Wat is er nieuw

Aquascape

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Vistick1984
  • Startdatum Startdatum
V

Vistick1984

Guest
Beste mede-aquarianen,

sinds een paar weken ben ik helemaal vol van aquascape! De voorbeelden die ik heb gezien maken me erg ongeduldig naar een nieuw aquarium. Ik wil echter nog veel meer weten of het hoe en wat bij aquascape.

Zijn er mensen met ervaring over deze manier van het houden van een aquarium?
Zijn er mensen met foto's van hun eigen bak of weet iemand waar ik terecht kan? Heb 1 zaak gevonden bij Utrecht in de buurt en verder wat internetsite's en heb hier al veel aan gehad, maar dat is nog niet genoeg.

Enfin, alles op dit gebied spreekt me wel aan en wellicht kan ik meer mensen interesseren voor deze boeiende stijl!

05n54g8eibDOgMeTUeAlROuqUGUN0Vgd.jpeg
 
Aquascaping is een prachtig iets. Er worden ook wedstrijden in gehouden. Zoek maar eens op youtube, de meest geweldige dingen komen er voorbij.

Volgens mij is het, als alles eenmaal geplant is, niet veel moeilijker als het aanleggen van een gewone plantenbak. "Gewoon" een kwestie van alles algvrij houden, je waterwaarden in de gaten houden en snoeien.

Zoek ook eens naar Takashi Amano. Hij is, voor zover ik weet, de grondlegger van deze stijl.
 
Hoi Joshua,

het is gewoonweg helemaal top! Moet er bij zeggen dat ik werkvoorbereider ben bij een hoveniersbedrijf en dus ook
tuinontwerpen maak. Indelingen maken, hoogteverschillen, dieptewerking, beplanting....alles komt wel een beetje terug
in aquascape.

Meneer Amano is zeer zeker een interessante bron! Heb al vele filmpjes bekeken en hou ook de kampioenschappen goed
in de gaten.

Het jammere voor ons Nederlanders is het feit dat er nergens, Nederlanstalig, naslagwerk over deze vorm is. Lezen op
internet kan ook goed, maar de hoofdlijnen gebundeld in een boek lijkt me toch wel het mooiste om te hebben.
 
Persoonlijk ben ik meer van het trial-and-error en ook vraag ennlees ik hier heel veel. Ik ga proberen een mooie scape te maken in mijn nieuwe aquarium.

Kijk ook eens bij het topic "My first aquascape" hier op her forum. Ik weet jiet meer van wie die bak is maar je vind hem in t fototopic. Dat is echt een mooie scape en misschien heeft hij wat tips voor je.

Op youtube staat ook een filmpje over een aquascoer die een project maakt genaamd Crimson Sky. Die duurt ruim een half uur en je krijgt veel brukbare tips.
 
Ziet er toch allemaal iets makkelijker uit dan het is.
Zo een bak staat er natuurlijk niet heel het jaar zo bij, en alle techniek is nu weggelaten.

Het concept is op zich anders als wij gewoon zijn.
Wij zijn/waren gewoon om met contrasten en blikvangers te werken.
Soms leek het een wedstrijd om zoveel mogelijk verschillende planten in ��n bak te hebben.
Wat naar mijn persoonlijk gevoel moeilijk is als je geen kakofonie wil hebben.
Bij nature aquariums vormt alles meer een geheel.
Vissen horen mee in het geheel. Een grote school ivp veel verschillende.

Kijk eens goed welke techniek ze allemaal gebruiken.
Er word veel meer verlichting gebruikt, ook andere lampen.
Filters zijn veel sterker en er word veel aandacht besteed aan goede circulatie.
Er word gezorgd dat er zoveel mogelijk Laminaire stroming is, ipv de chaotische die je meestal ziet.
Qua bemesting heb je ook strekkingen. Barr gebruikt de EI, Amano zorgt dat zijn bodem het grootste werk doet.


Paar links:
http://www.plantedtank.net/
http://www.aquaticplantcentral.com/
http://www.thekrib.com/
Deze heeft veel goede informatie over waterchemie:
http://www.prirodni-akvarium.cz/en/inde ... d=en_intro

Als je hier wat informatie haalt zal je ook merken dat wij hier nog een hoop mythes volgen.
 
Hoi Joshua,

bedankt voor de tips! Heb even rondgekeken op het topic. Ziet er goed uit, maar niet helemaal mijn stijl denk ik.
Vind het sowieso erg moeilijk te bepalen hoe ik mijn bak wil maken. Doordat ik zoveel voorbeelden heb gezien van
de 'professionals' valt bijna alles tegen wat amateurs maken. Lijkt wel of ik zoek naar iets om over te vallen. Een
scape namaken is ook weer niet mijn ding....zal nog wel wat weken/maanden gaan duren voordat ik weet wat ik precies wil.
Jij al enig idee wanneer je gaat beginnen met je scape?

Heb ook even gekeken op de site's die je hebt aangegeven backplay, maar jammergenoeg is alles in het engels. Ik kan
best wel een beetje engels, maar zodra er over technische termen gesproken gaat worden moet ik toch afhaken.
Eerder ook al aangegeven op het forum, maar ben echt zoekende naar nederlandstalig naslagwerk of bedrijven/personen
die me meer informatie kunnen geven.
De foto's zijn in ieder geval wel mooi op de verschillende site's! Wat hebben mensen toch allemaal over voor een
aquarium...🙂!

Wat heb je zelf voor bak staan?
 
Die bakken in de meeste youtube filmpjes van aquascaping zien er echt fantastisch uit, ben wel benieuwd in hoeverre dat te benaderen is als je er net mee begint.
 
Vistick1984 zei:
Heb ook even gekeken op de site's die je hebt aangegeven backplay, maar jammergenoeg is alles in het engels. Ik kan
best wel een beetje engels, maar zodra er over technische termen gesproken gaat worden moet ik toch afhaken.
Eerder ook al aangegeven op het forum, maar ben echt zoekende naar nederlandstalig naslagwerk of bedrijven/personen
die me meer informatie kunnen geven.

In het Nederlands zal het moeilijk worden.
Buiten de site van Adriaan Briene vind je niet veel goede info die niet van elders gekopieerd word.
De manier van werken is soms gewoon wat anders dan we hier gewoon zijn, dus krijg je in het Nederlands soms een andere uitleg. Niet per se een slechtere, maar in ieder geval minder up-to-date.

Als je begint, hou het dan wat simpel.
Begin met weinig soorten. Ze zal later toch nog plantjes tegenkomen die je er graag in wil.
Zo is alles meestal ook wat stabieler, en je minder planten die onderling concurreren.
Experimenteer zeker met verschillende niveaus, een landschap is ook niet altijd vlak.
Kijk eens wat naar natuurfoto's.
Als je dit ziet weet je wel van waar de inspiratie komt.
216125_0_82_amano_01.jpg

695891_0_82_amano_03.jpg
 
Jammer ik zag je topic te laat dit had wel intressant geweest denk ik; maar misschien geeft Johan de lezing nog wel eens bij een andere vereniging in de buurt. Ik hoop van wel 😉

Aquariumvereniging Aponogeton presenteert:

Informatieve avond: "Nature style, het natuurlijk inrichten van aquaria"


Wil jij graag een mooi ingericht aquarium, welke een lust voor het oog is! Speciaal voor jou organiseert Aquariumvereniging Aponogeton: Een informatieve avond "Nature style, het natuurlijk inrichten van aquaria" Tijdens deze avond wordt live een aquarium ingericht en je wordt hier actief bij betrokken. Een korte opsomming van wat er zoal aanbod komt.

� Hoe bouw je de bodem op

� Welke technieken

� Contrasten tussen hout, steen en planten

� Tips & Trucs

� Ruimte om vragen te stellen


De lezing wordt gegeven door Johan Cnossen: hij heeft veel ervaring met aquascaping en het natuurlijk inrichten van aquaria.

De avond wordt georganiseerd door Aquarium vereniging Aponogeton.


Kom gerust vrijblijvend sfeer proeven, je bent van harte welkom.


We zien je graag dinsdag op 28 januari om 19:45 uur in verpleeghotel 'Bovenwegen', heideweg 2, Zeist. Wel graag vooraf aanmelden.
 
Voor goede informatie over een Aquascape, moet je hier is kijken.
Aquascape-blog

Vooral voor beginner kan je de meeste informatie hier uithalen.

Suc6 alvast
 
Hoi Crash,

ja the green machine heb ik al goed ontdekt en dan met name via de filmpjes op youtube! Zeker een goede tip,
ook voor andere aquariumliefhebbers. Engels blijft nog wel moeilijk, maar we doen ons best.

Gijsser, ik verwacht dat veel mensen toch iets zullen gaan namaken. Natuurlijk wel met eigen inbreng, maar daardoor
kan je toch wel iets moois cre�ren denk ik. Zomaar gaan beginnen is niet iets wat je moet willen. Wanneer ik tuin-
ontwerpen maak dan zit er ook een gedachte achter, dat is voor een goed aquarium niet anders denk ik. Moet wel goedk-
komen denk ik zo. Als ik ooit eens ga beginnen zal ik een album opstarten.

Backplay, wat een lullige manier om aan je einde te komen zeg! Als ik echt dit tegen het starten van een grote bak
kom zal ik zekers eens de site van dhr. Briene gaan afstruinen en veel gaan inlezen. Ziet er op het ook interessant
uit! De foto's zijn zeker mooie voorbeelden van een natuurlandschap dat in een aquarium gemaakt kan worden.
Ik zie geen albums onderaan je berichten staan...wat heb je zelf staan?

Arie, dat is zeker jammer dat ik dat net gemist hebt! Wellicht kan je me eens een pm sturen als er weer eens zoiets
aankomt? Ik hou me zeker aanbevolen! Je hebt zelf trouwens ook een behoorlijk mooi aquarium! Hieraan kan je toch wel
zien dat je er verstand van hebt. De samenstelling van de beplanting is echt top!

DeScape, bedankt voor de site. Was hier vorige week toevallig al lid van geworden! Is een leuke blog met veel informatie
en leuke weetjes.

Is er trouwens iemand die ervaringen heeft met Diebo uit Nieuwegein? Lees hoop negatieve ervaringen, weliswaar uit 2010/
2011 maar toch. Daarnaast geven ze aan dat ze als enigste een aquascape hebben staan in de winkel....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan