Wat is er nieuw

Axolotl mager en eet niet

Plien3

Member
Lid geworden
29 december 2022
Leeftijd
24
Hallo allemaal, mijn axolotl is mager en eet niet meer kan iemand mij helpen? Ze is nu 1 jaar oud. De temperatuur is 20° en de waterwaardes zijn goed. Her probleem is dus dat ze niet wil eten. Ik heb al heeewl veel geprobeerd. Van brokjes tot allemaal soorten wormen enzo. Ik zou niet weten wat er aan de hand is. Ook de kieuwen zijn klein. Ze was ooit heel mooi maar dat is ju minder geworden...

Help!!

Groetjes Pauline ♡

Bijlagen

• 20240728_174715.jpg
    20240728_174715.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 111
  • 20240728_174724.jpg
    20240728_174724.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 86
  • 20240728_174729.jpg
    20240728_174729.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 98
  • 20240728_174739.jpg
    20240728_174739.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 103
Volgens mij zijn in je recente topics wel wat suggesties gegeven…

Maar als die niet heel snel zich wat beter gaat voelen, hoeft het allemaal niet meer, vrees ik....

Ik zou er toch heel graag wat aan doen, maar wat? Ik heb dus geen idee. Deze axolotl ben ik heel gehecht aan.

Ik kan geen dingen vinden in mijn recente topics

Ik heb jou topics denk ik verward met iemand anders . En zijn de laatste tijd veel topics over axolotl.

Voor nu:
Het filter (en de bak) zien er klein uit.
Wat zijn je water waarden? Wanneer heb je voor het laatst ververst? Hoe vaak ververs je per week? Hoeveel % van de bak inhoud?

Hoii!! Bedankt voor je reactie, hier heb ik meer aan. Ik heb wel goed nieuws: ze at net weer. Niet veel, maar beter iets dan niets!! Ik heb een 100 liter bak, 80 cm groot. Lijkt mij groot genoeg 😃. Ik ververs 1x per week. Mijn waterwaardes heb ik niet recentelijk gecheckt, maar lijken mij goed omdat mijn andere axolotls wel gezond zijn en ook in het zelfde water leefden gister. Ik ververs ongeveer 20% van de bak per week. Ik heb ook nog een foto van mijn andere 2 axolotls die wel gezond zijn. ( die dus eerst in dat andere aquarium zijn opgegroeid. )

Mijn filter is een aquaflow 200.

Dat lijkt me tamelijk minimaal voor vervuilers als axolotls.
De aquaflow 200 pompt bruto 200 liter, daar blijft dus ongeveer de helft van over met filtermedium en vervuiling erin. Dat is 100 l per uur, Aan de hand van wat ik inmiddels weet over axolotls (erg vervuilend en kunnen behoorlijk groot worden (30 cm kwam ik tegen)) zou ik tenminste naar een filter gaan dat tenminste 4 x netto zit, dus rond de 800 liter. Ondertussen zul je vaker en grotere waterwissels moeten doen om te zorgen dat ze zich beter gaan voelen. (Overigens is de zwakste altijd het eerste de pineut, dus als je denkt dat het wel meevalt omdat de anderen geen symptomen laten zien: dat komt nog.)

Op zo’n kleine bak met zo’n dier zou ik zeker 3 keer per week wisselen, tussen de 30 en 50% per keer.. en idd, een flink filter er op.

Ze moeten volgens mij ook vrij koel gehouden worden, 20 graden is aan de warme kant..

Als ze te warm zitten (ik weet niet wat te warm is), gaat het natuurlijk wel sneller mis. Bacteriegroei en vervuiling neemt toe, terwijl hun weerstand afneemt.

Oké ik zal meer gaan wisselen. Met meer water ook. Ik wist echt niet dat dit een te kleine bak was. Ik heb hier altijd 2 in gehouden. Het verversen ga ik zeker doen, maar wat voor filter moet ik dan aanschaffen? ( ik ben trouwens ook maar een meisje van 14, ik heb nu een jaar axolotls en doe heel erg m'n best om ze gezond te houden maar soms gaar het mis)

Wat kan ik aan de temperatuur doen? Met dit weer krijg ik het echt niet kouder dan 20.

Je doet je best, staat open voor suggesties en meer kunnen we niet van je verlangen.
Aan de temperatuur valt niet zo makkelijk iets te doen, er valt wel iets te doen aan de hygiëne.
Je kunt eens kijken naar een buitenfilter van bijv Eheim of JBL van 800 liter (of meer nog). Er is vast wel iemand hier met een typenummer uit het blote hoofd.

Je kunt eens kijken naar een buitenfilter van bijv Eheim of JBL van 800 liter (of meer nog). Er is vast wel iemand hier met een typenummer uit het blote hoofd.
Een JBL Cristalprofi e 1502 heeft een capaciteit van bruto 1400 l/h en netto 900 l/h.

https://www.hornbach.nl/p/jbl-aquarium-buitenfilter-cristalprofi-e1502-greenline-160-600-l/6387050/Een Eheim 2217 heeft een capaciteit van 1000 l/h.
https://www.aquaplantsonline.nl/eheim-classic-600-plus-2217-buitenfilter.html

Laatst bewerkt:
Ik zou heel veel waterwissels gaan doen. 80/90% om de ziektekiemen en vervuiling weg te halen. Zou ik voorlopig 2x per week doen en dan kijken of het verbeterd. Dit is een tip voor de korte termijn, voorde lange termijn staan hiervoor tips.

zou ie interne parasieten kunnen hebben? Ik zou naar het poep van de axoltol kijken of je wormen ziet.
Ik vind hem erg mager en klein voor zijn leeftijd. Kan ook omdat ie weigerd te eten vanwege de temperatuur natuurlijk. Maar als de rest wel oke is is dat vreemd.

Ik weet niet of ze parasieten heeft. Ze poept al een paar dagen niet meer omdat ze dus niet eet. Ze eet nu weer helemaal niet en het gaat niet goed. Ze heeft nu ook een soort puistjes op haar lichaam. Ik denk niet dat er nog wat aan te redden valt. Ze zit nu al 24 uur op dezelfde plek in het aquarium en beweegt amper. Gister was ze nog actief maar nu echt niet meer.

Hallo allemaal, ik moet jullie het slechte nieuws vertellen dat ze is overleden. Ik heb vanmiddag het hele aquarium grondig schoongemaakt en catappa bladeren erin gedaan. Helaas heeft dit niet geholpen en is ze vredig overleden. Ze was niet de sterkste. Ik heb hier erg veel verdriet van dus alsjeblieft niet hierover verder gaan...

Groetjes Pauline

Hallo allemaal, ik moet jullie het slechte nieuws vertellen dat ze is overleden. Ik heb vanmiddag het hele aquarium grondig schoongemaakt en catappa bladeren erin gedaan. Helaas heeft dit niet geholpen en is ze vredig overleden. Ze was niet de sterkste. Ik heb hier erg veel verdriet van dus alsjeblieft niet hierover verder gaan...

Groetjes Pauline
Sterkte gewenst @Plien3 - Paulien.
Ik begrijp je volkomen. Ik had dat ook toen ik onze hond te jong heb moeten laten inslapen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan