Arduino verlichtings controller


Zo, te lang niet meer aan mijn Aquarium controller gewerkt. Mijn zoon heeft een ander huis gekocht waarbij ook ik het nodige kluswerk mocht verrichten. Alles is nog niet klaar maar de echt grote klussen zijn gedaan. Dus weer meer tijd voor mezelf. Voor mijn controller heb ik op de Vivariumbeurs stekkers gekocht op de JMB stand. Een mat ik erdoor en sloot vervolgens alles aan op die geconstateerde poling. Dat ging dus mis, alle stekkers bleken verschillend gepoold. Hierdoor bakte ik mijn pH module op. In middels zit de nieuwe erin en loopt de testperiode. Deze testperiode is met name bedoelt voor de pH metingen en CO2 toevoegingen. De metingen zijn zeer nauwkeurig en omdat een sensor alleen al een tolerantie van 0,1 heeft danst de pH wijzer op het neer. Nu loopt de test dus met een 10 voudige middeling hetgeen al een wat rustiger beeld geeft. Maar het kan zijn dan er een nog grotere middeling nodig is. Bij de officiële apparaten vangt men overigens e.e.a. met een condensator op. Pas als alles goed mee loopt met mijn huidige pH automaat sluiten we de magneetklep aan op de nieuwe controller. Hieronder een foto van het dashboardscherm en het Kallibratiescherm. Op het laatste scherm is ook het maximum pH gehalte te zien waarboven de magneetklep, voor de CO2 toevoer, open gaat en het minimum pH gehalte waaronder de klep weer sluit.

IMG_20180118_153239.jpg
IMG_20180118_153058.jpg
 
Je zou kunnen overwegen een Mega in te zetten, die heeft drie seriele poorten. Of, nog mooier, een Due, die sowieso een stuk sneller is.

Denkelijk geeft een snellere Microcontroller een probleem waar ik eigenlijk de oplossing niet voor weet. Overload problemen richting het Nextion scherm. Zo is het programma dat ik gemaakt heb veel groter dan nu toegepast is. Bijvoorbeeld is in het temperatuurdeel ingebouwd dat bij een te koude meting warmte toegevoegd wordt en bij een te warme bak dat fan's ingeschakeld worden. Alles met instelbare waarden. De tijd kan ook, onafhankelijk van mijn computer, ingesteld worden. Kortom het geschreven programma is veel groter dan ik kan toepassen. De seriële poorten kunnen de datastroom niet aan óf het probleem zit in de Nextion. Nu is een Arduino open source en kan ik dus iets nazien maar een Nextion is dat niet. Misschien dat ik in de toekomst meer ga kijken na minicomputers zoals de Raspberry Pi of nog beter een Tinker Board.
 
Misschien leuk om te zien hoe de pH testronde verloopt. Op de foto is de Aquariumcontroller te zien die een pH waarde van 7.01 aangeeft op dat moment. Erachter ligt de meter van de pH automaat die.... exact hetzelfde meet zoals te zien aan de rode cijfers! Af en toe zie je wel verschillen van enkele hondersten, trouwens. Maar daar kan ik wel mee leven.

IMG_20180119_171404.jpg
 
Voor de mensen die dit hier volgden.

Hij is klaar, mijn aquariumcontroller, de testperiodes zijn met de nodige problemen verlopen, dat wel. Maar de oplossingen zijn gevonden en alles werkt nu naar tevredenheid.
Hier het eindresultaat mét daaronder een beschrijving van het geheel.

 

Terug
Bovenaan