Automatische water verversen aquarium


P

poecillia

Guest
Ik wil mijn aquarium automatisch laten water verversen/vullen. Het probleem is dat ik op de locatie van het aquarium geen aan en afvoer heb. Ik heb daarom het volgende plan:
- De aanvoer is mogelijk door een dunne waterleiding te trekken van de meterkast naar het aquarium. Deze leiding heeft niet veel capaciteit nodig omdat de waterverversing toch druppelsgewijs gaat. Een dunne leiding kan ik door een holle plint voeren waardoor deze mooi gecamoufleerd is.
- De aanvoer komt uit in het aquarium, de afvoer is een overloop in de sump/bioloog
- De afvoer wil ik realiseren door met een lange boor vanaf de plint schuin naar buiten te boren. Daar komt een leiding doorheen die in de pijp van de hemelwater afvoer komt. Eén en ander moet goed beschermd worden tegen vorst anders loopt het aquarium over.
- Verder wil ik nog een aansluiting maken op de afvoer waarmee ik vuil uit het aquarium kan afhevelen. De afvoer krijgt daarom een behoorlijke diameter.

Ik heb gezocht naar geschikte leidingen die de waterkwaliteit niet beïnvloeden, dun en flexibel zijn en toch de waterdruk aankunnen. Ik zit daarom te denken aan het Gardena micro drip systeem.

De druppelaar kan een klein gaatje in de leiding zijn. Ik denk niet dat de druppelcomputer nodig is.

Als aansluitpunt voor het water overweeg ik deze afsluiter. Die heeft aan de voorkant een extra aansluiting die ik zou willen gebruiken, maar geen idee wat voor maat dat is.

IMG_20210421_193712_DRO.jpg


Ik ben benieuwd wat jullie van dit plan vinden. Belangrijkste is dat het geheel betrouwbaar en lekvrij is. Wellicht dat slangklemmen in dat opzicht betrouwbaarder zijn dan de Gardena koppelingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Microdrip voor de aanvoer werkt prima. Je kunt gewoon zo'n instelbare druppelaar erop schroeven zie foto. Hou er rekening mee dat je dat verloopstuk tussen je dikke en dunne leiding ergens neer legt waar een druppeltje op zijn tijd niet erg is, er zit een overdruk beveiliging op die soms een beetje zweet. Je hebt twee modellen eentje die je direct op een kraan schroeft en eentje waar je koppeling tuinslang, verkoop stuk dunne slang gaat let daar even op.

Afvoer zou ik aanraden om niet te hevelen maar een gat in je bioloog te boren. Heuvels hebben de neiging om ermee te stoppen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210421_202037.jpg
    IMG_20210421_202037.jpg
    144.9 KB · Weergaven: 83
Dat aller laatste, hier de ervaringsdeskundige.
Natte voetjes
 
Laatst bewerkt:
Eventueel kan je ergens waar je een kraan hebt zo'n ding ertussen zetten:

Vandaar ga je dan met een lange osmose slang achter je plint naar je aquarium.
Dan heb je geen gardena set nodig, hooguit het regelbare eind kraantje van gardena.

Deze kan je per meter bestellen:

Ik heb zo'n slang circa 10 meter vanuit een keukenkastje naar het aquarium lopen, in het keukenkastje dan een Osmose toestel, maar je kan hem met bovenstaande koppeling direct op je waterleiding zetten.


Bij mij heb ik in het keukenkastje een wasmachine kraan voor de vaatwasser.
Daar heb ik deze koppeling tussen gezet.
 
Laatst bewerkt:
Je zit dan toch nog met de afvoer van water?
Bij mij?
Ik heb gewoon een gat van 34mm geboord naast het aquarium door de vloer naar de kruip ruimte en dan onder de vloer op het riool aangesloten.
Ook een gat in het bioloog gemaakt voor een witlof doorvoer.

Gewoon even een prof boor gehuurd voor twee uurtjes.
 
Vergeet ook je zwanenhals / sifon niet. (tegen stank) En dat aansluiten op een regenwater afvoer ik weet het niet. Als die buis bevriest onderin, of er komen bladeren in de liggen kan wel al dat regenwater terug je bioloog in lopen
 
Bedankt voor jullie reacties.
Microdrip voor de aanvoer werkt prima. Je kunt gewoon zo'n instelbare druppelaar erop schroeven zie foto. Hou er rekening mee dat je dat verloopstuk tussen je dikke en dunne leiding ergens neer legt waar een druppeltje op zijn tijd niet erg is, er zit een overdruk beveiliging op die soms een beetje zweet. Je hebt twee modellen eentje die je direct op een kraan schroeft en eentje waar je koppeling tuinslang, verkoop stuk dunne slang gaat let daar even op.

Afvoer zou ik aanraden om niet te hevelen maar een gat in je bioloog te boren. Heuvels hebben de neiging om ermee te stoppen.
Ik wou inderdaad een gat in de bioloog laten boren voor afvoer.
Met die hevel bedoel ik het schoonmaken van het aquarium. Ik zuig het vuil nu weg met een hevel . Het water van die hevel moet uiteraard ook via de afvoerbuis afgevoerd worden.

Eventueel kan je ergens waar je een kraan hebt zo'n ding ertussen zetten:

Vandaar ga je dan met een lange osmose slang achter je plint naar je aquarium.
Dan heb je geen gardena set nodig, hooguit het regelbare eind kraantje van gardena.

Deze kan je per meter bestellen:

Ik heb zo'n slang circa 10 meter vanuit een keukenkastje naar het aquarium lopen, in het keukenkastje dan een Osmose toestel, maar je kan hem met bovenstaande koppeling direct op je waterleiding zetten.


Bij mij heb ik in het keukenkastje een wasmachine kraan voor de vaatwasser.
Daar heb ik deze koppeling tussen gezet.
Ik heb geen osmose nodig, het gaat om een Malawi bak. Maar qua wateraansluiting is het een aardig alternatief. Kan deze slang de druk aan van het waterleidingnet? Lijkt me op zich beter waterdicht dan Gardena.

Ik heb weinig ruimte in de meterkast om die voedingsadapter in de leiding te plaatsen. Vandaar dat ik die uitgang op die afsluiter wilde gebruiken.

Bij mij?
Ik heb gewoon een gat van 34mm geboord naast het aquarium door de vloer naar de kruip ruimte en dan onder de vloer op het riool aangesloten.
Ook een gat in het bioloog gemaakt voor een witlof doorvoer.

Gewoon even een prof boor gehuurd voor twee uurtjes.
Ik heb geen kruipruimte. Woning staat direct op zandplaat. Dat gat lukt inderdaad wel, maar moet bij mij dus naar buiten.

Vergeet ook je zwanenhals / sifon niet. (tegen stank) En dat aansluiten op een regenwater afvoer ik weet het niet. Als die buis bevriest onderin, of er komen bladeren in de liggen kan wel al dat regenwater terug je bioloog in lopen
Goede punt, die sifon. Waarschijnlijk kom ik met het schuin boren van die afvoer wel een stukje onder de grond uit, maar isoleren van de afvoer kan geen kwaad.
Over die regenwater afvoer maak ik me geen zorgen. Die heeft een flinke doorsnede en de IBA loost er ook op dus als hij zou verstoppen heb ik ook andere problemen.
 

Terug
Bovenaan