Aquatlantis Elegance 120 van Dimitri (Rami&Rezi84)


R

Rami&Rezi84

Guest
Nu ik hier toch al enkele weekjes actief ben op het forum en mijn aquarium vorige week geleverd is kan ik eindelijk ook starten met een fotoalbum van mijn bakje.

Ik heb hem donderdag gevuld met filterzand, water die ik meermaals gewassen heb en de eerste plantjes met stukje hout erin gedaan.
De bak draait op een eheim pro4 359. Hij wordt verwarmd met de thermometer die mee geleverd is vanuit de biobox. Momenteel heb ik een temperatuur van 24,5°C.

Dit is de bak leeg. Staat volledig waterpas.
rps20190413_224843.jpg


Hier is de bak gevuld (foto donderdag avond na het vullen genomen)
rps20190413_224924.jpg


Rechts komt er nog een stukje hout en en in het midden zou ik ook graag nog een stuk hout in het water van boven naar beneden laten komen. Ook nog wat stenen, maar ik ben nog op zoek naar een gepaste soort.

De led verlichting zal ook nog gedimd worden maar ik moet de controller nog bestellen.

Bij deze dus de eerste foto's van mijn bakje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik volg ook! Heb je al een idee van de bezetting?
Ik heb wel al een ideetje ja. Hopelijk vind ik alle vissen die ik er in zou willen.
6 tot 8 corydoras eques of adalfoi
5 tal ottocinclusjes
30 tal kardinalen of vuurneon. Of mss 20 van de ene soort en dan 10 van de andere.
Een koppel bujurquina oenolaemus ofwel een 4 tal mikrogeophagus altispinosus. Al gaat mijn voorkeur uit naar de eerste genoemde.
En dan nog een klein blijvende l-nummer maar daar ben ik nog niet uit. Totaal nog geen ervaring met l-nummer ☺
 
Vandaag ben ik nog 2 stukjes hout gaan halen. Deze liggen nu in bak met water. Op het eerste stuk hout kreeg ik een iets wat wit slijm aan de uiteindes van het hout. Ik heb het nog eens overgoten met kokend water en daarna goed afgeschrobd. Alles lijkt nu terug in orde.

De luchtbelletjes op het glas zijn ondertussen allemaal verdwenen. Ik heb de stroming in de bak ook wat minder gezet want stond naar mijn mening toch wat hoog. En kwamen allemaal bellen in het water.
Ik heb zo wel nog geen witte waas gehad in mijn bak. Is dit normaal? Moet dit nog komen?

Hier een totaaltje van hoe de bak er nu bij staat.
rps20190417_215602.jpg


Ook een close-up van het stuk hout nadat ik het afgeschrobd
rps20190417_215654.jpg


Bij enkele plantjes heb ik van in het begin wat bruine blaadjes. Zou dit nog wegtrekken of verwijder ik deze bladeren best? Ik heb vandaag voor het eerst plantenvoeding van 'plantedbox all in one' toegevoegd.
rps20190417_215637.jpg

rps20190417_215718.jpg

rps20190417_215733.jpg
rps20190417_215751.jpg
 
Ziet er leuk uit hoor en let erop dat de stengels voldoende tussenruimte hebben ivm licht. Dat rode plantje kan misschien iets verder uit elkaar.
 
Ik volg! Wat is eigenlijk het verschil tussen de elegance en de fusion serie?
 
Ziet er goed uit! Bij ons hout zit er ook slijm op.
 
Ziet er leuk uit hoor en let erop dat de stengels voldoende tussenruimte hebben ivm licht. Dat rode plantje kan misschien iets verder uit elkaar.
Thx. Oei ik wist niet dat je de stengels bij dit plantje ook uit mekaar kon halen. Dit weekend eens proberen dan.
 
Ik volg! Wat is eigenlijk het verschil tussen de elegance en de fusion serie?
Ik denk dat het verschil hem zit in de hoogte van bak. Bij de elegance is de bak maar 60 hoog en bij fusion is dit 70 hoog.

Dat slijm moet je laten zitten, hoort bij de opstart
Ja ik had gelezen dat je dat mocht laten zitten ook maar ik kon het niet laten om te verwijderen.

Ziet er goed uit! Bij ons hout zit er ook slijm op.
Thx. Dus als er slijm opkomt mag ik het de volgende keer gewoon laten zitten.
 
Dus als er slijm opkomt mag ik het de volgende keer gewoon laten zitten.
Dat mag en is weer voeding voor de bacteriën, maar het oogt natuurlijk niet en bij teveel zou ik het zelf weg halen, en zo zijn er meerdere inzichten :D
 
Bij de elegance is de bak maar 60 hoog en bij fusion is dit 70 hoog.

Dat is volgens mij alleen bij 1 versie, bijvoorbeeld de 120x40 is 60 hoog. Misschien de afwerking ofzo? De Fusion wordt wel "erboven" geplaatst in de folder, is ook ietsjes duurder. Wist niet dat er ook een elegance lijn was vandaar dat ik het vraag. Ik ga ze eens bekijken in de LFS.


Fusion: Merk Aquatlantis
Afmetingen (L x B x H) 120 x 40 x 60 cm
Max. inhoud 224 liter

De lichtkap lijkt wel een stuk dunner van de Fusion.
 
Dat is volgens mij alleen bij 1 versie, bijvoorbeeld de 120x40 is 60 hoog. Misschien de afwerking ofzo? De Fusion wordt wel "erboven" geplaatst in de folder, is ook ietsjes duurder. Wist niet dat er ook een elegance lijn was vandaar dat ik het vraag. Ik ga ze eens bekijken in de LFS.


Fusion: Merk Aquatlantis
Afmetingen (L x B x H) 120 x 40 x 60 cm
Max. inhoud 224 liter

De lichtkap lijkt wel een stuk dunner van de Fusion.
Ik wist zelf niet dat er een fusion was van maar 60 hoog. Dus kan ik jou niet echt zeggen waar het verschil zo zitten
 
Dat is volgens mij alleen bij 1 versie, bijvoorbeeld de 120x40 is 60 hoog. Misschien de afwerking ofzo? De Fusion wordt wel "erboven" geplaatst in de folder, is ook ietsjes duurder. Wist niet dat er ook een elegance lijn was vandaar dat ik het vraag. Ik ga ze eens bekijken in de LFS.


Fusion: Merk Aquatlantis
Afmetingen (L x B x H) 120 x 40 x 60 cm
Max. inhoud 224 liter

De lichtkap lijkt wel een stuk dunner van de Fusion.

De Fusion heeft ook ik dacht 330 liter en is dan 1.20x50x60 dacht ik maar dat scheelt wel een beste plomp water terwijl hij niks breder is.
 
Het witte slijm of wat het ook is, is terug :(
Zal even een foto plaatsen zo kunnen jullie zien wat het is
rps20190419_222815.jpg


Moet ik het er gewoon op laten zitten of nog eens overgieten met kokend water. Die kan toch geen kwaad voor de waterwaarden he, als dit een soort schimmel zou zijn :(
 
Kun je gewoon laten zitten, kan geen kwaad. Mocht het echt veel worden kun je het eventueel afhevelen.
 
Laten zitten, hoort bij de opstart, je bak werkt zich helemaal de krampen om de boel op orde te krijgen en dan zou jij dat teniet doen? DOM!! niet doen dus:D
 
Kun je gewoon laten zitten, kan geen kwaad. Mocht het echt veel worden kun je het eventueel afhevelen.
Geen paniek en dat trekt wel weer weg hoor. Kwestie van geduld dus.
Laten zitten, hoort bij de opstart, je bak werkt zich helemaal de krampen om de boel op orde te krijgen en dan zou jij dat teniet doen? DOM!! niet doen dus:D
Ok bedankt allemaal voor de info. Ik blijf er gewoon af.

Het enige dat ik vandaag gedaan heb, is de plantjes wat verplaatst. De Althernanthera rosaefolia heb ik de stengeltjes wat meer uit mekaar gezet.

Mijn testkit is gisteren ook toegekomen dus ga ik morgen de waterwaarden eens controleren.

Ik sta nog in twijfel of ik weer met een co2 installatie zou werken. Ik heb hier nog 2 lege flessen staan, maar ik vrees dat de drukregelaar en het magneetventiel mss niet meer zullen werken omdat het al een 5tal jaar niet meer gebruikt is.
En als ik het opnieuw zou gebruiken wat raden jullie dan aan om de bellen op te lossen. Ik gebruikte vroeger een co2 flipper van dennerle. Zijn er eventueel betere dingen op de markt. Zoals een reactor of zo?
 
Ik gebruik ook een flipper op de meterbak en dat werkt prima. Een reactor lost het ook goed op als het goed werkt en dan heb je dat niet in het zicht in je bak.
Zijn die flessen nog wel gekeurd want een fles die over de keuringsdatum is mogen ze niet vullen wettelijk.
 
Laten zitten, hoort bij de opstart, je bak werkt zich helemaal de krampen om de boel op orde te krijgen en dan zou jij dat teniet doen? DOM!! niet doen dus:D

Zijn gewoon bacteriën in het hout die door de onderwater situatie uit het hout komen dus heeft verder eigenlijk weinig direct invloed op het indraaien anders zouden bakken zonder hout niet (goed) kunnen indraaien oid toch?
 
Zijn gewoon bacteriën in het hout die door de onderwater situatie uit het hout komen dus heeft verder eigenlijk weinig direct invloed op het indraaien anders zouden bakken zonder hout niet (goed) kunnen indraaien oid toch?

Het is het hele plaatje dus niet alleen het hout of alleen het verkruimelde voer of alleen de slakken of alleen d eplanten, het is alles bijelkaar
 
Ik gebruik ook een flipper op de meterbak en dat werkt prima. Een reactor lost het ook goed op als het goed werkt en dan heb je dat niet in het zicht in je bak.
Zijn die flessen nog wel gekeurd want een fles die over de keuringsdatum is mogen ze niet vullen wettelijk.
Super. Bedankt voor de tip.
Ik wist niet dat deze flessen gekeurd moeten worden. Enig idee waar je dat kan laten doen in België? Of koop ik er best een nieuwe dan?
 
Goed begin zo, bruine blaadjes en schimmel horen er nou eenmaal bij tijdens de opstart.

Ik lees dat je Otocinclus wilt gaan houden, daar kun je beter even mee wachten totdat de bak goed is ingedraaid (een aantal maanden)
 
Goed begin zo, bruine blaadjes en schimmel horen er nou eenmaal bij tijdens de opstart.

Ik lees dat je Otocinclus wilt gaan houden, daar kun je beter even mee wachten totdat de bak goed is ingedraaid (een aantal maanden)
Thx. Beetje bruine blaadjes kan geen kwaad natuurlijk. Die schimmel maakte ik mij meer zorgen over.
En ja ik zou heel graag Otocinclus in mijn bak steken. Ik had geen idee dat je daarmee langer moest wachten om ze in de aquarium te zetten. Waarom is dit eigenlijk?
 
Ik had geen idee dat je daarmee langer moest wachten om ze in de aquarium te zetten. Waarom is dit eigenlijk?
Dit is omdat ze onder andere micro organismen eten, evenals alg, in een verse bak zijn die nog niet veel aanwezig.
Het commerciële voer schijnen ze maar moeilijk te accepteren, er zijn wel mogelijkheden met diverse groentes en repashy gelvoer.

(dit weet ik zelf ook nog maar sinds kort)
 
Leuke inrichting, ben ook benieuwd hoe de planten zich ontwikkelen. Ik heb totaal geen zicht op hoe een plant groeit, hoe snel etc.
 
Dit weekend heb ik voor het eerst de waterwaarden eens gecontroleerd. Ik ben over het algemeen tevreden van de waarden maar bij de fosfaat stel ik mij toch wat vragen. Deze staat redelijk hoog denk ik. Hoe zou dit komen bij een bak in opstart? Er is toch nog niet echt vervuiling aanwezig? Of hoort dit bij de opstart?
Bij deze de waarden die ik zondag heb gemeten:
pH: 7
kH: 4
gH: 7
NH4/NH3: 0mg/l
NO2: 0mg/l
NO3: 10mg/l
PO4: 2mg/l ???
Fe: 0,5mg/l
Cu: omg/l

Dit weekend zal ik nog eens wat foto's plaatsen om de plantengroei aan te tonen.
Ik geef momenteel enkel plantenvoeding van plantedbox all-in-one. De ene dag 10ml en de dag erna niets. Zou dit voldoende zijn voor mijn planten?
 
In de all in one zit ook fosfaat dus wellicht dat je daardoor een po4 van 2 hebt. Je hebt nog relatief weinig plantenmassa dus er zal weinig worden verbruikt op het moment. Ververs je wel de hoeveelheid die wordt aangegeven bij de AIO?
 
In de all in one zit ook fosfaat dus wellicht dat je daardoor een po4 van 2 hebt. Je hebt nog relatief weinig plantenmassa dus er zal weinig worden verbruikt op het moment. Ververs je wel de hoeveelheid die wordt aangegeven bij de AIO?
Ah ok daar had ik geen idee van. Komen inderdaad nog wat plantjes bij. Ik hoop dit weekend naar de lfs te kunnen gaan en kijken wat ze binnen hebben.
Wat is dat de AIO? Nog nooit van gehoord ☺
Ik heb nog geen waterwissel gedaan. Mijn bak staat vandaag 2 weken te draaien en ging hem nog 2 weken laten draaien voor ik een waterwissel zou doen. Zal gewoon wat minder plantenvoeding geven dan.
 

Terug
Bovenaan