Wat is er nieuw

arowana aangevallen

• Onderwerp starter Onderwerp starter noeninckx
  • Startdatum Startdatum
N

noeninckx

Guest
halo,
ik heb sinds kort een arowana bij chicliden in een aquarium gezet, nu hebbe ze veel gebeten aan de vinnen.
Ik heb de arowana meteen in een andere bak gezet .
maar groeien zijn vinnen nu terug en hoelang zou dit duren ?

mvg robbert

Ik ben eigenlijk enorm benieuwd hoe groot je aquarium is

En uiteraard welke cichliden heb je er bij zitten, en welke arowana is het precies

aquarium van 250l ik weet dat deze vis groot wordt en daar is ook rekening mee gehouden (als het dat is wat je wil bedoelen)

voor de rest Malawi chicliden maar deze zijn al bijna volwassen terwijl de arowana (zilveren) een kleine 15cm groot is .

Malawicichliden is ook zo lekker algemeen, kan je iets specifieker zijn misschien ???

Soorten + aantallen

PS

Je zegt dat je rekening houdt met het feit dat de vis groot wordt. Heb je dan een grotere bak achter de hand ??

Mbunas stuk of 5 waarvan er 2 grotere zijn,
en ja dat is geen probleem ik maak de aquarium zelf

Een arowana hoort niet bij Malawi cichlide te zitten. En hoe groot ga je je bak maken dan? Een arowana in een 250 liter bakje douwen kan echt niet. Ook al is maar klein. Dat groeit niet zo lekker

Is inderdaad een slechte combinatie en uiteraard is je bak maat als 250 Liter is belachelijk klein voor de hoeveelheid vis.

Vind dus niet gek dat hij aangevallen wordt, Klinkt als een impuls aankoop en die komen jammer genoeg veel te vaak door.

de enige vraag die ik gesteld had was "of de vinnen snel terug groeide"

Als de vissen in goede gezondheid zijn,dan komt het goed met de vinnen.

Vinnen kunnen teruggroeien, maar of en hoe snel is niet te zeggen.

We weten bijvoorbeeld ook niet hoe groot het kleinere aquarium is (qua liters), hoe vaak en hoeveel water je daarin van plan bet te gaan verversen. Ook dat is nogal van belang, voor bijvoorbeeld (i) de waterkwaliteit waarvan je begrijpt dat die uitmuntend moet zijn voor snel herstel en (ii) het stressniveau dat het dier ervaart (een onderdeel van de gezondheid waar Mondeo op doelt) waarbij duidelijk moge zijn dat ervaren stress juist tot een minimum beperkt moet zijn voor een zo snel mogelijk herstel.

Dus begrijp aanvullende vragen a.u.b. niet verkeerd en geef informatie als daarom wordt gevraagd! 🙂

~ Ivo

ja dat is waar,
water en grote van de bak zal altijd in orde zijn anders had ik deze vis ook niet gekocht maar in de winkel zeiden dat deze perfect samen konden leven ,
had ook al opgezocht op internet en daar stond ook niet bij dat het onmogelijk was

Je antwoord heb je inmiddels, Vinnen groeien aan maar zoals Ivo aangeeft er speel veel factoren mee voor hoe goed,snel ze aangroeien.

Dan heb je spijtig genoeg slecht advies gekregen en nu zijn je vissen de dupe. Al kun je de winkel niet de schuld geven ben vang mening dat het ook aan de koper is om goed op te zoeken wat kan en wat niet.

he richivo

als je kan lezen staat erop dat ik zelf de bak maak al is het 600 l of meer ,
hij zit nu ook in een andere
de chicliden zitten in de 250l bak

simpel ofzo ?

Jammer dat je het nodig vind iemand simpel te noemen.

600 Liter is nog te klein een goed exemplaar wordt tussen 60-90 cm je kunt dan begrijpen dat 600 liter te weinig is.

Tevens passen je Cichliden qua waterwaarden er ook niet bij.

Een paar foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden. Foto van de vis, de beschadigde vinnen en je tijdelijke bak helpt de situatie beter te begrijpen.

Zie hier regelmatig vragen op het forum voorbij komen die zonder goede omschrijving van de situatie worden gesteld. Als er dan eerst vragen worden gesteld wordt dat als vervelend ervaren. Jammer want een vraag geeft voor mij aan dat mensen je probleem serieus nemen en niet lukraak maar een antwoord geven.

noeninckx zei:
de enige vraag die ik gesteld had was "of de vinnen snel terug groeide"

Dit is natuurlijk juist, dit was je enige vraag, maar de leden zijn zo goed geweest en hebben je andere vragen gesteld, hierop heb je geantwoord

AquaVISie zei:
Ik ben eigenlijk enorm benieuwd hoe groot je aquarium is

En uiteraard welke cichliden heb je er bij zitten, en welke arowana is het precies

en

noeninckx zei:
aquarium van 250l ik weet dat deze vis groot wordt en daar is ook rekening mee gehouden (als het dat is wat je wil bedoelen)

voor de rest Malawi chicliden maar deze zijn al bijna volwassen terwijl de arowana (zilveren) een kleine 15cm groot is .

hiermee heb je dan toelating gegeven om er verder op in te gaan.
Wil je antwoorden op je vraag dan had je beter van in het begin alle informatie erbij gezet, jou vraag is op zo'n manier gevraagd dat het normaal is dat er meer vragen zijn gekomen dan dat er antwoorden konden worden gegeven, daarom denk ik dat je het eerder bij jou moet gaan zoeken dan bij de anderen,
dit gezegd zijnde.

Je arowana is idd nog jong met zijn 15 cm, maar deze zitten aan de top van de voedselpiramide, dwz. dat ze alles zullen vreten wat in hen bek past en zelfs groter.
De vinnen van je vissen zullen bij sommigen terug een beetje aangroeien, bij anderen weer niet, en nog andere zullen gewoon sterven van de stress.

Ik gruw een beetje van de uitleg (jamaar hij krijgt op termijn een bak van 600 liter of wat meer)
die termijn moet er al zijn vooraleer je de vis koopt, dwz. je maakt eerst je bak en koopt dan je vis.

Kan je dit niet laten, dan is het best dat je de vis weg laat of hem nu eerst terug verkoopt of terug naar de winkel brengt.

Ik lees ook nergens in je post in welke bak hij nu zit, hoe groot deze is.
Ik vrees dan dat hij nog in een kleinere bak zit dan 250 liter, dan is het helemaal fout.

Dit zijn mijn two cents,
en ik raad je aan om deze vis elders onder te brengen en liefst zo groot mogelijk en dan zo snel als mogelijk een 3000 liter bakje te maken.

Trouwens, en neem me het niet kwalijk, ik vrees dat je nog te onervaren bent om dit soort van vissen te houden.
Begint eerst te lezen, informeer eerst bij ervaren mensen, vraag overal info, probeer dan te filteren en kijkt dan wat de noden zijn van deze vissen en handel er naar, koopt dan de vis als je de interesse er nog voor hebt.

noeninckx zei:
he richivo

als je kan lezen staat erop dat ik zelf de bak maak al is het 600 l of meer ,
hij zit nu ook in een andere
de chicliden zitten in de 250l bak

simpel ofzo ?

Een arowana heeft een bak van ~4000 liter nodig, dus 4mx1mx1m komt in de buurt (en dat is nog klein, 1m betekent dat ie zich net kan omdraaien zonder al te veel te hoeven buigen, en ze kunnen zelf 1.2m worden als je pech hebt).
Een aardig zwembad dus, gaaf als je dat thuis wil neerzetten ik ben jaloers 🙂.
De arowana die jij hebt is nog een baby, deze moet nu flink gevoerd worden met o.a. insecten zoals baby krekels (een jonge arowana is een insectivoor) en dat is fout voer voor voor mbuna's die mogen dat nie hebben.
Als alles goed gaat groeit de arowana heel snel, dan zijn je mbuna's zelf op een gegeven moment voer.
Verder zijn mbuna zoals je gemerkt hebt veel te agressief voor bij andere vissen, afgezien van wat stevige meervallen en alen leggen de meeste vissen het af zeker vissen zoals een arowana die het begrip 'territoria' geheel niet kennen en ook nog eens niet snel kunnen wegzwemmen.
De waterwaardes kloppen uiteraard ook niet, malawi vs amazone is geen match natuurlijk.

Voor nu, zorg dat de baby goed gevoerd wordt (levende krekeltjes, rode mug, etc) en geen verdere stress meer oploopt. Zorg voor het goede water, zacht en zuur ph: 6.5-7.0 hardheid: 8 - 12 dGH (geen gewoon kraanwater dus). Flink veel water verversen, 50%/week. Flink goed filteren, maar er mag vrijwel geen stroming in de bak zijn.
De bak heel goed afdekken anders ben je je vis zo kwijt (ervaring...). Mits de vinnen niet ontstoken raken komt het dan wel weer goed. Maar het is echt nog maar ene jong visje zo klein, die kunnen niet al te veel hebben.
Succes!

noeninckx zei:
ja dat is waar,
water en grote van de bak zal altijd in orde zijn anders had ik deze vis ook niet gekocht maar in de winkel zeiden dat deze perfect samen konden leven ,
had ook al opgezocht op internet en daar stond ook niet bij dat het onmogelijk was

Dat laatste is natuurlijk een zeer vreemde redenering. Jij stelt dus gewoon simpeltjes dat als er niet expliciet staat dat het niet kan, het gewoon wel kan. Als je dus op de rand van een afgrond staat en er staat geen bordje "Pas op, gevaarlijk, als je doorloopt val je dood" , dan kan je gewoon door lopen. Even verstand gebruiken (indien tenminste aanwezig) is er niet meer bij.
Doet me ook aan het tegenovergestelde denken. Er staat aangegeven dat je een bepaalde straat niet in kan rijden omdat die onder water staat. Maar je rijdt toch door omdat de Tomtom zegt dat je daar in moet. Gezond verstand gebruiken is er niet meer bij.

Maar ik zou zeggen, succes met het lijmen van je bak van minimaal 4000 liter, jij hebt voorlopig wat te doen

Ergens zijn de adviezen hier (las 3000 / 4000 liter aanbevolen voor de arowana) beetje dubbelop, want Erwin met zijn roofvissen paradijs heeft een 2000 liter bakje met een grotere arowana en diverse bijvissen. Is dan toch ook nog te klein behuist voor die desbetreffende arowana? Althans vind ik wel.

Sowieso vind ik dat veel arowana's veel te vaak te klein behuist zitten. Youtube staat er vol mee en veelal Amerikanen hebben hier een handje van.
Maar goed, wil niet offtopic gaan.

MelvinB zei:
Ergens zijn de adviezen hier (las 3000 / 4000 liter aanbevolen voor de arowana) beetje dubbelop, want Erwin met zijn roofvissen paradijs heeft een 2000 liter bakje met een grotere arowana en diverse bijvissen. Is dan toch ook nog te klein behuist voor die desbetreffende arowana? Althans vind ik wel.
Zoals je al zegt : bakje. Een vis die meer dan een meter kan worden heeft echt toch wat meer ruimte nodig. Natuurlijk gaan ze niet dood, maar of dit nu echt optimaal is, waag ik toch echt te betwijfelen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan