Arnoldichthys spilopterus


L

Lade

Guest
259213lade_0_82_4d4c720b63c82.jpg

� Wetenschappelijke naam
Arnoldichthys spilopterus

� Nederlandse naam
--

� Hardheid: zacht, neutraal, hard
Zacht-neutraal

� Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
Tropisch

� School, koppel, harem of solitair
School

� Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
Midden-boven

� Herkomst
West Afrika

� Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

125*40hoog*30

West Afrika biotoop met zeer veel hout, anubias, Rode tijgerlotus (Nymphaea species)

Boven in het aquarium veel zwemruimte, redelijke stroming

Medebewoners: pelvicachromis pulcher, ctenopoma fasciolatum

Filteren over turf: pH 6.5

Temperatuur: 23-24 C

� Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).

Indien ze zich bedreigd voelen zwemmen ze zeer dicht bij elkaar. Het zijn enorm snelle zwemmers die soms opeens schieten van de ene kant van het aquarium naar de andere.
Indien ze zich niet bedreigd voelen zwemmen ze rustig heen en weer in het aquarium. Ze blijven wel bij elkaar maar niet zo hecht.Na een waterverversing met kraan- of regenwater vormen ze kleine 'territoria' en jagen ze elkaar weg, tonen ze elkaar hun kleuren. Soms leggen ze eieren, die onmiddelijk door de anderen worden opgegeten.
Waarschuwing: een bedekt aquarium is een noodzaak aangezien ze soms springen in de paartijd.
Bij het voederen ( vlok- of diepvriesvoer) gaan ze heel wild tekeer en springen ze soms bij het happen naar het eten. Ze hebben altijd als eerste gegeten ( voor de ctenopoma's.)

� Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.

Ze hebben bijna uitsluitend oog voor hun eigen soort en doen niets tegen andere soorten. Ook als ze territoria vormen laten ze de andere soorten gewoon toe.
Waarschuwing: deze vissen zouden alles wat in hun mond past opeten dus zeker geen garnalen, of kleine visjes bij zetten.
Ik heb ze vaak jonge kersenbuiken zien opeten. Ze blijven gewoon met te veel komen zodat de kersenbuik ouders kansloos zijn.

� Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)

Het is de leukste scholenvis die ik tot nog toe heb gehad. Het is misschien niet de meest gekleurde vis maar de grote zilveren schubben en de fel rode ogen trekken toch de aandacht. De exemplaren die ik heb zijn wildvang. Ik heb enkele jaren geleden getracht deze vissen te kweken maar heb de jongen niet volwassen gekregen. ( ging op vakantie toen ze jong waren). Ik geef geregeld sprinkhanen en andere kleine insecten aan deze vissen. Een keer is er een vis gestorven nadat ik sprinkhanen had gevoerd. De andere exemplaren hadden deze vis binnen het uur aangevreten zodat de vinnen, een deel schubben en de ogen weg waren. (en toen waren er nog 14)
Opmerkelijk is dat ik deze vissen nu al meer dan 2 jaar heb en dat er nog geen enkele is overleden zonder externe oorzaak.


Kweek
In een aparte bak van 80 cm had ik 20 cm hoog met regenwater gevuld. De bodem bestond uit 5 cm turf. Temperatuur was 24C, kleine filter.
Ik hing een doek over het aquarium om het te verduisteren en voedde de 2 vissen met levende zwarte muggenlarven. Er werden ongeveer 200 eieren gelegd. Ik ving de ouders en gaf de jongen infusori�n en artemia. Na 5 dagen leefden er ongeveer 50. Helaas vertrok ik toen op vakantie dus overleefde er geen enkele ( je kan moeilijk meer verwachten van de onervaren buurvrouw).
Het duurde lang ( 2 weken) om de vissen te brengen tot het leggen van eieren.

Kortom: Een zeer leuke vissoort die je zelden ziet met leuk karakter. Heeft veel zwemruimte nodig en er is niet veel over de kweek bekend, ook al is deze niet moeilijk. Zeker een goed alternatief voor de congozalm!
 

Terug
Bovenaan