Arduino verlichtings controller

Discussie in 'Zelfbouw projecten' gestart door benvo, 2 okt 2016.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    So far, so good! Toch maar een filmpje van m'n testopstelling van de komende aquariumcontroller. Arduino gestuurd, het scherm is een Nextion Enhanced screen.

In het eerste filmpje kun je goed zien dat alle balken branden op 100%. Uiteraard kan er zon-op (meer rood in het licht) en zon-onder (meer blauw in het licht) ingesteld worden. Verder vele tusseninstellingen. De dimduur is bij elke instelling ook aanpasbaar. Een pH schaal heb ik al ingebracht maar alle benodigheden heb ik nog niet dus daar zit nog werk in! De temperatuur meting werkt perfect. Hier is de temperatuur is te laag voor mijn bak daarom knippert er een lampje. Na het verwarmen, met m'n hand, gaat het lampje uit en verdwijnt. Zet ik de sensor in koud water komt hij terug en knippert.
    Het tweede filmpje laat het begin van mijn menu zien. Daar wordt ook aan gewerkt. Hier kan ik ook nu al de klok instellen.

En zo knoeien we langzaam verder...

2. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Over mijn pH meterschaal was ik niet tevreden. Niet nauwkeurig genoeg!
    Dus fluks een nieuwe getekend én (test-) software bijgevoegd. Deze werkt perfect en ik kan de pH waardes op twee decimalen achter de komma aflezen. Nu is het wachten op bestelde hardware en ik kan alles automatiseren.

IMG_0374.JPG

3. Ballast

Ballast

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Prachtig Benvo! Heb je beroepsmatig ervaring met programmeren of automatiseren?

4. @Tom

@Tom Erelid

Lid geworden:
    3 apr 2003
    Leuk gemaakt Ben , maar zou het niet handiger zijn om de software van de I-aqua light te gaan gebruiken ?

5. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Wat zou daar het voordeel van kunnen zijn, Tom?

6. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Nee, eigenlijk heb ik vorig jaar, zo rond oktober, voor het eerst iets gehoord over een Arduino. Iemand had er een topic over gemaakt op deze site. Dat triggerde mijn belangstelling. Het bleek een ding dat maar een paar euro hoefde te kosten maar met, zo las ik, behoorlijke mogelijkheden. Ik begon met het maken van een lichtcontroller die sinds die tijd mijn licht aanstuurt. Op een klein LCD schermpje kan ik zien met hoeveel procent intensiteit elke balk draait. Verder kan ik naar believen kanalen toevoegen met als enige limitering de arduino zelf, daarbij kan ik op elk kanaal instellen op welk tijdstip de helderheid moet worden aangepast. Dit maakt zonsopgangen of ondergangen of wat je nog meer zou kunnen bedenken mogelijk. Niet zo lang geleden las ik over Nextionschermen. Ook hier zijn weer allerlei dingen mogelijk zoals je hierboven al zag. Op dit moment heb ik er verlichting, temperatuur en pH inzitten en uiteraard een klok/datum. Overigens mijn oude beroep was marketing/accountmanager dus niet iets in deze richting. Eigenlijk vind ik het gewoon leuk om te doen!

7. Ballast

Ballast

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Bedankt voor je uitvoerige antwoord :D het schept wel hoop, want zelf zou ik ook wel zoiets willen maken maar ik heb totaal geen ervaring met programmeren en automatiseren. ik zat zelf te denken aan een simpele versie die ph en temperatuur meet. Mijn JMB community verlichting wordt al aangestuurd met een originele controller.

8. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Juist met deze blaken heb ik mijn eerste controller gemaakt! JMB is daar heel erg geschikt voor o.m. omdat ze ingebouwde drivers hebben! Ik was ontevreden over de JMB controller; A, omdat twee kanalen niet afzonderlijk aangestuurd kunnen worden en B, omdat ik 3 balken heb, ik zou dan een extra controller moeten kopen. Daar begon alles mee!

9. @Tom

@Tom Erelid

Lid geworden:
    3 apr 2003
    Het is een open source licht-controller project waarbij alles al opgezet als het gaat om icoontjes en instelling via een display..
    Zelf heb ik het betreffende topic wel eens doorgelezen maar het zou je een hoop moeite kunnen besparen.
    In hoeverre het bruikbaar is, kan ik zo 1-2 niet zeggen maar tuinkabouter, kan je daarmee helpen..

10. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Ik begrijp het maar ben dit niet nodig, ik heb al een perfect werkende lichtcontroller. Die had ik al gebouwd en is inmiddels ook al aangepast aan mijn nieuwe ronde meters. Bovendien, ik vind het leuk om zelf iets te bouwen wat voldoet aan mijn wensen. Hetgeen niet wegneemt dat het interessant kan zijn om te zien wat anderen maken. Dank je wel voor je reacties, Tom!

11. TS
    benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Nog even terugkomend op het bericht van Tom;

De I Aqua software is inderdaad niet te gebruiken voor mij. De man gebruikt een DS 1307 klok die erg onnauwkeurig is waar ik de DS 3231 gebruik. Hij heeft RGB verlichting die ik niet heb. Hij werkt met Time alarm libarys die beperkte mogelijkheden hebben om als timer te gebruiken waar de door mij gebruikte geen limieten kennen. Verder gebruikt hij dosering's pomp schema's die ik nu (nog) niet heb maar ook zeker anders op zou willen zetten. In de sketch zit geen pH automatisering die ik nu wel heb. Kort en goed, voor mij niet bruikbaar maar dat kan voor anderen wel het geval zijn, natuurlijk.

Aangepast zoeken