Aquascaping mijn nieuwe Trofis Colisa 1000


Stefan Kraan

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2017
Berichten
56
Leeftijd
50
Locatie
Rotterdam
IMG_0599.JPG


De kogel is door de kerk :), ik heb een groter aquarium, de Trofis Colisa 1000, aangeschaft. Mijn doel: een prachtig onderwaterbiotoop creëren. Na veel voorbereidingen en het opzetten van een plan ben ik ermee begonnen. Via dit topic wil ik graag de hele ontwikkeling ervan delen...

De bak is binnen, wat een gewicht, en dat ook nog eens naar 3 hoog sjouwen :), een leuk achterwandje uitgezocht (Juwel Stone Clay) die ik er nu in ga lijmen. 24 uur drogen en dan verder...
 
Laatst bewerkt:
IMG_0607.JPG


De kit is droog, klaar om alles op de locatie te zetten. Het is een mooie bak, een meter lang, 65 cm hoog en 42 cm diep. De afgelopen weken zorgvuldig de plantjes uitgezocht en nu opgehaald bij aquaplantsonline...
 
IMG_0610.JPG


Volgens een layout plekken bepaald voor het hout en de stenen. 3 stukken hout, een grotere dragon stone en enkele kleinere stenen. Natuurlijk wel veel verschuiven voor het juiste resultaat...
 
Wauw, een mooi begin, ben heel benieuwd naar de volgende foto's. Altijd zo leuk dat inrichten!
 
Heel mooi begin. Leuk hoor dat inrichten.
 
IMG_0616.JPG
IMG_0617.JPG
IMG_0618.JPG


Tijd om met het beplanten te beginnen! Welke plantjes ga ik gebruiken?

- Eleocharis sp. Mini (in vitro)
- Bacopa Crenata
- Sagittaria Subulata
- Pogostemon Erectus
- Echinodorus Harbich
- Echinodorus Ozelot
- Vesicularia Ferriei 'Weeping' (in vitro)

We beginnen met het planten van Eleocharis sp mini, een grassoort voor de voorgrond die een mooi tapijt gaat vormen. Uiteindelijk groeien al deze plukjes naadloos naar elkaar toe...
 
Laatst bewerkt:
IMG_0620.JPG
IMG_0621.JPG


Vervolgens planten we in de tussenzone de Bacopa Crenata...
 
IMG_0623.JPG
IMG_0624.JPG


Vervolgens planten we de Echinodorus Ozelot, een beetje ter hoogte van de middenzone/achtergrond. De plekken zijn van tevoren bepaald...
 
IMG_0625.JPG
IMG_0627.JPG


En dan is de Echinodorus Harbich aan de beurt, een lager blijvende Echinodorus die perfect is voor de middenzone...
 
IMG_0628.JPG
IMG_0630.JPG


Het planten van de Sagittaria Subulata, uiteindelijk wordt het een mooie plant met lintvormige bladeren, geschikt voor de middenzone...
 
In de achterzone komt de Pogostemon Erectus, die uiteindelijk een flink stuk in de hoogte gaat groeien. Natuurlijk ook af en toe alles vochtig houden met de plantenspuit :)

IMG_0631.JPG
IMG_0633.JPG
IMG_0634.JPG
 
Leuk! ben benieuwd naar het eindresultaat! ;). Wat wil je erin gaan houden ?
 
Leuk! ben benieuwd naar het eindresultaat! ;). Wat wil je erin gaan houden ?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar niet veel in ieder geval. Misschien zo'n 20 kardinaaltjes, 2 Apistogramma Ramirezi, bijlzalmpjes voor de topzone en wat Corydoras Panda....maar ik ben nog aan het denken. Heb je suggesties?
 
Dit is een leuk plantje, de Vesicularia Ferriei 'Weeping'. Met behulp van Dupla Plantfix lijm ik dit mosje op het hout. Uiteindelijk zal het een prachtige deken vormen...

IMG_0635.JPG
IMG_0636.JPG
IMG_0637.JPG
 
Alles is compleet! Tijd om het aquarium langzaam te vullen met water van zo'n 26 graden. Ik voeg hierbij wat Easylife vloeibaar filtermedium toe, vandaar dat het water iets troebel is. Ik heb er goede ervaringen mee, het is een top waterbereider...

.
IMG_0643.JPG
IMG_0644.JPG
IMG_0646.JPG
 
Wat technische details. Ik maak gebruik van een JBL Proflora co2 bemestingssysteem. Ik injecteer dit in de uitvoer van het filter mbv de JBL Proflora co2 direct diffusor. Dus geen zichtbare diffusors in het aquarium meer! Het zou in principe meer rendement moeten opleveren, er gaat minder co2 verloren dan bij een diffusor in de bak.

De bak wordt gefilterd door een Eheim Pro 3 2170...

IMG_0651.JPG
IMG_0652.JPG
IMG_0653.JPG
 
IMG_0650.JPG


De volgende ochtend, zo staat de bak er nu bij! Nog vol met zuurstofbelletjes. Ik laat de bak zich nu een aantal weken ontwikkelen en groeien voordat ik er vis in ga doen. Ik zal de vooruitgang geregeld posten!
 
Staan genoeg planten in zo. Mooi vol.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit hoor! En jeetje wat een werk, al die bosjes apart planten. Zou ik het geduld niet voor heeben :D
 
Wauw, gewoon wauw! Ik ga dit topic zeker volgen, ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Enne, succes en veel plezier met dit aquascaping avontuur ;)
 
Hallo Stefan,

Mooie bak heb je uitgekozen( ik heb hem zelf ook:)).
De platen en techniek heb je zo te zien goed over nagedacht, ziet er super uit.
Ben benieuwd naar het resultaat over een paar weken.
 
Mooi stap voor stap verslag! Leuk ingericht, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als alles nog een beetje groeit!
 
Altijd weer mooi om te zien hoe een aquascape stap voor stap gemaakt word, ben echt helemaal gek van aquascape's maar ben er zelf nog niet aan begonnen.
Misschien dat ik later een bakje erbij neem om te scapen maar heb m'n handen nu vol aan mijn meterbak die ik pas verplaatst heb :D Ben benieuwd hoe dit er allemaal uit gaat zien als alles mooi volgroeid is, mijn complimenten!
 
5 dagen later, nog enkele kleine dingetjes gewijzigd. De planten beginnen lekker te groeien. Maandag all-in-one vloeibare plantenbemesting besteld bij Planted-box.com, komt vandaag binnen. De reviews daarvan zijn heel goed!

IMG_0700.JPG
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Ik stop al mijn zorg er nu in en het is inderdaad heerlijk om te zien hoe zo'n biotoop zich ontwikkelt, ik hou jullie op de hoogte... :)
 
Laatst bewerkt:
Nog even wat info over mijn verlichting en de verlichtingsduur. Ik heb mijn verlichting, zeker in de beginfase, maar 7 uur per dag aan, op deze manier hebben algen minder kans om zich te ontwikkelen. Als na 2 weken de planten lekker aan het groeien zijn schroef ik de verlichtingsduur op naar 8 uur. De plantjes nemen dan alle voedingsstoffen zelf, waardoor eventuele algjes geen kans krijgen. Uiteindelijk ga ik nooit verder dan 9 uur, genoeg voor een goede fotosynthese in de bak...

Ik gebruik 2 LED-tl balken met goede lichtverhoudingen voor plantengroei...

image.jpg
 
IMG_0737.JPG
IMG_0739.JPG
image.jpg


De schoonmaakploeg is gearriveerd: 5 Armano-garnalen (Japonica's) en 3 Otocinclus Cocama (dwerg-algeneter). Sommige plukjes Eleocharis sp Mini beginnen een beetje te verslijmen, maar dat is volgens verwachting. Ze moeten immers onder water wennen. Er beginnen ook al wat nieuwe scheuten te ontstaan. Ondertussen draait de co2 op volle toeren...
 
Laatst bewerkt:
Vind het rot om te zeggen maar je hebt noch japonica's noch Otocinclus cocama.
Welke oto soort je precies hebt kan ik zo niet beoordelen, en de garnaal zou ik ook niet met zekerheid kunnen zeggen welke wel, weet alleen zeker dat het niet se soorten zijn di ejij noemt...

Ziet er verder wel leuk uit!
 
Vind het rot om te zeggen maar je hebt noch japonica's noch Otocinclus cocama.
Welke oto soort je precies hebt kan ik zo niet beoordelen, en de garnaal zou ik ook niet met zekerheid kunnen zeggen welke wel, weet alleen zeker dat het niet se soorten zijn di ejij noemt...

Ziet er verder wel leuk uit!

Sorry, het moet de Otocinclus Vittatus zijn :), wat betreft de garnalen, als het geen Japonica's zijn, welke soort is het dan volgens jou?
 
Laatst bewerkt:
Het ziet ernaar uit dat je gelijk hebt, het zijn waarschijnlijk de zogenaamde "ghost shrimps" of glas garnalen, zogenaamde scavengers, eten al het overgebleven voedsel en rottend plantenmateriaal op. Op zich niet verkeerd. Japonica's eten meer algen. In dit geval geen enkel probleem, alleen dit soort vergissingen ga ik in de toekomst natuurlijk wel voorkomen :D
 
Lijken mij idd ook glasgarnalen, maar sws geen japonica helaas.. De oto ziet er, naar mijn idee, ook vrij mager uit.. Of de foto moet het beeld vertekenen
 
Lijken mij idd ook glasgarnalen, maar sws geen japonica helaas.. De oto ziet er, naar mijn idee, ook vrij mager uit.. Of de foto moet het beeld vertekenen

De oto's waren inderdaad iets dunner, maar de foto laat het inderdaad iets dramatischer overkomen. Het was echter in een dag al veranderd, ze zien er nu 'weldoorvoed' uit en zijn lekker actief! :D
 
De oto's waren inderdaad iets dunner, maar de foto laat het inderdaad iets dramatischer overkomen. Het was echter in een dag al veranderd, ze zien er nu 'weldoorvoed' uit en zijn lekker actief! :D
Gelukkig maar!
 

Terug
Bovenaan