Wat is er nieuw

Automatisering aquarium

Asperge

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2020
Leeftijd
31
Hallo,

Heet er hier iemand een idee wat het beste systeem is op vlak van automatisatie?

Volgende merken heb ik al eens bekeken:
- GHL
- Neptune
- Focustronic
- Reef factory

In eerste instantie zou ik het alleen gaan gebruiken om alles in de gaten te houden maar na verloop van tijd zou ik ook willen automatiseren. Dit eerst in zoetwater en misschien ooit in zoutwater indien ik voldoende kan automatiseren.

Wat ik belangrijk vind is algmene betrouwbaarheid en een deftig werkende app om alles op afstand in de gaten te houden. Daarnaast zou het bij voorkeur ook allemaal moeten werken zonder internet. Mocht de firma ooit failliet gaan dan heb je ten minste nog een werkend systeem. Online is er uiteraard van elk goed en slecht te vinden.

Aangezien het toch een beste investering is wou ik eens horen wat jullie denken.

De vraag is wat wil je monitoren in het geval zoetwater?

Ik heb ook veel geautomatiseerd (ook op afstand) maar ben ik voor zelfbouw gegaan zoals PH-controller, temperatuur monitoren en mogelijkheid om CO2 aanvoer geforceerd uit te zetten (bij extreem lage PH waarden), idem pomp/streamer/skimmer/heater
Voor verlichting en dosering heb ik hiervoor niet gekozen, het zijn vaste instellingen, waarom zou ik hier iets willen aanpassen op afstand.

Laatst bewerkt:
Reef factory gebruik ik zelf. Heb daar de voederautomaat van , Temperatuur monitoring , en het fleecefilter van.
Dit alles werkt prima via de app en zo kan je het ook in de gaten houden. Bij problemen sturen ze een melding.
Verder gebruik ik ook slimme schakelaars voor de verlichting ipv tijdklokken.

Een aantal slimme camera’s gebruik ik ook nog om visueel te zien of de bak “draait” zoals het zou moeten.

Uiteraard is er nog veel meer wat er te automatiseren valt maar daar heb ik nog niet veel interesse in op dit moment.

slimme camera’s gebruik ik ook nog om visueel te zien of de bak “draait” zoals het zou moeten.
bij mij ook (aquarium/volière) en misschien wel belangrijker dan alle andere automatisering/monitoring als wij van huis zijn (vakantie ofzo)

bij mij ook (aquarium/volière) en misschien wel belangrijker dan alle andere automatisering/monitoring als wij van huis zijn (vakantie ofzo)
het geeft inderdaad een goed gevoel als je kan zien dat het goed gaat.

@Tutorial ik weet niet of zelfbouw iets voor mij is. Ik zou niet weten waar te beginnen. Al zeker niet als ik het op mijn gsm wil bekijken.

Ik zou graag temperatuur, ph en waterniveau kunnen volgen om te starten. Flow van pompen en geleidbaarheid zou leuk zijn maar is geen must.

@Ice78 dat ziet er inderdaad een goed systeem uit. Het enige wat me wat doet twijfelen is dat automatusch meten/sturen niet werkt zonder internet. Maar goed. Dat is momenteel ook niet nodig. Dat is ook niet echt van toepassing op verwarming en voeding. Hoe bevalt het fleecefilter tov de gekende merken?

Hoe bevalt het fl
Helemaal super. Beste aankoop ooit. Denk niet dat deze beter of slechter zal zijn dan andere merken.
Deze meer gekocht omdat dit een groot model is en omdat ik ook andere producten van hun had.

Automatisch meten heb ik mij nog nooit in verdiept maar ook dat heeft reef factory.
Wel geef ik met de doseerpomp verschillende toevoegingen die het water op de juiste waardes houd. (Ik draai op dsr)

@Ice78 top! Dankje voor de tip. Even off-topic maar ik ben me aan het inlezen op zeewater en de dsr methode spreekt mij erg aan. Heb je toevallig tips waar ik kennis op kan doen? Ik heb al wel wat sites gevonden maar extra info kan nooit kwaad. Daarnaast hoor ik graag eens van je hoe jij het aanpakt. Mocht je zin hebben om dat eens uit te typen. 😉

@Ice78 top! Dankje voor de tip. Even off-topic maar ik ben me aan het inlezen op zeewater en de dsr methode spreekt mij erg aan. Heb je toevallig tips waar ik kennis op kan doen? Ik heb al wel wat sites gevonden maar extra info kan nooit kwaad. Daarnaast hoor ik graag eens van je hoe jij het aanpakt. Mocht je zin hebben om dat eens uit te typen. 😉
Op Facebook heb je ook dsr groepen ook het zeewaterforum staat er vol mee.
Ook zijn er genoeg dsr haters daar maar dat heb je overal.

Of dsr beter is dan andere methodes laat ik in het midden.
Ik gebruik dsr-ez. Dus met 4 flessen. Maar er is ook full dsr en dsr ez-2-go.

Denk dat tegenwoordig elke methode wel goed is. Alles is afgeleid van de balling methode en ieder merk heeft nu wel zijn eigen lijn.

Mijn eerste bak draaide gewoon op waterwissels en dat ging eigenlijk ook heel goed.

En zo zijn er nog meerdere manieren. Ook ed hier op het forum draait op een andere manier wat ook erg leuk is om te volgen en info op te doen.

Hallo,

Heet er hier iemand een idee wat het beste systeem is op vlak van automatisatie?

Volgende merken heb ik al eens bekeken:
- GHL
- Neptune
- Focustronic
- Reef factory

In eerste instantie zou ik het alleen gaan gebruiken om alles in de gaten te houden maar na verloop van tijd zou ik ook willen automatiseren. Dit eerst in zoetwater en misschien ooit in zoutwater indien ik voldoende kan automatiseren.

Wat ik belangrijk vind is algmene betrouwbaarheid en een deftig werkende app om alles op afstand in de gaten te houden. Daarnaast zou het bij voorkeur ook allemaal moeten werken zonder internet. Mocht de firma ooit failliet gaan dan heb je ten minste nog een werkend systeem. Online is er uiteraard van elk goed en slecht te vinden.

Aangezien het toch een beste investering is wou ik eens horen wat jullie denken.
Hoe zie je de app met toezicht op afstand voor je als het systeem zonder internet werkt?

Ik heb een reef pi, en ik kan middels VPN verbinding maken met m'n netwerk als ik niet thuis ben en dan kan ik er ook bij als ik dat zou willen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan