Wat is er nieuw

Artikel

• Onderwerp starter Onderwerp starter HuisVolDieren
  • Startdatum Startdatum
H

HuisVolDieren

Guest
Hallo ,

in een artikel in een boekje van Landleven staat het volgende:
In het Scheepvaartkwartier zwemt een koikarper tussen duizenden guppies in een
vijver van het driehonderd jaar oude Park Schoonoord.
De karper is ook een van de door mensen gedumpte mensen huisdieren die in het wild overleven.

Maak ik hieruit op dat er Guppy's in die vijver zwemmen met een koikarper?
Of noemen ze in Rotterdam alle kleine visjes guppies?

Dit artikel gaat over dieren in de stad , en het stukje waar dit stond ging over losgelaten vissen in de natuur. Bijv een Piranha in de Maas.

Groet mij

Overal worden dieren (dus ook vissen en schildpadden) losgelaten door mensen die er genoeg van hebben om voor hun dieren te zorgen. En onder bepaalde gunstige omstandigheden zou dat zo maar kunnen. Hier in Nederland is er bij de hoogovens lange tijd een grote kolonie guppen geweest (of die er nog zijn weet ik trouwens niet) die profiteerden van het relatief warme water daar dat als koelwater werd gebruikt. Dit is natuurlijk je reinste faunavervalsing en heel verwerpelijk

Guppies bij een (grote) koikarper lijkt mij niet echt de juiste methode.

Heb zelf gezien dat ze in no time wel honderden kikkervisjes verorberden, zij worden niet voor niks de varkens van het zoete water genoemd. Ze vreten werkelijk ALLES.

Greetzz BigSmoke

Okay , dank voor de snelle reactie.
@BigSmoke , ze hebben ze er niet zelf in gedaan h� , die hebben mensen erin gegooid.

Is er iemand die hier ooit is geweest?

Je wil niet weten denk ik wat mensen in een vijver gooien als ze er flauw van zijn. Zo hebben lang geleden hier in de stad in de vijver een 3 tal schildpadjes gezwommen.
Ook iets wat erg verwerpelijk is vind ik. Geef ze dan weg aan iemand die ze wel graag wil hebben denk ik dan.

AquaVISie zei:
Hier in Nederland is er bij de hoogovens lange tijd een grote kolonie guppen geweest (of die er nog zijn weet ik trouwens niet) die profiteerden van het relatief warme water daar dat als koelwater werd gebruikt.
Schijnen al een tijd geen guppen meer te zijn gespot..
http://mijninternet.net/guppenlab3.php

jessicapilon zei:
Je wil niet weten denk ik wat mensen in een vijver gooien als ze er flauw van zijn. Zo hebben lang geleden hier in de stad in de vijver een 3 tal schildpadjes gezwommen.
Ook iets wat erg verwerpelijk is vind ik. Geef ze dan weg aan iemand die ze wel graag wil hebben denk ik dan.
Verwerpelijk is het wel. Maar zo zat ik Vrijdag bij een grote plas met daaraan een sloot verbonden en daar zat ook een grote Roodwang. En ik weet van eerdere waarnemingen dat er minimaal 3 zitten. Die beesten horen daar natuurlijk niet maar ze vermaken zich daar al meer dan 12 jaar opperbest. Ze kunnen zich hier in Nederland niet voortplanten, vormen waar ikze weet geen gevaar voor de daar heersende fora en fauna dus ik vind hun aanwezigheid daar geen probleem. Echter dat mensen dumpen vind ik niet goed.

Zelf bekommer ik me om kippen die in grote getale gedumpt worden. En waar er enkele een goed tehuis bij mij hebben gevonden.

jessicapilon zei:

Denk dat nou juist het probleem is.

Botia zei:
jessicapilon zei:
Verwerpelijk is het wel. Maar zo zat ik Vrijdag bij een grote plas met daaraan een sloot verbonden en daar zat ook een grote Roodwang. En ik weet van eerdere waarnemingen dat er minimaal 3 zitten. Die beesten horen daar natuurlijk niet maar ze vermaken zich daar al meer dan 12 jaar opperbest. Ze kunnen zich hier in Nederland niet voortplanten, vormen waar ikze weet geen gevaar voor de daar heersende fora en fauna dus ik vind hun aanwezigheid daar geen probleem. Echter dat mensen dumpen vind ik niet goed.

Zelf bekommer ik me om kippen die in grote getale gedumpt worden. En waar er enkele een goed tehuis bij mij hebben gevonden.

Gedumpte kippen, daar had ik nog niet van gehoord.
Zie regelmatig 'wilde' konijnen in allerlei kleuren (sommigen spierwit), soms met vlekken. Waarschijnlijk konijnen die ooit zijn gedumpt/ontsnapt.

Zelfs in Amsterdam zag ik een aantal jaren geleden spierwitte konijnen, maar ook zwarte, met bruine vlekken, rondhuppelen tussen de bruine 'normale' varianten.

visstisck zei:
Zelfs in Amsterdam zag ik een aantal jaren geleden spierwitte konijnen, maar ook zwarte, met bruine vlekken, rondhuppelen tussen de bruine 'normale' varianten.
Ik rij 's nachts door Amsterdam (Slotervaart) op weg naar mijn werk en zie vele honderden konijnen de grasveldjes begrazen, met spijtig genoeg de nodige lijkjes op de weg. Inderdaad in alle kleuren van de regenboog.
Vorige week zag ik in die zelfde omgeving trouwens ook een vosje loeren.. wat ik best frappant vond eigenlijk, zo midden in Amsterdam-West.

Gedumpte kippen en hanen zijn op veel plekken in Nederland een groot probleem. Diverse rassen kunnen amper in een boom komen en zijn s'nacht echt niet veilig voor allerlei dieren. Ook worden er geregeld kippen dood gebeten door een hond of dood gereden op de weg.

In de zomer redden ze het vaak nog wel qua voedsel maar dat wordt in de winter een ander probleem. Vooral bij vorst waardoor ze ook niet meer in de grond kunnen zoeken naar larven, poppen en ander voedsel hebben ze het zwaar. Niet zelden sterven ze dan ook.

Gedumpte kippen: http://www.duurzaamfaunaadvies.nl/foto-gallerij/

Konijnen zie ik hier ook in een recreatie gebied in alle kleuren en rassen. Ik heb er weleens een naar de konijnenopvang gebracht maar het is dweien met de kraan open.

Wat betreft de vos. Deze duikt steeds vaker op in steden. In Londen leven er bv naar schatting rond de 10.000

Ik woon niet ver van een elektriciteit centrale, die is in het recente verleden stilgelegd. Meteen in de 1ste winter daarna, zijn er letterlijk DUIZENDEN (dode sub) tropische vissen in de koelbekkens aangetroffen, van wel 100 verschillende soorten.

Schildpadden graven zich in de modder in en kunnen zo de strengste winter en het dikste ijs overleven.
Vriend van mij heeft een grote natuurlijke vijver en daarin leven o.m. 5-7 roodwangen en dat al heel erg veel jaren. Leggen ook eieren maar die komen nooit uit.

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan