Wat is er nieuw

Aquatlantis Fusion 150 pro van Saulosigek

Saulosigek

Member
Lid geworden
3 december 2018
Na 15 jaar Malawi cichliden werd het tijd voor wat anders. Ik heb jaren hier meegelezen maar zelden gepost.
Ik liep al langer met de gedachte om te veranderen van biotoop maar kon geen afscheid doen van mijn vissen. Sommige synodontissen had ik al 13 jaar zwemmen. Toen ik het grootste gedeelte van mijn bestand (Chindongo Saulosi groep) bij een bekende kwijt kon was daar toch het moment.

De afmetingen zijn trouwens: 150x60x75 +/- 498 liter.

Half februari was mijn bak leeg. Ik heb jaren geleden en Aquadecor achterwand laten maken voor mijn Cichliden bak. Dit was een prachtig gezicht maar met de uitsparingen voor de filters in de hoeken toch moeilijk om een goede doorstroming in je bak te krijgen. Daarom besloten deze te verwijderen. Helaas heb ik deze er niet heel uit kunnen krijgen en is tijdens dat proces ook mijn achteruit beschadigd. Hierdoor moest ik mijn plan van een zwarte achterruit in de prullenbak gooien en heb ik besloten om niet te dure achterwand te gebruiken. Het is tenslotte toch de bedoeling deze te laten begroeien.

Mijn oude biotoop.
1742067529192.jpeg

Uiteraard hebben we veel geleerd in die periode. Ik wist wel dat ik een paar dingen anders zou gaan doen. Ik moest een makkelijker systeem aanleggen voor waterwissels en ik moest mijn 2 filters aansluiten op 1 spraybar omdat ik zowel Co2 als een inline heater ga gebruiken op beide filters.
Na uren forums en google afstruinen had ik een idee voor mezelf hoe het moest.
Omdat ik 2 verschillende slangmaten heb was het een aardige zoektocht. inmiddels voel ik me een soort loodgieter maar toen ik hieraan begon was dit volledig nieuw.
Ik heb gekozen voor 25mm druk PVC. Ik heb beide aanzuigingen volledig uitgevoerd met PVC en beide outflows aangesloten op een eigen gemaakte spraybar. Deze spraybar bestaat uit 2 delen waardoor ik ze gewoon kan bewegen. Om de 3 cm gaatjes van 4mm. Misschien dat ik deze nog iets groter ga boren omdat mijn stroming flink is.
Achter het aquarium heb ik via slangtules alles aangesloten op mijn filterslangen.
1742068800649.jpeg
1742068824791.jpeg

Voor de waterwissels had ik in gedachte om 1 filter volledig uit te rusten met dubbele kranen zodat ik het water kan wegpompen zonder geknoei en ook weer kan toevoegen zonder geklungel met emmers.
1742068924007.jpeg

Omdat ik toch nog wat PVC over had heb ik ook nog een losse wissel set in elkaar geplakt nadat ik dit tegen kwam op het forum hier. Uiteraard ook hier een dubbele kraan op gezet zodat ik alles makkelijk kan koppelen. Vooral makkelijk om de afzuiging te verplaatsen tijdens het afzuigen.
Uiteraard is alles aan te sluiten op mijn kraan via een Gardena koppeling.

Set.jpeg

Aangezien het al weer een aardig verhaal aan het worden is zal ik het proberen wat korter te houden.

PXL_20250315_192256731.MP.jpg

PXL_20250315_192557182.jpg

Techniek
Aquael Ultramax 2000
JBL Cirstalprofi E1502
JBL Pro-temp E500 inline heater (op mijn Ultramax 2000)
Oase skim 600. Deze staat aan voor de kaamlaag tijdens de opstart. Uiteraard als de CO2 uit staat.
Een Stromingspomp die ik af en toe aan zet met een tijdschakelaar voor beter CO2 verspreiding
Co2 Aqua noa 2kg Fles Met inline difussor met op de JBL E1502. Echter werd ik al snel gek van de bellen dus heb ik deze reactor zelf in elkaar gezet nadat ik zag dat meer mensen dat hier hadden gedaan. De JBL Inline diffusor zit er nog wel op maar ik heb het membraam er uit gehaald. De grote bellen worden door de reactor veel beter verwerkt als die kleine bellen. Ik heb veel gevarieerd met de indeling maar deze lost uiteindelijk het beste de co2 op en maakt het minste geluid.
Bovenin 1 x grof met ribbels naar boven. Deze is vooral bedoeld om de eerste bellen te breken.
Daarna 1x grof zonder ribbels. Onderin 1x fijn. Dit had het beste effect en nog steeds voldoende stroming. Siporax of bio ballen heb ik ook geprobeerd maar dit was vooral stiller.
PXL_20250315_192356900.jpg

Verlichting:
Standaard Easyled 2.0 met 2 controllers zodat ik voor en achter via de app kan bedienen.
Het zijn 4x 36W 4456 LM. In totaal dus 17860LM. 6800K Colourtemp.
Schema:

PositieTijdstip volledigOpbouwend (minuten)Afbouwend (minuten)totaal urenUren 100%Intensiteit
LA13:00 – 00:00909011:00:0008:00:00100%
RA12:30 – 23:30909011:00:0008:00:00100%
LV12:30 – 22:15809009:45:0007:30:00100%
RV12:30 – 23:00909010:3008:00:00100%

Overig:
2 Stekkerdozen met losse aan en uit knoppen zodat je niet steeds de stekkers er uit hoeft te trekken. En de stekkers gelabeld.
Ledstrips die aan gaan op beweging in de linker en rechter kast. Deze zitten vast met magneetstrip dus kan je loshalen. Heel makkelijk en ook voordelig. Opladen via een USB kabel.
Slimme stopcontacten via een app zodat ik makkelijk timers kan gebruiken of het vanaf de bank aan of uit kan zetten.

Wat ga ik houden?
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit. 1 groep staat vast. 15 a 20 Corydorassen. Dit zal de Sterbai of Panda worden.
Natuurlijk nog een scholenvis waar ik nog niet uit ben (tips?)
Nog wat L nummers en misschien een Gourami maar daar ben ik ook nog niet uit.

Zaterdag 1 Maart heb ik het water gevuld.
1742070909435.jpeg

4 Maart wat planten (voornamelijk snelgroeiers) toegevoegd.
1742071057181.jpeg

10 Maart
1742071127708.jpeg

Laatst bewerkt:
15 Maart
De planten groeien snel. Het valt mij op dat sommige toppen heel mooie groen of rood zijn maar daaronder is het toch een beetje bruin of verliest het kleur. Komt dit vanwege het boven/onderwater verhaal? Of is daar meer aan de hand?
Ik voeg All-in-one plantenvoeding toe(minimale dosis op het moment) en voedingscapsules bij de planten. De dropchecker is nu wat donker maar dat komt omdat ik een aantal uur geen Co2 heb toegevoegd omdat ik met de Reactor bezig was.
Het water is ook nog steeds niet helemaal helder. Normaal ging dit veel sneller. Ik heb nog geen verversing gedaan.

1742072832447.jpeg

Dit bedoel ik. Groene toppen en ook nieuwe stekken uit het zand maar toch een wat bruinig blad halverwege. Normaal tijdens de opstart? verder geen bruinalg aanwezig.
PXL_20250315_192100222.jpg

Ook hier nieuwe groene toppen. Er onder een stuk donkerder. Sterft af?
PXL_20250315_192116607.jpg

Iedere dag meer kleur te zien.
PXL_20250315_192120092.jpg

Deze doet het tot nu toe niet goed. De nieuwe blaadjes verschrompelen een beetje. Wel flink gegroeid in de lengte.
PXL_20250315_192124567.jpg

Binnen 3 dagen al nieuwe stekjes uit het zand.
PXL_20250315_192146717.jpg

Ik zat vanmorgen een rapport van mijn drinkwater te lezen en ik schrok toch wel van de hardheid.
PH: 7.7 en Hardheid 8.5

Daarom toch maar eens de testkit uit de kast gehaald.

Mijn co2 stond pas een uur aan en de verlichting was nog aan het aangaan dus misschien niet helemaal een goede PH waarde. Ik zal vanmiddag nog eens testen als de dropchecker op kleur is. Maar voor nu:

PH: 7.5 - 8.0 Moeilijk af te lezen met de kleuren maar gezien mijn kraanwater zal het kloppen.
KH: 7
GH 8
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 10MG
PO4: 0.0 - 0.5

Conclusie wat mij betreft;
PH Moet naar beneden (meer CO2?).
Nitrietpiek is geweest. Ik ga volgend weekend langzamerhand de eerste bewoners toevoegen.
En mijn Fosfaat is te laag. Toch meer plantenvoeding toevoegen?

Ik heb nog een ijzer en CO2 test besteld maar die heb ik nog niet in huis.

Waarden zijn hier nog hoger en ja om de ph te verlagen moet je meer co2 toevoegen maar ik zou een dropcheker kopen als je die niet al hebt om de hoeveelheid co2 af te kunnen lezen.
Met 0,5 kan de fosfaat genoeg zijn maar dat is lastig te bepalen denk ik dus dan zou je die naar 1 kunnen ophogen.

Waarden zijn hier nog hoger en ja om de ph te verlagen moet je meer co2 toevoegen maar ik zou een dropcheker kopen als je die niet al hebt om de hoeveelheid co2 af te kunnen lezen.
Met 0,5 kan de fosfaat genoeg zijn maar dat is lastig te bepalen denk ik dus dan zou je die naar 1 kunnen ophogen.

Ik heb een dropchecker er in hangen. Mijn CO2 gaat om 11:00 aan en mijn eerste lampen om 12:30. Echter zijn bereikt de eerste lamp pas om 13:50 de 100% intensiteit.
Ik zit op ongeveer 15 bellen per seconde. Ik zal hem nog wat opschroeven.

1742130866662.png

Ik zat vanmorgen een rapport van mijn drinkwater te lezen en ik schrok toch wel van de hardheid.
PH: 7.7 en Hardheid 8.5

Mooie KH

PH: 7.5 - 8.0 Moeilijk af te lezen met de kleuren maar gezien mijn kraanwater zal het kloppen.

Een goede PH bepaling m.b.v.druppeltest/teststrip kan niet.
De PH waarde in aquarium voordat je CO2 gaat toevoegen (rond of voor verlichtingstijd) kan je niet vergelijken die van jouw met kraanwater

Ik zit op ongeveer 15 bellen per seconde
Per seconde?

Ter indicatie,
ik maak gebruik van een PH-controller en nadat de verlichting langzaam uit is gegaan om 22:00 uur (langzaam aan om 12:00 uur) is er nauwelijks een CO2 verbruik, de PH stijgt gedurende de nacht maar langzaam van 6.68 naar 6.72 door zeer geringe oppervlakte stroming zonder dat er nog CO2 wordt toegevoegd.
Ik maak ook gebruik van een CO2-reactor rond de 160 bpm, zeker 2 a 3 per seconde, meestal stel ik deze zo hoog in dat het mij net niet meer lukt om ze te tellen.

1000019960.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie KH

Een goede PH bepaling m.b.v.druppeltest/teststrip kan niet.
De PH waarde in aquarium voordat je CO2 gaat toevoegen (rond of voor verlichtingstijd) kan je niet vergelijken die van jouw met kraanwater

Per seconde?

Oke bedankt voor de informatie.

Ja. Met het blote oog is het niet te zien. Ik heb net een seconde gefilmd en het vertraagd afgespeeld.
Ik vond het zelf vrij veel maar ik lees tegenstrijdige berichten hierover. De een zegt dat het op een grote bak niet heel veel is de ander wel. Ik heb gekeken of er een lek in mijn systeem zit maar die kan ik niet vinden. Wat ik mij kan bedenken is dat het knietje van de spraybar nog niet is vastgelijmd. Het klemt wel gewoon zoals het moet. Toch maar vastlijmen voor de zekerheid? Of misschien toch teveel verlies in mijn Co2 reactor?

Of misschien toch teveel verlies in mijn Co2 reactor?
Een goede reactor heeft nauwelijks verlies, in de reactor is er geen opstapeling van CO2, de toegevoegde CO2 moet volledig opgelost worden en niet in de uitstroom meegevoerd worden.

Met 15 bps (900 bpm) is er echt iets mis met jouw DIY CO2-reactor.

Ik zit op ongeveer 15 bellen per seconde. Ik zal hem nog wat opschroeven.
Ik zit op 250 bellen op 330 liter met kraanwater van kh0 en ph 8. Ik denk dat je wel hoger mag gelet op de kleur. Klopt 15 bellen per seconde wel want dat zijn 900 per minuut en dat kan haast niet tenzij je veel verlies hebt (waar je het al over hebt denk ik).

Een goede reactor heeft nauwelijks verlies, in de reactor is er geen opstapeling van CO2, de toegevoegde CO2 moet volledig opgelost worden en niet in de uitstroom meegevoerd worden.

Dan is de fles wel heel snel leeg.

Bovenin mijn Reactor heb ik een stuk filtermat zitten tegen het geklots. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik zie het water ook afgezogen worden via de onderkant van de reactor dus dat gaat goed.

Of misschien toch teveel verlies in mijn Co2 reactor?

Ik maak gebruik van deze
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

1000019963.jpg

De CO2-bellen worden rechtstreeks in reactor toegevoegd en daar via een bruissteentje kleiner gemaakt (maar zeker geen micro-bellen, zelfs verre van dat)

De niet opgeloste CO2 blijft bij mij gewoon bovenin totdat deze volledig is opgelost (zonder schuim lagen zoals bij jou)

In basis is deze niet veel anders dan jouw DIY CO2-reactor (ook op basis van waterfilter)

Mijn bellenteller, denk dat ik nu iets hoger zit dan 160 bpm maar is toch niet relevant met een PH-controller

Laatst bewerkt:
Heb je alles al gecontroleerd op lekkages? Ik gebruik vaan zo n bus om gaslekken op te sporen.

Ik maak gebruik van deze
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

Bekijk bijlage 385852

De CO2-bellen worden rechtstreeks in reactor toegevoegd en daar via een bruissteentje kleiner gemaakt (maar zeker geen micro-bellen, zelfs verre van dat)

De niet opgeloste CO2 blijft bij mij gewoon bovenin totdat deze volledig is opgelost (zonder schuim lagen zoals bij jou)

In basis is deze niet veel anders dan jouw DIY CO2-reactor (ook op basis van waterfilter)

Dit Principe is inderdaad precies hetzelfde. Ik heb die matten toegevoegd omdat ik continue water hoorde klotsen in de kast.
Je zou zeggen dat die matten geen effect mogen hebben op de werking. Er lekt niks na mijn co2 Reactor dus dat zou het ook niet mogen zijn.

Dit is hoe hij zit.

1742133942994.jpeg

1742133962444.jpeg

Ik heb nu de bovenste filtermat er uit gehaald en kijk wat er op deze manier gaat gebeuren.

1742133979934.jpeg

Kan het niet zijn dat ik teveel CO2 verlies omdat de spraybar niet naar beneden staat maar tegen de voorruit? Ik wil mijn oppervlakte in beweging houden voor de kaamlaag.

Heb je alles al gecontroleerd op lekkages? Ik gebruik vaan zo n bus om gaslekken op te sporen.

het zou dan moeten lekken na de Co2 reactor en de spraybar. Ik heb zojuist voor de zekerheid wat teflontape op het knietje gedaan voor de spraybar. Echter lekt deze ook geen water dus ik kan me niet voorstellen dat daar dan wel CO2 ontsnapt. De JBL koppeling tussen de reactor en de spraybar lekt ook geen water.
Welke bus gebruik je daarvoor?

Ik heb die matten toegevoegd omdat ik continue water hoorde klotsen in de kast.

Met 15 bps (900 bpm) zal er vrij zeker een opstapeling van onopgeloste CO2 ontstaan met als gevolg “klotsend” water.
Een CO2-reactor behoord vrijwel stil te zijn.

Met 15 bps (900 bpm) zal er vrij zeker een opstapeling van onopgeloste CO2 ontstaan met als gevolg “klotsend” water.
Een CO2-reactor behoord vrijwel stil te zijn.

Zonder Co2 hoorde ik de reactor ook niet. In de nacht hoorde je niks. Zodra je Co2 gaat toevoegen ging hij klotsen.

Ik heb hem nu terug gestopt met een filterwat minder en ik heb voor de zekerheid beide spraybars van elkaar losgekoppeld en een eindkap er op gedaan. Zodat ik zeker weet dat ik geen tegenwerking van de andere filter heb.
Ik heb ook de bellen flink terug geschroefd naar 5 per seconde. Ik ben benieuwd naar het effect. Ik zal zo nog even extra contoleren op lekken.

Kan het niet zijn dat ik teveel CO2 verlies omdat de spraybar niet naar beneden staat maar tegen de voorruit? Ik wil mijn oppervlakte in beweging houden voor de kaamlaag.

Elke oppervlakte beweging geeft extra CO2 verlies, maar niet in die mate dat je een 15 bps (900 bpm) kan rechtvaardigen

Elke oppervlakte beweging geeft extra CO2 verlies, maar niet in die mate dat je een 15 bps (900 bpm) kan rechtvaardigen

Oke bedankt voor de (leerzame) bijdrage.
Het staat nu weer te draaien. Uiteraard nog erg veel lucht in de reactor omdat hij net open is geweest.

Ik zie op het moment al meer mini fijne belletje uit de spraybar komen als voorheen. Dit zal komen doordat er lucht in de reactor zit maar misschien ook omdat er toch meer CO2 uitkomt? Zoals je ziet op het filmpje zie je toch hele fijne belletjes opgezogen worden. Dit zal ook kunnen komen doordat hij langs 1 mat minder gaat waardoor het misschien wat minder goed mengt.

Bijlagen

• Cerges.mp4
    1.8 MB
Ik zie op het moment al meer mini fijne belletje uit de spraybar komen als voorheen. Dit zal komen doordat er lucht in de reactor zit maar misschien ook omdat er toch meer CO2 uitkomt?

CO2 (of lucht) belletjes/bubbels in uitstroom zie ik nooit.

Alleen als ik mijn reactor intern heb schoongemaakt (halfjaarlijks) moet ik hem ontluchten door ‘m ruim 90 tot 120 graden te kantelen (heb geen ontluchtingsventiel).

Bij (voor)filter-onderhoud (OASE 350T) vul ik het filter altijd maximaal met water, bij aanzetten filter komt er maar een minimale hoeveelheid lucht in CO2-reactor die binnen een uurtje (maar vaak nog veel sneller) al is opgelost.

Met mijn CO2 opstelling heb ik hiermee rekening gehouden door voldoende slanglengte.

het zou dan moeten lekken na de Co2 reactor en de spraybar. Ik heb zojuist voor de zekerheid wat teflontape op het knietje gedaan voor de spraybar. Echter lekt deze ook geen water dus ik kan me niet voorstellen dat daar dan wel CO2 ontsnapt. De JBL koppeling tussen de reactor en de spraybar lekt ook geen water.
Welke bus gebruik je daarvoor?
Ik weet de naam niet maar ooit gekocht bij de bouwmarkt.
Zoiets dus:

https://www.hornbach.nl/p/gaslekzoe...0vm9XEyyRUsJs28XHLlALP18izOeL-U0aAiOVEALw_wcB

Alleen als ik mijn reactor intern heb schoongemaakt (halfjaarlijks) moet ik hem ontluchten door ‘m ruim 90 tot 120 graden te kantelen (heb geen ontluchtingsventiel).

Bij (voor)filter-onderhoud (OASE 350T) vul ik het filter altijd maximaal met water, bij aanzetten filter komt er maar een minimale hoeveelheid lucht in CO2-reactor die binnen een uurtje (maar vaak nog veel sneller) al is opgelost.

Met mijn CO2 opstelling heb ik hiermee rekening gehouden door voldoende slanglengte.

Ik heb wel een ontluchtingsventiel bovenop zitten maar als ik deze opendraai komt er altijd water uit. Ik kan hem wel kantelen als ik hem loshaal van de wand maar ik zit het liefst zo min mogelijk aan deze schroeven. Normaal gesproken is hij binnen een aantal uur altijd vrij van lucht. En anders zeker de volgende ochtend.

@jessicapilon
Bedankt voor de link!

Ik heb het idee dat dat dropchecker al lichter is als vanmiddag met veel minder CO2.
Het geeft wel een erg vertekend beeld als je vanuit een bepaalde hoek een foto maakt. Zeker omdat hij van glas is.
Alle foto's zijn op hetzelfde moment gemaakt.

Dropcheck2.jpeg

1742152285677.jpeg

1742152316114.jpeg

Ik laat het voorlopig even met rust en kijk over 24 uur weer verder. Hoe snel reageert de PH op een andere CO2 waarde. Is dit direct?

Ik werk zelf met die van Colombo want die heeft een witte achtergrond en dan zie je de kleur veel beter.

Ik laat het voorlopig even met rust en kijk over 24 uur weer verder. Hoe snel reageert de PH op een andere CO2 waarde. Is dit direct?

Prima eerste voortgang.

Ik verwacht dat je normaliter 2 uren moet aanhouden om een kleurverandering te zien na een wijziging in aantal bpm’s CO2.

Foto's kunnen een vertekening van kleur geven.
Mjn colombo DC, deze is in werkelijkheid behoorlijk licht/limoen-groen over de gehele dag (wel door PH-controller gestuurd)

1000019966.jpg

Laatst bewerkt:
Prima eerste voortgang.

Ik verwacht dat je normaliter 2 uren moet aanhouden om een kleurverandering te zien na een wijziging in aantal bpm’s CO2.

Foto's kunnen een vertekening van kleur geven.
Mjn colombo DC, deze is in werkelijkheid behoorlijk licht/limoen-groen over de gehele dag (wel door PH-controller gestuurd)

Bekijk bijlage 385871

Ik ga deze ook maar aanschaffen voor de zekerheid.

Afgelopen zondagavond een kleine tegenslag helaas. Dit was de 2e keer in 2 weken tijd dat mijn filterkop van de E1502 vol water zat en daardoor lekte. De eerste keer was ik er gelukkig snel bij maar nu kwam ik er pas achter voordat ik ging slapen. Ik controleer na de eerste keer namelijk even mijn kast voordat ik ga slapen. Toen ik mijn deurtje opende werden direct mijn sokken nat. Wederom lek dus.

Ik had al de drukknop gecontroleerd(niks mis mee) en de rubbers vervangen en ingesmeerd. Helaas zonder succes dus. Ik was er eigenlijk wel klaar mee en heb direct mijn CO2 System losgekoppeld en mijn filter de prullenbak ingegooid. Ik heb flink moeten dweilen maar gelukkig geen schade aan mijn vloer of ernstige schade aan de kast.

Zondagnacht gelijk maar een vervangende filter besteld. Dit is de Ultramax 1500 geworden. Dan heb ik nu de 1500 en de 2000 draaien op deze bak.
Hij is zojuist binnen gekomen en staat nu te draaien:
1742419655383.jpeg

Dit moment maar gelijk gebruikt om mijn indeling toch maar te optimaliseren in de kast. Na de tips van jullie ben ik gaan zoeken naar eventuele CO2 lekkage. De pvc koppelingen waren 100% in orde maar ik had het idee dat ik op mijn dubbele JBL kranen iets van luchtbelletjes zag. Het is moeilijk te zien vanwege de rare vorm van de koppelkranen. Ik heb deze zojuist maar voor mijn CO2 diffusor geplaatst om uit te sluiten dat het daar lekt. En het is ook makkelijker met schoonmaken op deze manier.

Morgen maar even kijken hoe het nu is met de dropchecker en mijn PH. Ik heb ook een PH ben binnen die ik nog moet kalibreren en een CO2 test voor de zekerheid.
Mijn planten zijn weer gegroeid. Zelfs zonder de CO2 toevoeging. Echter zit er nu ook flinke bruinalg op mijn bodem en achterwand. Ik heb dit vaker gezien tijdens het opstarten van een bak maar niet zo erg op de bodem.

Balen man en ik denk dat dit wel bij elk merk kan gebeuren. Ik heb de 1502 in een teil staan en daarbij een watermelder in de teil zodat ik het gelijk goed hoor als er water uit de filter zou lekken. Ik heb al jaren de JBL 1502 en nu 3 stuks maar niet dit probleem.

Ik zet mijn filter normaal gesproken de eerste week in een emmer. Maar omdat deze filter jaren heeft gedraaid zonder problemen had ik er wel vertrouwen in.
Ik ben nu 24 uur verder met deze filter en het Co2 systeem.

Ik krijg steeds meer alg in de bak. Ook zie ik dat er inmiddels wat bewoners zijn meegelift met de planten.
De bak is nog steeds niet 100% helder en het water begint bruin te worden van het hout. Ik denk dat ik langzamerhand toch eens een waterwissel ga doen voor het bruine water en om het alg te verwijderen.
De planten groeien nog steeds maar door het alg wel veel lelijke plekken. Ik zie wel op de meeste plekken nieuwe stekjes uit de grond komen. En de wortels zijn gigantisch gegroeid.
Co2 gister afgesteld op 3 druppels per seconde. Duidelijk te weinig. Nu naar 5 en morgen weer verder kijken.

Ik heb weinig kennis van welke soorten alg wel en niet "goed" zijn tijdens de opstart. Bruinalg ben ik bekend mee. De rest van de algen is altijd opgegeten door mijn Malawi cichliden 😉
volgens mij zie ik draadalg en bruinalg maar correct me if i'm wrong.

Overzi.jpeg
ovzz.jpeg
Slak.jpeg
Groene alg.jpeg
Draad alg.jpeg

Ik heb gister 1 steel uit de bodem getrokken van deze. Het donkere kon ik er met de vingers vanaf halen dus het was toch duidelijk alg. De wortels zaten al heel erg ver in het zand gegroeid. Volgens mij de Difformis.
1742499610143.jpeg

Bruinalg hoort bij de opstart en ik zie wel dat je dropchecker vrij donker is en niet lichtgroen als ik het zo bekijk.

Bruinalg hoort bij de opstart en ik zie wel dat je dropchecker vrij donker is en niet lichtgroen als ik het zo bekijk.
Deze was vrij donker omdat ik bezig was met het afstellen van de bellen.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder. En ik heb zeker niet stilgezeten. Het meeste is positief 😉
-Stroming wat aangepast. vooral de oppervlakte stroming is minder.
-CO2 diffusor eens uit elkaar gehaald. Ik hoorde toch een soort fluit waar de bellenteller zat als ik mijn oor er tegenaan hield. Alles schoongemaakt en de rubbers een beetje ingevet met zuurvrije vaseline. Geluid nu niet meer te horen.
-Colombo dropchecker gekocht. Een stuk lichter groen dan die er in hing.
-De JBl Druppeltest CO2 Direct ook binnen. Deze zat op 15 druppels wat zou beteken dat ik 30mg/l heb. Dit zou een goede waarde moeten zijn.
-Bellenteller nu op 4 bellen per seconde.

-NH3 0, NO2 0, NO3 10MG
-Lekdetectie gekocht voor mijn eigen gemoedstoestand. Deze is verbonden via een app en je krijgt een bericht zodat hij water "voelt". In totaal 3 stuks.
-Ph nog steeds rond de 7,5
-De eerste bewoners zijn inmiddels toegevoegd. Een groep Corydoras Sterbai.
-Klein beetje blauwalg gezien op de bodem tegen de voorruit.

Ik worstel nog steeds met de PH. Ik heb volgens de test voldoende CO2 in mijn water en de dropchecker is groen maar de PH blijft vrij hoog.
ik zit nu op 4 bellen per seconde. Is dit veel op 500 liter water? Ik lees weinig informatie over bellen per minuut en grote aquaria.
Ik las ergens en bericht over 1 bel per seconde per 100 liter. Maar op andere sites lees je weer hele andere dingen.

Ik zit in de Fusion met 330 liter ook rond de 250 bellen denk ik. Als je colombo dc lichtgroen is dan zit je goed.

Ik zit in de Fusion met 330 liter ook rond de 250 bellen denk ik. Als je colombo dc lichtgroen is dan zit je goed.

Bedankt, test jij wel eens hoeveel mg CO2 je in je water hebt zitten? Of ga je puur af op de dropchecker?
Met 4 bellen zit ik nu op 240 per minuut. Ik kan nog een kleine aanpassing aan mijn reactor doen. Ik zie dat er af en toe wat CO2 bellen in de eerste filterwat blijven plakken. Als ik deze wat lager plaats verwacht ik hier minder last van te hebben. Daarna ben ik er van overtuigd dat het niet aan mijn Systeem kan liggen. De oppervlakte stroming is ook minimaal en mijn skimmer staat uit. De planten groeien nog steeds als kool. Helaas de algen ook steeds meer.

Ik lees zojuist op reddit dat er mensen met vergelijkebare aquaria op 300/400 bellen per minuut zitten afhankelijk van je planten/licht uiteraard.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan