Wat is er nieuw

Atyopsis garnaal bij Apistogramma's?

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Nou het is weer zover... Ik heb weer wat leuks geizen.

Ik moest voor mijn garnalenaquariumpje een slakkenval halen, en had deze ook snel gevonden bij de LFS. Maar toch nog even rondsneupen (ik had toch pauze van mijn werk). Zag ik een bakje met daarin een Atyopsis. Helaas telefoon niet bij me, dus de naam maar onthouden. Ik weet nu dus niet WELKE atyopsis het is... maar er zijn voor zover ik zag 3 soorten.

Mijn vraag is nu: Kan dit mooie beestje in mijn huidige aquarium? ik heb al eerder garnalen geprobeerd maar mijn apistogramma macmasteri blijft jagen tot die ze te pakken heeft.

In het aquarium zitten de volgende soorten:
Apistogramma Cacatuoides (Heb een erg rustig exemplaar)
Apistogramma Macmasteri (die is wel druk, maar vredelievend)
Roodkopzalmpjes (Petitella georgiae)

Corydoras Panda
Sewellia lineolata
Pangio kuhlii
Appelslakken

Ik zou het topic eerst in het visbestand-forum plaatsen, maar gezien het hier specifiek over een garnaal gaat leek me dit handiger.

Welk formaat is je aquarium? Dit is belangrijk. Verder vind ik (ieder zijn eigen mening) niet dat ze bij cichliden moeten i.v.m. de gevoelige waaiers. Er moet een sterke stroming (door middel van filter op pomp) staan om dat ze met hun waaiers hun eten verzamelen. Heb je geen stroming dan is de garnaal ten dode op geschreven.

Stijn

Met de bewoners kunnen ze samen, maar pas dus op met de cichliden.

Stom dat ik dat niet heb vermeld zeg. Ik heb een Dubai 120 (120cm aquarium) zonder achterwand (zwarte poster). Ik heb een externe pomp (jbl 901) en een extra klein waaiertje voor extra stroming.

Mijn dwergcicliden heb ik nog nooit zien happen naar een andere vis... maar dat kan natuurlijk wel... Gelukkig heb ik in principe een vriend met groot aquarium achter de hand waar ze naartoe zouden kunnen mocht het "mis" gaan. Maar als het zeker mis gaat is het natuurlijk erg onverstandig.

Ik zou alleen graag een ongewervelde erbij willen hebben. Maar garnaaltjes zijn te klein, en kreeften/krabben te aggressief voor de kleinere visjes. Dus dit leek me een mooie oplossing, als het kan tenminste.

Ik zou alle soorten waaiers aan bevelen, het is je smaak welke je het mooist vind.

Ben voor de atyopsis moluccensis gegaan bij de LFS. Thuis gekomen was eentje erg bleek/blauwachtig, maar vandaag zijn ze weer mooi rood.

De vissen hebben er eigenlijk geen aandacht aan geschonken. Enkel bij overwennen even naar het zakje gekeken. Maar de garnalen zijn ook al net zo groot als mijn Apistogramma's....

Alleen de Sewellia hadden een mindere ontmoeting met de waaierhandjes. Bij het loslaten ging een waaierhand direct bovenop de "vader"sewellia zitten. Die vond dat niet zo heel tof. Maar met zwart zand en een zwarte sewellia kan de garnaal daar weinig aan doen 😀

Leuke beestjes in ieder geval! En bedankt voor het meedenken!

fJat7L8.jpg

Leuk diertje 😀

In het juiste voer en wat stroming is ook al voorzien vermoed ik? 🙂

~ Ivo

Momenteel heb ik spirulina-tabletten die ik verpulver met wat aqua-water. Dat is zo fijn dat het meer een wolk is.

Ze zitten nu samen bij de inlaat met de waaiers. Lijkt net of ze zich warmen aan een kachel, erg grappig.

Echt stofvoer zou ook nog een optie zijn, zou ik even moeten kijken bij Ludger.

Mascha&Ivo zei:
Klinkt prima volgens mij 🙂
Gelukkig maar. Heb ook nog garnalenpellets die kan ik ook nog wel eens vermalen.

Binnenkort komt er weer een foto-album. Oude lekke aquarium is er al een paar maanden uit, en de nieuwe staat ook alweer zo lang... dus wordt wel tijd.

Oke goed om te weten. Geef niet zo veel vlokvoer, vooral vries en gevriesdroogd. Weet niet of ze dat ook eten. Maar daar komen we dan wel achter.

Ik heb wel eens gezien dat ze diepvriesvoer ook naar binnen werkten, weet alleen niet of dit nou zo goed is voor ze 😉

Zijn echte alleseters,zie de waaierhanden hier ook diepvrieswormen meeknagen.
Zo af en toe kan geen kwaad maar moet niet hun hoofdvoer zijn.
Spirulina tabletten zijn super voor ze idd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan