Wat is er nieuw

ardenner breuksteen

• Onderwerp starter Onderwerp starter maikel 4603
  • Startdatum Startdatum
M

maikel 4603

Guest
Hallo,

Ben bezig met de opstart van mn nieuwe bak.
Nu heb ik al heel wat info gelezen en idee�n opgedaan alleen zit met een probleem.
Ik las dat ardenner breukstenen ook worden gebruikt voor aquariums dus ik 20 kg gekocht bij een tuincentrum.
Alleen lees ik nu weer dat daar wel veel kalk in zit....
Gaan mijn waterwaardes daar veel van veranderen of van t dat best mee?
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Groeten Maikel

Ligt eraan wat je in je bak gaat houden?

Zacht water of met hard water.

Al getest met azijn?

Ja daar ben ik nog niet helemaal over uit wat ik in mn bak ga doen.
Zat te denken aan corydora,s voor de onderste laag.
Voor de rest Ben ik nog aan t kijken.
Wil namelijk ook aardig wat planten in mn bak dus ciclidae,s gaat hem denk ik niet worden.
Ik zal eerst eens gaan kijken hoe hard mn kraanwater is .
En nee nog niet getest met azijn

Als je Cory's wil houden dan zit je met een Zuid-Amerikaans tintje en heb je zuurder water nodig(tussen de 6 en 7 PH is goed, zeker als je nakweekvissen neemt), ik zou dan zeker de ardenner breuksteen weg laten.
Je kan dan bv. wel maaskeien nemen, deze zijn niet kalkhoudend en zullen al zeker je PH niet de hoogte in jagen 😉

Ja zie steeds meer berichten staan op t forum dat die ardenner stenen toch de ph omhoog brengen,terwijl bij andere berichten het allemaal wel mee zou vallen.
Nu wil ik toch liever geen risico nemen dus dat word weer op zoek naar andere stenen helaas....
Die maaskeien,heb je die ook in verschillende kleuren of?
Had trouwens ook een dunne purschuim plaatje in mn bak gelegd voor de stenen ,ben mn bak namelijk nog aan t spoelen ivm net gekitte achterwand, en zag de volgende dag dat het water helemaal wazig was.

Dan zal die plaat denk ik niet goed zijn ,want dacht dat piep/purschuim platen niet af horen te geven.

Piepschuim geeft normaal nooit af, purplaten ken ik niet.
Maar het zou ook zo kunnen zijn dat je kit af geeft.

Maaskeien zijn er in veel vormen en redelijk wat kleurtinten.

Dan ga ik een nieuw plaatje van piepschuim maken 🙂
Ja is van dat groene purschuim ofzo.veel dichter dan piepschuim.
Had mn bak al 3x een dag laten draaien en weer leeggemaakt,niets aan mn water te zien,nu had ik de laatste x die plaat erin en toen verkleurde t water.

Toen heb ik nogmaals mn aquarium gevuld tot de purschuim onder water was, en ja hoor weer verkleurd na een uurtje of wat.

Waarschijnlijk komt t van die plaat af.

Bedankt voor je reactie !! Groeten Maikel

Nou is piepschuim ook niet iets natuurlijks maar volgens mij is purschuim echt niet geschikt voor in een aquarium,zou de boel goed spoelen.
Las kort geleden ook iets hier over breuksteen en dat het bij die persoon flink bruiste met azijn door de kalk,heb hier m'n stenen ook een keer getest en gebeurde weinig tot niks.
Dacht me te herinneren dat er verschil in de breuksteen kan zitten ivm het gebied waar deze vandaan komt.

Ja ik heb zelf een achterwand gemaakt voor mn Rio 180 en voordat ik daaraan begon,las ik op veel sites dat ze of piepschuim of purschuim gebruikte,dus vandaar dacht ik dat dat er wel in kon.

Ok� ja ik las ook al verschillende reacties op ardenner breuksteen.
Maar jij hebt dus ook die stenen in je aquarium John?
En wat doet het met jou waterwaardes?

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te bekijken wat nu precies je bedoeling is.
Ga je leidingwater gebruiken, wat dus (middel)hard is en een beetje basisch, dan heeft een kalkhoudende steen veel minder reden om 'kalk te gaan afgeven' dan in een bak waar je het water zachter maakt en ook zuurder.

~ Ivo

Ik ga gewoon leidingwater gebruiken ,hoe hard t is weet ik nog niet.
Heb een ph nodig van 6 tot 7.5 .

Dus met andere woorden,hoe harder je leidingwater hoe minder snel stenen kalk afgeven?
Mooi om te weten !
Groetjes Maikel

maikel 4603 zei:
Ja ik heb zelf een achterwand gemaakt voor mn Rio 180 en voordat ik daaraan begon,las ik op veel sites dat ze of piepschuim of purschuim gebruikte,dus vandaar dacht ik dat dat er wel in kon.

Ok� ja ik las ook al verschillende reacties op ardenner breuksteen.
Maar jij hebt dus ook die stenen in je aquarium John?
En wat doet het met jou waterwaardes?

De achterwanden van die materialen worden dan met tegellijm en epoxy afgewerkt.
Ik heb nu geen breukstenen meer in m'n bakken op het moment maar merkte toen ook niks aan de waterwaarden.

Ja klopt ,worden dan afgewerkt,heb ik ook gedaan met tegellijm en epoxy alleen doen ze de achterkant meestal niet.

Bedankt voor de reactie !
Gr Maikel

Heb de stenen geterst met azijn en als ik het erop doe gebeurt er niets maar zodra ik ze in een bakje leg beginnen ze een beetje te bubbelen .

Kan ik eigenlijk juist mijn waterhardheid meten door een beetje kraanwater te pakken en te testen op ph waarde? Want als ik dat doe geeft hij een waarde aan van 8.
Of kan dat nog veel veranderen als je bak is ingedraaid?

Heb ook gekeken naar maaskeien maar die vind ik zelf niet zo heel mooi .

Gr

Er zijn verschillende zaken die invloed op je ph kunnen hebben. Als je veel hout gebruikt kan dat de ph doen zakken net als het gebruik van co2.
Ook turf be�nvloed de ph.Als je ph dus wat moet zakken kun je gemakkelijk bereiken door wat turf of turfgranulaat te gaan gebruiken.

Dan zou ik misschien toch die ardenner breukstenen kunnen gebruiken.

Ik ga mn bak vanmiddag beginnen met inrichten en kijken wat voor waardes ik ga krijgen.
Kan ik altijd nog andere stenen halen.

Een co2 installatie had ik een maandje terug ook al aangeschaft omdat in mn vorige bak elke X de plantjes het niet zolang volhielden of verkleurde.

Stel dat de ph te hoog word ga ik het met turf omlaag proberen te brengen .

Gr Maikel

Dan ga je zo met de PH zitten spelen(jojo-effect)dat dit nefast voor je dieren gaat zijn.
Soms moet je gewoon keuzes maken die niet echt je goesting zijn. 😉

Ik heb zelf ook ardennerbreuksteen en die geven geen kalk af. Of misschien in minuscule hoeveelheid.

Hier ook Ardenner breuksteen in de bak liggen zonder problemen.

Kalksteen breuksteen is door zijn kleur en hardheid een populaire breuksteen en past goed bij natuurstenen tegels. Deze breuksteen wordt ook wel Ardenner breuksteen genoemd. Kalksteen is een breuksteen en wordt gewonnen in groeves, hierdoor zijn ze hoekiger dan keien.

Dat de ene steen wat meer kalk bevat dan de andere zal zo wel zijn.

Heb je 1 steen in je bak zitten zal deze misschien weinig kunnen aanrichten in de bak(als hij in verhouding even klein is)
Wil je zuurder water omdat je vissen dit prefereren dan raad ik iedereen af om deze steen te gebruiken.

Maar zoals het altijd al geweest is, het is de eigenaar die beslist en de verantwoordelijkheid neemt..
Alleen, men zal nadien niet kunnen zeggen, dat wisten wij niet 😉

Breukstenen online bestellen - Gabinova

Breukstenen hebben allemaal bijzondere vormen en kleur nuances, daardoor
zijn ze ook zeer geschikt als decoratief element in uw tuin. 12 artikel(en). Toon.
https://www.gabinova.nl/breukstenen

Hier 90 kilo ardenner breuksteen en de ph is hetzelfde als toen de bak zonder steen maar met hout en planten draaide..... Er is geen verschil....

Bedankt voor alle reacties !

Ik heb zeker geen zin in een jojo effect in mn bak daarom ga ik de ph goed in de gaten houden.
Vind de gezondheid van mn vissen belangrijker dan welke stenen mooier zijn .

Nu ik lees dat er genoeg mensen zijn waar het geen of weinig effect op t water hebben,ik het toch een kansje ga wagen.

Word het niets dan gaan de stenen er uit en maken plaats voor kalkvrije stenen .

Ben nu nog bezig met hoe ik de stenen wil plaatsen en dan kan t water erin !

Groetjes

Welja,joh.

Tijd zal het leren.

Wat vind je van grijze Mexicaanse beach pebble stones? neem je die toch bv en doe je de breuksteen in je tuin 😉
Als het goed is heeft de breuksteen rond de 5 euro gekost dus is ook geen enorm bedrag en weet je zeker dat de pebble stones geen invloed op de ph heeft.

Goldie83 zei:
Hier 90 kilo ardenner breuksteen en de ph is hetzelfde als toen de bak zonder steen maar met hout en planten draaide..... Er is geen verschil....
In jouw bak niet nee. Maar jouw leidingwater is dan ook aan de harde kant en met al een hoge pH en je doet niets om aan te zuren. Een kalk bevattende steen heeft in een dergelijk milieu veel minder 'reden' om kalk te gaan afgeven. Ga je jouw stenen in onze KH&GH < 1 en pH <6 bak leggen dan gebeurt er iets heel anders.

Dus wat Luc zegt is zeer terecht. Willen sturen naar een lagere pH en kalk bevattende stenen is een elkaar tegenwerkende combinatie.

~ Ivo

Die Mexicaanse stenen zijn ook wel ok� alleen zijn ze rond...
Bak is gevuld en stenen liggen op hun plek,denk ik.
Gaat de ph toch te hoog uitvallen,gaan ze de tuin in !

Ik waardeer jullie reacties enorm hoor maar ben een beetje eigenwijs 🙂

Ik houd jullie op de hoogte over de stenen ,of ze blijven of niet

Probeer eerdaags ook een paar foto's te plaatsen op mn account over mn zelfgemaakte achterwand en vorderingen van mn aquarium .

Groetjes Maikel

Stenen zijn eruit en plaats gemaakt voor basalt !!
Nogmaals bedankt voor de tips !!! Nu bezig met mn plantjes en water op orde te krijgen !

Groeten Maikel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan