Automatische eiervanger


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
DIY tip voor de kwekers van eierleggers:

Ik heb een bak gemaakt waarbij je zonder jouw tussenkomst de jongen apart zet. Het werkt als volgt:

Links het deel waar de ouders zitten. In het midden een acryl plaat. Onder links zit een bakje met een rooster waar eitjes door vallen. Die kunnen door een gat in de middenplaat naar het rechter deel. Een luchtfilter rechts komt uit in het linker deel. Zo ontstaat er een circulatie van water van rechts naar links die onder de eitjes meeneemt naar rechts.

Werkt perfect. Ik had als test wat Chinese Danios links gezet en zie nu aan de rechter kant een stuk of 20 jongen, die dus automatisch veilig zijn van hun oudersā€¦.šŸ˜Ž
A8017909-0C7D-4F33-8C2F-AFED9D969894.jpeg
78AAB675-E618-4654-A375-C396A19C9E68.jpeg
A140B888-F2C4-4961-A42F-A61092DE57A0.jpeg
A140B888-F2C4-4961-A42F-A61092DE57A0.jpeg
A8017909-0C7D-4F33-8C2F-AFED9D969894.jpeg
 
Mooi gedaan. Doe je wat mos op het bakje?
 
Zeker. Het werkt als een speer. Ik zie elke dag nieuwe jongen tevoorschijn komen. De bak heeft automatische waterverversing en een voerautomaat, dus heeft niet veel aandacht nodig. Ik moet alleen een keer de jongen eruit halen. Tot nu toe geef ik ze elke dag wat sera micron en doen het goed. Ik ben echt heel tevreden. Ik ga nu ook zo'n opstelling maken voor de galaxy rasbora's
 
A9195490-41EF-41EF-A701-E6A0787716A7.jpeg
 
Ziet er netjes uit, als ik een keer ruimte krijg ga ik hier zeker mee aan de gang
 
Ziet er netjes uit, als ik een keer ruimte krijg ga ik hier zeker mee aan de gang
Ja leuk joh. Mocht je tips willen hoor ik het wel. Ik ga nog 2 bakken maken. Heb ook nog 2 van die "egg collectors" besteld. Ben zelf met name benieuwd hoe dit gaat met bv tetra's en andere minder makkelijk te kweken soorten
 
Ik neem aan dat er natuurlijk ook een groot deel naast het bakje terechtkomt maar goed daar kun je weinig aan doen natuurlijk.
 
Ik neem aan dat er natuurlijk ook een groot deel naast het bakje terechtkomt maar goed daar kun je weinig aan doen natuurlijk.
Ja dat klopt zeker. Maar dat neem je dan op de koop toe. Ik heb ook een systeem waarbij de hele bodem bedekt is met een rooster, maar dan zit je weer met het schoonmaken van de bodem en het voer dat er telkens doorheen valt. Dit is m.i. een beter compromis. je vangt niet alle eieren, maar het scheelt hƩƩl veel werk. Ik hoef alleen maar te wachten tot de jongen vanzelf verschijnen.... :)
 
Ja dat snap ik Frank en gewoon wat kleintjes op deze manier is ook leuk en zo is het behapbaar qua onderhoud.
 
waar haal je de egg collectors vandaan?
 
waar haal je de egg collectors vandaan?
Ik bestel ze in AustraliĆ«. Ff googelen op Blakeā€™s Aquatics

Hij heeft ook een YouTube video waar hij ze laat zien hoe ze er uit zien en hoe hij tot dit ontwerp komt. Ik heb toevallig vandaag 2 bij besteld
 

Terug
Bovenaan