Wat is er nieuw

automatisch toevoegen eiken extract

• Onderwerp starter Onderwerp starter dwergcichlide
  • Startdatum Startdatum
D

dwergcichlide

Guest
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier om automatisch eikenhout extract toe te voegen aan bioloog van mijn aquarium. Ph van mijn water is 7,8, en wil dit omlaag brengen naar 6,8. Met CO2 blijkt dit niet mogelijk te zijn, vanwege verlies in bioloog.

Wellicht is het mogelijk om een doseerpomp te schakelen met mijn Dennerle ph-controller. Ik heb alleen doseerpompen kunnen vinden die een dergelijke zuurgraad, cq dergelijke kleine hoeveelheden kunnen verwerken?

Mijn bioloog is erop ingericht dat automatische waterverversing mogelijk is ( koppeling aan riool en druppelaar).

Heeft iemand enige suggestie hoe dit te regelen zou kunnen zijn? Dank alvast voor de reacties!

Ik heb geen ervaring met eikenextract hoor, maar wat is je Kh waarde? Als je CO2 toevoegt en je ph is nog steeds 7.8 dan heb ik een donkerbruin vermoeden dat deze erg hoog is, wellicht is osmose water gebruiken een andere oplossing (in combinatie met CO2).

Volgens mij bedoeld de TS dat de Co2 verloren gaat in zijn Bioloog, ik neem aan via te veel gasuitwisseling. Verder heb ik geen idee voor een doseerpomp maar kan wel adviseren turf te gebruiken. Heb hier zelf positieve ervaring mee en hou mijn waterwaardes netjes op KH4 en PH 6 - 6,5. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik het nieuwe water een klein beetje aanzuur met eikenextract en Co2 toevoeg. Het schijnt echter gevaarlijk te zijn om eikenextract rechtstreeks toe te dienen in het aquariumwater vanwege hoge Co2 concentraties die zich ontwikkelen.

Heb je al co2 geprobeerd en anders kun je ook met turf of osmose waarden verlagen.

Grote kans inderdaad dat je een heel grote kalkbuffer hebt. Wat voor bodem en stenen pas je toe in de bak? Wellicht zijn die kalkhoudend?

Osmose is een heel goeie om je kraanwater in ieder geval van de kalk te ontzien. Zeker omdat je ook een riolering aangesloten hebt op de bak zou je een osmoseapparaat zelfs rechtstreeks op de bak kunnen aansluiten, scheelt een hoop gesleep met emmers osmosewater.

Volgens mij bedoeld de TS dat de Co2 verloren gaat in zijn Bioloog, ik neem aan via te veel gasuitwisseling

Dan is er of iets geks aan de hand met de set up van het bioloog of niemand die een bioloog heeft zou co2 kunnen gebruiken. Ik ging er een beetje van uit dat de ts denkt dat dit zo is omdat de ph hoog blijft ondanks co2 toevoegen.

Dank voor de reacties! Tip over osmosewater neem ik mee, lijkt me zeker gemakkelijk uitvoerbaar!

Mijn kH van het kraanwater ligt tussen 7 en 8. De stenen en bodem zijn voor plaatsing getest met zoutzuur. De pH is slechts 0,2 graden gedaald na twee dagen continue toevoer van co2.

Naast de door jullie voorgestelde oplossing van osmosewater is een andere optie die ik onderzoek het met ruime tussenpozen druppelen van eikenextract in de bioloog.

Zou dat een oplossing kunnen bieden?

Pas bij een Kh van 4 of lager ga je echt de ph naar beneden krijgen. Ik heb min of meer hetzelfde gehad, leidingwater hier heeft een kh en ph van 8. Met kienhout en co2 haalde ik die wel naar de 7.5, maar alsnog te hoog. Heb maar een osmose apparaat aangeschaft en houd de kh nu op 4 daarmee (50-50 kraan/osmose). Met 60bpm overdag in een 240 liter bak is de ph nu zeer constant op 6.8.

Ik weet dat er mensen zijn die eikenblad gebruiken, door wijze van hun ververswater ermee voor te bereiden naar de gewenste waarden en zo de boel stabiel te houden. Echter werkt het maar tijdelijk en kan het zeer rigoreuze gevolgen hebben als je het een keer vergeet of uitschiet. Dus dat betekent veel meten, ook (of juist) met grote tussenpauzes. Ik heb geen ervaring met dat eikenblad, maar ik heb het 2 maanden geleden ook gevraagd en het werd me zeer afgeraden, vandaar😉 Met 50% osmose hoef ik alleen maar in de gaten te houden of mn co2 fles niet leeg is en af en toe eens de waarden checken.

Gek dat jullie er zo'n problemen mee hebben, ik heb ook leidingwater van die waardes. Met turf en ca. 3ml eikenextract per emmer water hou ik mijn kh en ph op respectievelijk 4 en 6.

Als ik dit zo lees, is de beste optie in mijn situatie om gebruik te maken van een osmoseapparaat. @Bart, met name jij bedankt voor de tips!

Hier is de kh ook 7 en ik kan met co2 de ph met gemak van 8 naar 6.75 brengen dus voeg je wel voldoende co2 bellen toe?

Als ik dit zo lees, is de beste optie in mijn situatie om gebruik te maken van een osmoseapparaat. @Bart, met name jij bedankt voor de tips!

Graag gedaan hoor, is ook maar mijn eigen mening. Ik vind verkleuring van het water niet zo mooi anders had ik turf gebruikt. Ben erg tevreden met osmose. Na 2 dagen is je ph waarschijnlijk ook nog zakkende, zou elke week nog eens testen om te kijken of het zakkende is.

Overigens las is dat je continu co2 toevoegt, beter om alleen overdag te doen.

Succes!

Het zou ermee samen kunnen hangen vanwege de grootte van de bak (1000 liter).
Mij CO2 techniek staat nu op maximale snelheid. Ik denk dat verlagen van de kh zou kunnen helpen.

Poeh dat is zeker geen nano bakje! Is wat anders dan de 30 liter osmose die ik hier per week nodig heb:chef:

Hoeveel bellen doseer je eigenlijk op zoveel liter?

Hoeveel bellen doseer je eigenlijk op zoveel liter?

De juiste dosering heb ik nog niet gevonden. Het aquarium draait nu in, maar het feit dat CO2 zo goed als geen effect lijkt te hebben op pH deed me besluiten de vraag via het forum te stellen.

Ik zal nog laten weten wat het resultaat met osmosewater heeft opgebracht.

Ik denk dat John bedoelt te vragen hoeveel bellen je op dit moment per minuut toevoegt.

Ja ik bedoelde inderdaad hoeveel bellen je momenteel toevoegt want wellicht is dat gewoonweg tekort om de ph te laten dalen bij jouw kh.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan