Automatische niveau regeling in overflow box


Xammy39

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2022
Berichten
344
Leeftijd
59
Ik heb een overloop in mijn aquarium die ik kan regelen met een schuifkraan met daarnaast een noodoverloop volgens het Durso principe. Om dit stil te krijgen moet ik de schuifkraan zo afregelen dat er een klein beetje water door de noodoverloop loopt. De combi techneut en perfectionist zorgde voor een broedperiode om dit te verbeteren. Uit mijn denktank kwam eerst een systeem met een plunjer die door een vlotter uit de afvoer zou komen bij een stijgend water niveau. Dit werkte matig, dit omdat de plunjer door het vacuüm in de afvoer met een 'plop' vast kwam te zitten tot het water niveau weer een stuk was gestegen, dan kwam de plunjer in een keer los waardoor het niveau vrij snel daalde en het proces weer van voor af aan begon.
Dus, dat moest beter kunnen! De weerstand van een kogelkraan wordt niet of nauwelijks beïnvloed door de flow, druk of het vacuüm in de leidingen, alleen is bedienen door een kleine vlotter vrijwel onmogelijk. Een gasklep, licht bedienbaar en de bediening wordt ook niet beïvloed door druk, flow of vacuüm. Een avondje CAD tekenen en mijn 3D printer aan het werk gezet voor een prototype met als resultaat een bijna perfect werkend systeem! Met het prototype kan ik de pompcapaciteit regelen tussen 1500 en 10.000 liter per uur (bruto) zonder iets te hoeven veranderen. De kranen van de 40mm afvoeren staan beiden wagenwijd open. Op het moment van schrijven staat de 3D printer versie 2 te printen. Daarbij is het principe gelijk gebleven, alleen de kinderziektes eruit en het geheel technisch wat netter gemaakt.
Hier een filmpje van het eerste prototype:
Hier een filmpje van het tweede prototype.

En hier een screenshot van het CAD ontwerp.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-08-05 om 22.48.22.png
    Schermafbeelding 2022-08-05 om 22.48.22.png
    91.5 KB · Weergaven: 63
Ziet er goed uit, bevalt het systeem nog steeds?
 

Terug
Bovenaan