Auto syphon+sump+Bubble magus+K1+pomp efficientie samenstel perikelen draadje


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Ja weer een struikelblok naar een sump bouw voor een 500L bak.

De perikelen voor de aanloop van dit draadje:
Isolatie:
De huidige filterbak past precies onder de aquariumtafel en is geen ruimte voor isolatie tussen de bak en vloer.
De isolatie van de bak werkt wel echter bij een temperatuueverschil van woonkamer/aquarium van 12graden toch een totaal verbruik van 6kWh per dag, 0.95 voor de pomp en verlichting, 5kWh voor de verwarming.
Dit lijkt veel maar is echter een gehaalde piek welke dus een gemiddelde van 5000W/24h=208W continu dus een 300W element volstaat ruimschoots.
Zonder isolatie haalde ik vorig jaar 4graden op 300W dus wel een geslaagde isolatie.

Pompvermogen:
De Aquamedic DCrunner9.2 verbruikt 38W/3000lph en een nieuwe 3.3 geeft 28W/2250lph op 1.3m opvoerhoogte. Efficientie ligt beiden op bijna 80l/W echter had ik toch een reserve pomp nodig.
Echter heb ik bij andere merken moeite om duidelijke gegevens over het verbruik te vinden. Bij Eheim viel me op dat het verbruik aanzienlijk meer is.

Filtermateriaal:
Ja weer een topic voor discussie. Ik had eerst Biohome welke minder poreus lijkt dan Siporax en ben daarnaar over gestapt. Echter waren de meningen daarover nogal verdeelt met een sterke voorkeur naar K1, Echter niet echt goed onderbouwd waarom K1 superieur zou zijn. Moving bed vs static bed dus.
En nu kan ik zelf zeggen waarom een static bed filter in het algemeen als knudde bestempeld kan worden:
OP EEN STATIC BED KRIJG JE EEN BEHOORLIJK DIKKE BIOFILM OP JE MEDIA!
Ik kwam hier een maand geleden al achter toen ik de zakken met Siporax uit de filter, in de aquarium deed om de filter in de badkuip te reinigen.
Met terug plaatsen van de zakken eerst even goed geschud in de aquarium en de vlokken maakte de bak enorm troebel.
EN VANDAAG WEER.... binnen 4 weken tijd. En dat heb je dus niet met een moving bed filter daar kan je de bodem van je sump schoon pompen met intervallen, desnoods retour in een fleece filter.

Auto Syphon:
In mijn bak gebouwd omdat ik geen gat in de bodem wil hebben en omdat met name vertikaal lopende open buizen lastiger te dempen zijn in geluid.
Het enigste kritische aan een auto syphon (eentje die dus zelf opstart maar ook stopt met hevelen op een bepaalde hoogte) is dat de luchtbellen langzamer moeten steigen dan het water tijdens de opstart door de buizen valt.
Het water moet dus in de buis naar beneden kletteren en de lucht meevoeren, echter ook weer afgeremd worden naar een normale uitstroomsnelheid. Ook de turbulentie door de regelkraan kan dus niet aan het einde van de uitstroom of hoog onder de syphon geplaatst worden.
Ook een extra overloop (oppevlakte skimmer!!) voor een stabielere sump niveau en makkelijker afregelen van debiet is erg wenselijk gebleken.

Fleece filter:
Ik gebruik nu 2 filterbakken uit een JBL401. De onderste met filterwatten en de bovenste zit grof noppenschuim. Hier wordt het water uit de bak mechanisch voorgefilterd voordat het biologisch gefilterd wordt.
Meer zit er niet in en past bij een 4 daagse waterwissel. Een zak Superfisch filterwatten van 500gr/9euro gaat precies 2 maanden mee dus best budget echter zijn er ook enkele nadelen:
-je bent verplicht om de in ca 4 dagen te vervangen en het schuim te spoelen. geldt ook voor filtersokken maar het reinigen lijkt mij helemaal een drama icm wasmachine+bleekmiddel etc.
-De persing van de filterwatten per zak lijkt redelijk variabel dus soms zit je na 2-3 dagen al met verstopte filterwatten en moet er eigenlijk een overloop naar een extra filter komen.
-Vakantie wordt lastig zo. Maakt persoonlijk nog niet veel uit maar ik ben zo toch wat meer beperkt. Daarom wil een fleece filter NA een voorfilter hebben.
Niet alleen een fleece filter omdat de sluierstaarten best een zooitje achterlaten en de rollen zo wel erg snel op raken verwacht ik.
Ook het fijn filteren met een fleece filter en daardoor het water minder te belasten is ook beter voor de sluiers.
Ik merk ook duidelijk het verschil van aktiviteit voordat ik de Siporax schoon gespoeld heb en erna en met een bodemhevel en WW erbij helemaal.
Daarom wil ik niet alleen de bak maar ook de filters zo schoon mogelijk houden.
Ik heb voor de Magnus Bubble L fleece filter gekozen vanwege de prijs en de kostprijs van de rollen. Die bleken aanzienlijk goedkoper dan de M en S variant en de 200mm breedte en 50m lengte komt voor de sluiers ook niet verkeerd uit.
kwa oppervlak per euro is deze echt aanzienlijk lager geprijst.

En nu de uitdaging:
De Magnus heeft bij een sump hoogte van 40cm een minimum waterhoogte van 26,5cm als de motor net boven de bak steekt en een max overloop bij 35cm.
De 26cm is dus de hoogte voor de moving bed filter en lijkt me erg laag, ook de maximum hoogte bij een test van de auto-Syphon bij een vol aquarium tot de auto stop op 26.5cm gekomen.
De magnus zal dus zo hoog mogelijk geplaatst moeten worden, echter de aanzuig van de pomp moet dan 26cm onder het minimale niveau moeten komen van de Magus on een overstromen van de aquarium te voorkomen.
De Magus kan dan eigenlijk maar 10cm omhoog om op 26+10=36cm waterniveau uit te komen in een 40cm sump en de pomp aanzuig dan 10cm hoog.
Dan komt de noodoverloop dus 5cm boven de bak uit echter de filerrol hoogte wordt erg krap onder mijn tafel.

De Magus lijkt me dan ook meer voor een zoutwater sump dan een zoetwater sump te passen:


Een extra voorfilter er aan knutselen wordt dus best puzzellen...


wordt vervolgd
 
De waterhoogte voor de fleeceroller is meer een richtlijn dan echte noodzakelijke waarde.
Een hoger waternivo in de sump resulteert in een lagere efficientie van het fleece gebruik, maar is verder niet schadelijk voor de fleeceroller.

De fleeceroller kan je ook op een verhoging plaatsen om zo een lager waternivo om de fleeceroller te hebben zonder het waterpeil in je sump te laten zakken.
Mijn clarisea staat op ongeveer 10cm verhoging en m’n theiling stond 6cm van de bodem op een plateau.
 
Idd zag ik in de handleiding een steuntje waar hij op past, maar is op de website geen bestel item, echter kan ik ook nog extra M6 gaten toevoegen voor de hangbeugels om hem hoger te zetten. Blijft er net genoeg ruimte om een nieuwe rol te plaatsen.
Het hoogteverschil bleek best nog een ding te zijn. Als hij op de aangegeven werkniveau zit schijnt de fleece snel op te zijn en hij mocht 3cm lager zijn, en nog een gaatje bovenin de aanvoerbuis om te ontluchten.
Hoe hoger het verschil hoe meer druk op het vlies en een fijnere filtering.
Als ik die Magus nog 4 cm hoger zet kom ik op 69cm totale hoogte en de onderkant tafelblad is op 70cm. Dan komt het waterniveau op 35cm en lijkt me niet verkeerd, echter weet ik niet direkt als ik er een glazen schot in lijm of dit ook voldoende hoog is om K1 te gebruiken.

Moet dit nog eens heel rustig bekijken en wat liters doorrekenen of het loopt wat kan...

Net een kieuwontsteking gevonden bij een grote sluierstaart. Begin wel een beetje paranoia te worden mbt filteren dat ik nu echt al het mechanisch vuil er niet meer in wil hebben. De enorme biofilm is best opmerkelijk wellicht dat hier een verband in zit. Deze Ryukins lijken echt slecht tegen vervuiling te kunnen dat is snel dokteren, indanks 75% WW elke 4 dagen en filters vervangen.

 
Tjah dat is maar de vraag of ook de “slechte” bacteriën in grote getallen aanwezig zijn in de dikkere biofilm, en daarmee ook een groter risico op infectie vormen.
Of is het gewoon stom toeval en domme pech?
 
Begin wel een beetje paranoia te worden mbt filteren dat ik nu echt al het mechanisch vuil er niet meer in wil hebben. De enorme biofilm is best opmerkelijk wellicht dat hier een verband in zit. Deze Ryukins lijken echt slecht tegen vervuiling te kunnen dat is snel dokteren, indanks 75% WW elke 4 dagen en filters vervangen.
Je kunt je afvragen of het allemaal "biofilm" is wat je aantreft op je filtermateriaal. :) Hoe lager de verhouding tussen eiwit (stikstoffen) en koolhydraten in het vissenvoer, des te meer materiaal er in de filters neerslaat. Dan worden er meer stikstoffen omgezet in een vaste vorm i.p.v. als opgeloste nitraat.

Je ziet dit bij goudvissenhouders relatief veel, omdat daar vaak een combinatie is van (ietwat) veel voeren, en ook groenvoer geven. Groenvoer trekt die verhouding (C:N) meer naar de koolhydraten. Dat geeft eerder verstopping van je filters. Zelf geef ik o.a. om deze reden nooit groenvoer aan de goudvissen. Hun "vezels" krijgen ze o.a. in de vorm van gevriesdroogde wormen, waar chitine in zit.

Je zou jezelf dus wat werk en een deel van de kopzorgen kunnen besparen door minder zwaar te voeren, en eiwitrijker. 50%+ aan eiwit is waar ik zelf op mik. Potjes voer met minder (of waarin veel plantaardig eiwit zit i.p.v. dierlijk) laat ik in de schappen staan.
 
Je kunt je afvragen of het allemaal "biofilm" is wat je aantreft op je filtermateriaal. :) Hoe lager de verhouding tussen eiwit (stikstoffen) en koolhydraten in het vissenvoer, des te meer materiaal er in de filters neerslaat. Dan worden er meer stikstoffen omgezet in een vaste vorm i.p.v. als opgeloste nitraat.

Je ziet dit bij goudvissenhouders relatief veel, omdat daar vaak een combinatie is van (ietwat) veel voeren, en ook groenvoer geven. Groenvoer trekt die verhouding (C:N) meer naar de koolhydraten. Dat geeft eerder verstopping van je filters. Zelf geef ik o.a. om deze reden nooit groenvoer aan de goudvissen. Hun "vezels" krijgen ze o.a. in de vorm van gevriesdroogde wormen, waar chitine in zit.

Je zou jezelf dus wat werk en een deel van de kopzorgen kunnen besparen door minder zwaar te voeren, en eiwitrijker. 50%+ aan eiwit is waar ik zelf op mik. Potjes voer met minder (of waarin veel plantaardig eiwit zit i.p.v. dierlijk) laat ik in de schappen staan.
Maar met meer eiwit krijg je toch juist meer C waardoor je meer sediment krijgt?
 
C (carbon) dekt de koolhydraten en N (nitrogen) de eiwitten.
 
De ryukin bleek een lichte schimmelinfectie te hebben en de bak is onder behandeling...
Een week of 3 en enkele dagen geleden voor het eerst gekookte ei geheven met eerst een supplement erdoor en de andere cacao, om ze wat effectiever te kunnen voeren. En ik verdenk dat cacao alleen verstopping geeft in de darm...Ze eten er goed van in ieder geval maar verder krijgen ze ryukin pallets. Dat dure spul...
Neemt niet weg dat de wattenfilter altijd een 2 tot 4daagse interval heeft en de " biofilm" of wat het is niet direct iets positiefs is. Na de deep clean en ww zijn ze veel enthousiaster dus voor mij eerder een bevestiging dat er te veel troep in de filters achter blijft.

Ik ben nu wel even in dubio met siporax icm fleece filter. De waterniveaus zijn redelijk ongelukkig voor K1 en een scheidingswand hoogte voor de K1 is bijna niet te bepalen zonder de syphon redelijk permanent te zetten. Is niet de makkelijkste route maar werkt wel heel stil en direct als er geen lucht in zit.

Een eenkamer sump heeft wel als voordeel de siporax makkelijk te kunnen reinigen maar wellicht met de fleece ook minder noodzaak.

Groeien doen ze nog steeds hoor gaat dicht tegen een gaya meloen aan schat ik zo. Een stuk groter als de sinasappel dat ze waren.
 
Ja met cacao moet je wel oppassen , max.10-15% in 't voer . Ik hou zelf wel minder aan .
 
Ff kleine tussenstand.
Kostte best wat experimenteren met de goede diameter slang om de auto syphon goed en snel op te starten. Lijkt er op dat de maximale uitlaat diameter vd pomp de beste vuistregel is om een zo laag mogelijke weerstand bij een hoge valsnelheid te hebben. Een binnendiameter van 25mm dus.
Ook de stelkraan laag monteren geeft de snelste vulling van de syphon slang. echter meer turbulentie na de stelkraan.

Aanzuigbuis van de pomp is een stukje afval en wordt nog aangepast. Met de gaten naar beneden kan de pomp blijven werken tot 4liter . Daar komt de media op te liggen ipv een aparte kamer.

De maximale hoogte, opstart niveau en werkhoogte kloppen redelijk goed nu icm de magus. Echter mag de werkhoogte iets meer zijn die raakt net de bodem van de vlies.
Ipv een maximale niveaustreepje wil ik een extra schot er in zetten op deze hoogte. Dus bij een overvulling bij een WW als de pomp uit staat valt het overtollige water in een droogkamer/auto top reservoir (oid)

op afbeeldingen te zien de reden van een nieuwe sump: geen ruimte voor vloerisolatie.
De aanzuigbuis in de sump wordt dus identiek als de bak maar dan in een U om over een groter gebied nog meer aanzuigsnelheid verschil te krijgen. Deze buis laat ca 4liter in de sump staan voordat de pomp lucht aanzuigt (met de gaatjes naar beneden. Zal nog minder worden als de media er op ligt ivm geen opbouw van draaikolken.

De testopstelling voor de autosyphon werkt nu goed en de niveaus zijn nu bekend dus nu een stukje glas zoeken. Valt in week1 nog niet echt mee.
Dan kitten en weer testen.
Eigenlijk zit in deze sump dus helemaal niks en zou een schot niet echt noodzaak zijn maar wel praktisch handig.
 

Bijlagen

  • 20221218_140825.jpg
    20221218_140825.jpg
    257.5 KB · Weergaven: 57
  • 20221218_143413.jpg
    20221218_143413.jpg
    299.2 KB · Weergaven: 55
  • 20221229_145126.jpg
    20221229_145126.jpg
    253.4 KB · Weergaven: 53
  • 20230102_110122.jpg
    20230102_110122.jpg
    389.5 KB · Weergaven: 56
  • 20230102_110139.jpg
    20230102_110139.jpg
    222.8 KB · Weergaven: 55
oh, ja volgende topic komt erbij, een extra mechanisch voorfilter om de Magus hoofdzakelijk te laten polijsten. Sluiers maken echt veel afval.
Zal een Durso oid im moeten heb ik nu ook anders krijg ik hem niet stil waarschlijnlijk.
 
Kleine update. Had weer een beetje tijd voor te knutselen. Sommige dingen moet je gewoon aan beginnen ipv overdenken en daarop verder knutselen.

1e foto laat mijn huidig mechanisch filter zien. JBL401 mandjes met noppenschuim voor grof vuil en watten in het onderste mandje. en een vuile nafilter voordat het water het aquarium in stroomt. Dit filter is om de biofilm uit de slangen op te vangen maar ook eventuele slakken. Hierdoor was ik binnen 2 weken van een slakkenplaag en planaria af.
De sluiers grondelen zo veel dat deze watten na 3 dagen verstopt zijn . Voordeel is wel weer dat ik niet veel vuil hoef te hevelen van de bodem maar het water is vaak niet glashelder er zweeft zo altijd wat rond, echter ben ik op deze manier wel blij met mijn schoonmaakploeg. Hierdoor wil ik dus een mechanisch filter voor mijn fleece filter en deze filter puur voor het polijsten reserveren en daardoor langere waterwisselintervallen te kunnen gaan doen. Of een keer op vakantie:giggle:
Kwam er ook achter dat bij de bouwmarkt dat een zak watten 2x zo veel in zit als van Superfish voor dezelfde prijs dus dan is voorfilteren ook nog budgetair interessant.

De tussenschot bepaalt dus het vulniveau. Als die overloopt is het precies voldoende om nog ca 1cm ruimte in de aquarium als speling te hebben. De auto syphon heeft toch wat liters nodig om op te starten maar wordt na het opstarten door de overflow weer op een gewenste hoogte gebracht. Dit is dan ook meteen mijn skimmer.

Aan en afvoer gebeurt met 32mm slang ipv PVC omdat ik perse geen stroming vertikaal naar beneden wil hebben ivm geluid. Vandaar dat de bovenste kraan (overflow) op een 45graden bocht zit.
Alle slangen in de sump zijn zo dicht mogelijk tegen de achterwand om aan de voorzijde zo makkelijk mogelijk het onderhoud te kunnen doen aan de media of bodemreiniging.
De aanzuigbuis van de pomp ligt op de bodem (nu nog gaten omhoog maar straks naar beneden) De eindkap en bocht bepalen de ruimte tussen de gaten en bodem dus ca 2mm daar komt geen siporax doorheen ivm pompschade.

Alle aansluitingen door het glas zijn demonteerbaar. Vandaar dat de pomp een huls op de pvc heeft geborgd met een nylon bout om de doorvoer uit het glas te kunnen krijgen. Ook de pomp wil ik demontabel houden om de huidige grotere pomp ook nog te kunnen gebruiken.

Schuifkraan is voorzien van koppelingen omdat dat toch een duur ding is om permanent vast te lijmen, maar ook de mogelijkheid om alle PVC delen met een borstel in te kunnen.
Hierdoor heb ik ook een T stuk met eindkap gebruikt ipv een 45 graden bocht ivm schoonmaken.

Het ziet er allemaal bedriegelijk simpel uit maar het was een behoorlijke puzzel om een werkbaar, stil en onderhoudvriendelijk systeem te verzinnen. Ook de plaats van de fleece filter is gekozen voor onderhoud en heb ik de 90graden koppeling moeten kantelen en opnieuw moeten boren en tappen. De buis in de Magus is aan de bovenkant geperforeerd ivm ontluchten en extra stelgaten bij getapt voor de ophang hoogte. Ook de aanvoer naar de Magus (slang hier los) en de overloop was een krappe puzzel. Alles bij elkaar toch behoorlijk wat PVC stukken en doorvoeren moeten inkorten en aanpassen.

Het mechanisch filter rust op het tussenschot en een carbon staaf draagt de andere zijde op de bakrand. Deze constructie is uitneembaar voor onderhoud of aanpassingen.
De breedte van 22cm zou voldoende moeten zijn om die met een laag filterwatten te kunnen vullen ipv overlappende stukken.

Het is nog even afwachten of het mechanisch filter goed doorloopt ivm de afvoerbuizen en de waterniveaus in de sump.
Beter overdag in het weekend testen en deze week de sump slangen voor te bereiden.
 

Bijlagen

  • 20230307_062042.jpg
    20230307_062042.jpg
    257.5 KB · Weergaven: 51
  • 20230307_062030.jpg
    20230307_062030.jpg
    235.1 KB · Weergaven: 57
  • 20230307_062021.jpg
    20230307_062021.jpg
    212.8 KB · Weergaven: 51
  • 20230307_061957.jpg
    20230307_061957.jpg
    188 KB · Weergaven: 51
  • 20230307_122905.jpg
    20230307_122905.jpg
    351.8 KB · Weergaven: 50
Het testen en aanpassen gaat toch redelijk naar wens.
Het kost even wat tijd om de auto syphon op zijn werking goed te snappen en om inzicht te krijgen op de snelheden die in de buizen nodig zijn om de lucht er uit te persen, maar daarna ook te vertragen om het water niet de voorfilter uit te laten spuiten.
Ook de aansluiting van de overflow en de syphon zat op de vorige post niet correct en de syphon kon niet automatisch opstarten. Dat is nu aangepast.
De sump heeft nu aan 3 zijden zwart plakplastic muv de voorkant om algengroei op de media te voorkomen. Het schuim aan de voorzijde moet ook nog zwart geschilderd worden maar ook nog een donkere plaat voor in de zomer. Een donkere voorzijde is lastig met onderhoud doen.

De 3 Ryukins zijn boterbloemgeel en Lemon meer zalm. De Phoenix is oranje. Bij daglicht zijn de kleurverschillen enorm en is geel ook echt knalgeel.
Ze krijgen nu even Kenta Gas omdat Lemon even wat moeite heeft met balans. Eigenlijk ben ik nu meer dan tevreden dat de 3 gele geen hump hebben en wat langer zijn dan Lemon geeft toch minder probleempjes.

 
Wat ik alleen niet zo goed snap is waarom je een voorfilter hebt voor je fleeceroller.
Maken goudvissen zo'n rommel dat je fleeceroller het niet goed meer aan kan?
 
idd. de drollen zijn best opmerkelijk...die zouden dan ook eerst uit elkaar moeten vallen voordat het de fleece in kan. Ook eventueel zand wordt door de fleece niet opgenomen.

Het zijn echt varkens hoor. maar gelukkig helpen ze ook een beetje doordat ze altijd wel grondelen en het lichtere vuil opdwarreld dat is voor de fleece. De watten zijn na 4 dagen behoorlijk verzadigd.
De grote Lemon Ryukin weegt ook al snel 500gr dus wordt ook in verhouding gegeten en komt er ook weer uit.

Is ook een beetje lastig met een inrichting daar blijft ook veel vuil verstopt in luwe gedeelten (en planaria merkte ik) dus wordt dat ook steeds iets soberder. Ik wil tzt meer glaswerk er in gaan zetten.
Gelukkig lijken de sluiers meer met elkaar op te trekken dan de omgeving dat lijkt hen niet echt uit te maken.

foto van vroeger...
 

Bijlagen

  • 20220215_194816.jpg
    20220215_194816.jpg
    122.6 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Testfase van mijn auto syphon sump is na een jaartje op zijn einde aan het lopen. Hij werkt nu naar behoren.
Rest alleen nog wat simplificatie en wat afwerking.

filpje is gemaakt net na de ruiten en bodem schoonkrabben, voor de grote waterwissel. Water is dus niet super zuiver dat is een uurtje later dus wel.
De vorige waterwissel is 4 dagen geleden dus kan je inschatten hoeveel vuil ze kunnen maken.
Let wel, de syphon zuigt wel de bodem schoon welke een reguliere Bean Animal overloop niet doet.
En hij is heel stil.

mvg,

 

Terug
Bovenaan