Aquaterraleds LED balken getest

G

geert1987

Guest
Hoi allemaal,

Mijn broer heeft een nieuw aquarium trofis 120+. Mooi de tijd om de LED verlichting van Aquaterraleds uit te testen.

Mid power 2x 52cm 9,6 watt 6500K
High power 2x 52cm 15 watt 5500K
(Waarom maar 2 balken per kleur zou je zeggen, eerst kijken of het wat is voor er meer wordt besteld, het blijft een dure hobby)

Test met PAR meter zonder water (Seneye)
In het midden gemeten en 30 cm uit de linker kant (ivm LED balken van 52cm) op 60cm hoogte

Standaard 2x 39 watt T5 (78 watt totaal) (is wat magertjes voor 1,2 meter aquarium)
20 PAR 78 watt (heel aquarium)

Mid power
20 PAR 19,2 watt (half aquarium)
Voor 20 PAR in het hele aquarium heb je 4x 9,6 watt nodig is 38,4 watt.
Oftewel 2x zoveel PAR voor hetzelfde verbruik tov T5

High power
68 PAR 30 watt (half aquarium)
Voor 68 PAR in het hele aquarium heb je 4x 15 watt nodig is 60 watt.
Oftewel 4,4x zoveel PAR voor hetzelfde verbruik tov T5

Hieruit blijkt dat LED verlichting een stuk meer PAR geeft dan T5 verlichting en dat er duidelijk besparing te behalen is met LED verlichting.

Daarnaast las ik in een eerdere PAR meting van Dylotic Par LED test dat de LED van Kitelight 33% minder PAR geven dan de standaard T5 verlichting. Je moet dus wel opletten welke LED verlichting je koopt, er zit verschil tussen de soorten LEDs.

tzt zal ik ook de PAR waarden met water meten. Ik verwacht dat de verhoudingen tussen de lampen hetzelfde zal blijven.
 
A...mooi om te lezen Geert!!!

Ik had mijzelf al ingelezen in de leds van Aquaterraleds en als ik mijn ooit moet/ga vervangen dan wou ik ze bij hun gaan halen.
Mooi om te zien dus dat ze een goeie opbrengst hebben!!

Dank je!!....
 
Update

par waarden met water gemeten tussen het matje mos en de glosso, op deze plek zitten de minste planten in de weg (de ringen op de glosso zijn van een stuk houd gevallen dat bleef drijven). De 5500K LED balken zijn omgeruild voor 10000K deze ogen een stuk frisser in een gezelschapsaquarium.

TL 2x 39 watt T5 (totaal 78 watt). 15 par op de bodem, tussen mos en glosso

4x 15 watt 10000K high power LED (totaal 60 watt). 47 par op de bodem, tussen mos en glosso.

De high power LED geeft 4,2x meer par dan T5 verlichting. Dit is een mooie energie besparing, tevens kunnen de LEDs nog gedimd worden.

De planten groeien goed, glosso gaat mooi laag over de grond. Wel wat algen, zal waarschijnlijk verdwijnen als er een evenwicht is.

img-20150515-wa0001.jpg


Conclusie,
De standaard TL verlichting is alleen toereikend voor niet veel eisende planten. Onder High power LED zullen waarschijnlijk bijna alle planten groeien als er genoeg voedingstoffen en Co2 aanwezig is.
 
Geert, kan je ook een foto maken hoe je de led balken hebt gemonteerd in je kap? Ik ben ook voornemens om de high power led te nemen.

Voor wat betreft je alg, meer licht, meer verbranding door de planten, dus meer voedingsstoffen en CO2 nodig, maar dat wist je al!
 
Boomtak,

Ze hangen nu tijdelijk aan PVC buis. We wilden ze tegen de lichtkoker monteren, maar 2 LED balken achter elkaar past niet tussen de TL bevestigingsarmen. De bedoeling is dat ze nu komen te hangen aan een aluminium u profiel wat aan de onderkant van de zijrand wordt gemonteerd.
 
AH kijk aan. Ik wil ze bestellen voor mijn Juwel 125, 80 cm breed. Daar moet ik dus ook nog wat op verzinnen. Bedankt. Het ziet er iig goed uit!
 
Twee vragen:

Welke kleur TL lampen had je zitten en hadden die reflectoren?
 
Terug
Bovenaan