Wat is er nieuw

Axel’s 350L Malawi Aquarium

axel13

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2013
Dag iedereen,

Ik was jullie nog een update van mijn aquarium schuldig...

Ik ben Axel en sinds ik en mijn vriendin van plan waren samen te gaan wonen zijn ook de plannen gemaakt om te herbeginnen met de aquariumhobby, hierbij heb ik gekozen voor mijn oude liefde, malawi cichliden.
Ondertussen hebben we de sleutels en is alles verhuist, enkel wij zelf nog (1 september)!
Sinds anderhalve week is het aquarium ook aan het draaien, het is een Rio 350, afmetingen 120/50/66.
Eind vorige week zijn dan, na het toevoegen van de aquarium opstart de eerste vissen er in gegaan.
Men stenen komen van een zaak die in tuinmaterialen doet en het zand is gewoon speelzand uit een doe-het-zelf zaak. Momenteel filter ik enkel op de binnenfilter gevuld met watten, hier komt nog een externe potfilter bij (tips altijd welkom!).
Men vissen komen van een kweker, had daar een harem A. Stuartgranti “Chilumba” F1 gereserveerd, nu is daar ook meteen van dezelfde man een harem Otopharynx Lithobates “Sulphur Head” meegegaan (men vriendin was grote fan dus wat doe je dan :DD ) beide zijn 1m/3v. Ondertussehebben al 2 van de vrouwelijke Sulphur Heads een volle mond 🙄🤣
Onderaan foto’s van de opstart van a-z, ook een foto van de bak voor-en na dat ik de stenen omgelegd had, had ze verplaatst om meer schuilplaatsen te creëeren voor de vissen.
Geniet van de foto’s!

54F67415-BD7A-478F-92A7-29C3B63BB665.jpeg
CAA7C30A-6EC7-4E5F-99E7-8792A7BF2AA5.jpeg
B72E355B-2B18-440A-92C4-71BAACF40FE1.jpeg
90A164C5-5847-49D4-B0AB-325BF812AE15.jpeg
99574ED9-2BC0-40A6-A803-688E7DF35957.jpeg
268529FA-9566-44BD-A471-7BAF4AF47321.jpeg
AF3F7912-0461-4BDB-81FA-4C70C241C586.jpeg
17C686A5-60FA-4279-B7BA-74E6ED1156B6.jpeg
06C8B2FA-B9C3-4CCF-B983-68AE80FF8170.jpeg

Schitterende vissen @axel13. Mooi dat een aantal vrouwtjes al dragen. Heb je voor de toekomst nog een 3de soort op het oog? Nu nog iets groens erbij 😉😊 en je hebt een pracht bak waar je veel plezier aan kan gaan beleven.

Gr. Ed

Zijn inderdaad mooie vissen!

Maar begrijp ik het goed dat de bak nog maar anderhalve week draait?
Dus je hebt de vissen na amper een week toegevoegd?
En je bent niet bang voor de waterkwaliteit (nitrietpiekje bvb)?

Vind dat persoonlijk een vrij riskante aanpak eigenlijk... Tenzij ik iets gemist heb natuurlijk.

@willem666 goede opmerking trouwens.

Bovenop je waterwissels zitten is een pre. 1e wk elke dag 50%, 2de wk om de dag, 3de week om de 3 dgn en daarna 1x per week.

Het is mogelijk maar niet ideaal idd.

Gr. Ed

Bedankt beide voor de reacties, ik heb alle waardes getest, PH, KH, GH, nitraat. Waardes waren allemaal goed, en aan de vissen te zien stellen ze het allemaal goed 😉. Ik heb trouwens van de kweker waar men vissen vandaan komen ook gebruikte filterwatten en 2 volle emmers water (waar de vissen in zaten) meegekregen, dit voor extra goede bacteriën. Ik begrijp jullie bezorgdheid maar ik hou het nauwlettend in het oog. En om op je vraag terug te komen Ed, ik kom net terug van een rit van 4 uur om de 3de bewoner op te halen (alleszins het mannetje al)...
image.jpg

Amonia (NH4) en Nitriet (NO2) goed in de gaten houden @axel13. Mogelijke nitrietpiek heb je tussen de 2de en 3de week, ook afhankelijk van je visbestand. Hou het goed in de gaten!

Gr. Ed

Ps wat is dat voor nieuwe bewoner?

Amonia (NH4) en Nitriet (NO2) goed in de gaten houden @axel13. Mogelijke nitrietpiek heb je tussen de 2de en 3de week, ook afhankelijk van je visbestand.

Ik zal er een gewoonte van maken deze regelmatig te testen de komende dagen 🙂

Oh en het is een Placidochromis sp. Blue Otter “Tsano Rock”. Kwam deze toevallig tegen op YouTube en was meteen verkocht! Ben aan het zoeken geslagen en iemand gevonden die nog 1 F1 man verkocht, heb geen moment getwijfeld. Ga nu op zoek naar goede kwaliteit vrouwtjes om er bij te zetten met als bedoeling hier zo nu en dan een nestje van op te fokken, veel keuze heb ik wel niet want is een soort die klaarblijkelijk weinig aangeboden wordt.

Ben benieuwd naar de foto zodra hij in je bak zwemt een aantal dagen 😊.

Gr. Ed

Hier al een fototje 😉 Begint zich al goed thuis te voelen.
En voor degenen die het iets interesseert, in een Juwel Rio hangen 2 LED tl-lampen, helaas kun je ze niet afzonderlijk uitzetten want dan werken ze allebei niet. Heb daarom de achterste lamp simpelweg naar boven gericht om zo meer diepte te creëren in de bak.
9EBA98D9-F225-4A85-AC79-212C8B259227.jpeg

Mooi! wat voor stenen heb je gebruikt?

Ipv 1 lamp naar boven te richten zou je ook met stukjes druk pvc over de lampen heen kunnen schuiven om meer schaduw te creëren.

Mooi! wat voor stenen heb je gebruikt?

Ipv 1 lamp naar boven te richten zou je ook met stukjes druk pvc over de lampen heen kunnen schuiven om meer schaduw te creëren.
Dankje! En goede vraag, bij het tuincentrum noemde de mevrouw het “maaskeien” maar of dit effectief zo is... vond ze mooi alleszins :DD
En bedankt voor de tip! Had ik zelf nog niet aan gedacht, zal eens een bezoekje brengen aan de dichtstbijzijnde doe-het-zelf zaak.
Maar bestaat hier geen risico dat de lamp overhit geraakt? Deze lampen wekken nogal wat warmte op en aangezien de warmte dan niet echt weg kan... 🤔

De nieuweling voelt zich al goed thuis... zelfs in dat opzicht dat hij de aulonacara vrouwen het hof probeert te maken 🙄 (zie tweede foto)

... Zal in het kort voor wat vrouwelijke soortgenoten moeten zorgen denk ik!
769E66CB-FAF6-4157-A9FD-5934A3727094.jpeg
AC57C7E5-D053-44F4-A24E-ACDAAF6988B1.jpeg

Dankje! En goede vraag, bij het tuincentrum noemde de mevrouw het “maaskeien” maar of dit effectief zo is... vond ze mooi alleszins :DD
En bedankt voor de tip! Had ik zelf nog niet aan gedacht, zal eens een bezoekje brengen aan de dichtstbijzijnde doe-het-zelf zaak.
Maar bestaat hier geen risico dat de lamp overhit geraakt? Deze lampen wekken nogal wat warmte op en aangezien de warmte dan niet echt weg kan... 🤔

Maaskeien zijn het in ieder geval niet, eerder iets van een Grauwacke denk ik...
vind ze wel mooi namelijk dus dacht misschien weet je het :))

Je moet ook niet een hele lamp afdekken, maar gewoon her en der een stukje.
en uiteraard een wat grotere maat buis nemen zodat er wat speling zit, dan kan de warmte daar wel tussenuit.
Zo heb ik t wel eens eerder gezien, zelf nooit uitgeprobeerd.

Dankje voor de reactie, zal eens bekijken hoe ik het ga doen.

nu even iets anders, hoe krikken jullie de hardheid omhoog als dat nodig is? Men PH is goed alleen de KH en GH zijn wat laag, GH van ons kraanwater is maar 4... en om hier elke keer van dat duur KH+ te gaan kopen😕

Dus uit de kraan is je KH hoger dan je GH?
Heb je toevallig een waterontharder op de waterleiding zitten?

Dus uit de kraan is je KH hoger dan je GH?
Heb je toevallig een waterontharder op de waterleiding zitten?
Hmm goede vraag... is van een huurappartement dus weet ik zo niet

Nouja hoe dan ook:

Er gaat een hardnekkig feit de rond dat het water in het Malawimeer hard is, maar dit is niet waar.
het is zelfs zacht tot middelhard met een licht basische pH.

KH/GH van 4 - 8 & pH van 7,5-8,0.
Volgens mij zit je in je eigen bak nu zelfs binnen deze marges, dus ik zou er niks aan gaan doen!

Malawi's zijn overigens erg tolerant, zolang de pH maar boven de 7,0 blijft zit je vaak erg goed.
het feit dat je al meerdere dragende vrouwtjes hebt bewijst ook dat het goed zit in je bak.

Zolang je vissen aangeven dat ze het goed hebben niks aan doen verder.

De EC in het meer zit tussen de 2000-2500 u/m, even niet ingezoemd op de soorten opgeloste stoffen en hun %.

Al geven je vissen iets anders aan met de tijd kan je altijd nog kijken. Je kan voor het gebruik van zouten mijn topic even doorlezen of mij een pb sturen. Geen probleem.

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
KH/GH van 4 - 8 & pH van 7,5-8,0.
Volgens mij zit je in je eigen bak nu zelfs binnen deze marges, dus ik zou er niks aan gaan doen!

Malawi's zijn overigens erg tolerant, zolang de pH maar boven de 7,0 blijft zit je vaak erg goed.
het feit dat je al meerdere dragende vrouwtjes hebt bewijst ook dat het goed zit in je bak.
Bedankt voor de reactie, PH is nu 8/8,5 dus dat zit wel snor

Vandaag een bende vrouwtjes opgepikt voor de Blue Otter, en daarmee de laatste nieuwe bewoners toegevoegd. Zijn 7 f2 vrouwtjes gehaald voor een prikkie bij Aquariahobby in Lelystad
6D4DC3E8-35EA-4561-867A-DF1B4009D070.jpeg
81363CD6-0A0A-496B-AEBA-E55A13DB1594.jpeg
7D4571B7-5FE3-48B7-9CAE-97F7EA2508DE.jpeg

Dag allen!
Even een update op het aquarium:
Alle vissen stellen het goed, vanmorgen was de Sulphur Head man alweer aan het proberen zijn laatste vrouwtje zonder eitjes te versieren🙄😆 waar ik wel een beetje mee zit is dat de laatste nieuwe, de Blue Otter man, de boel nogal op stang kan jagen, hij is ook in de broedstemming, alleen moet er zowat heel de bak aan geloven. Nu is het wel zo dat ik geen overmatige stress opmerk bij de andere vissen, ze worden wel vaak naar de linkerkant van de bak gejaagd. Nu heb ik een tip gekregen om met men stenen te spelen en meer kleine openingen in het zand te creëren wat voor meer “parings plaatsen“ zorgt. Heb dit gisteren gedaan maar dit neemt wel de holen weg die ik gecreëerd had. Wat denken jullie? Of zou ik misschien meer stenen moeten bijhalen zodat er toch holen kunnen ontstaan? Uiteindelijk zijn het wel allemaal vrijzwemmers dus heb ik ook zo iets van is dit wel nodig? Alle tips zijn welkom!:DD
Dit is hoe hij er nu bij staat (dit is vlak na het puzzelen getrokken dus vandaar het stoffige water):
1770D778-11C1-4922-BD76-6F5FCEF5B8D6.jpeg
DE1CBD23-87B4-4D15-9B5D-289EFEE1ED97.jpeg
47C1B9D4-4EAA-4CA8-B435-127E1BFBED73.jpeg

Ik zou een paar holen creeeren. Vrijzwemmers betekent niet automatisch dat ze geen holen nodig hebben. Vrouwtjes waarderen dit enorm, vooral met jongbroed/eitjes. Je kan een paar stenen erbij plaatsen, let wel op! Je netto watervolume neemt hierdoor af!

Stenen herplaatsen heeft vooral zin:
- Al bemerk je dat een vis een territorium heeft en alle andere vissen verdreven worden naar een kant. Dit de hele dag door.
- Bij het introduceren van nieuwe vissen. Maar voer methode werkt ook prima hiervoor.
- Of je wilt zelf veranderen natuurlijk 😊.

Wat haantjes gedrag hoort erbij en wordt versterkt door de aanwezige vrouwen.

Verder mooi visbestand!

Gr. Ed

Bedankt beide voor de reactie! En Ed, ik ben van plan zaterdag nog eens langs het tuincentrum te gaan waar ik de stenen gehaald heb om er wat bij te halen. Wil er ook wat kleinere stenen in gooien, eventueel een grote steen in stukken slaan met een hamer, dit om een mooi natuurlijk effect te krijgen 🙂

Dag allen!
Even een update op het aquarium:
Alle vissen stellen het goed, vanmorgen was de Sulphur Head man alweer aan het proberen zijn laatste vrouwtje zonder eitjes te versieren🙄😆 waar ik wel een beetje mee zit is dat de laatste nieuwe, de Blue Otter man, de boel nogal op stang kan jagen, hij is ook in de broedstemming, alleen moet er zowat heel de bak aan geloven. Nu is het wel zo dat ik geen overmatige stress opmerk bij de andere vissen, ze worden wel vaak naar de linkerkant van de bak gejaagd. Nu heb ik een tip gekregen om met men stenen te spelen en meer kleine openingen in het zand te creëren wat voor meer “parings plaatsen“ zorgt. Heb dit gisteren gedaan maar dit neemt wel de holen weg die ik gecreëerd had. Wat denken jullie? Of zou ik misschien meer stenen moeten bijhalen zodat er toch holen kunnen ontstaan? Uiteindelijk zijn het wel allemaal vrijzwemmers dus heb ik ook zo iets van is dit wel nodig? Alle tips zijn welkom!:DD
Dit is hoe hij er nu bij staat (dit is vlak na het puzzelen getrokken dus vandaar het stoffige water):
Bekijk bijlage 306648Bekijk bijlage 306649Bekijk bijlage 306650

Toch is het "maar" een bak van 120x50, er is niet heel veel wegzwem ruimte voor vrijzwemmers.
ik heb een Aulonocara van 13cm gehad die de hele bak terroriseerde, en dat was een bak van 160x50 :))
Even goed in de gaten houden hoe het verder verloopt, en in het uiterste geval de vis van de hand doen (liever 1 vis van de hand, dan dat de rest problemen krijgt van de stress).

Mooie Sulper head! heb hier ook nog 1 volwassen man zwemmen (vrouw is tijdje terug al gaan hemelen helaas).
Klopt het trouwens dat ik een tetrastigma zie zwemmen?

Klopt het trouwens dat ik een tetrastigma zie zwemmen?

Nee, zit geen tetrastigma bij, ik denk dat je de blue otter tsano rock bedoelt.

En als ik merk dat hij, of een andere vis de boel terroriseert zal er iets moeten veranderen aan het bestand inderdaad. Mijn aanzet is nog steeds een rustig aquarium zonder overmatige agressie of stress.
Maar moet wel zeggen dat de blue otter man gisteren alweer een pak rustiger was dus denk dat het gewoon een standaard opflakkering was zoals de meeste mannen in broedstemming ooit wel eens hebben 😉

Goedenavond forumleden, helaas heb ik besloten voor de Blue Otter groep een andere thuis te zoeken... na veel observeren is mij duidelijk geworden dat deze vis meer ruimte nodig heeft, niet alleen jaagt hij de rest op stang (met verwondingen tot gevolg) maar ook is het een echte zwemmer die de bak in een mum van tijd 10x op en neer gezwommen heeft.
Daarom denk ik dat het voor het welzijn van de dieren beter is ze een andere thuis te geven, ergens waar ze toch minstens zen bak van 1,50m ter hun beschikking krijgen.

Dus als er iemand interesse heeft, laat maar komen!

Ook wou ik even het heugelijke nieuws meedelen dat ik sinds vandaag een Chilumba vrouw heb met een volle mond! 😉 😀
38C2192D-E54A-43E2-BB00-EBE9FA2842FB.jpeg
D945B6FC-E4AD-4965-BA76-B4627760C138.jpeg
09B6DB1A-377E-4797-88FC-5AA50FA76B09.jpeg

Goede stap Axel, soms is dat de juiste stap idd.

Gr. Ed

Ik dacht zal nog eens een update uitbrengen betreffende men bak...
Afgelopen weekend een nieuwe thuis gevonden voor men groepje Blue Otter, heb deze geruild voor een 6-tal jonge F1 Yellow’s van de man zijn eigen kweek.
Naar deze laatste was ik op zoek want iedereen weet hoe moeilijk het is goede kwaliteit Yellow’s te vinden, dus een win-win!
De bak is nu meteen een pak rustiger😀

AF54AAA7-C28C-4538-8137-2B90B790336E.jpeg

39C47D6A-C194-4E5B-9FBD-9A4F4DB4211E.jpeg

Ook heb ik reeds een paar kilo steen bijgehaald, hier is ondertussen al mooi de alg op aan het groeien:

E1A6D91F-4EEE-4955-A2F9-B3D717E10F64.jpeg

0A653377-22DC-498F-8DD0-5CDB4DDD011E.jpeg

Ps. Heb een kweekbakje aangeschaft voor de jonge Aulonocara Stuartgranti Chilumba’s op te laten groeien, ook hier binnenkort meer over 😉

9B5A8254-BEDB-441E-8B50-A3D5A2719A32.jpeg

Sinds gisteren zijn ze in een groter onderkomen terechtgekomen 🙂

Heb de bak gevuld met water uit men grote bak en uitveiligheid verband rond het filtercompartiment gedraaid om te voorkomen dat vast komen te zitten.

CDC88501-F14C-4EC2-AAEE-3CCC42127A55.jpeg
E00ABA49-11AA-4BEA-8923-92814768FA66.jpeg
C8CE014B-25CC-438B-A000-711EB1A0DDE9.jpeg

Ze stellen het goed buiten een paar sterfgevallen, misschien mede door de stress. Ik voer momenteel dezelfde granulaat als die ik voor de grote vissen gebruik, ik maal deze wel fijn tussen men vingers, de grotere korrels snoepen ze ook wel af.

Tips altijd welkom!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan