Wat is er nieuw

Automatisch waterverversen met osmose

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marco S
  • Startdatum Startdatum
M

Marco S

Guest
Ik ben wat aan het nadenken over automatisch verversen met een mengsel van osmose en leidingwater op temperatuur en ca 3 keer per week.

Idee globaal. Osmoseapparaat staat op een magneetslot. Zodra de vlotter in de voorraadbak aangeeft dat hij droog staat, gaat hij lopen. De aanvoer naar de osmose is gesplitst, een naar het osmose apparaat en dan naar de voorraadbak en de ander direct naar de voorraadbak. Op de laatste zit een regelbare druppelaar zodat ik de verhouding kan sturen. Ik zet op de voorraadbak ook een overloopje als extra fail over die naar het aquarium loopt.

Door het water te laten staan, komt de temp zonder verwarmen op kamertamp, 20 graden. Het water breng ik via een timer verder op temperatuur zodat het precies van 20 naar 29 is verwarmd zodra het in de bak gaat dus zeg 2 uur voor het vullen. Tegelijkertijd zet ik een luchtpomp aan op die bak.

Op het moment van verversen gaat via een 2e timer een opvoerpomp aan in de voorraadbak die pompt het leeg direct in het aquarium, zo ver mogelijk van de overlopen vandaan. Ik heb reserveoverlopen dus die pakken het overtollige water op. In de bioloog zit ook een overloop naar het riool, daar loopt het vuile water weg, wsch voor het verse er aankomt. Pomp zo lang aan laten staan zodat hij niet droog loopt, even timen.

Tijdens deze actie begint het osmoseapparaat al te lopen om weer te vullen om de cyclus te herhalen na een dag.

Is het wat? nog iets over het hoofd gezien? Wat kan er mis gaan?
Schermafbeelding 2020-08-07 om 17.26.01.png

140l verversen op meer dan 1000l totaal hoeft echt niet op temperatuur te zijn.

wat als het voorraadvat niet gevuld wordt door een defect.

of wat als het water niet opgewarmd wordt. (lijkt me minder een probleem)
en als de pomp gaat draaien komt er koud water bij (vlotter reageert direct) je voorraadvat, dat bekent dus dat je dat of meteen op moet warmen tot 29 graden, of het ververswater in de prakijk wat kouder is. (lijkt mij geen probleem)

de temperatuur zou ik me niet heel druk om maken, een droogdraaiende pomp wellicht wel.

Bij mij loopt er non stop koud water het aquarium in.

Ik zou het tussen vat laten vervallen.
Het osmose toestel direct op het aquarium laten druppelen.
Wordt je water te zacht dan ernaast nog het kraanwater erin laten druppelen.
Zorg ervoor dat je van beide hat aantal liter per uur kan afregelen.

Bedankt voor het meedenken.
Geen verwarming? Ik heb even zitten rekenen, temperatuur zakt 1,2 graad als het 20 graden is en de bak 30. Das wel verwaarloosbaar idd.

Geen water? Ja dan loopt de pomp droog. Is een 1250 liter eheim Dus die doet er nog geen 10 minuten over dus langer laat ik hem niet draaien. 10 min droogdraaien, gaat hij daar stuk van? Of ik gebruik een klein opvoerpompje, dan gaan het wat geleidelijker. Ik heb ook zitten denken aan een magneetklep aan een bodemdoorvoer maar dat is weer wat duurder.

verwarming bij geen water is lastiger. Zal ik je m beveiligde moeten zijn tegen droogstaan. Maar zoals gezegd, misschien niet nodig.

waarom niet continue? Ik wil graag weten wat er bij gaat. Ik kan het dan meten. En die bak is meteen een quarantaine bak of waar die ook voor nodig is. En als je er in een keer 140 in kiept, is de verversingsgraad beter lijkt me.

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat als je ineens de quarantaine bak moet gaan gebruiken?
Dan stopt dus je waterverversing van de hoofdbak toch?

Ook met continue verversing weet je toch wat de bak in gaat?
Dat kan je toch ook meten?
Het is even in het begin zoeken naar de juiste instellingen en mengverhouding daarna hoef je je nergens meer druk om te maken.

Als ik hem als quarantaine bak moet gebruiken val ik terug naar jouw methode.

Hoe meet jij nu wat je ververst dan?

Je osmose apparaat apparaat verliest ook weer capaciteit. Heel de dag aan is te veel. Dat zou je nog op een klok kunnen zetten. Loopt hij bij jou heel de dag?

Ik heb geen osmose.
Bij mij gaat de kraan rechtstreeks in de bak.
Daarvan zijn de waarden bij mij bekend: KH en GH 4.25 bij 178 uS bij een temp van 14 graden.
Water druppelt non stop erin.

Dat zijn mooie waarden. Helaas bij ons anders zoals vermeld. Hoeveel liter voeg je dan per wm

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan