Wat is er nieuw

Aquascaping: welke mossoorten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter wardl99
  • Startdatum Startdatum
W

wardl99

Guest
Hallo,

Ik ben Ward, 15 jaar en wonende in Duiven.
Ik wilde graag beginnen met een klein aquarium met aquascaping en een paar kleine visjes/garnalen (echt een klein bakje van, +/- 20L 28�28�30). Nu wilde ik graag beginnen met alleen een boom, gecentreerd in het midden van het aquarium, doe boom moet van spiderwood worden en de bladeren van Christmas moss (Viscularia Montagnei). Alleen voor het gras (de bodembedekker) heb ik nog niet veel kunnen vinden, ik zat te kijken naar Weeping moss of Flame moss maar ik zag dat dat alleen op decoratiestukken geplaatst moest worden (i.v.m. smeeralg).

Wie helpt mij?

Alvast bedankt

Met Vriendelijke Groet,
Ward Lemmens

PS: Verdere tips en trucs zijn welkom (ik heb hier ook nog twee lege bakken staan (60�30�30 en 50�30�30 dus misschien dat er daar wat mee kan gebeuren?).
 
Misschien moet je als bodembedekker gaan voor:
- Hemianthus Callitrichoides
- Micranthemum micranthemoides
- Micranthemum monte carlo
- Micranthemum umbrosum

Of Pilularia globlulifera
 
De Hemianthus Callitrichoides ziet er wel leuk uit! De rest hebben een ietwat groot blad naar mijn smaak.

Gelijk maar even nog een vraagje erbij, als ik in dit aquarium vissen wil (max 4/5cm) hoeveel kunnen er dan in?
 
Ward........

Als je wat wilt weten over aquascaping en hun diverse planten...kijk dan even hier: http://tropica.com/en/inspiration/?mode ... &aquarium=
Hier staan de planten soorten en hun informatie bij...zodat je de juiste keuze kunt maken 🙂
Qua visjes..als ik jou was....zou ik die 60x30x30 tervoorschijn halen...ten eerste kun je er veel meer mee..denkend aan stenen...hout..planten en vissen....en verder wil ik je zeggen...hoe kleiner de bak..des te meer aandacht je die moet geven qua onderhoud.

Succes!
 
Ik denk geen vissen... 28cm is vrij weinig zwemlengte...

Het kan zijn dat er vissensoortenin kunnen, maar ik zou niet weten welke..
 
wardl99 zei:
Hallo,

Alleen voor het gras (de bodembedekker) heb ik nog niet veel kunnen vinden, ik zat te kijken naar Weeping moss of Flame moss maar ik zag dat dat alleen op decoratiestukken geplaatst moest worden (i.v.m. smeeralg).

Als je Riccia op steentjes bind, krijg je op heel korte tijd een mooi tapijtje.
Als je het met mos wil doen, kies dan iets wat een compacte vorm heeft.
Hemianthus Callitrichoides kan je vergeten als je geen CO2 toevoegt.
 
Ik dacht zelf als visje bijvoorbeeld de Brachygobius xanthozona (bijtje) die worden maximaal 3/4cm lang en dan een stuk of 3/4. Maar als het niet gaat/niet goed is voor de vissen dan houd ik het wel gewoon bij garnalen.

De 60x30x30 bak zal ik over een tijdje (ergens in de zomer) eens te voorschijn halen, voorlopig even klein houden.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Backplay, ik heb hier CO2 tabletten liggen dus dat moet geen probleem zijn.
 
wardl99 zei:
Backplay, ik heb hier CO2 tabletten liggen dus dat moet geen probleem zijn.

Je kan het altijd proberen, maar het is geen makkelijk plantje.

Met Micranthemum "monte carlo" ga je meer kans hebben. Dat groeit bij mij wel ok in een bakje met weinig licht en minder CO2.
 
Hmmm, misschien voor het begin inderdaad beginnen met een iets makkelijker plantje. Misschien is Riccia Fluitans dan inderdaad de beste optie, nu heb ik hier nog steentjes liggen (leisteentjes) maar nu weet ik niet of je een bepaald gewicht nodig hebt zodat ze niet 'Airborn' worden.

Micranthemum Monte Carlo heb ik ook gezien maar deze wordt naar mijn weten iets hoger toch (+/- 10cm)?
 
wardl99 zei:
Micranthemum Monte Carlo heb ik ook gezien maar deze wordt naar mijn weten iets hoger toch (+/- 10cm)?

Nee, dat plakt tegen de grond. Groeit net hetzelfde als Hemianthus Callitrichoides, alleen is het een beetje groter en groeit het makkelijker. Maar Riccia blijft de makkelijkste.
 
Oke bedankt! Dan wordt het Riccia! Nog eventjes zoeken naar een mooi stuk hout in de vorm van een boom (Spiderwood of andere hout soort) want ik heb tot op het heden nog niks leuks gevonden (bij de twee winkels hier hebben ze alleen Mopani en kien hout).
 
Waarmee binden jullie het mos aan de boom/stenen?
 
Met visdraad of garen bv en tegenwoordig is er ook speciale lijm in de handel.
 
Dat is helemaal mooi, nylon vislijn heb ik hier nog genoeg liggen (van mijn andere hobby).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan