Wat is er nieuw

Aspidoras pauciradiatus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pol_de_gezzmol
  • Startdatum Startdatum
P

Pol_de_gezzmol

Guest
Gisteren heb ik in de winkel 10'dwergcorydoras' gekocht.
Ik heb wel al ervaring met corydorassen, maar herkende deze soort niet meteen. Thuis natuurlijk direct opgezocht en het blijken geen cory's maar Aspidoras pauciradiatus te zijn.
Nu lees ik her en der dat deze toch redelijk moeilijk te kweken zijn. Iemand ervaring met deze kleine grondels ?
Ze zitten in een 60l bakje, samen met 2 sewellia's, 4 honinggoerami's, garnalen en enkele black molly baby's.

Sewellia houdt van een flinke stroming en de Honinggoeramie niet beiden soorten willen ook niet al te warm. Blackmollie's vragen weer een hoge temperatuur en een kleine zout toevoeging. De eerste en de tweede soort zou ik ook niet houden in 60cm. maar dit allemaal terzijde.

Een ander soort maar denk dat je hier wel wat aan hebt. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=144869

De black molly's zijn nog maar een paar centimeter groot, ze zitten enkel in de bak, om wat meer leven in de bak te hebben. Op deze manier eten de honinggoerami's beter. Welke soort bedoel je dan, die je niet zou houden in een 60cm bak, black molly en sewellia ?
De sewellia's zijn eigenlijk hetzelfde verhaal, deze zitten hier enkel om op te groeien, zijn nu 3-tal cm.
De molly's vang ik straks uit, deze mogen naar de 300l bak.
Jongen grootbrengen zal mij wel lukken, ik vroeg gewoon eerder af, of er ervaringen zijn, om bijvoorbeeld de kweek te stimuleren, verversen met regenwater, barometer in het oog houden, ...
toch bedankt voor de link botia.

Ook wel 's gehad. Kunnen heel slecht tegen hard water, Nederlands leidingwater is ze al snel te hard. Ook niet te warm houden. Kweek is verder net als de kleinere cories heb ik uit betrouwbare bron alleen zijn ze meer druk gevoelig dan de meeste cories.

strip toont KH op 6-10�, GH op 4-7�, das wel ok zeker ?
PH is 7 hier.
Ik ververs steeds met 50% regenwater, 50% leidingswater, weliswaar Vlaams leidingswater.
Verversen van deze bak stond op de planning voor vorig weekend, met de nieuwkomers dus uitgesteld, tot volgend jaar, :-D
De black molly's zijn eruit gehaald, das dan alvast wat minder voedselconcurrenten. Ze mogen zowieso nog wat groeien en aandikken voor er een eerste kweek kan komen.
Blij te horen dat ze dus wel even goed te kweken vallen als cory's.

Ik denk niet dat er veel verschil is tussen het kweken van Aspidorassen en het kweken van Corydorassen. De Aspidoraskweekjes lukten beter. Misschien een kwestie van ervaring, misschien omdat ze actiever zijn, ook als ze jong zijn, waardoor ze wellicht wat makkelijker aan het voer komen.

Ik heb geen speciale dingen gedaan om ze tot afzetten te krijgen.

Ik heb meerdere keren gekweekt met de Aspidorasjes taurus. Hierbij nog een link naar een kweek kort na die vorige kweek, waarnaar de link van Botia verwees.

Ook eerder, in 2008, hadden we kweekjes. Zie dit topic van destijds.

Denk dat je ook wel wat zult hebben aan deze kweekverslag op Planet Catfish.
Daar zaten ze in een bak met veel stroming, een stromingspomp met een filterspons erop werd in de hoek neer gezet.
Dus wellicht dat je even moet kijken naar de natuurlijke leefomgeving van de vis en daar de bak op aan passen.
http://www.planetcatfish.com/shanesworl ... cle_id=230

Bedankt voor de info, goeie links.
Van de 4 honinggoerami's is er 1 overleden, ouderdom, zat er aan te komen. Ik merk dat ze al een hele tijd niet meer kweken. Deze verhuizen dit weekend naar de andere 50l.
Dan is deze bak volledig voor de aspidoras, enige medebewoners blijven dan nog 2 sewellia's in opgroeifase. Kan ik temperatuur en watersamenstelling inderdaad wat meer richten op deze visjes. Kwa planten heb ik ook wel nog wat zuid-amerika over, of het uit het leefgebied van aspidoras komt weet ik niet echt. Ik weet wel dat mijn cory's vroeger liefst hun eitjes plakten aan de onderkant van crypto's. Bij de aspi's komt lobelia small. Wat extra stroming zou mss ook niet misstaan, even zien hoe ik dan nog kan doen.
het enige wat mij dan nog rest is foto's zeker...

img_3630.jpg

Meer foto's en uitleg over mijn verschillende kweekprojecten zijn te vinden onder op mijn link van kweekbakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan