Wat is er nieuw

Aquatlantis Easyled 2.0

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
64
Ik heb al een jaar of 5 een Aquatlantis aquarium van 450 liter met daarboven 4x 44Wat Easyled 2.0. Deze worden aangestuurd door een Aquatlantis dubbel kanaals Lumines controller. Voorheen had ik die zo aangesloten dat mijn witte leds gelijk stonden aan mijn gekleurde leds. Met de Lumines controller stond dan alle verlichting op 45%. Hiermee probeerde ik de alg groei tot het minimum Te beperken. Nu heb ik een flink beplante aquarium maar eigenlijk altijd problemen gehad met sommige rode planten ondanks dat er een CO2 systeem op draait er een nieuwe voedingsbodem in zit. Nu heb ik mijn verlichting anders aangesloten. Op het ene kanaal zitten nu alle witte leds. Op het andere kanaal zitten nu alle gekleurde leds. Probleem is dat ik nu helemaal niet meer weet wat ik aan het doen ben door gebrek aan kennis. Als ik op google ga zoeken kom ik veel tegen over kleur golflengen voor bv rode planten. Ik weet nu wel hoe ik mijn licht blauwer of geler in kan stellen en ook wel hoe ik de hoeveelheid licht in moet stellen maar heb geen idee hoe hij moet staan. Het is niet zo dat ik ontevreden ben over mijn aquarium op dit moment maar volgens mij heb ik mogelijkheden van mijn dure verlichting systeem nooit ten volle benut. Feit is ook dat mijn waterkolom 60 cm hoog is. Kan iemand mij raad geven.

Ik heb dezelfde led en ik denk net zo aangesloten en ik heb de witte leds op dik 80% en de gekleurde rond de 35%. Het is ook maar net wat je mooi vindt denk ik en rode planten hebben graag wat meer licht.

Even een foto voor het geheel erbij

Bijlagen

• IMG_5751.JPG
    IMG_5751.JPG
    514.3 KB · Weergaven: 19
Dank je John. Het is al wel beter dan dat ik het eerst had. Als ik toen mijn lichtopbrengst hoger zette dan zag ik een soort waas. Dat is nu weg nu het opnieuw is aangesloten. Ik ben benieuwd of het mij nu met sommige rode planten beter afgaat en ik toch geen alg ga krijgen. Voeding, waterwaarde, CO2, alles is goed. Moet wel iets met verlichting zijn. Zoals je op de foto kunt zien heb ik wel al mijn Anubias onder drijfplanten zitten om daar een algen probleem te voorkomen. Maar ik snap nog steeds niet wat ik aan het doen ben. Wat hebben rode planten nu nodig? Het blauwere licht of juist het gelere licht?

Ik heb om te proberen de witte eens op 100% gezet en de gekleurde op 45%. Maar dat is echt een berg licht. Niet normaal

Ik heb 2 leds van 52W dacht ik en zit max op 30 lumen per liter. Ik zou ze in jou geval dan dimmen tot je zegt dit is een goede sterkte.

Om mijn Aquatlantis Sublime 100cm/246L heb ik 2 x Easyled-2.0 a 44W en ook 2 x Luminus controller (eigenlijk is eentje voldoende)
Beide kanalen (CH1 en CH2):staan voor beide lampen op 75% wat 34lm/L oplevert
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-7#post-2565504

Voor jouw 450L bak met 4 dezelfde lampen van 44 W:
4 X 5209 lm = 20836lm / 450L = 46lm/L (op 100%)

Dan zit je v.w.b. plantenkeuze in de advanced-groep
Wil je naar de medium-groep dan moet je dimmen naar 65% om op 30lm/L uit te komen.

IMG_0613.jpeg

Laatst bewerkt:
Is idd een beetje proberen denk ik. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel lumen dit is wat ik heb. Ik vind ook die hoge waterspiegel (60cm) een probleem. Het zal zo dadelijk wel zo zijn dat mijn planten aan de wateroppervlakte (Valisneria Gigithea) wel vol met alg komt te zitten aan de oppervlakte terwijl het bij de bodem mee valt. Maar we gaan het proberen

Dank je Jeffrey maar dan zit ik dus op mijn oude situatie dat wit en gekleurd gelijk zijn en beide op 100% staan. Dat ziet er echt niet uit. Dan is het een wazige boel. Nu kom jij uit op max 46lm/liter. Hoeveel lumen/liter zou een goed streven zijn? Ik heb werkelijk geen idee

Dank je voor het mee denken

OK. Mijn verlichting schakelt om 14:00 in. Dan heb ik een ramp on van 30 Minuten. Om 22:30 begint mijn Ramp off van ook 30 minuten

Mijn verlichting schakelt om 14:00 in. Dan heb ik een ramp on van 30 Minuten. Om 22:30 begint mijn Ramp off van ook 30 minuten
Ok, dan zit jij ook op 8 uren uren licht-tijd exclusief de 2 x 30 minuten (op/af-bouw)

zal zo dadelijk wel zo zijn dat mijn planten aan de wateroppervlakte (Valisneria Gigithea) wel vol met alg komt te zitten aan de oppervlakte terwijl het bij de bodem mee valt. Maar we gaan het proberen
Je kan overwegen om deze grotere "gigantea" te vervangen door een kleiner blijvende variant van de Valisneria groep of zelfs helemaal niet in bak terug

Ik heb deze ook gehad (samen met houtstukken die bedekt waren met mini-Anubias en verder geen andere planten) maar wel bij 15lm/L dit groeide bijna 1 meter per week met bladeren die soms tot 4cm breed waren en erg stug.
Het overwoekerde letterlijk mijn aquarium door de vele uitlopers.

Laatst bewerkt:
Ik vindt 30 lumen nog vrij veel maar goed dat hangt ook van je planten af. Zelf heb ik vrij makkelijke planten en zit rond de 20 lumen. Hoe meer lumen je hebt des te meer voeding verbruikt zal worden.

Dat is ook zo. Eens even een paar weken aankijken en wat meer All in One toevoegen. Het probleem is natuurlijk dat je niet meteen resultaat ziet maar er bij elke verandering weer een paar weken overheen gaat voordat je weer iets anders kan proberen

flink beplante aquarium maar eigenlijk altijd problemen gehad met sommige rode planten ondanks dat er een CO2 systeem op draait er
Wil je naar de medium-groep dan moet je dimmen naar 65% om op 30lm/L uit te komen
Ik vindt 30 lumen nog vrij veel maar goed dat hangt ook van je planten af.

Dat is de reden waarom ik zo 1-2-3 op de 30lm/L terecht kwam.

Maar hier meer over rode planten en wat ze echt nodig hebben.
https://aquaforum.nl/threads/rode-planten-een-overzicht.184112/

Laatst bewerkt:
Heel apart dit. Ik zie nu na een dag na de verandering van mijn verlichting dat er van diverse planten van die zuurstop belletjes afkomen. Dit zag ik voorheen maar nauwelijks. Is dit een teken dat ik op de goede weg ben?

Ja dat heet assimileren.
Water is verzadigd met zuurstof en wordt niet meer opgenomen waardoor deze belletjes ontstaan.

Het zijn van die strengen naar de wateroppervlak. Allemaal kleine zuurstof belletjes die in sommige fijnbladerige waterplanten blijven hangen

Ohhh men. Ik ben een hele simpele jongen maar deze scheikunde gaat echt mijn pet te boven Jeffrey. Wat ik wel zeker weet is dat dit het directe gevolg is van het veranderen van mijn kleurspectrum of het veranderen van de intensiteit van mijn licht. Echt heel appart.

Ik heb beide artikelen van de link die ik van jeffrey hier heb gehad doorgelezen maar het is abracadabra voor mij. Begrijp ik het goed dat dit verschijnsel juist goed kan zijn maar ook juist fout omdat ik teveel licht boven de bak heb?

misschien iets te kort door de bocht, pearlen is niet erg zolang er voldoende CO2 en bemesting aanwezig is.

Zelf zie ik dit ook in mijn bak, meestal (maar niet altijd) na zo’n 8 uur na start verlichting

Pearlen kan ook door beschadigde bladeren of gebroken stengels en heeft dus een andere oorzaak

Laatst bewerkt:
CO2 lijkt me goed. Beide dropchekers zijn lichtgroen (20 mg/ liter). Bemesting wordt idd een beetje proberen omdat mijn verlichting feller is dan voorheen

Bemesting is veelal ook nodig bij hogere licht intensiteit

Licht = OK
CO2 = OK
Bemesting = ?

IMG_0614.jpeg

Fosfaat = PO4
Nitraat = NO3
Bijvoorbeeld hiermee te meten
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/waterwaardes-meten
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-aqua-testlab-professional.html?

Als er onbalans in deze driehoek is kunnen algen de overhand krijgen

Niet alle verkrijgbare vloeibare kolom bemesting heeft ook Nitraat/Fosfaat, een AIO (All In One) of “Complete” wel.
Bijvoorbeeld
https://planted-box.com/product/all-in-one
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Laatst bewerkt:
Klopt. Bovendien test ik regelmatig en voer buiten de AIO na testen met regelmaat Ijzer en Magnesium toe. Daar verbruikt de bak wel redelijk wat van. Zal er ook mee te maken hebben dat ik wekelijks met 100 liter osmose water (aangemaakt met mineral salt) de waterwissel doe.

Klopt. Bovendien test ik regelmatig en voer buiten de AIO na testen met regelmaat Ijzer en Magnesium toe. Daar verbruikt de bak wel redelijk wat van. Zal er ook mee te maken hebben dat ik wekelijks met 100 liter osmose water (aangemaakt met mineral salt) de waterwissel doe.

Zie dat jij inderdaad m.b.t. de waterwaardes eerder 2 topic's hebt geopend en veel gedeeld hebt

https://aquaforum.nl/threads/waar-blijft-mijn-fe.184738/#post-2554874
https://aquaforum.nl/threads/no3-wil-niet-omhoog.184018/#post-2537524

Ik heb geen ervaring met het gebruik van osmose water.

Overigens, jouw bak ziet er mooi uit, hopelijk gaat met het aanpassen van de verlichting straks beter met de "rode" planten, vooral veel geduld hebben na elke aanpassing.

Dank je wel. Geduld is een schone zaak. De toekomst zal het uitwijzen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan