Wat is er nieuw

3 weken later weer een volle bak, had in de tussentijd zelfs nog 1 (van 4) Echinodorus Bleheri verwijderd.
1000024352.jpg

Laatst bewerkt:
Staat er netjes bij hoor! Onvoorstelbaar hoe snel de planten groeien in word er bij mijn aquarium soms gek van elke week moet ik eigenlijk snoeien.

Welke Crypto is dat vooraan in het midden, die donkere?

Dat is de Cryptocoryne wendtii
https://aquainfo.nl/artikel/cryptocoryne-wendtii/

Op de foto had ik de hele grote bladeren reeds verwijderd, een vermelde hoogte tot 25 cm haal ik zeker maar omdat deze op de voorgrond staat probeer ik 'm kleiner te houden

Ik bewaar altijd de labels
1000024361.jpg

Waarschijnlijk is het wel de bruine variant
https://www.aquaplantsonline.nl/cryptocoryne-wendtii-bruin.html?

Laatst bewerkt:
Hoe wordt die zo groot? Alleen zelfgedraaide kleibolletjes bij de wortels?

Dat is de Cryptocoryne wendtii
https://aquainfo.nl/artikel/cryptocoryne-wendtii/

Op de foto had ik de hele grote bladeren reeds verwijderd, een vermelde hoogte tot 25 cm haal ik zeker maar omdat deze op de voorgrond staat probeer ik 'm kleiner te houden

Ik bewaar altijd de labels
Bekijk bijlage 392557

Waarschijnlijk is het wel de bruine variant
https://www.aquaplantsonline.nl/cryptocoryne-wendtii-bruin.html?

Ik heb hier afgelopen zaterdag flink wat stekken van de cryptocoryne wendtii flamingo in het aquarium gezet als het goed is worden ze ongeveer 10cm hoog. Hopelijk geen 25cm zoals bij de mooie cryptocoryne van jou.

Op het label staat walkerii....

Jij hebt helemaal gelijk 👍, heel scherp gezien 🧐

Ik heb hier afgelopen zaterdag flink wat stekken van de cryptocoryne wendtii flamingo in het aquarium gezet als het goed is worden ze ongeveer 10cm hoog. Hopelijk geen 25cm zoals bij de mooie cryptocoryne van jou.

Foutje van mij, gaat dus niet om de Cryptocoryne wendtii maar de Cryptocoryne walkerii
https://aquainfo.nl/artikel/cryptocoryne-walkeri/

Hij heeft van mij deze naam gekregen:
kleimix-capsule-bodem-injecteer-tool(c) 🤣
De verbeterde versie 2 is gereleased
  • Stuk PVC installatie buis op gewenste lengte
  • Spuitkop van een kitspuit (voorzien van ontluchtingsgaatjes en op diameter van capsule afgesneden)
  • Isolatie-tape
  • Stok (langer dan het geheel en dezelfde diameter als capsule)
  • ...en natuurlijk de DIY kleimix-capsules
1000024486.jpg

1000024488.jpg

Het geheel in de bodem nabij wortels steken en de capsule met de stok doordrukken
1000024489.jpg

1000024491.jpg

Laatst bewerkt:
Voor de ICT-ers onder ons om een idee te krijgen hoe mijn zelfbouw PH-controller werkt.

De Hardware (de output spanning van de PH-probe interface (rechts) wordt elke seconde via een ESP32 (links) in 12-bits waarde doorgestuurd via MQTT (wifii) naar Node-Red (software)
Bekijk bijlage 389430

De software (op basis van Node-Red)
Bekijk bijlage 389431

De PH berekening functie in Node-Red (De 12-bits spannings waarde van PH-interface wordt hier omgerekend naar de PH-waarde)
Bekijk bijlage 389434

De PH controller functie in Node-Red met alle voorwaarden wanneer het CO2-magneetventiel mag worden aangestuurd.
Bekijk bijlage 389435

De dashboards (kallibratie en instellingen)
Bekijk bijlage 389432Bekijk bijlage 389433

Daarnaast worden alle instellingen en meetwaarden ook nog opgeslagen in een database.

Vandaag mijn DIY PH-controller (Node-Red) verhuisd van mijn QNAP-TS464-16GB naar een eenvoudige “low-cost” Home-Assistent-Green box.

Dit is de gehele setup die ik hiervoor nodig heb (kosten hooguit €200)
20251127_204806.jpeg

De PH-controller flow in Node-Red op de Home Assistent Green
IMG_0731.png

De controller dashboard
IMG_0730.jpeg

Het kalibratie dashboard
IMG_0729.jpeg

Laatst bewerkt:
M.b.t. Aquatlantis Sublime meubel en Hinnengas (ruil/statiegeld) koolzuurflessen met diverse afmetingen

Mijn aquarium meubel heeft plaats voor een CO2 fles hoogte van maximaal 73 centimeter.

Voor deze 6kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-6-kg/
IMG_0733.jpeg

Vanmiddag mijn lege 6kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
  • Hoogte = 63cm
  • Diameter = 20cm

Voor het hervullen(overhevelen) van mijn 425gr Sodastream flessen gebruik ik een 10kg als “moederfles” maar zelfs deze zou nog met gemak in mijn aquarium meubel passen

Voor deze 10kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-10-kg/

IMG_0734.jpeg

Vanmiddag mijn lege 10kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
  • Hoogte = 66cm
  • Diameter = 20cm

Het hoogteverschil tussen deze 6kg en een 10kg fles is dus maar 4cm (66-62) maar hebben desondanks toch dezelfde diameter (20cm)

De leverancier geeft aan zij veel verschillende maten hebben, een 10kg fles kan ook veel hoger zijn met nog steeds dezelfde diameter, maar is dan niet helemaal gevuld

Laatst bewerkt:
M.b.t. Aquatlantis Sublime meubel en Hinnengas (ruil/statiegeld) koolzuurflessen met diverse afmetingen

Mijn aquarium meubel heeft plaats voor een CO2 fles hoogte van maximaal 73 centimeter.

Voor deze 6kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-6-kg/
Bekijk bijlage 393377
Vanmiddag mijn lege 6kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
  • Hoogte = 63cm
  • Diameter = 20cm

Voor het hervullen(overhevelen) van mijn 425gr Sodastream flessen gebruik ik een 10kg als “moederfles” maar zelfs deze zou nog met gemak in mijn aquarium meubel passen

Voor deze 10kg is op de website gespecificeerd
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-10-kg/

Bekijk bijlage 393378
Vanmiddag mijn lege 10kg fles omgeruild voor een volle met deze werkelijke afmetingen
  • Hoogte = 66cm
  • Diameter = 20cm

Het hoogteverschil tussen deze 6kg en een 10kg fles is dus maar 4cm (66-62) maar hebben desondanks toch dezelfde diameter (20cm)

De leverancier geeft aan zij veel verschillende maten hebben, een 10kg fles kan ook veel hoger zijn met nog steeds dezelfde diameter, maar is dan niet helemaal gevuld
Dat zou betekenen dat de druk dat best wat moet verschillen.

Dat zou betekenen dat de druk dat best wat moet verschillen.

Misschien refereer jij hieraan?
Voor het hervullen(overhevelen) van mijn 425gr Sodastream flessen gebruik ik een 10kg als “moederfles”

Ook hier is de druk in beide flessen gelijk
https://www.co2supermarket.co.uk/product/sodastream-cylinder-refill-adapter-520
Wel helpt het om de lege sodastream fles een nacht in de diepvries te leggen alvorens deze te vullen

Ik gebruik geen “moederfles” met stijgbuis (zoals in video/voorbeeld), daarom moet ik voor het vullen deze ondersteboven op voorzijde aanrecht plaatsen en sodastreamfles rechtop naar beneden laten hangen en dan hevelen.

Door hevelen krijg ik met een volle “moederfles” zo’n 400gr in een sodastreamfles(425gr), zodra de “moederfles” leger raakt nog maar 100gr per vulling, de “moederfles” is dan nog niet leeg maar ga ‘m dan wel omruilen om vervolgens weer de sodastreamfles maximaal te kunnen vullen.

Een sodastreamfles zelf vullen kost zo minder dan €1.50 (officiële sodastream prijs €13)

Laatst bewerkt:
Misschien refereer jij hieraan?
Nee. Als in twee flessen van nagenoeg dezelfde afmetingen in de ene 40% meer zit dan in de ander. Dan moet je dat vast terug zien in de druk in de fles.

Nee. Als in twee flessen van nagenoeg dezelfde afmetingen in de ene 40% meer zit dan in de ander. Dan moet je dat vast terug zien in de druk in de fles.

Lees je maar eens in over phase change.
Als co2 in gasvorm in de fles zou zitten zal je ieder uur een nieuwe fles aan moeten koppelen omdat die leeg is.
Daarom praten we ook over het gewicht, co2 is dusdanig gecomprimeerd dat het als vloeistof in de fles zit.

Phase_changes_of_CO2.png

Met hevelen gaat er in principe vloeibare CO2 over van “moederfles” naar sodastreamfles, dus de druk in beiden is gelijk

Daarnaast gebruik je het vullen van een sodastreamfles meestal ook een grotere “moederfles”

Terechte suggestie van @catfishfreak . Moet me misschien nog wat meer inlezen in de materie. Ik was gewoon van de basis natuurkunde uitgegaan. Ik ging uit van een gas. Dan verbaast het me misschien nog wel meer als het dus over een vloeistof gaat. Ik heb altijd geleerd dat vloeistoffen niet samenpersbaar zijn. Dus ik zou denken dat het volume van de fles met 10kg 66% groter moeten zijn dan die met 6kg. Maar zoals ik zei, ik moet me meer inlezen. Ga ik ook zeker doen. Ik maak vast een denkfout.

Terechte suggestie van @catfishfreak . Moet me misschien nog wat meer inlezen in de materie.

is eigenlijk alleen relevant als je zoals @Tutorial of mij flessen zelf vult.
Afgekeurde/oude co2 blussers van marktplaats gratis ophalen is een goedkope manier om aan co2 te komen :DD
Of het moet je echt interesseren.

Ik heb altijd geleerd dat vloeistoffen niet samenpersbaar zijn.

Klopt ook, het is in dit geval het gas wat samengeperst is tot de vloeibare fase.
Co2 heeft alleen bij overvullen nog wel eens de neiging om superkritiek te worden bij iets meer dan 30 graden.
Dat is nogal een risico echter zit er in een co2 fles veelal een burst disc die knapt en de druk aflaat.

Erg fraais Jeffrey en nog iets voller dan de mijne omdat ik nog een stuk heb met lage Blyxa Japonica.

Een nieuw energieverbruik overzicht.

Op deze warme zomerdagen is de verwarming (23°C) niet actief, het energieverbruik is dan ruim 1 KWh, ongeveer €0.27 per dag aan verlichting / filter / regelsystemen

Bekijk bijlage 389918

De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C, in de winter koelt het niet verder af dan 17°C
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal=88W)
Verwarming 200W (1 x OASE350T)

Het verbruik over de afgelopen 12 maanden is 679KWh /

Met nog 5 koude dagen te gaan zit het stroomverbruik van mijn bak op 721kWh
Voor heel 2025 (jaarverbruik) zal dat zo’n 735 kWh zijn wat overeenkomt met €185
(
54% hiervan is verwarming en 46% verlichting/filter/overige...)

De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C (woning heeft een energielabel B)
De temperatuur in de bak is 23,5°C en is dus vrij laag
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal 100% = 88W)

Dit zijn 2 screenshots naast elkaar (maand 6 en 7 worden op beiden weergegeven)
1000025033.jpg
1000025037.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie info Jeffrey, bedankt voor het delen 👌.

Met nog 5 koude dagen te gaan zit het stroomverbruik van mijn bak op 721kWh
Voor heel 2025 (jaarverbruik) zal dat zo’n 735 kWh zijn wat overeenkomt met €185
(
54% hiervan is verwarming en 46% verlichting/filter/overige...)

De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C (woning heeft een energielabel B)
De temperatuur in de bak is 23,5°C en is dus vrij laag
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal 100% = 88W)

Dit zijn 2 screenshots naast elkaar (maand 6 en 7 worden op beiden weergegeven)
Bekijk bijlage 393575Bekijk bijlage 393576
Mooi om zo een beetje inzicht te krijgen in het stroomverbruik.
Ik doe dit ook zo bij mijn aquarium en vijver mijn app is alleen iets minder uitgebreid. Het verbruik van mijn aquarium is nagenoeg gelijk aan dat van jou. (749kw tot nu)

Mooi hoor, echt gaaf, je hebt het technisch goed voor elkaar. Looks complicated.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan