Wat is er nieuw

Axolotl staart rot?

Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,183
Locatie
Rotterdam
goede dag mijn opa heeft al heel lang axolotls. Nu past mijn moeder op de beesten sinds mijn opa op vakantie is.

Het lijkt alsof de staart eraf valt (door schimmel? Of iets anders?)

Wat kan het zijn en wat kan je eraan doen?

Ik zat erover na te denken om het misschien af te knippen. Misschien een heel slecht idee maar met het restoratie vermogen van een axolotl is dit misschien niet zon slecht idee?

Ik zou graag wat advies horen van kenners want ik heb eigenlijk geen idee wat ik kan doen om het beestje te helpen

Het zijn er trouwens 2, 1 is helemaal in orde. De linker foto is van vandaag en de rechter foto is van een paar dagen geleden.

Alvast bedankt voor alle hulp 🙂
 

Bijlagen

  • 1a35429f-5881-4afc-a057-a23e6bb43f29.jpeg
    1a35429f-5881-4afc-a057-a23e6bb43f29.jpeg
    45.9 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4618.png
    IMG_4618.png
    1.4 MB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Ondanks het feit dat er duidelijk een afstervingslijn zichtbaar is, is het nog niet gezegd dat het gevoel en de bloedcirculatie in de diepte ook al weg is. Als je de staart dus af zou knippen, zou dat weleens onverwachte effecten kunnen hebben.
Voor een vis zou ik zeggen: zet 'm in een zoutbadje van 1% (ter ondersteuning, maar ik weet niet of axolotls daar profijt van hebben) en extra goed voer, extra waterwissels. Verder kun je niet veel doen dan afwachten.
 
Ondanks het feit dat er duidelijk een afstervingslijn zichtbaar is, is het nog niet gezegd dat het gevoel en de bloedcirculatie in de diepte ook al weg is. Als je de staart dus af zou knippen, zou dat weleens onverwachte effecten kunnen hebben.
Voor een vis zou ik zeggen: zet 'm in een zoutbadje van 1% (ter ondersteuning, maar ik weet niet of axolotls daar profijt van hebben) en extra goed voer, extra waterwissels. Verder kun je niet veel doen dan afwachten.
Volgens mij is dat dus niet zo goed voor amphibieen. Zat ook te denken aan anti vinrot maar als ik mij het goed herinner is het schadelijk voor salamanders?

,
 
Dat weet ik echt niet.
 
Beetje een laat antwoord, maar goed... 🙂 Ik zie op foto twee dat er maar een klein filtertje op deze bak staat. Daar zit misschien wel de oorzaak van de ziekte (een bacteriële infectie).

Axolotls hebben heel schoon water nodig om op de lange termijn gezond te blijven. Ze zijn wat dat betreft net zo gevoelig als sommige vissen uit blackwater-habitats. Er zijn twee manieren om het aan te vliegen bij axolotls: veel onderhoud doen en veel waterwissels, of zwaar filteren, al dan niet met UVC erbij. Als de dingen een beetje half-half gebeuren, worden ze meestal niet zo oud helaas.

Misschien dat ook de zomertemperaturen nog een rol hebben gespeeld. Ik weet niet of je opa het water koelt? Hoe hoger de temperatuur, hoe belangrijker de waterkwaliteit is om bacteriën in toom te houden.
 
Beetje een laat antwoord, maar goed... 🙂 Ik zie op foto twee dat er maar een klein filtertje op deze bak staat. Daar zit misschien wel de oorzaak van de ziekte (een bacteriële infectie).

Axolotls hebben heel schoon water nodig om op de lange termijn gezond te blijven. Ze zijn wat dat betreft net zo gevoelig als sommige vissen uit blackwater-habitats. Er zijn twee manieren om het aan te vliegen bij axolotls: veel onderhoud doen en veel waterwissels, of zwaar filteren, al dan niet met UVC erbij. Als de dingen een beetje half-half gebeuren, worden ze meestal niet zo oud helaas.

Misschien dat ook de zomertemperaturen nog een rol hebben gespeeld. Ik weet niet of je opa het water koelt? Hoe hoger de temperatuur, hoe belangrijker de waterkwaliteit is om bacteriën in toom te houden.
Dit is niet de bak waar die in leeft en hij is niet ziek. Sinds mijn opa op vakantie was had mijn moeder hem tijdelijk in deze bak. Normaal zit ie in 1.2 meteraquarium.
Ik denk dat tijdens het verhuizen er een steen op zijn staart gekomen is en dat hierdoor de staart afsterft.

het is een wond en geen infectie of schimmel. De staart is nu langzaam aan het afsterven tot aan de wond.
Ik heb hem nu tijdelijk in mijn oude vijverbak gedaan zodat ie cooler en groter zit.

De vraag is meer geneest dit ? En kan ik iets doen om te zorgen dat het beter geneest zoals bijv de (dode) staart eraf te snijden? Of moet ik gewoon wachten en hopen dat het langzaam afsterft en terug groeid?

Hij eet overginds wel en lijkt verder actief.
 
Niet afsnijden dus, zie eerdere reactie.
 
Wij als reageerders hebben het te doen met de informatie die gegeven wordt. Als die info later weer verandert is het wel lastig om goed advies te geven.

Nouja, misschien dat de wond inderdaad is veroorzaakt door beknelling onder een steen o.i.d... who knows. Maar wat ik zie op de foto, daar zijn wel degelijk bacteriën bezig, of het nou op afgestorven weefsel is (rotting) of een directe infectie. Dat is een heel herkenbaar beeld.

Geen idee wat je nu het beste kunt doen. Behalve dus het water schoonhouden en hem z.s.m. in de oude bak plaatsen.
 
Ik sluit me bij @Gino88 aan: uitmuntende hygiëne in de bak en een beetje vertroetelen.
 
Ik zie trouwens nu pas (ik had de andere foto niet goed genoeg bekeken) dat het rottende gedeelte een stuk groter is dan de wond zelf in eerste instantie was. De infectie is dus gaan opkruipen door gezond weefsel heen. Niet een heel goed teken denk ik? 🙁 Afknippen lijkt me een risico, en wie weet begint er dan bij de "afkniplijn" gewoon opnieuw een infectie... Er moet iets zijn geweest in de afweer van de axolotl, of in de omgeving, wat maakt dat de wond niet goed is gaan helen.
 
Als een staart (of ander lichaamsdeel) dusdanig beschadigd is, dat de bloedcirculatie onderbroken is, rot elk weefsel weg. En bacteriën vinden dan hun weg wel naar dat afstervende weefsel.
Daar is geen weerstandsvermindering voor nodig en kan ook een grotere zone zijn dan de oorspronkelijke breuklijn. Bloedvaten kunnen zich herstellen en terug verbindingen met elkaar maken, maar daar is wel tijd voor nodig. In de tussentijd is het beschadigde weefsel en direct daarnaast zeer kwetsbaar.
 
Dat een gebied zonder bloedsomloop gaat lopen rotten begrijp ik wel, maar in dit geval vind ik het extreem ogen hoeveel verder (verder dan de zichtbare lijn van schade) de boel is gaan infecteren. Dat lijkt me niet de normale gang van zaken bij een wondje, of het nou een soort betreft die lichaamsdelen kan regenereren of niet...
 
Dat ben ik met je eens als het deel waar de steen op gevallen is er al af is en het verder aan het afsterven is.
 
Hij zit nu een week bij mij buiten in een grote vijver bak. Ik probeer iedere dag 20% te verversen.(2 volle emmers) Normaal zou ik meer doen maar sinds de bak zo groot is lijkt mij dat niet nodig? Temperatuur is op het moment 19 graden. Al is het nu wel bloedheet buiten, eergister was het water smiddags 15 graden.

Kan ik nog iets anders doen dan veel verversen ?
Hij at voor het laatst vrijdag en lijkt sindsdien geen honger meer te hebben (wat natuurlijk ook kan door de coolere temperatuur? )
De wond lijkt iets verder dan vorige fotos die ik had gestuurd. Het lijkt wel al een paar dagen niet meer af te nemen maar zeker weet ik dat niet.

Bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • IMG_4644.jpeg
    IMG_4644.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag bij mijn tuincentrum geweest, waar ze een ouderpaar axolotls hebben en een medewerkster die erg veel van axolotls weet (?): Je ontsmet de staart bij de wond en waar je gaat snijden met Baktopur. Je snijdt het gekwetste lichaamsdeel af met een scherp en gesteriliseerd mes. Vervolgens zet je de patiënt op een Baktopur-kuur. Mocht het een probleem zijn om dat ergens te vinden, stuur een pb, dan gaan we even kijken hoe we dat kunnen regelen.
als je de wervelkolom raakt, kan het wel even bloeden.

Dit is wat mij verteld is door iemand die dus duidelijk ervaring heeft met axolotls, ik hoop dat ik je er verder mee geholpen heb.....
 
8​
Ik ben vandaag bij mijn tuincentrum geweest, waar ze een ouderpaar axolotls hebben en een medewerkster die erg veel van axolotls weet (?): Je ontsmet de staart bij de wond en waar je gaat snijden met Baktopur. Je snijdt het gekwetste lichaamsdeel af met een scherp en gesteriliseerd mes. Vervolgens zet je de patiënt op een Baktopur-kuur. Mocht het een probleem zijn om dat ergens te vinden, stuur een pb, dan gaan we even kijken hoe we dat kunnen regelen.
als je de wervelkolom raakt, kan het wel even bloeden.

Dit is wat mij verteld is door iemand die dus duidelijk ervaring heeft met axolotls, ik hoop dat ik je er verder mee geholpen heb.....,
Ik kijk denk ik eerst nig even aan of de situatie veranderd. Vind het een naar idee om te doen, maar als het moet dan moet het..
Bedankt voor het vragen.
 
Ik dacht begrepen te hebben dat de rand van afsterven naar voren toe opschuift, en dan denk ik dat je dat wachten al lang genoeg gedaan hebt. Maar het is jouw diertje en jouw beslissing uiteraard.
 
Ik dacht begrepen te hebben dat de rand van afsterven naar voren toe opschuift, en dan denk ik dat je dat wachten al lang genoeg gedaan hebt. Maar het is jouw diertje en jouw beslissing uiteraard.
Het is niet mijn dier. Ik heb hem gekregen om op te lappen sinds het niet goed ging.
Ik snap wat je bedoelt. En je hebt gelijk, ik zie er alleen nogal tegen op om het te doen.
 
Rotterdam zit nogal ver uit de buurt, anders zou ik je graag helpen.
 
Rotterdam zit nogal ver uit de buurt, anders zou ik je graag helpen.
Weet jij toevallig of er een dier is die het schoon zou kunnen eten? Misschien is dat veiliger dan snijden sinds ze alleen het dode vlees kaal eten.
 
Het enige dier waarvan ik weet dat die dat doen zijn vliegenmaden, en dat zie ik niet erg werken.
Maar als je een dierenarts vertelt wat ie moet doen (met Baktopur ontsmetten en zo) denk ik dat de plaatselijke dierenarts je ook wel een handje zou moeten kunnen helpen. Maar vraag wel even naar de kostprijs.
 
Ik geef even een update Mocht iemand ooit een gelijkwaardig probleem hebben. Het gaat zeer goed met de axolotl.

Wat ik heb gedaan: eerste dagen 100% waterwissel (tegen bacterie). Na een week iedere dag 30%-60% verversen(deed ik ook omdat het buiten 25graden was en het koeler moest blijven en Veel catappa bladeren toevoegen.
Inmiddels is al het dode weefsel eraf gevallen. En de staart is begonnen met terug te groeien. 🥳
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan