Wat is er nieuw

Asolene spixi of zebra appelslak

Jamie logan

New member
Lid geworden
28 juli 2022
Leeftijd
24
Hallo! Ik ben op zoek naar een asolene spixi of zebra appelslak, ik heb er zelf al een, maar wil er graag nog een bij, maar de winkel waar ik m eerst had gekocht, verkoopt m niet meer. En geen enkele winkel die ik ken heeft ervan gehoord. Heeft iemand een asolene spixi of kent die een winkel die ze verkoopt? Baby's zouden ook kunnen, ik hoef er maar 1!

Vorig jaar september heb ik mijn 4 spixi’s weggegeven omdat ik 1 of 2 trosjes eitjes niet had gezien en dus zo’n 40 schattige babyslakjes had rondkruipen. Natuurlijk vond ik er daarna toch nog een paar waarvan er 1 mocht blijven. Deze is vanaf mei, dus 8 maanden oud ongeveer, eitjes gaan leggen, wekelijks ongeveer. Ik haal de trosjes gelijk weg om weer een babyboom te voorkomen. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of er ook echt slakjes uit gaan groeien of dat het 'loze' eitjes zijn, maar ik ga niet het risico nemen om het uit te proberen. Maar wat ik dus wil zeggen, wellicht gaat jouw slak ook binnenkort eitjes produceren en heb je er straks een hele familie bij. Je mag trouwens van mij de eerstvolgende eitjes hebben hoor!

Eten geen planten hier, zitten ook weinig op de planten, meer op de grond en in het zand.
Vermoedt dat ze wel met z'n tweeën moeten zijn voor voortplanting aangezien ze dezelfde paring uitvoeren als appel slakken (ongeacht of ze onzijdig zijn).

Hebben vorig jaar in de grote bak en het jaar ervoor in de "kleine" bak al mijn planten opgegeten. Er stond niks meer.
Maar het waren ook heel veel slakken.

Vorig jaar september heb ik mijn 4 spixi’s weggegeven omdat ik 1 of 2 trosjes eitjes niet had gezien en dus zo’n 40 schattige babyslakjes had rondkruipen. Natuurlijk vond ik er daarna toch nog een paar waarvan er 1 mocht blijven. Deze is vanaf mei, dus 8 maanden oud ongeveer, eitjes gaan leggen, wekelijks ongeveer. Ik haal de trosjes gelijk weg om weer een babyboom te voorkomen. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of er ook echt slakjes uit gaan groeien of dat het 'loze' eitjes zijn, maar ik ga niet het risico nemen om het uit te proberen. Maar wat ik dus wil zeggen, wellicht gaat jouw slak ook binnenkort eitjes produceren en heb je er straks een hele familie bij. Je mag trouwens van mij de eerstvolgende eitjes hebben hoor!
oh nee, de mijne heb ik al wel even, als die zou voortplanten, had ie het allang gedaan! ik zou heel graag van jou overnemen, maar jammer genoeg heb ik er geen plek voor als ze allemaal uitkomen

Ik heb een poging gewaagd om een en ander op te zoeken maar de info is zeer verspreid en niet heel erg duidelijk. Alle landslakken zijn zowel man als vrouw (hermafrodiet). Ze kunnen zichzelf bevruchten maar doen dat liever niet omdat ze dan geen DNA uitwisselen.

Onderwaterslakken kunnen hermafrodiet zijn, andere soorten hebben dan weer verschil tussen man en vrouw. Afhankelijk van de soort kunnen de hermafrodiete soorten zichzelf ook niet allemaal bevruchten.

Voor wat ik er zo van terug vind, is Asolene spixii een hermafrodiete soort die zichzelf kan bevruchten. Dit betekent niet dat ze het ook altijd doen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan