Aquatlantis | Cleansys Pro externe filter


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Ik heb reeds een ander topic over een mogelijk nieuw aquarium. Na beraad met de kleur-expert hier thuis, mag er enkel een nieuw aquarium + meubel komen indien het in het interieur past. Wat uiteraard logisch is. Ondertussen is de kans 99% dat het een Aquatlantis Fusion Prio wordt. Dit aquarium heeft een externe Cleansys Pro filter. Reviews over deze filter zijn (gematigd) positief, en ik denk dat het wel zal voldoen voor het doel dat ik met het aquarium heb.

Echter - waar ik maar geen informatie over vindt, is hoe het onderhoud van deze filter gedaan moet worden. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Of toevallig ergens een bericht gelezen waarin iemand ervaringen deelt? Het lijkt erop dat deze filter met cartridges werkt. Echter - ik zie vervolgens nergens hoe duur nieuwe cartridges zijn, hoe ze onderhouden kunnen worden en hoe frequent ze vervangen moeten worden. Al met al - het roept veel vragen op.

Alvast dank!
 
Ik volg het even heb dezelfde vragen, kon zelf weinig reviews vinden m.b.t. het filter. Waar heb jij ze gevonden?
 
Ik ben hevig teleurgesteld in dit filter maar dit is puur vanaf afstand, ik heb het filter niet in het echt gezien. Als je die cartridges open kunt maken en vervangen door eigen filtermedia dan is het een prima filter. Als dit niet kan zou ik er bij weg blijven.

Op onderstaande website kun je wel meer informatie vinden over die cartridges en het advies hoe vaak te vervangen. Sommige elke maand, andere om de 4-5 maanden en nog een andere elke 6 maanden.

Zoals met elk cartridge systeem kun je die gegevens met een grote korrel zout nemen. De biologische media zou ik helemaal nooit vervangen. Wel zou je die cartridges met filterspons willen kunnen uitknijpen en ik weet dus niet of je daar bij komt. Volgens mij is dit filter nog realtief nieuw en daarom weinig reviews te vinden.
 
Ben heel benieuwd of de cartridges open kunnen, ben namelijk bang van niet.
 
Ik ben hevig teleurgesteld in dit filter maar dit is puur vanaf afstand, ik heb het filter niet in het echt gezien. Als je die cartridges open kunt maken en vervangen door eigen filtermedia dan is het een prima filter. Als dit niet kan zou ik er bij weg blijven.

Op onderstaande website kun je wel meer informatie vinden over die cartridges en het advies hoe vaak te vervangen. Sommige elke maand, andere om de 4-5 maanden en nog een andere elke 6 maanden.

Zoals met elk cartridge systeem kun je die gegevens met een grote korrel zout nemen. De biologische media zou ik helemaal nooit vervangen. Wel zou je die cartridges met filterspons willen kunnen uitknijpen en ik weet dus niet of je daar bij komt. Volgens mij is dit filter nog realtief nieuw en daarom weinig reviews te vinden.
+1!!!
Ik ben hevig teleurgesteld in dit filter maar dit is puur vanaf afstand, ik heb het filter niet in het echt gezien. Als je die cartridges open kunt maken en vervangen door eigen filtermedia dan is het een prima filter. Als dit niet kan zou ik er bij weg blijven.

Dit bovenstaande advies zou ik pogen op te volgen. Bovendien zou ik bijvoorbeeld zo'n kool cartridge al helemaal niet willen. Tenzij je bijvoorbeeld restanten van geneesmiddelen zou willen verwijderen is dit al hellemaal overbodig.
 
Hi allen,

Ik heb contact gezocht met AquastoreXL, en zij geven het volgende aan:

1603134559399.png


Wat overigens erg vreemd is - indien ik bij de filter elementen zelf kijk op de website, staat er dat de elementen erg frequent vervangen moeten worden. Ik heb hier nog even navraag over gedaan - maar ik verwacht dat het woordje 'vervangen' onjuist vertaald is (?). Op basis van het gegeven advies zouden dit de kosten zijn per jaar (wat zwaar onlogisch uit, uiteraard)

Filter mediumPrijs per stukFrequentie vervangenKosten per jaar
Fiber L€ 18.95
52​
€ 985.40
Coarse Foam L€ 19.95
26​
€ 518.70
Activated Carbon L€ 22.95
12​
€ 275.40
Aquaclay L€ 19.95
2​
€ 39.90
€ 1,819.40

Het blijkt dus dat de elementen los van elkaar gereinigd kunnen worden - plus dat deze ook los vervangen kunnen worden. Plus op de website van Aquatlantis staan andere frequenties qua vervangen. Al zou het nog steeds een erg duur grapje worden indien ik dit op zou volgen. Indien ik het advies van aquastorexl kan opvolgen - dan is het veel beter te overzien. Dan is het 80€ per jaar, en geen 602€ zoals de officiële website aangeeft.

Filter mediumPrijs per stukFrequentie vervangenKosten per jaar
Fiber L€ 18.95
12​
€ 227.40
Coarse Foam L€ 19.95
3​
€ 59.85
Activated Carbon L€ 22.95
12​
€ 275.40
Aquaclay L€ 19.95
2​
€ 39.90
€ 602.55

Ik ga er nog even over nadenken - maar ik ga het denk ik een kans geven :).
 
Laatst bewerkt:
Je kan netzogoed 4 filters van JBL kopen. Voor die kosten per jaar.
En dan elk kwartaal een nieuw filter plug en play ;)

Wat een geld. Voor enkel filter media.
 
Ik hou hem (filter word meegeleverd met de bak) als reserve filter. Ga zelf een Eheim professional 4+ plaatsen als.hoofdfilter.

 
Ik ga er nog even over nadenken - maar ik ga het denk ik een kans geven :).
Haha serieus? Je bent nog beter af als je dat filter met 500 euro toe 'verkoopt' op marktplaats (ik hou mij aanbevolen!) en vervolgens een leuk JBL filtertje op de kop tikt waarbij je het filtermateriaal alleen hoeft schoon te spoelen elke paar maanden en een zakje filterwatten van 4,95 waar je meer dan een jaar mee doet.

Ofwel, het is een perfect filter voor de fabrikant en gewoon een enorme cash cow. Niet aan beginnen zelfs niet als je hem 'gratis' krijgt.
 
Nog even een toevoeging op mijn vorige bericht. Ik las die €602,55 als het advies van de winkel en heb over die €80 euro heen gelezen. Alsnog vind ik dat systeem van cartridges die je na verloop van tijd moet vervangen erg slecht. Het gaat dan niet zozeer om die jaarlijkse €80,- maar om het feit dat je de opgebouwde bacteriën zo wegkiept met het vervangen van zo'n cartridge. Dit systeem zie je in kleine interne of hang on the back filters en werkt daar al matig maar in een potfilter is het ronduit slecht.

Nu kun je wellicht denken wat weten die gasten op een forum er nou eigenlijk van? Zo negatief over een filter wat ze nog niet eens zelf hebben geprobeerd. Wij hebben hier collectief voor honderden jaren ervaring en weten wel wat je met een filter kunt doen maar nog belangrijker, wij hebben geen commercieel belang bij ons advies. Het principe van het filter is prima maar de cartridges en het bewust afsluiten van de media zodat je dit niet kunt gemakkelijk kunt uitspoelen (vooral bij de spons) of kunt vervangen met een media naar keuze (vooral bij de biologische media) is slecht en zie je gelukkig bijna nooit. Een reden om met een grote boog om dit filter heen te lopen.

Waarom zou een gerenommeerde aquariumbouwer dat dan niet weten? Er zullen vast werknemers zijn die precies weten hoe je een goed filter bouwt maar er is ook nog een marketing / commerciële afdeling die een verdienmodel maakt. Laat die afdeling in dit bedrijf nu net even te veel macht hebben gehad en dan komt er zo'n draak van een product uit. 600 euro op jaarbasis aan consumables, die zullen wel in hun handjes knijpen.
"Hoe kunnen wij dit aquarium elk jaar opnieuw verkopen aan dezelfde klant?" - "Cartridges! And lots of them!"
 
Het was een beetje onduidelijk ja, maar de "Ik ga er nog even over nadenken - maar ik ga het denk ik een kans geven" refereerde naar de ~80 euro per jaar 😁. 600 euro is inderdaad echt absurd en gewoon onrealistisch hoog.

Nu kun je wellicht denken wat weten die gasten op een forum er nou eigenlijk van? Zo negatief over een filter wat ze nog niet eens zelf hebben geprobeerd. Wij hebben hier collectief voor honderden jaren ervaring en weten wel wat je met een filter kunt doen maar nog belangrijker, wij hebben geen commercieel belang bij ons advies. Het principe van het filter is prima maar de cartridges en het bewust afsluiten van de media zodat je dit niet kunt gemakkelijk kunt uitspoelen (vooral bij de spons) of kunt vervangen met een media naar keuze (vooral bij de biologische media) is slecht en zie je gelukkig bijna nooit. Een reden om met een grote boog om dit filter heen te lopen.
Ik hecht overigens erg veel waarde aan jullie meningen - precies wat je zegt, de ervaring plus geen commerciële belangen. Daarnaast, waar dit forum ook zijn waarde in bewijst, is "the wisdom of the crowd". Met andere woorden, samen weten we meer dan individueel.

Qua externe filters heb ik nog niet echt 'feeling' nu - ik heb eigenlijk geen idee wat nu wel/niet goed is. Er is zoveel keuze, en daarnaast ook zoveel keuze qua filter elementen voor een aquarium. Een nieuwe zoektocht zou uiteraard een antwoord geven, maar het wordt ondertussen bijna een Master scriptie ipv een hobbie 😅. Ter illustratie, ik heb op dit moment een niet helemaal fijne interne filter in mijn 50l bak zitten - waardoor ik veel pijn en moeite moet doen om geen stroomversnelling te veroorzaken. Ik heb dus wat 'angst' dat ik weer een niet-standaard keuze maak, en daardoor weer erg veel moet aanmodderen om het allemaal een beetje in orde te krijgen.

Mogelijk dat ik er overheen gekeken heb - is er toevallig ergens een lijstje gemaakt van welke techniek de forumleden gebruiken? Dan zou ik makkelijk eens een check kunnen doen wat anderen met een Aquatlantis Fusion 120 / 225l bak aan hardware gebruiken.
 
Qua externe filters heb ik nog niet echt 'feeling' nu - ik heb eigenlijk geen idee wat nu wel/niet goed is. Er is zoveel keuze, en daarnaast ook zoveel keuze qua filter elementen voor een aquarium.
Gelukkig is dit niet zo ingewikkeld want dit potfilters werken eigenlijk (behalve die cleansys pro dus ;) ) allemaal op eenzelfde manier. Water stroomt door de pot heen waar mandjes in zitten met filtermedia. Dan zijn er op een aantal dingen te letten.

1) De inhoud van de pot, dus hoeveel filtermedia je er in kwijt kunt.
2) De stroomsnelheid van de pomp. Jij hebt een 225L aquarium dus zou ik kijken naar een filter die bruto zo'n 800 tot 1000 liter per uur doet. Ook een beetje afhankelijk van het visbestand, houden ze een beetje van stroming of niet?
3) De bouwkwaliteit en beschikbaarheid onderdelen.

Zelf heb ik op een 250L bakje een JBL e900 series staan met een debiet van 900 l/u bruto, blijft netto wellicht 400 over als je mazzel hebt. Werkt bij mij prima.

Ik kan je de filmpjes van Pondguru aanraden. Die heeft een serie op youtube gemaakt die "Pimp my filter" heet en daar kun je de meest gebruikte filters wel terug vinden. Daar laat hij zien hoe hij die filters zou indelen maar ook hoe het filter werkt en hoe de kwaliteit van het filter is. Daar kun je in een kort filmpje zelf een hoop over een filter leren. Dat biohome verhaal wat hij gebruikt kun je gewoon zien als biologische filtermedia en bijvoorbeeld siporax zal ook prima werken.
 
Meest gebruikte filters van wat ik zie:

JBL series modellen in verschillende groottes 902, 1502, 1902


Eheim Classic series (wat ouder model werkt echter prima maar wel iets minder gebruiksvriendelijk dan een nieuwer systeem met mandjes en slangontkoppelsystemen)
Modellen 2213, 2215, 2217


Oase biomaster. Mooi filter wel wat prijzig en hier zit ook al verwarming in.


Hydor kom je hier ook regelmatig tegen. Goed filter voor een redelijke prijs


Dit zijn vier filters die wat werking betreft elkaar niet veel ontlopen en voor jouw aquarium prima geschikt zullen zijn. Bij meerdere modellen zijn de vet gedrukte modellen die ik zou aanraden voor jouw aquarium..
Wat betreft 'bang for buck' vind ik de JBL filters erg goed. Ze zijn redelijk goedkoop in aanschaf, blijven lang werken en zijn handig in gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Wat een top filmpjes, Daniel! Heb er bijzonder veel van geleerd. Precies wat ik even nodig had :). Was een avondje well-spend :).
 
Hèhè... leuk systeem.. cartridges met Dremel oid of een fijn zaagje openmaken. Filtermatten en watten kun je dan zo uitspoelen. En andere cartridges vullen met media naar keuze.

Heb ik met een intern biobox filter ook gedaan.
 
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en ben sinds 3 weken in het bezit van de Aquatlantis Aquatower 50x50. Deze wordt geleverd met het Cleansys Pro 730 externe filter.
Had voordat ik deze conversatie las al aan de aquariumleverancier gevraagd hoe om te gaan met de cartridges uit dit filter, want het is natuurlijk van de zotte dat je deze niet met je eigen matten en media kunt vullen en het filter voor de kosten van de cartridges in 1 jaar 4x zou kunnen kopen. De leverancier gaf aan dat het niet heel ingewikkeld is om de cartridges open te breken op een nette manier en zo beschikbaar te maken voor je eigen inhoud. Dit wetende ben ik iets meer gerustgesteld over dit filter. Tevens na het zien van de filmpjes hierboven zou je zeggen dat de standaard indeling zoals vermeld op de door en de website van Aquatlantis precies verkeerd om is. Op deze manier wordt de biologische filtermedia extreem vuil.
 
De leverancier gaf aan dat het niet heel ingewikkeld is om de cartridges open te breken op een nette manier en zo beschikbaar te maken voor je eigen inhoud. Dit wetende ben ik iets meer gerustgesteld over dit filter.
Ja zoals Markie ook al had gemeld kun je met een beetje sleutelen met een dremel o.i.d. best die bakjes open maken. Lijkt mij een goed alternatief als je dit filter al hebt. Er zullen echter ook genoeg mensen zijn die dat niet aandurven en dus netjes een hoop geld gaan betalen voor het vervangen. De brutanileit van zo'n fabrikant om dit systeem te bedenken is wat mij tegen de borst stoot.

evens na het zien van de filmpjes hierboven zou je zeggen dat de standaard indeling zoals vermeld op de door en de website van Aquatlantis precies verkeerd om is. Op deze manier wordt de biologische filtermedia extreem vuil.
Dat viel mij ook al op! En is niet onlogisch want zo kun je als fabrikant hard maken dat het nodig is om ze elke paar maanden te vervangen, want kijk eens hoe vies ze wel niet worden ;) Als je ze elke paar maanden vervangt is het ook niet zo erg dat het veel vuil vangt. De filosofie achter het idee om eerst goed mechanisch te filteren en dan pas biologisch is juist gekomen om te zorgen dat de biologische media niet dichtslibt en je dit dus eigenlijk nooit hoeft te vervangen. Zo'n volgorde werkt ook beter als je de filterspons wel lekker kunt uitknijpen in een emmer water en dus schoon houden, met dit filter kan dat standaard dus niet en verdelen ze het vuil evenredig over alle bakjes. Is wat voor te zeggen als je het advies voor het vervangen van die cartridges aanhoud en dat zou ik dus niet doen. Gewoon lekker eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch dan hoef je die cartridges met biologische media niet eens open te zagen en kun je die gewoon altijd blijven gebruiken. Zaag die cartridges met spons en actieve kool open, vervang de kool door biologische media zoals siporax en spoel de spons af en toe uit en dan is het filter prima te gebruiken.
 
Ja zoals Markie ook al had gemeld kun je met een beetje sleutelen met een dremel o.i.d. best die bakjes open maken. Lijkt mij een goed alternatief als je dit filter al hebt. Er zullen echter ook genoeg mensen zijn die dat niet aandurven en dus netjes een hoop geld gaan betalen voor het vervangen. De brutanileit van zo'n fabrikant om dit systeem te bedenken is wat mij tegen de borst stoot.


Dat viel mij ook al op! En is niet onlogisch want zo kun je als fabrikant hard maken dat het nodig is om ze elke paar maanden te vervangen, want kijk eens hoe vies ze wel niet worden ;) Als je ze elke paar maanden vervangt is het ook niet zo erg dat het veel vuil vangt. De filosofie achter het idee om eerst goed mechanisch te filteren en dan pas biologisch is juist gekomen om te zorgen dat de biologische media niet dichtslibt en je dit dus eigenlijk nooit hoeft te vervangen. Zo'n volgorde werkt ook beter als je de filterspons wel lekker kunt uitknijpen in een emmer water en dus schoon houden, met dit filter kan dat standaard dus niet en verdelen ze het vuil evenredig over alle bakjes. Is wat voor te zeggen als je het advies voor het vervangen van die cartridges aanhoud en dat zou ik dus niet doen. Gewoon lekker eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch dan hoef je die cartridges met biologische media niet eens open te zagen en kun je die gewoon altijd blijven gebruiken. Zaag die cartridges met spons en actieve kool open, vervang de kool door biologische media zoals siporax en spoel de spons af en toe uit en dan is het filter prima te gebruiken.
Eens, toch zal het niet mijn hoofdfilter worden, het kan prima dienen als reserve filter. Ik ga toch voor een wat "flexibeler" filter van Eheim.
 
De standaard filterindelingen van allerlei filters zijn overigens vaak discutabel en gericht op consumables.

Kijk maar eens naar de interne filters van Juwel bijvoorbeeld, daar ligt het fijne polishing filtermatje helemaal bovenop en vangt al het vuil als eerste op. Handig in onderhoud maar moet je wel wekelijks dat padje vervangen. Als je eerst de grove spons, dan een medium en dan pas het witte padje gebruikt verdeel je het vuil over drie sponsen en de bovenste twee kun je schoonmaken. Dan hoef je dat witte padje nog maar eens in de maand of twee te vervangen.

Of Eheim, die heeft het fijne polishing padje als laatste. Dit is niet gericht op consumables maar op makkelijk onderhoud want het zit helemaal bovenin het filter. Kan handig zijn maar naar mijn mening kun je beter het water polishen voor je bij de biologische media komt.

Zo kun je bij veel filters een efficiëntere indeling maken. Fluval en Oasis hebben het wel goed voor elkaar, die hebben dacht ik in al hun filters eerst een 'correct' opgebouwd mechanisch filter en dan pas biologische volgens de originele indeling.

Een leuk projectje mocht je van knutselen houden; Zelf heb ik een extra pot van SunSun gekocht op aliexpress (zoeken op HW-603) zonder motor en gebruik die als mechanisch voorfilter. Dit potje zit dus in-line voor mijn echte filter en vol met filterspons en filterkatoen (op de foto nog filterwatten) en vangt al het zweefvuil op voor het in mijn filter komt. Elke twee maanden haal ik dat potje open en spoel de spons uit. Het andere filter zit helemaal vol met alleen biologische media en kom ik eigenlijk nooit meer in.

IMG_0541.JPG
IMG_0621 (3).JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik ben redelijk nieuw op dit forum en ben sinds 3 weken in het bezit van de Aquatlantis Aquatower 50x50. Deze wordt geleverd met het Cleansys Pro 730 externe filter.
Had voordat ik deze conversatie las al aan de aquariumleverancier gevraagd hoe om te gaan met de cartridges uit dit filter, want het is natuurlijk van de zotte dat je deze niet met je eigen matten en media kunt vullen en het filter voor de kosten van de cartridges in 1 jaar 4x zou kunnen kopen. De leverancier gaf aan dat het niet heel ingewikkeld is om de cartridges open te breken op een nette manier en zo beschikbaar te maken voor je eigen inhoud. Dit wetende ben ik iets meer gerustgesteld over dit filter. Tevens na het zien van de filmpjes hierboven zou je zeggen dat de standaard indeling zoals vermeld op de door en de website van Aquatlantis precies verkeerd om is. Op deze manier wordt de biologische filtermedia extreem vuil.
Heb je ondertussen zelf de filtermedia al 'ge-tweakt'? Of nog niet? Ben benieuwd of het inderdaad zo 1-2-3 te doen is!

Gewoon lekker eerst mechanisch filteren en dan pas biologisch dan hoef je die cartridges met biologische media niet eens open te zagen en kun je die gewoon altijd blijven gebruiken. Zaag die cartridges met spons en actieve kool open, vervang de kool door biologische media zoals siporax en spoel de spons af en toe uit en dan is het filter prima te gebruiken.
Je beantwoord hier al een vraag die gaandeweg nog bij mij naar boven kwam :cooll:. Indien het mechanisch filteren goed gaat en je dit als eerste doet. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat het niet nodig is om de biologische filtering frequent te vervangen? In theorie kan je dan jaren doen met de filtering? Hoogstens af en toe eens afspoelen?
 
Je beantwoord hier al een vraag die gaandeweg nog bij mij naar boven kwam :cooll:. Indien het mechanisch filteren goed gaat en je dit als eerste doet. Dan zou het dus zo kunnen zijn dat het niet nodig is om de biologische filtering frequent te vervangen? In theorie kan je dan jaren doen met de filtering? Hoogstens af en toe eens afspoelen?
Yes, helemaal correct! Pas na jaaaren zul je zien dat die biologische media langzaam aan het vergaan / verkruimelen is en pas dan hoef je die te vervangen.
 
Heb je ondertussen zelf de filtermedia al 'ge-tweakt'? Of nog niet? Ben benieuwd of het inderdaad zo 1-2-3 te doen is!
Helaas nog niet. Hij staat bijna 2 weken te draaien. Ik wil hem wellicht gaan voorfilteren zoals hierboven op een foto te zien van DanielHoogland. Dan de huidige cartridges gaan vullen met alleen biologische media.
 
Ik heb zojuist redelijk aangekloot om de Aquatlantis cartridge open te krijgen - maar ik moet bekennen dat het toch een solide product is haha. Dus ik heb vervolgens de keuze gemaakt om met een tang een gat te knippen, in het midden bovenin. Deze locatie heb ik gekozen omdat:
  1. Het water stroomt vanuit beneden naar boven;
  2. De cartridge sluit nu nog steeds naadloos aan in de filter;
  3. Geen gekloot om de deksel opnieuw te laten passen. Qua afmetingen is er niks verandert aan het product.
Ik verwacht dat mijn nieuwe filter inhoud (siporax) gewoon op z'n plek blijft. Het totaalplaatje sluit namelijk nog steeds solide op elkaar aan, dus de kans is bijzonder minimaal dat ik ineens Siporax los heb zweven in mijn filter.

Uiteindelijk heb ik zo'n 1.5kg Siporax in 1 XL cartridge gekregen. Dit heb ik 2 keer gedaan, dus in totaal heb ik 3kg Siporax toegevoegd.

Ik heb vertrouwen dat mijn aanpak gewerkt heeft. Mocht dit niet zo zijn, dan horen julile 't :).
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-11-05 at 12.50.21.jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-05 at 12.50.21.jpeg
    72.3 KB · Weergaven: 140
  • WhatsApp Image 2020-11-05 at 12.59.23.jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-05 at 12.59.23.jpeg
    100.1 KB · Weergaven: 191
Ik heb zojuist redelijk aangekloot om de Aquatlantis cartridge open te krijgen - maar ik moet bekennen dat het toch een solide product is haha. Dus ik heb vervolgens de keuze gemaakt om met een tang een gat te knippen, in het midden bovenin. Deze locatie heb ik gekozen omdat:
  1. Het water stroomt vanuit beneden naar boven;
  2. De cartridge sluit nu nog steeds naadloos aan in de filter;
  3. Geen gekloot om de deksel opnieuw te laten passen. Qua afmetingen is er niks verandert aan het product.
Ik verwacht dat mijn nieuwe filter inhoud (siporax) gewoon op z'n plek blijft. Het totaalplaatje sluit namelijk nog steeds solide op elkaar aan, dus de kans is bijzonder minimaal dat ik ineens Siporax los heb zweven in mijn filter.

Uiteindelijk heb ik zo'n 1.5kg Siporax in 1 XL cartridge gekregen. Dit heb ik 2 keer gedaan, dus in totaal heb ik 3kg Siporax toegevoegd.

Ik heb vertrouwen dat mijn aanpak gewerkt heeft. Mocht dit niet zo zijn, dan horen julile 't :).
Een geruststelling; Siporax gaat niet drijven. :)
 
Ter inspiratie en naar idee van Lovain.
 

Bijlagen

  • 20201113_202211.jpg
    20201113_202211.jpg
    206.4 KB · Weergaven: 202
  • 20201113_203049.jpg
    20201113_203049.jpg
    161.4 KB · Weergaven: 183
  • 20201113_201533.jpg
    20201113_201533.jpg
    211.5 KB · Weergaven: 178
  • 20201113_200807.jpg
    20201113_200807.jpg
    190.4 KB · Weergaven: 168
  • 20201113_200636.jpg
    20201113_200636.jpg
    217.3 KB · Weergaven: 231
Goed idee. Ook ik was teleurgesteld toen ik geconfronteerd werd met die “solide” cartridges. Vraag heb je nu ook de volgorde aangepast? Spons (de mechanische filtering) onderin vanwege de stroomrichting van onder naar boven.
 
image.jpg
Nieuw op dit forum, heb zelf ook een van deze cartridges en flink teleur gesteld in dit filter. En ben gaan zoeken naar een oplossing en zag een topic hierover.
Nou is mijn motto als ze er iets in kunnen stoppen moet het er ook uit kunnen.
Nou ontdekte ik dat als je op de rand duwt dat het water/lucht in beweging komt.
Ik heb ik in de rand een sleufje gemaakt en kwam tot de ontdekking dat het bovenste rooster erin gelijmd is.
Ik heb een gaatje onder het inzet rooster (boven kant cartridge) geslepen en met een schroevendraaier iets druk gezet en het rooster kwam los.
Ik weet niet of er iemand er nog wat aan heeft, maar nooit geschoten is altijd mis
 
Ze hebben dus zelfs de moeite genomen die cartridges dicht te lijmen? Wow. Lang leve het kapitalisme. 🤪
 
Ze hebben dus zelfs de moeite genomen die cartridges dicht te lijmen? Wow. Lang leve het kapitalisme. 🤪
Bij Ciano doen ze het nog leuker, daar zitten de cartridges in een soort karton met geperforeerd biologisch afbreekbaar plastic bovenop... Die KUN je niet eens hergebruiken. Heb ik dus direct weggegooid en er een flink net met pijpjes in gestopt.
 
Bekijk bijlage 334121Nieuw op dit forum, heb zelf ook een van deze cartridges en flink teleur gesteld in dit filter. En ben gaan zoeken naar een oplossing en zag een topic hierover.
Nou is mijn motto als ze er iets in kunnen stoppen moet het er ook uit kunnen.
Nou ontdekte ik dat als je op de rand duwt dat het water/lucht in beweging komt.
Ik heb ik in de rand een sleufje gemaakt en kwam tot de ontdekking dat het bovenste rooster erin gelijmd is.
Ik heb een gaatje onder het inzet rooster (boven kant cartridge) geslepen en met een schroevendraaier iets druk gezet en het rooster kwam los.
Ik weet niet of er iemand er nog wat aan heeft, maar nooit geschoten is altijd mis

Jij hebt ook deze Cleansys filter? Ik heb deze ook bij mijn nieuwe Splendid 100 maar zit nog geen water in. Hoe is deze op vlak van geluid? Toen ik deze droog testte maakte de rotor echt veel lawaai. Hoe is het met water in?
 
En kan je niet een cartridge kopen van een ander merk die wel open kan en naadloos aansluit in deze filter, en hier je eigen sponzen insteken?
 
Jij hebt ook deze Cleansys filter? Ik heb deze ook bij mijn nieuwe Splendid 100 maar zit nog geen water in. Hoe is deze op vlak van geluid? Toen ik deze droog testte maakte de rotor echt veel lawaai. Hoe is het met water in?
Dat hij meer lawaai maakt zonder water dat heeft elke pomp, ik vind hem niet storend maar dit is men eerste externe pomp
En kan je niet een cartridge kopen van een ander merk die wel open kan en naadloos aansluit in deze filter, en hier je eigen sponzen insteken?
Ik ben hem nog niet tegen gekomen. Ik vind het erg jammer dat er bij de verkoop niks over is gezegd ( werd als all in pakket verkocht), de verkoper krijgt dat nog we te horen. Vind het geld klopperij. Ik heb een nieuwe cartridge besteld en de oude goed bekeken, met de gedachte al moet ik hem in 8 stukken slijpen ik zal een manier vinden om die cartridge te hergebruiken. Zelf de gedachten gehad om een kennis van mij in te schakelen om hem te laten 3-D printen maar is dus niet nodig.
Met een beetje vakmanschap krijg je hem zo open, rand glad trekken en past er perfect op
 
Dat hij meer lawaai maakt zonder water dat heeft elke pomp, ik vind hem niet storend maar dit is men eerste externe pomp

Ik ben hem nog niet tegen gekomen. Ik vind het erg jammer dat er bij de verkoop niks over is gezegd ( werd als all in pakket verkocht), de verkoper krijgt dat nog we te horen. Vind het geld klopperij. Ik heb een nieuwe cartridge besteld en de oude goed bekeken, met de gedachte al moet ik hem in 8 stukken slijpen ik zal een manier vinden om die cartridge te hergebruiken. Zelf de gedachten gehad om een kennis van mij in te schakelen om hem te laten 3-D printen maar is dus niet nodig.
Met een beetje vakmanschap krijg je hem zo open, rand glad trekken en past er perfect op

Ok, en als je hem open krijgt kan je gewoon die spons telkens uitspoelen en binnen paar jaar pas nieuwe spons kopen?
 
Ok, en als je hem open krijgt kan je gewoon die spons telkens uitspoelen en binnen paar jaar pas nieuwe spons kopen?
Nou ik heb het witte filterschuim schoon gemaakt maar daar blijft weinig van over ik wil/ ga hier filter watten in stoppen
 

Terug
Bovenaan