Aquatlantis Fusion 200*60*70 (680L) van blablabla


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal,

Via deze weg willen wij jullie graag meenemen naar ons nieuwe onderwater avontuur!
Wij zijn Maurice en Esther en wij hebben een Aquatlantis Fusion 200*60*70cm gekocht!
Het is de planning om er een gezelschapsaquarium van te maken.
We zijn van plan de 2 binnenfilters te houden die meegeleverd zijn met het aquarium.
We kopen er wel een stream bij voor wat extra watercirculatie.

Qua vissenbestand zijn we nog niet helemaal zeker, maar we nemen in ieder geval de vissen mee die we op dit moment in onze 'eigen' aquaria hebben mee.

Dit zijn (uit de Rio 180) :
- 8 gemarmerde bijlzalmen
- 8 prachtroodvinzalmen
- 3 kaap lopez (2v; 1m)
- 11 corydoras panda's
- 2 naaldmeervallen

En uit de Superfish Expert 70:
- 4 corydoras panda
- 1 kempvis
- 3 killivissen
- 1 honinggoerami (m)
- 1 indische modderkruiper
- 5 citroentetra's
- siamese algeneter goud (we proberen deze over te plaatsen naar een ander aquarium)

We nemen deze dieren mee omdat we 1) niet onze dieren willen 'dumpen' nu we van 2 naar 1 aquarium gaan en 2) de dieren al wat ouder zijn.
Een aantal soorten zullen we aanvullen, de rest laten we rustig uitsterven.

Hier wat foto's:

IMG_3258.jpg


Hij is zo groot! Het was echt wel even spierballenwerk om deze op zijn plek te krijgen..
IMG_3354.jpg


IMG_3358.jpg
IMG_3359.jpg


Er zit bruin zand in van een bepaalde bouwmarkt. We hebben de bak gevuld met de tuinslang, dus het water is nu aan het opwarmen.
We verwachten de planten deze week, we hebben er zin in! :D
 
Welkom, mooie bak. Ik heb de 150 versie.

Ik zou, persoonlijk, die vreselijke bakken eruit halen en externe filters kopen, veel gemakkelijker in onderhoud en het oogt mooier.
 
Bedankt voor jullie reacties!

@Fozzy Volgens mij is de 150 versie ook 70cm hoog, klopt dat? Welke tools gebruik jij om de planten te poten? Zelf ben ik iets kleiner en ik kan echt nergens bij. Heel frustrerend. :br:
De filters hebben we er nu inhangen omdat we wilden kijken hoever we er mee zouden komen. Ik heb in het verleden meerdere malen lekkage gehad met externe pompen en ben een beetje huiverig om extern te gaan filteren in ons nieuwe huis waar zowel de vloer als het behang net nieuw is. De stroming van de filters is verschrikkelijk slecht. Ik hoop dat de aquaflower hier verandering in gaat brengen, anders zit er niets anders op dan om over te schakelen. Op dit moment heeft dit nog niet mijn voorkeur...

Het aquarium is nog een beetje wazig van de bacteriën die we erbij gedaan hebben.



7ED79E38-613B-4EC5-B114-0D53708F3443.JPG


IMG_3391.jpg


Helaas heeft na 1 dag dit plantje allemaal donkergroene vlekken gekregen. Als jullie ideeën hebben hoe dit komt, hoor ik dat graag! :)

8E3F93FD-A1C5-468C-A2DA-B28ED0402B13.JPG
 
Om te beginnen. Ik heb de planten geplant met een klein laagje water in de bak. Keukentrap erbij en dan kan ik net op de bodem komen met mn handen.

alle potjes moet je om de plantjes weghalen. De glaswol eraf halen, en onder de kraan de wortels afspoelen.
daarna een deel vd wortels weghalen zodat de plant weer zin krijgt om te groeien. En gelijk beginnen met plantenvoeding etc.

hier staat veel info over hoe planten te planten in je bak.
 
Bedankt voor je reactie, @Fozzy !

Ik ben me van dit alles bewust. Ik heb al een jaar of 13 een aquarium :DD. Ivm de verhuizing en een 40-urige werkweek heb ik de planten er voor nu zo ingezet (ze kwamen 2 dagen eerder dan verwacht.
Zaterdag gaan we ze poten en de opstelling maken. Er zit nu veel water in omdat we de pompen wilden laten draaien en de bacteriekweek op gang wilden brengen.

Groetjes,
Esther
 
Ik denk niet dat je te bang moet zijn voor externe filters hoor en voor een beetje goede stroming heb je die vaak wel nodig en zonder de interne oogt het ook stukken mooier.
 
Volgens mij is het ook de bedoeling dat deze filter met het deksel boven de waterlijn zitten?

Althans ik heb ooit een dergelijk model gehad, en daar moest dat. Anders werdt het water gewoon vanuit het deksel aangezogen en er zo weer uitgepompt, in plaats door de openingen langs de zijkant om vervolgens door de media te gaan.
 
Mooie bak! Kan je veel kanten mee uit. Potfilters met zoveel liters water zijn wel onmisbaar denk ik maar de tijd zal het leren.
 
Hoi allemaal, de binnenfilters zijn vervangen door een buitenfilter. De binnenfilters zakten steeds omlaag en ze filterden ook niet al te best.

Inmiddels hebben we ook onze eerste 10 vissen (zebrabarbelen) en ons eerste stuk hout gekocht! De barbelen doen het fantastisch, ze genieten van de ruimte en de mannen hebben gele vinnen en onderkleur gekregen. Dit heb ik in de winkel nog nooit gezien, maar wel heel gaaf!
thumbnail_ce10bc87-104d-4e4c-ab91-07799aa4442d.jpg
 
Welk buitenfilter hebben jullie erop gezet? Is 1 niet wat weinig op zo’n formaat?
ik heb op mijn 150cm 2 Eheims staan met totaal ongeveer 2100ltr bruto.. in praktijk gaat er behoorlijk wat af door filtermateriaal en pvc lengtes.
 
Het filter zelf is een e1901 van JBL, een grote jongen.
Stroming is het probleem niet in ieder geval. We hebben bruto 8400 liter per uur aan stroming.
 
Het filter zelf is een e1901 van JBL, een grote jongen.
Stroming is het probleem niet in ieder geval. We hebben bruto 8400 liter per uur aan stroming.
1 filter en dan 8400ltr? Heb je er een stromingspomp bij staan? Want er gaat In het gunstigste geval ‘maar’ 1900 liter door je filter.
 
Leuk project hoor en fijn dat jullie dit samen kunnen doen! :petjeaf:

Goed dat je de interne filters hebt vervangen voor externe filters. Ik kan me voorstellen dat je wat huiverig bent na een slechte ervaring en een nieuwe woning. Ik ben erg benieuwd welk filter je nu hebt aangeschaft en ik kan je aanraden om de spraybar over de achterzijde van het aquarium te laten lopen. Het liefst over de gehele breedte van de bak voor een betere waterdistributie en dus een betere verdeling van alle voedingsstoffen door de bak heen.
 
Het is wel weer tijd voor een update :D

Wij zijn sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaren van een prachtige school discussen (13 stuks maar liefs)!
De inrichting is nog niet af. Het hout dat we er sinds gisteren inhebben, is nog niet gezonden (vandaar de drijvende stukken :D ). 2 stukken hout hebben we verzwaard met stenen.
Zodra deze volgezogen zijn, kunnen we deze ondersteboven neerzetten en zo boomwortels nabootsen waar ze onderdoor kunnen zwemmen.

Zeer waarschijnlijk zullen er wat aquariumplanten sterven door de nieuwe temperatuur, maar tegen die tijd zullen we ze vervangen door wat echinodorussen oid.


1614163228776.png
 
Sinds gisteren komen de discussen steeds vaker even koekeloeren. Ze beginnen langzaam te wennen!

thumbnail_IMG_6115.jpg



Voertijd:
thumbnail_IMG_6104.jpg
thumbnail_IMG_6107 (1).jpg


En een totaaltje. Vandaag zag ik de witte schimmel al verschijnen op een drijvend stuk hout. Hopelijk zakken ze over niet al te lange tijd naar beneden zodat we de boomwortels na kunnen bootsen!
thumbnail_IMG_6098.jpg
 
Tijd voor een update, er is weer genoeg gebeurd.
We hebben lekkage gehad aan het filter (2x), en we hebben preventief behandeld tegen gatenziekte omdat er 1 pigeon wat vreemd zwom.

2 stukken hout zijn inmiddels gezonden en deze hebben we vast neergezet.
De inrichting is nog niet zoals het moet zijn, maar we willen eerst het hout goed laten zakken, voordat we de bak herinrichten (iets met stress besparen).

thumbnail_IMG_6175.jpg


Vanochtend werden wij verrast door 2 pigeons, die besloten hebben dat het tijd is voor de volgende stap! We weten dat er vrijwel geen kans van slagen is, maar het is wel erg leuk om te zien dat ze het zo goed doen na nog geen 2 weken hier.
Het nest wordt bewaakt, maar gelukkig claimen ze maar een klein stukje van de bak. En we moeten waarschijnlijk een nieuwe naam bedenken, want 'Bobbie Badjak' is dus duidelijk geen man gebleken :DD

thumbnail_IMG_6176.jpg

thumbnail_IMG_6180.jpg

thumbnail_IMG_6181.jpg
 
Gelukkig niet. Was wel even spannend op de vrijdag. Er lag een stekkerdoos naast maar die is gelukkig van nette kwaliteit dus geïsoleerd gebleven van het water. Er kwam wel wat water uitstromen dat op het tapijt viel maar die is ongedeerd gebleven. JBL filters blijken zeer gevoelig te zijn voor lekkage in mijn ervaring. We hebben nu twee van die slangenadapters gekocht (want die lekte). Dus dan kunnen we dat onderdeel zo snel mogelijk weer vervangen mocht dit weer gebeuren. + Er staat nu een flinke bouwemmer onder het filter zodat hij 20 liter kan lekken voordat die vol zit ;)

We zitten nu te kijken naar een (extra) Fluval potfilter (want een bioloog is lastig realiseerbaar in onze situatie)
 
Het nestje is inmiddels opgegeten door het paartje. Gelukkig heeft een ander paartje ook wat eitjes afgezet (op een minder tactische plaats, de inlaat van het filter).
 
Hier wat foto's van koppel nr. 2 (Dilo & Frizbee). Deze houden zich al 1,5 dag in met het opeten van hun legsel en daarmee verbreken ze het record van koppel 1 (Bobby Badjak en Pigeon)!

thumbnail_IMG_6184.jpg


thumbnail_IMG_6187.jpg


En laten we de rest van onze discussen niet vergeten :DD


thumbnail_IMG_6188.jpg
 
Laatst hebben we een gek probleem gehad: de temperatuurmeting klopte niet.
Hierdoor hebben we inconsistent onze bak op temperatuur gehouden. Eigenlijk iedere keer dat ik keek hadden we een temperatuurverschil ten opzichte van de vorige dag.

De fix? Nieuwe batterijen.

Het gaat om een Oase digitale thermometer.

Het gekke was dat hij wel een meting aangaf maar dat die totaal niet klopte.
Weer wat geleerd.
 
Update 26 juli:
Er is 1 discus doodgegaan. Het kleinste oranje visje heeft het niet gered. Wat er mis mee was, geen idee. Wat we wel zagen is dat hij stopte met eten en uiteindelijk doodgegaan is. Qua uiterlijk zagen we niets geks, op magerheid na.
Dit is al een tijdje geleden, de andere vissen doen het gelukkig goed en de discussen groeien als kool.

Zoals verwacht is een groot deel van ons plantenbestand doodgegaan door de hogere temperatuur.
Een week of 2/3 geleden hebben we nieuwe planten besteld, die (in theorie) bestand zijn tegen het tropische water.

De planten zijn nog wat klein, maar omdat het met name echino soorten zijn, zullen deze vanzelf groot worden.

Hij is nu nog wat kaal, maar het is een work in progress zullen we maar zeggen.

1627306435811.png
 
@Joff : komt ie :D

Echinodorus vesuvius
Echinodrus amazonicus
Echinodorus paniculatur/bleheri
Helanthium tenellum
Hygrophila polysperma
Aponogeton ulvaceus
Hydrocleys nymphoides

Deze hele lijst komt van de Stendker-folder, dus hopelijk hebben ze gelijk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Wat vervelend van je vis :cry: Waarschijnlijk gezien jullie ervaring een overbodige vraag, maar waterwaardes getest? Kan me voorstellen dat 1 jbl 1901 het redelijk zwaar heeft op jullie aantal liters en bezetting.
 
Mooie vorderingen gemaakt zo te lezen. Heb je de panda's ook nog in de bak? Die doen het een stuk beter op lagere temperaturen van zo'n 23 a 24 graden en die gaan constant 30 graden niet fijn vinden
 
Leuke planten komen eraan. Inderdaad een robuuate collectie daar valt wat mee te doen zou je zeggen! Succes!
 
@roberto1983 : ja de waterwaarden houden we goed in de gaten. Hier was niets geks te zien. We hebben nu 1 jbl1901, samen met 2 aquaflowers. Deze zorgen voor erg veel stroming waardoor er niet al te veel troep op de bodem blijft. We gaan er in de toekomst misschien nog een 2e filter bijdoen, maar hier zijn we nog niet helemaal uit.
@Killerfish : je hebt helemaal gelijk! De panda's/corydorassen zitten eigenlijk te warm. We vullen deze ook niet (meer) aan.
@Joff : bedankt! De planten staan er al in, maar ze verdwijnen een beetje in de leegte. De amazonica is aan het stekken, dus die kunnen we binnenkort op andere plekken neerzetten. De bak is lang niet zo beplant als ik graag zou willen, maar dat komt met de tijd wel :)
 
Afgelopen weekend hebben we een grote schoonmaak uitgevoerd.
Het filter is schoongemaakt, de ruiten zijn gedaan en ook zijn we wat aan het rommelen geweest met de inrichting.
Een del van het hout staat nu links, het geeft in ieder geval iets meer vulling aan het aquarium.

We zijn aan het zoeken naar nieuw hout, maar het valt niet mee om grote stukken te vinden.
Ook overwegen we een 2e filter te nemen, maar we moeten nog even kijken hoe en waar we deze precies neer zullen zetten.

De vissen doen het hartstikke goed gelukkig, de temperatuur hebben we over een paar dagen verspreid wat verlaagd. Deze staat nu op 27,5 graden. De discussen reageren er goed op en we hopen dat dit zowel de planten als de medebewoners goed zal doen.

1627979573703.png
 

Terug
Bovenaan