aquel UV filter 500

L

liesje1

Guest
Hallo,

Wegens een te hoog fosfaatgehalte in het aquariumwater heb ik de laatste tijd veel last van mistig en groen water.
Gebruik nu korrels om het fosfaatgehalte te verlagen, doch met matig succes.
Heb me daarom ook een nieuwe filter aangeschaft met UV-leds, nml. Aquel Uni filter 500UV.
Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.
 
Wat noem je veel fosfaat als ik vragen mag??
 
Ik heb deze filter 1 maand in gebruik maar merk nog geen verschil.
Terwijl ik met de JBL UV wel goede ervaring hebt.

Verschil met beide is dat JBL een gewone UV lamp heeft maar de Aquael met LED lampje werkt.
En over dat blauwe LED voor UV heb ik mijn twijfels.
 
Heb aquariumwater laten testen in de speciaalzaak, alsook het gewone kraantjeswater dat ik gebruik in de bak.
Gebeurde met een speciaal product en water kleurde onmiddellijk donkerblauw. Hoe hoog de fosfaatwaarden waren is mij niet gezegd.
Na toevoeging van een fosfaatverwijderaar met 24uur inwerktijd was het water helder en lagen er allemaal witte vlokken op de bodem.
Heb dit ook toegepast in mijn aquarium, vlokken verwijdert met bodemreiniger en terug proper water bijgedaan.
De eerste 3 a 4 dagen bleef het water helder om vervolgens weer groen uit te slagen.
Heb nu die speciale filter met LED UV in hangen, moet zeggen dat het nu wel iets beter is maar volgens mij niet zoals het moet.

Heb mijn aquarium al 10 jaar en nooit problemen gehad, sinds ik begin dit jaar alles eens opnieuw heb opgestart zijn de problemen begonnen.

Tips zijn welkom.
 
Hoi Henk,

Kan je mij misschien de specificaties van die JBL met UV eens doorsturen?
Is dit een buitenfilter?
Hoe lang laat je een UV lamp aan?
 
Je krijgt door een hoog fosfaat geen groen water hoor. dat is denk ik bacteriebloei.

http://www.aquascaping-blog.com/groen-water

Een volgende keer kun je beter even vragen of ze de waarden willen opschrijven voor je. De test die ik gebruik gaat maar tot bijna 2 en ik heb zo n 4 mg in de bak met de EI. Dus ook donkerblauw, maar dat geeft opzich geen alg.
We kunnen denk ik meer zeggen over je probleem als we de waterwaarden kennen.

Welke fosfaatverwijderaar heb je dan gebruikt??
 
Henk P. zei:
Ik heb deze filter 1 maand in gebruik maar merk nog geen verschil.
Terwijl ik met de JBL UV wel goede ervaring hebt.

Verschil met beide is dat JBL een gewone UV lamp heeft maar de Aquael met LED lampje werkt.
En over dat blauwe LED voor UV heb ik mijn twijfels.

Twijfels? Voor Aquael UV led? waarom? UV blijft UV.
Heb er zelf 2, en laat ze gewoon de hele dag mee filteren.

Hang ze om de 2-3 dagen in een andere bak.
Weren als gewone binnenfilters.
 
liesje1 zei:
Hoi Henk,

Kan je mij misschien de specificaties van die JBL met UV eens doorsturen?
Is dit een buitenfilter?
Hoe lang laat je een UV lamp aan?

Hallo Liesje,

Ik gebruik deze:

https://www.jbl.de/nl/aquaristiek-zoetw ... l-uv-c-11w

En gebruik het 24 uur per dag, aangesloten op een JBL 901 buitenfilter.

Wel gebruik ik deze filter als 2e filter zodra ik last heb van algen.

Dus niet continue het hele jaar door.

Succes,

Henk P.
 
IK laat ze dus wel meedraaien, en dat maakt niets uit.
Om bang te zijn voor bacterie verlies ,is nihiel.
Zitten meer in het filter en de bodem.
 
Wat Bertus zegt klopt. In je water zitten maar heel weinig bacterien.
Verder is het een prima filter hoor.
 
Thxs voor de reactie.
Ik heb Phosvec Cleaner van sera gebruikt, en nu ook in de filter Sera Phospec Granulaat gedaan die ervoor zou moeten zorgen dat het fosfaat verdwijnt.
Toch blijft het water niet helder zoals het hoort en het voordien al die jaren wel was.
 
Dat is denk ik niet zo handig want planten groeien niet goed zonder fosfaat en dan krijg je vaak weer groene puntalg.
Ik zou zelf de waarden opnieuw meten of laten meten en deze dan laten opschrijven. Een po4 van bv 5 mg is helemaal niet onoverkomelijk namelijk.
Als je nu alle fosfaat eruit gaat halen krijg je een voedingstekort.

Lees dit maar eens erover:

http://www.aquascaping-blog.com/988/fos ... rium-algen
 
Yep, had die ook al gelezen.
Wat doe ik nu beste, gewoon even afwachten hoe alles nu reageert op de UV leds, wel filter kuisen tussendoor, geen of wel gedeeltelijke waterverversing?
 
Ik denk dat je gewoon water kan verversen want je hebt algenbloei in je bak.
Bertus kan als expert dat vast beter vertellen.
 
Water verversen, 50 %. Uv aan.
Filter afblijven. moet blijven draaien.
 
Vervolg van het verhaal, 50% waterverversing, filter aangelaten, tot grote frustratie geen verbetering.
Massale sterfte van verschillende guppies van eergisteren te beginnen, je zag ze bij wijze van spreken het loodje leggen, heb de aquel UV filter eruit gehaald omdat de verzwakte guppies werden aangezogen door de filter.
Aquarium volledig verduistert en vanmorgen voor het eerst terug licht aangedaan. Water helder! Maar ben wel 35 guppies kwijt. :-(
Resten er nog 5 over + een stuk of 10 kleintjes. Hoop dat deze het overleven.
Vanmorgen dan wel filter gereinigd maar zag niet echt vuil.
Nog tips om mijn overlevende guppies te kunnen behouden?
 
Nou,dan was er toch echt wat anders aan de hand bij jou.
VOORAL zuurstof tekort.
Dat moet in zo,n geval zoveel mogelijk gegeven worden.

Had je de waterwaarden dan wel opgeschreven?
 
Moet ik nog omgaan langs de winkel om zo een test te halen.
Vermits ik nooit eerder problemen heb gehad heb ik die dus ook niet in huis.
Vandaag laat ik aquarium zo veel mogelijk gerust.

Hoe ziet zo'n test eruit en kan je mij de waarden bezorgen hoe alles moet zijn?
 
Heeft nu geen zin meer, blijf nu maar waterverversen.
Hoe groot is het bakje ,trouwens?
Met 35 visjes mag die wel 80 cm zijn.

PS. als jij niet test,hoe kom je dan aan hoge Po4 waarde?
 
Hoe lang draait de bak nu want die sterfte is vreemd. Weet je de no2 ook van het water??
 
Heb mijn bak nu al zo'n 8 jaar, altijd met guppies, nooit nieuwe gekocht, altijd eigen kweek en regelmatig als er te veel waren had ik altijd wel kandidaten om er over te nemen. Nooit problemen gehad zelfs niet na een volledige nieuwe opstart tussendoor.
In december vorig jaar nog eens een nieuwe opstart gedaan omdat de bodem niet meer echt zuiver oogde.
Daarna is geleidelijk aan dat groene water gehad, ook na gedeetelijke verversingen, bleef telkens een kleine week helder om nadien om te slaan in eerst troebel, daarna groenig water.
 
Bak van 60 liter, en waaraan die hoge Po4 waarde nu te wijten is weet ik ook gewoon niet meer.
Als alles jarenlang goed draait, ben ik er dus steeds vanuit gegaan dat ik een super aquarium had.
Tot het zich dan plotseling om onverklaarbare wijze keert :-(
 
Tot je de bodem gaat vervangen ,voor nieuw.
Ben je gelijk die bacterie kwijt.
Dus het filter moet het dan oplossen, wat het niet kan.!!
35 visjes in 60 cm ,is ook gewoon teveel.


Is dan niet het fosfaat. Dat haal je er dan elke keer uit,met verversen.
 
Tja ik denk dat de bodem ook debet eraan is en het weghalen van de gehel bacteriecultuur die erin zat.
Door de vele vissen had je een redelijke overbevolking denk ik en die produceren ook fosfaat.
Ik denk dat je gewoon de uv moet gebruiken om het water schoon te krijgen en minder vissen moet nemen.
Uitgaande van 3cm per vis is 15 vissen al meer dan voldoende.
 
Auw.. da's lullig zeg!
Bodem in een keer vervangen kan inderdaad de 'killer' zijn.. kun je beter in fases doen voortaan. Zeker als zo'n bodem er al jaren inzit kun je er van uitgaan dat die veel bacteri�n bevat, en dus een grote rol speelt in je biologische huishouding.

Misschien schreef je het al maar ik vraag me af wat dan je fosfaat gehalte is..
Geloof het of niet maar ik las pas een verhaal van iemand met een fosfaatgehalte van 200(!), en de dieren leefden (nog).
 
Na de massale vissterfte bleven er uiteindelijk nog 5 guppies over.
Heb toen aquarium een paar dagen volledig verduisterd op aanraden van verschillende mensen.
Na die paar dagen was het water zo goed als helder (zonder de UV filter).

Nu heb ik dus weer een aquarium dat mag gezien worden, en bovenal, de kweek zet zich gewoon verder, krioelt van kleine baby-guppies.
Zal ze deze keer wel tijdig aan iemand verpatsen zodat er weer geen overbevolking komt.
Dus nu verder zonder UV-filer en gewoon regelmatig onderhoud zoals voorheen.
Super toch.
 
Terug
Bovenaan