Wat is er nieuw

Aquatlantis Volga 240 van leejoow

leejoow

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
10 mei 2021
Leeftijd
40
Ik zal ook maar eens een fotoalbum aanmaken 🙂

Sinds 27 februari draait mijn bak. Het is een Aquatlantis Volga 240 met de Easy Led 2.0 verlichten en een Oase Biomaster 600 als filter.
De eerste planten staan er in en er begint wat bruinalg te ontstaan.

Eerste foto toen de eerste planten er in stonden:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-03-11 om 11.38.47_3c2557f1.jpg

4 maart (niets veranderd, enkel groeit het een en ander):

Afbeelding van WhatsApp op 2025-03-11 om 11.38.47_040c18e2.jpg

11 maart (drijfplantje, javamos en Alternanthera Reineckii Rosanervig toegevoegd):

Afbeelding van WhatsApp op 2025-03-11 om 11.38.48_0b915774.jpg

Komende week komt er een CO2 set met reactor van co2reactor.nl, daar ben ik heel benieuwd naar! Kan niet wachten tot ik er vis in kan doen. Nitriet heb ik elke keer nog 0 als ik meet, moet ik wachten tot deze wel oploopt en weer wegzakt?

Mooie start. Ik zou de opstart cyclus volledig doorlopen, dus geduld hebben en elke week ff meten. Meestal kan je na 4 wkn de 1e bewoners toevoegen.

Nitriet heb ik elke keer nog 0 als ik meet, moet ik wachten tot deze wel oploopt en weer wegzakt?
En hoeveel ppm / mg/L NH3 meet je?

Je hebt nog niet voldoende bacteriën hebben om ammoniak om te zetten naar nitriet, de nitriet moet daarna weer omgezet worden naar nitraat. Dus voorlopig nog niet het moment om er al vis in te zetten, nog zeker een aantal weken geduld 😉

En hoeveel ppm / mg/L NH3 meet je?

Je hebt nog niet voldoende bacteriën hebben om ammoniak om te zetten naar nitriet, de nitriet moet daarna weer omgezet worden naar nitraat. Dus voorlopig nog niet het moment om er al vis in te zetten, nog zeker een aantal weken geduld 😉

NH3 meet op dit moment ook 0. Enkel NO3 heb ik op 10mg/l zitten, maar dat kan heel goed door de voeding komen die ik toevoeg.

dus de DIY komt in een later stadium?
Klopt, ik wil nu even alles netjes opstarten. We zijn op de achtergrond al bezig hardware te ontwerpen om een pH probe uit te lezen en ik was al aan het programmeren geslagen voor het aansturen van doseerpompen. Maar dat ga ik allemaal parallel laten lopen aan het opbouwen van mijn bak. Als ik dat namelijk allemaal zo ga oppakken zoals ik dat nu wil zal dat nog wel een paar maanden duren voor er iets staat waar ik echt tevreden mee ben.

NH3 meet op dit moment ook 0. Enkel NO3 heb ik op 10mg/l zitten, maar dat kan heel goed door de voeding komen die ik toevoeg.
Dan gaat de NH3 en de NO2 nog komen 😉

Niet alle voeding bevat nitraat hoor dus daar wel opletten.

De plantjes doen het goed, slaan goed aan. Er begint wel wat bruinalg te ontstaan, maar dat is natuurlijk te verwachten in de opstart.

De valisneria heeft uitlopers en zie je ook mooi wortelen langs het glas.
valisneria.jpg

De anubias heeft een paar nieuwe versie blaadjes en begint worteluitlopers te krijgen.
anubias.jpg

De kyoto dwarf begint wel wat bruinalg te krijgen, net zoals de anubias op de achtergrond op het hout.
kyoto dwarf.jpg

De monte carlo loopt wat uit, verslijmd hier en daar ook wat. Heeft er iemand tips hoe ik deze beter over de bodem kan laten lopen of is dat gewoon wachten tot de uitlopers die nu in de bodem gaan zelf verder beginnen te verspreiden?
monte carlo.jpg

Ik zit er aan te denken om er alvast een ancistrus in te zetten om toch alvast een bioload op te starten

Mooie vorderingen 👍. Bij de Monte Carlo is het gewoon wachten, lekker zijn ding laten doen.

Ik zou nog geen Ancristus toe voegen. Dit zijn zware vervuilers (iets wat je systeem nog niet aan kan) en het zijn echte woelers. Planten die net in je bak staan komen daarbij mogelijk los.

Nog een paar weken laten draaien en dan pas je 1e vissen gaan toevoegen, mochten de waterwaardes goed zijn uiteraard.

Inmiddels een paar weken en alles groeit lekker. De monte carlo begint zich te verspreiden, net zoals de grasjes helemaal rechts.

Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-09 om 11.43.31_360a17db.jpg

Inmiddels zitten er ook wat bewoners in:

10x hyphessobrycon sweglesi
9x corydoras panda
1x ancistrus
6x kryptopterus bicirrhis

De laatste moeten nog heel wennen aan hun nieuwe omgeving, maar beginnen nu met voeren ook af en toe zich te laten zien.
Daarnaast had ik er heel enthousiast 20 blauwe garnaaltjes ingezet, maar die waren iets te klein en dienden als smakelijk hapje. We zien er nog vier rondscharrelen, die al groter zijn. Daar lijken de rest van de bewoners zich totaal verder niet meer mee bezig te houden.

Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-09 om 11.43.14_215f71f7.jpg

Wel heb ik last van alg, daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-09 om 11.43.30_55edd941.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-09 om 11.43.31_62a07195.jpg

• Leuk
Waarderingen: Ro
Op de alg na een mooie bak hoor.

Enig idee naar wat voor alg ik zit te kijken? Ik heb niet het idee dat het groen is, eerder bruinig.

Zojuist nog even mijn waterwaardes gemeten (met Sera druppeltesten):

pH: 6,7
KH: 9
GH: 10
Ammoniak: 0 ppm
Nitriet: 0 ppm
Nitraat: 10 ppm
Fosfaat: 2 ppm
IJzer: 0,5 ppm

Ik moet daarbij wel zeggen dat het vergelijken met de kleurenschaal toch wel echt drama is wat mij betreft…

Per week voeg ik qua voeding 5ppm NO3 en K en 0,5PPM PO4 toe als macros en 0,2ppm ijzer (via de tenso cocktail van aquariumbemesting)

Ja altijd lastig maar ik denk draadalg wat door bruinalg zo kleurt of Synedra en dat is net als bruinalg een diatoom.
Gebruik je bij de co2 ook een dropchecker?

Jazeker, deze is groen. Zit te twijfelen of ik hem niet nog wat lichter wil hebben.

IMG_3147.jpeg

Is Synedra. Japonica xl garnalen en Otocinclus weten daar wel raad mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan