Asolene Spixi, een pleidooi


I

Inuz

Guest
Je ziet ze vaak, appelslakken. Veel mensen hebben ze in de bak. Maar mopperen dan weer dat ze zich zo voort planten..
En hij schijnt verboden te zijn ;) om in te voeren ten minste.
Nou die appelslakken vond ik leuk en mijn kleine dochtertje ook, maar die eieren onder de kap en de jonge slakken die je met geen mogelijkheid kwijt kunt raken niet.
Dus ik ging op zoek naar een vervanger...
Eerst een avontuur met de anentome helena geprobeerd. Geen succes. Nadat ze alle slakjes uit mijn bak hadden opgegeten en zich nog steeds niet voort plantten. Ik ze niet zo vaak zag. en het evenwicht in mijn bak zoek was door het verdwijnen van de gewone slakjes. Dus, die weg, naar een ander aquarium.
Tot ik dit slakje te koop zag op mp; de asolene spixi, zebra appelslak stond er. Nou dit leek mij wel een mooi slakje, mooi natuurlijk kleurtje en lijkt gewoon op een appelslak.
Maar wat is dan het verschil?
Ja, de spixi is wat langzamer, graaft zich ook in. Volgens internet doen de slakken dit overdag, maar die van mij doen dit braaf 's nachts en zijn overdag actief. Waarschijnlijk omdat er dan gevoerd wordt. En hij legt zijn eitjes onder water! Nouja zij dan ;)
En hij blijft wat kleiner dan de gewone appelslak.
Maar wat zijn dan de voordelen? Hier komt het; ik vind dit zelf reuze interessant ;)
Hij eet kleine slakjes! maar niet zoals de helena's, nee alleen als hij deze toevallig tegenkomt. Dus kans dat je hele slakjespopulatie uitgeroeid wordt lijkt mij nihil, omdat hij natuurlijk niet zo snel is.
En, dit slakje legt dus de eitjes onder water en wil ze zelf ook nog wel eens op eten.
Kans op overpopulatie en een bak vol "appelslakken" is dus ook nihil!

Kortom, een leuk (en misschien wel betere?) alternatief voor een appelslak.
Waarom worden deze niet meer gehouden?

de spixi in mijn aquarium:
756338_0_82_dsc06953.jpg
 
Leuk stukje, Ineke :)

Ik heb ze al maanden op het oog, maar het is er nog niet van gekomen om ze te bestellen.

Ze schijnen behoorlijke algeneters te zijn, maar ook niet vies te zijn van plantjes. Dat weerhield me er een beetje van. Blijven die van jou van de planten af?
 
Ze zeggen dat vooral de jonge dieren van de planten eten inderdaad. maar ik denk dat dit misschien met genoeg groen voer ook wel wat mee zal vallen...
Ik ben natuurlijk ook niet vies van af en toe een hapje uit een blaadje.
Ik heb ze nog niet aan mijn planten zien eten en ik mis ook nog geen hapjes er uit. Wel aan de algjes op het ruit en ze maken mooie bulten en kuilen in het zand (een duitser is er niks bij ;) ). Ik denk dat ze ook wel wat voedsel uit de bodem halen misschien.
 
Super! Ik had ze op mijn 'boodschappenlijstje' voor de beurs in Vianen gezet, hopelijk zijn ze daar verkrijgbaar.
 
Ze staan anders ook nog wel op mp zie ik
Ik zit ook even te twijfelen om eens met ze te gaan kweken, maar eerst maar eens zien of ik wel beide geslachten heb ;)
 

Terug
Bovenaan