Ardenner breuksteen.

J

John Muller

Guest
Weet iemand of ardenner breuksteen kalk bevat.:S
 
Zowat alle breuksteen bevat kalk, neem wat azijn mee in klein flesje en giet op de mooie steen wat azijn.
Bruist het zit er kalk in.
 
Meestal wel, niet altijd.

Azijn kan, zoutzuur werkt beter (is ook gevaarlijker dus voorzichtig)
 
Soms zie je het niet met azijn. Dus zoals Richard al zegt is zoutzuur dan beter om te testen. Maar pas wel op met dat gevaarlijke goedje.
 
Ja maar het moet ook een beetje inwerken, maar om met zoutzuur naar een bouwmarkt te gaan......:S
 
Ik heb het thuis op de stenen geprobeerd Herman;). Ik denk ook niet dat ze bij de bouwmarkt er blij van worden als je daarmee gaat aankomen:D:D
 
Ik had ook stenen liggen die ik wilde gebruiken, getest met azijn, niks, getest met zoutzuur, bruiste flink.
Dus ik test voortaan alleen met zoutzuur, dit is in de supermarkt verkrijgbaar.
 
Ja maar het moet ook een beetje inwerken, maar om met zoutzuur naar een bouwmarkt te gaan......:S
Neem je toch 1 steen mee om te testen, als hij bruist dan hoef je niet meer terug, bruist hij niet dan kan je weer een dagje shoppen plannen.:cool:
 
Gewoon zo'n pipet geval meenemen, ziet niemand.

En als je t netjes vraagt mag t ook vast wel.
 
Gewoon zo'n pipet geval meenemen, ziet niemand.

En als je t netjes vraagt mag t ook vast wel.


En opeens zie je de rook uit je broekzak komen en dan vraag je je af hoe dat nou opeens zomaar weer kan:juggle:
 
Waarom zou je het nog moeten testen als het echt ardenner breuksteen is? Coca cola ga je toch ook niet testen op koolzuur? ;)
 
Ik ook, stel je voor dat je cola zonder prik drinkt :stars:
 
Een echte cola drinker merkt dat wel met openmaken of inschenken hoor! ;)
 
Ik had het ergens op een aqaforum gelezen van azijn, dan de stenen maar gewoon mee nemen.
 
Ik had het ergens op een aqaforum gelezen van azijn, dan de stenen maar gewoon mee nemen.

Dat klopt ook maar soms is de azijn niet sterk genoeg heb ik gelezen. Zoutzuur is sterker en dat is dan handiger om te gebruiken al moet je er wel goed mee oppassen.
 
Ik heb de ardenner breuksteen er net uitgehaald.
Er zat bij ons kalk in.
Bij ons was de test met azijn niet afdoende.


Groet,
Celina en Alexander
 
Je weet in elk geval dat er kalk inzat;)
 
Had hier ook problemen dat het water knetterhard werd van de ardenner breuksteen.
Wel jammer want het zijn mooie stenen, maar ja, de visjes en garnaaltjes zijn belangrijker :D
 
Ik heb ze ook in mijn bak liggen maar heb er geen problemen mee ?
 
Jongens aub.
Je kan toch niemand aanraden om zoutzuur mee te nemen om te testen?
als je dit over je lichaam krijgt of ermee op je lichaam morst je voor je leven getekend.


Ik heb het thuis op de stenen geprobeerd Herman;). Ik denk ook niet dat ze bij de bouwmarkt er blij van worden als je daarmee gaat aankomen:D:D
Nog zoiets, John heeft hier 100% gelijk, je gaat toch ook niet allerlei middeltjes meenemen naar een LFS om het water te testen van hun bakken vooraleer je daar vis koopt?


je mag er zeker van zijn, Ardenner breuksteen bevat kalk.
 
Jongens aub.
Je kan toch niemand aanraden om zoutzuur mee te nemen om te testen?
als je dit over je lichaam krijgt of ermee op je lichaam morst je voor je leven getekend.

Levensgevaarlijk inderdaad en het thuis gebruiken zou ik al bijna afraden.
 
Dit las ik op een andere forum..
Dat lijkt mij toch wat moeilijker aan te geven dan zo eerste gezicht lijkt.
Ik heb gele lijsteen gehad, waarin kalk zat, zwarte waarin geen. Maanrots is ook heel veel kalk. Echter concluderen dat licht=kalkafgevend, zwart=niet mag niet. Van een bergklimmer hoorde ik dat er ook veel kalk in donkere stenen kunnen zitten. Blijft in feite maar een ding over: testen met een zuur azijn, eikenbladextract, mierenzuur, pH-min, o.i.d.)-->bruisen is kalk.


We kunnen de stenen eventueel testen of ze geschikt zijn voor ons biotoop.
Laat een paar druppels azijn “of een ander soort zuur” op de stenen vallen, ontstaat er een schuimreactie dan bevatten deze stenen kalk en calcium.

Afgezien van de stenen met het vele kalk en calcium zijn er ook nog stenen met zwaar verontreinigde metalen stoffen.
Zware metalen zoals zink, lood, koper en zelfs ijzer zijn giftig voor de vissen.
Deze metalen zijn vooral gevaarlijk in hun vrije geïoniseerde vorm en kunnen worden opgenomen door de vissen.
Alkalisch en neutraal water is minder gevaarlijk aangezien er geen verbindingen ontstaan tussen de metalen en deze normaal blijven.
In tegenstelling bij zuur water (PH minder dan 7) kunnen deze metalen worden geactiveerd en maken ze potentieel gevaarlijk

Lees anders dit.....https://www.cichlidenkwekers.nl/stenen-als-decoratie/
 
Ik bedoel dit niet verwijtend, elke vraag mag gesteld worden maar je kunt op dit forum ook de zoek knop gebruiken. Er is al zoveel over ardennerbreuksteen geschreven. Ergens moet zelfs filmpjes staan wat de steen doen met zoutzuur en azijnzuur. De steen bestaat uit kalk en het lost volledig op.
Mensen niet te paniekerig doen over zoutzuur levens gevaarlijk valt wel nee. Je moet het niet drinken is mijn advies. Als je keukenazijn gebruikt zie je na een tijdje echt wel dat de steen begint op te lossen.
Het zijn gewoon mooie stenen en is balen dat ze uit kalk bestaan.
 
Terug
Bovenaan