Artikel in opbouw: Verschillen(de) maanvis wildvarianten

Discussie in 'Discus & Maanvissen' gestart door Joost1980, 18 jan 2013.

View Users: View Users
  1. Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Hier even in een nieuw topic omdat het erg interessant is, maar elders nogal off topic :)
    Tekst oorspronkelijk geplaatst door Mascha&Ivo
    Onderstaand overzichtje haal ik uit een artikel van Jos Hut. Artikel is uit 2011 dus zou redelijk actueel moeten zijn.

Pterophyllum altum Orinoco/ Rio Negro
    Pterophyllum leopoldi / dumerilli
    Pterophyllum scalare, met als variant de Redshoulder Manucapuru
    Pterophyllum eimekei
    Pterophyllum Sp. Rio Nanay (Peru 'Altum')
    Pterophyllum Sp. altum Santa Isabel
    Pterophyllum Sp. Red altum Sao Gabriel
    Pterophyllum Sp. Guyana

Nu kwam ik op de site van Simon Forkel ook tegen de Pterophyllum altum 'Atabapo red', zoals hij ze noemde (linkje, iets onder de helft van de pagina. Voldoet volgens mij aan alle kenmerken van een echte Altum, alleen toch net iets anders gekleurd dan de altums van Joost (en andere plaatjes via google). De altums van Joost zijn meen ik uit de Rio Ventuari. Ik meen me te herrineren dat Joost eens iets heeft gezegd in de trant van: een verklaring voor kleurverschillen van dezelfde soort zou kunnen zijn een andere (geisoleerde) vangstlocatie.

Even een kaartje. Heb de Atabapo en Ventuari rood gemaakt, de Orinico zelf even wat aangedikt met paars.
    576179_0_82_zvd_orinoco.jpg
    Duidelijk te zien dat de Atabapo en Ventuari en een andere plaats uitmonden in de Orinico. Ik zie hierin wel een onderbouwing voor de stelling van Joost. Sterker nog, van dwergcichliden is al lang en breed geaccepteerd dat verschillende locaties verschillende kleurvarianten van overigens dezelfde soort kennen (denk maar aan A. borellii <> A. borellii "opal", en alle kleurtjes A. agassizii).

~ Ivo

2. TS
    TS
    Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Re: Verschillen(de) maanvis wildvarianten

Op het kaartje zou je nog de Rio Inirida moeten markeren. Atabapo 'red' is gewoon een wildtype Atabapo altum. Rode spikkels zijn normaal, wellicht heeft dit exemplaar er net wat meer, maar valt binnen natuurlijke marge. Vervolgens gefotografeerd op een rode bodem.....

Qua Pt altum type wordt er meestal een typisch onderscheid gemaakt tussen Inirida type en Atabapo/Ventuari type. Maar dan nog verschillen populaties onderling enigszins. Mijn ventuari's hebben bijvoorbeeld opmerkelijk veel roodkleuring in de vinnen. Vooral meer dan gemiddeld in de aarsvin.

IMG_1143_zps249f0bb0.jpg

Het lijstje klopt niet helemaal en is verre van volledig. Beetje veranderd:
    Pterophyllum altum Orinoco ( onder te verdelen in Inirida type en Atabapo/ Ventuari type. )
    (Pterophyllum altum Rio Negro) tussen haakjes, er wordt momenteel DNA onderzoek gedaan op pas in de Rio Negro gevangen vissen die echt alles van Pt altum lijken te hebben.
    Pterophyllum scalare Rio Negro, grote exemplaren, gelijkend op altum, maar andere finray/scale count.
    Pterophyllum leopoldi /( dumerilli) minstens 3 verschillende wildvarianten.
    Pterophyllum scalare, met als variant o.a.Redshoulder Manucapuru
    Pterophyllum eimekei
    Pterophyllum Sp. Rio Nanay (Peru 'Altum')
    Pterophyllum Sp. Santa Isabel/ red altum/ Sao Gabriel
    Pterophyllum Sp. Guyana

En zo kun je nog even doorgaan. Pt scalare uit verschillende rivieren ziet er telkens significant anders uit. De lijst kan dus net zo goed 5x zo lang gemaakt worden. De manacapuru variant heb je in het wild ook met red shoulder en zonder roodkleuring. Daarnaast worden er ook populaties opgehengeld met meer oranje dan rood.
    Probleem is dat de normale nakweek wildkleur scalare een doorgekweekte mengelmoes is en op geen enkele van de wildtypes meer lijkt.

3. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012

Is het misschien leuk om van elke soort die je noemt een foto te plaatsen?

edit: Niet dat jij elke foto moet plaatsen, dat heb ik niet bedoeld.

4. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009

Goed gedaan Joost en Mascha&Ivo. Het is inderdaad erg handig om te proberen foto's te plaatsen van de verschillende Pterophyllum. Als ik dan kijk naar de Red Backs die ik bij Jos vandaan heb, dan hebben ze meer het uiterlijk van een normale scalare, maar dan met rood/oranje op de rug. Die kleuren weer anders dan echte Red Backs die qua kleur wat neutraler zijn, en een echte rode rug hebben. Maar het gebied Manacapuru is erg groot, dus er zouden inderdaad meerdere varianten gevonden kunnen worden.

Ben erg benieuwd en ga de topic volgen.

5. TS
    TS
    Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009

Er is al eens een topic gestart met foto's van maanvissoorten.
    Dit is de link. Ik heb laatst nog een andere soort gefotografeerd. Zal de foto eens zoeken en er bij plaatsen.

6. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012

Als ik die ga markeren, pas jij de post dan aan? Een nieuw kaartje hier neerzetten is misschien wat verwarrend?

Zijn ergens foto's te vinden van beide soorten?

Verder: als beiden in de Rio Negro voorkomen, is het dan mogelijk of waarschijnlijk dat hier kruising van zijn ontstaan? Ik meen me vaag te herrineren dat je een keer had gesteld dat goed mogelijk zou zijn dat Pt. Sp. Santa Isabel mogelijk een scalare met enig altum bloed is.

Had ik over het hoofd gezien. Al is dat topic ook verworden naar een "welke soort heb ik" vraagbaak, waar overigens niets mis mee is.
    Wat mijn idee hierachter was is het volgende: ik heb ergens op mijn computer een presentatie staan waarin van 4 soorten (Pt. altum/Pt. Sp. Rio Nanay/Pt. Scalare/Pt. leopoldi) enkele onderscheidende kenmerken staan. Ik zou dat hier kunnen posten. Daar kunnen anderen misschien foutjes in ontdekken of nuances bij plaatsen, of zaken toevoegen. Misschien kunnen van de andere soorten ook dergelijke beschrijvingen worden gemaakt. Ik vind die presentatie wel het beste te volgen als er foto's bij staan van de soort die wordt beschreven, waarop de genoemde kenmerken ook te zien zijn. Je kunt wel roepen dat een altum een 'zadelneus' heeft, een scalare niet en dat de Rio Nanay hier tussenin zit, maar wat is een 'zadelneus' en wanneer zit je tussen wel en geen zadelneus in.

~ Ivo

7. TS
    TS
    Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009

Dan zullen we er een artikel in opbouw van maken, waarin we dan ook de bijbehorende foto's van wildvarianten plaatsen. De startpost wordt dan telkens aangepast met de wijzigingen. Wanneer het klaar is maken we eer definitief artikel van in PDF :)

8. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008

De ontwikkelingen volgen elkaar de laatste jaren in rap tempo op.
    Erg goed om allees eens op een rijtje te hebben.

Hobbygroet,
    Jos Hut

9. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ik heb even tijd gehad die presentatie goed te bekijken en alles op een rijtje te zetten. Het gaat om een presentatie van Charles Hawks, lid van The Angelfish Society en al zo'n 35 jaar houder van maanvissen. De presentatie is uit 2011.

Pterophyllum altum
    • Tekening:4 donkere dwarsstrepen; de eerste door de ogen, de tweede richting het midden van het lijf, de derde van de rugvin over het lijf naar de aarsvin, de vierde op de staartwortel. De dwarsstrepen lopen taps toe; boven op het lijf zijn deze breden dan onder op het lijf. Tussen de donkere dwarsstrepen liggen iets lichtere strepen. Tussen de donkere dwarsstrepen en de iets lichtere strepen ligt een duidelijk wit streepje.
    • Sterke knik boven de neusgaten; 'zadelneus'.
    • Vinnen en staart hebben rode strepen.
    • Zwarte vlek op het kiewdeksel mogelijk.
    • Hoogste maanvis: in het wild tot 50 cm hoog, in het aquarium tot 45 cm.
    Pterophyllum scalare
    • Tekening:4 smalle, donkere dwarsstrepen; de eerste door de ogen, de tweede richting het midden van het lijf, de derde van de rugvin over het lijf naar de aarsvin, de vierde op de staartwortel. De dwarsstrepen lopen niet taps toe (zoals bij Pt. altum) en er is geen lichtere dwarsstreep (zoals bij Pt. altum).
    • Lichte inkeping boven de neusgaten; niet zo duidelijk als bij Pt. altum.
    • Minder steil gebouwd dan Pt. altum.
    • Minder langwerpige vinnen dan Pt. altum.
    • De ondersoort Pt. scalare Rio Manacapuru heeft een duidelijke rode/oranje vlek op de rug.
    Pterophyllum Sp. Rio Nanay (Peru 'altum')
    • Combinatie van de 'hoogte' van Pt. altum en kleurtekening van de Pt. scalare.
    • "Spookstreep" bij de rugvin: een kort duidelijk aanwezig donker streepje bij de rugvin.
    • Blauwe schittering op en bij kiewdeksel.
    • Inkeping boven de neusgaten, minder extreem dan bij Pt. altum, iets uitgesprokener dan bij Pt. scalare.
    Pterophyllum leopoldi
    • Qua bouw minder hoog, eerder langgerekt.
    • Tekening: doet denken aan Pt. altum: eveneens lichtere strepen tussen de donkere dwarsstrepen, ook witte banden tussen de donkere en lichtere strepen. Strepen zijn niet zo breed als bij Pt. altum. In totaliteit een 'stripy' uitstraling.
    • Zwarte vlek tussen de tweede en derde dwarsband, ter hoogte van de rugvin.
    • Geen zadelneus, sterker nog: geen enkele inkeping.
    • De kleinste maanvis.

Vast niet compleet. Wellicht niet foutloos. Maar hopelijk een goed begin.
    Ik ben nog op zoek naar goede foto's van de soorten, liefst zodat per soort maar 1 foto nodig is waarop wel alle genoemde kenmerken zichtbaar zijn. I.v.m. copyright kijk ik eerst even rond op het forum, dan is het makkelijk om toestemming te vragen.

~ Ivo

10. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Bij de foto's is de belichting die erboven zit erg belangrijk: andere belichting laat de maanvissen flink anders kleuren.Ik ga ervan uit dat de watersamenstelling hier ook op van invloed is.Dan heb ik het nog niete ens over de bodemkleur.Die erg lichten bodems die je tegenwoordig regelmatig ziet zorgen ervoor dat veel maanvissen flets kleuren.

Er zijn bij verschillende maanvissoorten ook vissen die "spotted" achter hun naam hebben staan.In de praktijk zie ik soorten als bv de Eimekei waarbij bepaalde vissen duidelijke spikkels op hun rug hebben en anderen weer niet. Ik kan me voorstellen dat dit plaatselijk verder geevolueerd is tot vissen waarbij deze spikkels wel of juist helemaal niet meer voorkomen.

Bij de Nanays heb je inmiddels ook grote verschillen in de kleurtekening: de een heeft veel meer bronskleur dan de ander en zo gaat het ook met rood en blauw in de vinnen.Selectief hierop doorkweken geeft op den duur andere kleuren dan in de oorspronkelijke wildkleur het geval is.Ook de invloed van voedsel op de ontwikkeling is volgens mij veel groter dan we wel eens willen beseffen.Ik weet bijvoorbeeld dat het veelvuldig voeren met diepvries artemia bij Nanays en erg hoge lichaamsbouw geeft tgen opzichten van de lichaamsbouw bij ander voedsel.

Hobbygroet,
    Jos Hut

11. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Jos, zeker een interessant punt, dat ik ook duidelijk zie terugkomen bij mijn (vele nachtelijke) verkenningen van het internet. Vergis ik me als ik wel de indruk heb dat de streeptekening op zich in veel mindere mate afwijkt naargelang de vindplaats anders is?

Als ik het voorbeeld neem van de altum, de Inirida en Atabapo/Ventuari typen zie ik een variabele kleuring van het lichaam en zoals je ook noemt de hoeveelheid stippen die varieren. Toch heb ik de indruk dat de tekening van de altum bij deze typen binnen dezelfde omschrijving past.

Ik zit er nog over te denken om op de een of andere manier te proberen het te houden bij tekeningen. Dan kun je m.i. veel duidelijker precies aangeven wat nu precies de boodschap is.

~ Ivo

12. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Om "vervuiling" van het artikel te voorkomen met informatie over allerlei kweekvarianten is het misschien een tip om op daar een artikel aan te wijden.Veel forumbezoekers zijn in het bezit van niet raszuivere maanvissen als Koi's etc en stellen daar regelmatig vragen over.

Wie neemt het initiatief?

Hobbygroet,
    Jos Hut

13. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Mocht ik verstand hebben van genetica dan kon ik wel een aanzet geven. Ik heb overigens wel de indruk - ik kan het mis hebben - dat degenen die kiezen voor een 'koi', 'marbled', 'ghost', etc. zich minder interesseren hoe een bepaalde kleurslag nu precies ontstaat en het vooral om de kleurvariatie gaat. Lijkt me ook meer iets voor de kwekers van deze en mogelijk nieuwe kleursoorten.

Er staat me overigens vaag in het geheugen gegrift dat de tekening (bloktekening/streeptekening) in de vinnen en de kleuren in de vinnen varieren tussen de verschillende soorten. Heb ik dat goed?

~ Ivo

14. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ik krijg de indruk dat er wat staat te gebeuren. Net het artikel van Heiko Bleher uit het Amazonas Magazine gelezen en kort gezegd is zijn visie:

Pt. altum
    - Rio Atabapo (upper Orinoco): type locality dus basis voor de beschrijving van Pellegrin in 1903.
    - Rio Ventuari type (upper Orinoco): duidelijk onderscheid tussen Atabapo en Ventuari types.
    - Rio Inirida (lower Orinco)
    Pt. scalare (Rio Negro): 'Rio Negro altum'
    Pt. leopoldi
    Pt. eimekei: volgens Bleher een geldig als soortnaam.
    - Santa Isabel angel (Rio Cuiuini): Pt. cf. eimekei
    - Red-Shoulder/Red-Back angel (Rio Arapiuns) (tributary of Rio Tapajos): Pt. cf. eimekei
    - Red-Shoudler/Red-Back angel (Lago Manacapuru): Pt. cf. eimekei
    Pt. sp. 1: (Rio Nanay): 'Peruvian altum'
    Pt. sp. 2: (Lago Paricatuba)
    Pt. sp. 3: (R�o Jutai)
    Pt. sp. 4: (R�o Demini): 8 (!) dwarsbanden, doet mij (Bleher zegt hier niets over) denken aan Pt. leopoldi.
    Pt. sp. 5: (R�o Apaporis)
    Pt. sp. 6: (Lago Aipau�)

Waar bij mijn weten eerder alles dat geen altum of leopoldi was onder scalare wordt gehangen, is Bleher ervan overtuigd dat deze onder de geldige soort eimekei horen. Als ik het goed begrijp is de scalare volgens Bleher alleen die soort die ook wel eens de Rio Negro altum wordt genoemd.

De beschrijvingen (van altum, scalare, Rio Nanay (sp. 1) en leopoldi) komen overigens wel overeen met degenen die ik hierboven gaf uit die presentatie van Charles Hawks (The Angelfish Society). Enige verschil is dat Bleher de Manacapuru onder eimekei hangt i.p.v. onder scalare.

Tot slot even mezelf quoten:
    Bij sp. 1, sp. 3, sp. 5 en sp. 6 zegt bleher iets over het aantal en kleur van de strepen in de vinnen.

~ Ivo

15. TS
    TS
    Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Van bovenstaande klopt een hele hoop niet (en een hoop wel natuurlijk). Kom er binnenkort een keer op terug als ik veel tijd heb.

16. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ik had toen ik het artikel las al de indruk dat hier wel eens flink tegenin zou kunnen worden gegaan.

Typische is dat Bleher schrijft niet te veel woorden te besteden aan de naamgeving Pt. eimekei, maar vervolgens wel de Red-Shoulders/Red-Backs en Santa Isabels onder eimekei plaatst. Hij schreef zoiets als: dit artikel is niet de plek om een vuist te maken voor taxaonomische veranderingen, daarvoor zou een apart wetenschappelijk artikel de plek zijn. Op de een of andere manier krijg in de indruk dat er een artikel in voorbereiding is.

~ Ivo

17. TS
    TS
    Joost1980

Joost1980 Erelid

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Ik moet een keer tijd maken om er voor te gaan zitten, maar een paar voorbeelden:
    In dat artikel staat dat eimekei kleine vissen zijn; niet waar
    Manacapuru en santa Isabel zijn zo verschillend van bouw, tekening, grootte, soort water waarin ze gevangen worden: kletskoek omdat over een kam te scheren.

18. swanny

swanny

Lid geworden:
    14 apr 2013
    Nu ben ik een simpele beginner en ga een keuze maken tussen discus en maanvissen. ik heb een voorkeur voor wildkleuren, liefst zelfs import vissen. Ik lees veel over hoe moeilijk het is met naamgeving en varianten in dezelfde (onder)soort.
    Is er nu nergens een goede site met namen en tekeningen, of liever nog foto's?

19. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Op deze site staat erg veel informatie over de maanvissen. Het is eigenlijk niet zo erg belangrijk hoe een soort heet maar des te belangrijker hoe je ervoor kan zorgen dat de vissen goed gedijen in een aquarium. Daarbij is het erg leuk om te zien hoe jonge maanvissen opgroeien, jongen krijgen en die samen met hun ouders zien groot worden.
    Gisteren zag ik jonge redshoulders die zich te goed deden aan een nieuw legsel van hun ouders. Dit keer geen Artemia als voer dus.

Dierenverzorgers in opleiding krijgen op het AOC Terra in Meppel in hun nieuwe leslokaal mijn maanvissen (Redshoulders) te verzorgen. Ik geniet van dergelijke dingen.

Hobbygroet,
    Jos Hut

20. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Bedoel je Finarama, Jos?
    http://www.finarama.com

Ben hier zelf ook lid van, en zit veel info over verschillende maanvis soorten.
    Alleen jammer dat men daar niet echt actief zijn.

21. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Nee,ik bedoel gewoon aquaforum.nl.
    Finarama ken ik ook en net als jij zie ik daar weinig activiteit.
    Ik denk dat als je goed de verschillende topics leest over maanvissen dat je erg veel kennis kan vergaren. Daarbij vind ik de gebruikerservaringen ook handig omdat iedereen vanuit zijn eigen aquarium zijn ervaringen deelt. Voors en tegens zo gezegd. Dat zie ik bij finarama veel minder. De ervaringen van iedereen, ook die van minder ervaren aquarianen zijn erg waardevol om die onderling uit te wisselen.

Hobbygroet Jos Hut

22. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Oke, hier staat ook zeker nuttig info over wat betreft maanvis soorten.
    btw, mocht er foto's nodig zijn van Pt. leopoldi, dan kan ik die wel geven.

��n van de exemplaren die ik heb.
    XlrFYBiP71s96KokBvK-AKmoXrfPWzB1.jpeg

23. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik krijg regelmatig de vraag of ik koppels verkoop. Na over en weer praten blijkt dat men beter een groep samen kan laten opgroeien en kijken of daar koppels uit ontstaan. Daarnaast is een groep maanvissen in een aquarium leuker om te zien qua gedrag ,helemaal als je niet met de vissen wilt gaan kweken.
    Op internet zijn verschillende aquaria te vinden met een goede inrichting voor maanvissen, het wiel hiervoor hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Kijk maar eens goed bij de verschillende fotoalbums op dit forum, ook op www.nbat.nl. is onder het kopje " keuringen" veel te zien bij de speciaalaquaria.

Hobbygroet,
    Jos Hut

24. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Bij de maanvissen las ik gisteren iets over de import van een mij onbekende soort:
    De Pterophyllum sp. Peru orange back.

Ik heb even gekeken hoever het rijden is om deze juweeltjes te bemachtigen :8,5 uur enkele reis! Vlak bij M�nchen in Raubling zwemmen ze.

Wie weet is dit iets voor de toekomst.

Hobbygroet,
    Jos Hut

25. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Onlangs las ik op een website iets over de Pterophyllum sp. " Amazon". Zo ook de Pterophyllum Rio Cuiuni. Beiden komen uit het noord Westelijke deel van Brazili� . De Pterophyllum sp. Guyana is regelmatig in de winkels in ons land verkrijgbaar.

Hobbygroet,
    Jos Hut

26. aqua1992

aqua1992

Lid geworden:
    25 jul 2010
    Hoe zit het trouwens met verversen? Ik lees wel veel dat maanvissen op bepaalde manieren toch best wat angstig kunnen zijn, bijvoorbeeld in fel licht en zonder schuilmogelijkheden. Het water moet echter ook ververst worden. Voordat ik maanvissen neem wil ik toch een grotere bak eerst maar dit zijn wel dingen om rekening mee te houden. Als je ververst zit je toch in en bij de bak..hoe vaker je ververst hoe vaker je bij de bak zit..is dat niet erg dan, gelet op stress bijvoorbeeld..

27. de marte

de marte

Lid geworden:
    24 aug 2013
    Gewoon rustig bewegen. En ze wennen er ook aan. Mijn discussen wenden er ook snel aan. Nu interesseert het ze helemaal niks

28. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Inderdaad..mijn bak staat naast mijn woonkamerdeur..zijn mijn manen compleet aan gewend.
    Ook het wekelijkse verversen schrikken ze niet van. Integendeel ze zwemmen rond mijn handen en hevelslang. Gewoon ze er rustig aan laten wennen.

29. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Wat voor alle vissen geldt , geldt ook voor maanvissen: regelmatig onderhoud, water verversen en goed voeren. Dat is eigenlijk de basis voor het succesvol houden van maanvissen. Ongeveer 25 graden qua temperatuur en een PH die tussen de 6 en 8 ligt . Gewoon leidingwater is vaak al prima geschikt.
    Maanvissen van dezelfde soort zien er niet precies gelijk uit. Probeer kenmerken van een maanvis te leren herkennen waardoor die van een soortgenoot zich onderscheidt. Een langere of kortere borstvin, een vlek op het lijf, het aantal vinstralen van de buikvin zijn zomaar wat dingen waarin ze vaak onderling verschillen.

Hobbygroet,
    Jos Hut

30. spikey2010

spikey2010

Lid geworden:
    31 mrt 2016
    Heb mijn altums nu al een paar jaar en heb ze van jongs af aan.
    Ben altijd wel bezig in mijn bak en die van mij zijn alles behalve bang of schuw want ze happen vaak in me haartjes van me arm hahaha
    De jonkies die ik heb van nu half jaar oud die zijn ook heel stoer en happen ook soms naar me hand maar ik voer ze ook gewoon met de hand.

Ze wennen snel hoor als ze merken dat je geen kwade bedoelingen hebt en vaak bezig bent dan kijken ze gewoon toe lijkt wel want er na gaan ze weer lekker rond zwemmen om te kijken wat ik heb uit gespookt :D

Met discussen duurde dit bij mij langer om ze te laten wennen aan me ook al voerde ik ze ook regelmatig met de hand.
    Ze schrikken wat sneller is mijn mening maar ook hun wende er uiteindelijk aan dat er mensen langs liepen in de woonkamer of dat menig mens even moest koekeloeren in de bak :)

31. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Voer bij opgroeiende maanvissen door het hele aquarium. Op deze manier krijgen alle vissen voldoende. De meest dominante vis heeft anders al het grootste deel van het voedsel naar binnen geschrokt. Ze kunnen namelijk in een keer flink wat voer naar binnen zuigen. Ik voer zowel diepvries voer als droogvoer ( vriesdroog of cichliden vlokken) . Maanvissen eten niet alleen vlees maar ook plantaardig voedsel.

Hobbygroet Jos Hut

32. Gertbl

Gertbl

Lid geworden:
    24 feb 2009
    Onlangs is er DNA onderzoek gedaan naar de verschillende maanvis soorten en is het volgende qua soorten eruit gekomen.

Pt. altum (twee polpulaties, Rio Orinoco populatie en de Rio Negro populatie)
    Pt. leopoldi
    Pt. scalare

De soorten die we kennen als de Santa Isabel, Red Back (Manacapuru), sp. Rio Nanay, sp. Guyana etc vertonen allemaal genetische kenmerken die kenmerkend zijn voor Pt. scalare. Wel werd er aangegeven dat er mogelijk nog veranderingen/verrassingen komen binnen het geslacht Pterophyllum.

De 8-barred Pterophyllum, waar onlangs een artikel over gemaakt is, word gezegd dat het een niet veel voorkomende variant van de leopoldi is. Maar of dit helemaal juist is, dat weet ik niet.

33. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ook begreep ik dat de naam Pterophyllum eimekei niet juist is en dat het Pterophyllum scalare Santa Isabel moet zijn. Toch wordt eimekei nog wel gebruikt voor de Pterophyllums. Het is een verzamelnaam waar de Santa Isabel, de Redback in ieder geval onder vallen, en waarschijnlijk nog meer ondersoorten uit dit geslacht.

Hobbygroet Jos Hut

34. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Stephen Rothe heeft op Facebook een paar interessante artikelen gepost over de Pterophyllum altum. Naast de Orinoco altum en de altum Atabapo noemt hij nog een derde.. zoek het even op en lees het: zeer interessant.

Hobbygroet Jos Hut

coenb en jessicapilon vinden dit leuk.
  35. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Steffen Rothe heeft een volgend deel op Facebook gezet bij Angefish enthousiatics: prima info!

Hobbygroet Jos Hut