hang-on-filter heb je meer ruimte in je bak, met een internfilter zul je om het filter heen moeten scapen.
Zeker niet onmogelijk maar wel wat lastiger.

Als bodem gebruik je een aquasoil met daaronder eventueel powersand, hierin zitten goede bacterieen en stoffen die de plantengroei bevorderen.
Als bemesting zou ik, als je nog geen ervaring hebt beginnen met de voedingslijn die gemaakt is door de leverancier van je Soil.
EI + Soil is wat moeilijker en vergt meer meet werk + verplichte waterwissels met een wekelijkse interval.

Qua aquascapen:
- De goldenratio gebruiken: focus punt ligt op 1/3de van de totale lengte van je aquarium (dus rond 10cm).
- Grote stukken voorin, kleine stukken achterin.
- Slope de soil (voor laag, achterin hoger) dit geeft meer diepte effect.
- Gebruik alleen kleine plantjes en veel verschillende plantjes zodat je veel variatie hebt.
- Details matter.
- Maak wat met de hardscape en soil, laat het een paar dagen droog staan en kijk dan of je het nog steeds net zo tevreden bent.
- Begin met het planten vanaf achter naar voor.
- Rode planten niet in het midden maar aan de buitenkanten.

Dit was het voor mij zo even 1,2,3.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik kijk uit naar de foto's!

ik ben alleen niet van plan om het co2 gehalte te gaan beheren. kan ik die soil gewoon bij groenrijk of intratuin halen of moet ik dan naar een speciaalzaak?

hoe kun je eigenlijk de bodem schoon maken als overal planten staan??

ik ben alleen niet van plan om het co2 gehalte te gaan beheren. kan ik die soil gewoon bij groenrijk of intratuin halen of moet ik dan naar een speciaalzaak?
Dan zal je ook naar planten moeten gaan kijken die geen Co2 toevoeging nodig hebben, je hoeft dan ook niet een hele sterke lamp te hebben boven je aquarium en zou je zelfs voor een dennerle lamp kunnen gaan.
Verder zou ik mezelf eerst goed inlezen op @Cornelius zijn site, hier staat eigenlijk alles wel vermeld.
Mocht je nog dingen missen kan je het altijd vragen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan