Wat is er nieuw

Auto top off

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Ik overweeg een auto top off aan te schaffen voor mijn 90L-bak. Nu moet ik 1 tot twee keer per week het pompcompartiment in de sump achter de bak bijvullen met osmose om te voorkomen dat de pomp droog draait.
Omdat de bak van Innovative Marine is kijk ik in eerste instantie naar deze pomp en deze controller. De kosten daarvan vind ik ook nog te overzien.

Iemand ervaring met deze of gelijkwaardige systemen ?

Handig want wij moeten de open zeewaterbak ook om de dag bijvullen. Dat is dan rond de 1-1,5 liter. Dit systeem is nog goed te betalen maar ik ken het verder niet.

zon sterke verdamping dan heren anders wel heel erg hard

Bij mij in de zeebak verdampt er per week wel ruim 15 liter. Vandaag heb ik er wat vershoudfolie op gelegd, kijken of dat helpt.

Tja een open bak dat kan hard gaan met dit weer. Dan is 1 liter per dag niks op een inhoudt van 85 liter.

Ik vul halverwege de week zo'n twee liter bij dus in een week verdamp ik er zo'n 4 (op 90l in totaal), maar er moet ook nog een afdekplaat op. Het helpt natuurlijk ook niet dat mijn pompcompartiment niet heel groot is (bruto 7 liter, effectief hooguit 5)

Ik heb geen ervaring met die ato. Wel heb ik gehoord dat die van tunze heel betrouwbaar is. Deze bedoel ik: https://zeeaquarium-winkel.nl/908-Tunze Osmolator

Ik vind die mechanische drijver op het eerste gezicht niet heel betrouwbaar, al zal het best goed werken anders had het merk die reputatie niet.

Die 3155 heeft een optische sensor maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

Die 3155 heeft een optische sensor maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.

Tja, wat kan ik zeggen...ik ben nou eenmaal van de afdeling "voor alles met een stekker" 😳:stars::engel:

IMG_5376.jpg

In eerste instantie had ik de pomp uit de openingspost besteld en het plan was om daarbij de Hydor Smart Level Control te gaan gebruiken. Door stom toeval kwam ik (na ik mijn bestelling geplaatst had) erachter dat Hydor dit product teruggetrokken heeft en werkt aan een verbeterde versie die eind van het jaar op de markt komt. Omdat een auto top off systeem mij met name tijdens mijn vakantie voordelen biedt (en ik nog een cadeaubon van de LFS had liggen) vandaag de knoop doorgehakt en mijn nieuwe toy opgehaald :daisy:. Daarna door naar de Welkoop voor een 5 liter tank met gedemineraliseerd water (aangezien ik mijn 20L tank weggeven had 😱:deal:) als voorraad-vat en binnen 10 minuten geïnstalleerd en werkend! 😀

De reeds bestelde en geleverde pomp gaat terug

heb je misschien een fotootje van het systeem? altijd van die "gadgets"

Dat meen je toch niet😀😀😳

Haha. De 5 liter past prima in de kast. Was met de 20 liter waarschijnlijk een ander verhaal geweest, dus geluk bij een ongeluk

IMG_5391.jpg

Gelukkig maar want ik ben blij met die van 20 liter😉

Ja dan zal ik daaraan denken hoor maar die van 20 liter tilt nogal moeilijk dus het is nu wel een mooie combi😉.

Ff een kleine review:

Ik heb het systeem nu een tijdje in gebruik en WAT EEN HEERLIJKHEID! Aquarium is altijd op niveau. 1 of twee keer dag schiet hij aan en slaat even later weer uit. De jerrycan van 5L gaat ongeveer 1x leeg tussen de verversingen dus verdampt er per week dus ongeveer 5 liter. Als ik de centrale pomp uitschakel tijdens onderhoud loopt het niveau in de sump op waardoor het alarm van de ATO afgaat. Oops. :deal: Dus eerst de ATO uitschakelen, daarna de pomp.

Ik wil waarschijnlijk de ATO nog op een timer zetten zodat het bijvullen snachts gebeurt.

1 klein nadeel: Als ik het pompje uit de jerrycan haal, de jerrycan bijvul en het pompje weer terug plaats zit er vaak een luchtbel in het pompje waardoor het de eerste keer best lang duurt voor het water begint te lopen. Hierdoor loop ik het risico dat, als dit langer dan 10 minuten duurt (wat ik tot nu toe nog niet meegemaakt heb) het alarm afgaat.

Beide alarmen zou ik uit kunnen schakelen maar dat wil ik eigenlijk niet omdat het ook veiligheden zijn.

Kan je het pompje niet gewoon zelf starten om de lucht eruit te pompen en dan het systeem weer zijn gang laten gaan?

Kan je het pompje niet gewoon zelf starten om de lucht eruit te pompen en dan het systeem weer zijn gang laten gaan?

Nee, dat moet de controller doen. Als het zo uitkomt probeer ik na onderhoud de ATO het laatste beetje water af te laten vullen maar als ik halverwege een keer bijvul kan dat niet.
Ook probeer ik het pompje in de jerrycan op de kop te houden zodat die luchtbel kan ontsnappen maar dat is een hoop gedoe en is altijd maar de vraag of dat goed gelukt is.

Ik zit er aan te denken een koppelstuk tussen de slang en een stekker tussen de elektronica te zetten zodat ik met de jerrycan incl. pomp naar zolder kan om hem bij te vullen. Dan hoeft het pompje er helemaal niet uit. Of op zoek naar een los reservoir waar de pomp permanent in kan zitten die ik bijvul.

5 liter water in de week?? Waar laat je dat?

Zit er geen kap op de bak? Vind het namelijk wel erg veel. Oke voor een 1000 liter bak misschien.
Maar een 90 liter bak?

5 liter water in de week?? Waar laat je dat?

Zit er geen kap op de bak? Vind het namelijk wel erg veel. Oke voor een 1000 liter bak misschien.
Maar een 90 liter bak?

Ik denk dat mijn garnalen erg dorstig zijn. Mijn bak zit een afdekplaat op, de achterzijde van mijn bak (sump) nog niet. Mijn bak is gemiddeld 22 graden dus dat is ook niet extreem hoog ofzo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan