Aqurium helemaal ontsmetten vanwege ziekte.


G

Guppy1997

Guest
Hallo allemaal. Hier ben ik weer na ongeveer 2 a 1,5 jaar? geen idee. Ondertussen wel al 18 jaar geworden.

Ik heb wat vragen wat betreft mijn Juwel 60 aquarium.

Mijn visbestand zijn 1 vuurtetra, helaas zijn, zijn andere 4 soortgenoten overleden, en heb nog 1 meervalletje erin zitten en een hele hoop slakken en ik weet zeker dat zijn er teveel, maar vond het zielig om die uit te roeien, maar mijn visjes zijn ook niet happy dus.

Ik blijk al een tijd een ziekte in mijn bak te hebben, aangezien mijn hele visbestand is uitgeroeid. Ik ben nog lang geleden naar aquariumzaak geweest om mijn water te laten testen en die was niet helemaal schoon dus advies gekregen om 1 hele week 1,5 liter te verversen uit het aquarium, vervolgens heb ik dat ook uiteraard gedaan en ook alle decoraties uitgekookt, nieuwe planten erin gedaan en nieuwe bodembedekking ook helemaal uitgekookt. Helaas tevergeefs na tijd nieuwe vissen gehaald te hebben, overleden die ook het begon bij mijn guppy's, vervolgens naar mijn platy's en Black Molly's, uiteindelijk ook mijn kroost kardinaal tetra verloren en mijn goudgourami's verloren en ook uiteindelijk wat vuurtetra's.

Daarvoor heb ik ze behandeld met het geneesmiddel tegen witte stip, omdat ik vernam dat mijn levendbarende witte stip hadden, maar dit averechts heeft dus niet gewerkt. Ik heb van alles geprobeerd en mijn water ook goed ververst en alles uitgekookt, maar niets hielp ze legde allemaal 1 voor 1 het loodje.

Nu denk ik dat het door de overschot slakken komt die ik in de bak heb zitten en die slakken ga ik dus ook zeker weg doen. Natuurlijk krijgen mijn 2 overgebleven vissen even een tijdelijk onderkomen in mijn kleinere bak die ik dus eerst even moet schoonmaken, aangezien die al een tijdje niet in gebruik is.

Ik wil mijn hele Juwel 60 gaan schoonmaken en desinfecteren, maar ik weet niet welke middelen ik daarvoor moet gebruiken?

Mijn vraag luidt dus. Welke desinfecterende middelen kan ik gaan gebruiken? en wat moet ik nog meer doen voordat nieuwe vissen erin mogen. Btw ik wil mijn Juwel 60 3 weken leeg laten staan nadat ik het helemaal heb gereinigd voor de zekerheid.
 
Zei je nu 1 1/2 l ? op 60 l?

Snap niet ,dat jij dat zelf niet snapt, dat dat veels teveel is.

Zou een stuk beter zijn, met zo,n overvolle teveel bestand. om 20 l, op 60 l. te verversen.
Nu ben je 18, dan zou je het nu toch beter moeten kunnen,he.
 
Bertus@ Ik heb gewoon gedaan wat mij door de aquriumzaak is opgelegd, Ik wist op dat moment niet beter.
 
Ja, dat is zo. Maar goed dat we ouder worden,he.
Ik was vroeger ook niet zo slim ,hoor. :D :thumbs:
 
Maar dus welk Desinfecteermiddel heb ik nodig? Om mijn aqurium helemaal te gaan reinigen.
 
Als de lfs dat aangeeft en begrijp ik dat je dit doet maar jammer genoeg geven erg veel niet de goede informatie.
Ik weet van Mondeo dat Halamid een goed middel is maar zou niet weten waar je dit kan krijgen.
 
Zijn er ook andere middelen dan als ik ze niet kan vinden?

Huismiddeltjes zoals bleek? als ik zo denk lijkt mij dat gevaarlijk als er wat over blijft per ongeluk of kan ik het wel gebruiken en dan het aquarium na 2 weken ofzo even weer spoelen? of neemt dat toch risico's mee?
 
Als je het bij Google intypt dan zie je genoeg verkooppunten hoor.
Ik weet dat er wel leden chloor gebruiken maar ik zou dan lang spoelen en nog een keer spoelen.
 
Halamid wordt gebruikt voor het ontsmetten van bijvoorbeeld kippenhokken. Als je het koopt vindt registratie plaats omdat het een gif is. Als je aquarium helemaal leeg is kan je het schoonmaken met water waarin halamid is opgelost.
Omdat je een klein aquarium hebt van 60 liter is een theelepeltje halamid opgelost in 60 liter water zeker voldoende om je aquarium te ontsmetten. Vul het aquarium met zoveel mogelijk water waarin halamid is opgelost en laat dat een dag staan.
De volgende dag ga je je aquarium erg goed afspoelen. Je vult het aquarium met water en na twee dagen ververs je dit water volledig.
Al de materialen zoals emmers, slangen, netjes enz zal je ook met halamid moeten ontsmetten. Het is een paardenmiddel houd daarom ook rekening met je eigen veiligheid!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Deed het met zout ,met jodium.

Ging ook goed.
Geeft minder narigheid,is mijn mening.
 
Wat is het gevolg van Halamid dan als ik het per ongeluk op mijn handen krijg?

Ik heb ook een zoontje van bijna 3 maanden oud en die geef ik borstvoeding op verzoek. Dus wil ook geen risico's voor mijn zoontje als ik het per ongeluk op mijn handen krijg en hij mijn vingers vastpakt en daarna in zijn mond stopt.
 
Nou, dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Geen risico nemen,hoor.
 
Bertus@ Die bacteri�n moeten wel dood, anders als mijn aquarium is gedaan en er vissen in zitten ben ik ze binnen No-Time dood?

BTW Kun je maanstenen ook met Halamid reinigen, stel dat ik het halen zou?
 
Is Halamid-d te gebruiken voor mijn vissenbak?
Ja, de bak eerst goed reinigen met een neutrale reiniger of als er kalkaanslag aanwezig is met een zure reiniger (Texarin). Daarna de bak met een Halamid-d oplossing van 1% desinfecteren en naspoelen. De bak is nu gereed voor hergebruik. Vergeet niet het bodemmateriaal en alle objecten in het aquarium ook te reinigen en te desinfecteren voor hergebruik. Bodemmateriaal eerst goed doorspoelen zodat het meeste organisch materiaal weg is. Daarna dit materiaal in een bak met 1% Halamid-d gedurende een uur laten staan. Vervolgens weer doorspoelen met schoon water. Waterplanten gedurende 15 minuten in een emmer water van 5 liter waaraan 1 gram Halamid-d is toegevoegd. Indien er geen gelegenheid is de bak te legen is het mogelijk aan het aquariumwater een hoeveelheid Halamid-d toe voegen van 0,5 gram per 50 liter. Los de Halamid-d eerst op alvorens het aan het aquarium toe te voegen.

Wat Jos Hut al zei.
en ook dit.

Schoonmaken:*Een nieuw aquarium kan enkele malen goed uitgespoeld worden met koud water en is dan
klaar voor gebruik.
*Een 2e hands aquarium moet eerst goed schoongemaakt worden (ruiten met nieuw pannensponsje van alg en aanslag reinigen.) en dan liggend op de zijkant meerdere malen goed gespoeld worden met warm water en vervolgens met koud water. Laat het aquarium een week droog staan, zodat een eventueel ingebouwde achterwand flink gestofzuigd kunnen worden.
*Een 2e hands aquarium waar ziekte in is geweest, gewoon 2-3 dagen vol laten staan met chloorwater. (Vergeet hierbij niet de pomp, verwarming, etc. ook goed te reinigen.) Daarna op de zijkant leggen en meerdere malen met warm-heet water uitspoelen.
Dan de ruiten goed reinigen en een paar dagen in koud water laten staan. Vervolgens een paar maal flink uitspoelen met koud water.
Ook dit aquarium een week droog laten staan om daarna goed te stofzuigen.
 
Een snelle Google leert dat je het op veel plekken kunt kopen, tis niet duur.. wordt gebruik in de meest uiteenlopende situaties, in de openbare ruimtes, ziekenhuizen, ook voor het ontsmetten van handen etc..
Lees goed de bijsluiter en verdere info (zoals Bertus geeft hierboven) en dan komt het wel goed ;)
Als je toch bang bent dat het op je handen komt, koop je er gewoon een paar afwas-handschoenen bij ;)
 
Moet ik nou dus chloor toevoegen alleen of Halamid gebruiken of beide?

En moet de hele bak vol met koud water of alleen een stukje bodem?
 
@Mondeo weet meer van Halamid.. misschien dat hij zo nog even reageert met advies ;)
 
Als je niet bekend bent met Halamid,begin er dan niet zomaar aan.Handschoenen een goed mondkapje kids uit de buurt etc etc.Het is echt een flink gif.
 
Op basis van je eerste post,volstaat goed schoonmaken met bv schoonmaakazijn.De ziekteverwekkers kunnen niet overleven zonder gastheer(vis).Dus als je geheel opnieuw begint zonder de vorige lichting vissen,is er niks aan de hand.
 
Mondeo zei:
Op basis van je eerste post,volstaat goed schoonmaken met bv schoonmaakazijn.De ziekteverwekkers kunnen niet overleven zonder gastheer(vis).Dus als je geheel opnieuw begint zonder de vorige lichting vissen,is er niks aan de hand.

:thumbs:
 
Guppy1997 zei:
Wat is het gevolg van Halamid dan als ik het per ongeluk op mijn handen krijg?

Ik heb ook een zoontje van bijna 3 maanden oud en die geef ik borstvoeding op verzoek. Dus wil ook geen risico's voor mijn zoontje als ik het per ongeluk op mijn handen krijg en hij mijn vingers vastpakt en daarna in zijn mond stopt.

Zeker niet met dat gif gaan beginnen.
 
Ook schoonmaken met flink warm water voldoet vaak al om een aquarium lekker schoon te maken. Bleekwater en halamid vernietigen bacteri�n en niet alleen de slechte maar ook de goede. Het zijn beide giftige stoffen waarvoor je je echt moet afvragen of je niet iets anders kan gebruiken.
Het is in ieder geval belangrijk dat je emmers en andere materialen bij het aquarium gebruikt die niet in het huishouden gebruikt worden voor het schoonmaken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Halamid D wordt wereldwijd gebruikt bij allerlei epidemie�n. het is zelfs in het verleden gebruikt tegen Witte Stip (in draaiende bakken)

Maar volgens mij is mijn eerdere post in dit topic weggevallen. Als ik de eerste post lees, is het helemaal niet zeker dat hier sprake is van een ziekte die grondig moet worden aangepakt.

Water niet goed volgens de LFS (wat is er niet goed?) die belachelijke verversingen adviseert, een slakkenplaag die meestal het gevolg is van overvoedering cq vervuiling, Goudgoeramis in een veel te kleine bak.

Veel vaker / meer verversen, zeer beperkt voeren, juiste vis en geen overbezetting en je hebt geen ontsmetting nodig.

Groet,
Aad
 
Mondeo zei:
Op basis van je eerste post,volstaat goed schoonmaken met bv schoonmaakazijn.De ziekteverwekkers kunnen niet overleven zonder gastheer(vis).Dus als je geheel opnieuw begint zonder de vorige lichting vissen,is er niks aan de hand.

Dit is ook waardevolle info vind ik. Met de nieuwe vissen kan dus niks gebeuren als de oude vissen eruit zijn.
Eerst de bak op orde brengen is belangrijker denk ik. Dus te grote populatie slakker eruit en de waarden op orde krijgen.
En dan een goed bestand visjes in het bakje nemen.
 
Zijn verschillende reacties verdwenen! :S
 
Ja door de crash van gister John.
 
Ah had ik nog niet gelezen,vandaar...
 
Hallo. Het aquarium is helemaal ontsmet. en helemaal schoon weer. Heb de aquarium daarna nog 3x uitgespoeld en nog gestofzogen en daarna het zand erin gedaan.

Nu is mijn vraag. Mag je de binnen filter ook met bleek schoonmaken of moet je die gaan uitkoken?
 
Dat kunststof zal denk ik niet kokend water gaan overleven. Ik zou dus niks in kokend water doen hoor. Ik verwacht dat dat helemaal krom gaat trekken door de hitte.
 
Mag ik de binnen filter dan met chloor schoonmaken als ik het daarna heel goed uit spoel?
 

Terug
Bovenaan