Indonesië biotoop van MsFelix


MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Nu ik mijn grote Rio 300 heb moeten verkopen wegens lichamelijke problemen, wil ik toch een kleinere bak. 1 emmer eruit en erin per week moet gaan lukken

Aangezien mijn vriend half Indo is, wil ik een Azië biotoop ervan maken.
Visjes die ik op het oog heb:

Trichopsis vittata of pumila harem
Trigonostigma hengel school van 15

En dan komt het, iets voor de bodem.
Ik zit te denken aan Badis badis maar vraag mij af of dit wel samen gaat met de Trichopsis.
Verder wil ik ook vuurgarnalen, een appelslak en enkele japonica garnalen in de bak gaan houden.

Wat raden jullie aan voor de bodem?
 
Bertus! Zo, wat hebben wij elkaar lang niet gesproken.
En direct een lekkere binnenkomer
Ik bedoel bodembewoner, Bertus.

Ik zit te denken aan de Badis Badis maar kan die samen met Trichopsis vittata of pumila?
 
Ik heb in een Aqua 65 een groepje Rosy Loach en die zijn op kleur ook erg leuk en verder best actief op de bodem en net erboven.

Dat zijn inderdaad leuke visjes. Is er moeilijk aan te komen?
En ze doen mij denken aan Corydoras pygmaeus. Vertonen ze ook dat gedrag? Of zijn het meer zwemmers? Ik wil namelijk echt een visje wat op de bodem blijft. Anders krijg je weer 2 groepen door elkaar en dat vind ik altijd zo jammer.
 
Dan zou je de corydoras hasbrosus kunnen doen is ook een dwergsoortje maar die blijft wel goed op de bodem in tegenstelling tot de pygmeaus
 
Nee klopt maar dat doet geen enkele corydoras, en ik dacht dat je de pygmeaus al als optie aan het overwegen was
Nee, juist niet. Pygmaeus is druk en zwemt veel. Blijft niet alleen op de bodem. En is geen Azië. Ik vroeg aan degene die de info gaf of ze daarop lijken qua gedrag want dan hoef ik ze niet.
 
Kuhlii's vind ik altijd wel leuk voor Aziatische bakjes.

Ik weet trouwens niet hoe specifiek je biotoop moet zijn, maar wil je iets specifieker zijn past de T. espei beter dan T. hengeli, omdat die net als de pumila's in Vietnam, Thailand en Cambodia voorkomt.
 
Ik koos de Hengeli vanwege de bronzen kleur, past beter in m'n woonkamer dan rood
Maar wat ik ook nog een optie vind, is Rasbora kubotai. Die heb ik ooit gehad, zijn schitterende visjes. Word een leuke uitdaging om die te vinden. En Trichopsis vittata is ook niet overal te krijgen.
Pangio kuhli op de bodem is ook een leuk plan, die hebben ook die bronskleur.
 
Hij staat! Droog nog wel hihi...
Morgen ermee verder. Ik moet eigenlijk nog even wachten. Het laminaat ligt er net in. Dat moet nog uitwerken.

Twijfel over de opzet van het hout.
Ga ik nou in het midden een mooie bol maken en er omheen vrije zwemruimte creëeren of wil ik een denkbeeldig paadje door het midden laten lopen?

Zwart zand is erbij besteld maar ik heb ook nog filterzand staan. Ik zou wellicht met terrassen een paadje kunnen maken. Maar vind zo'n middenscape ook erg mooi.

Planten zijn net besteld.
1 sumatravaren
2 javavaren
1 windelov
1 rode lotus
1 cyperus helferi (komt voor het filterhuis)
1 japanse hydrocotyle

De bedoeling was om eilanden of schiereilanden Azië te pakken. Liefst Indonesië en Maleisië. Uitstapje gemaakt naar Japan  moet kunnen.

Verder heb ik nog ergens zwarte, kleine stenen en ik dacht ook aan lavasteen maar daar twijfel ik nu eigenlijk aan.
Ik denk zelf dat ik het hout in het midden zet en daar omheen de zwemruimte creëer.
Maar tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_20190805_214202.jpg
    IMG_20190805_214202.jpg
    25.7 KB · Weergaven: 227
  • IMG_20190805_214116.jpg
    IMG_20190805_214116.jpg
    24 KB · Weergaven: 234
Het zand zit erin. Ik twijfel alleen of het genoeg is. Het is 10 kilo zand. Hoeveel gaat er normaal in een 80 cm bak?
 

Bijlagen

  • 1565208843550130242983941453189.jpg
    1565208843550130242983941453189.jpg
    105.6 KB · Weergaven: 220
Ik ga zelf uit van 80x40x5cm en dan zit je rond de 16 kilo denk ik. Volgens mij moet je bij fijn zand dan dat x1,5 doen want ik gebruik gewoon grind.
 
Gaat er mooi uitzien :thumbs:

Ben benieuwd als je straks het hout etc. erin heb. Beter wat te weinig zand dan teveel is mijn motto ivm bodem rot. Denk ook erg afhankelijk wat je aan planten erin ga doen maar je kunt ook de zwarte stenen die je wilt plaatsen gebruiken om plantjes vast te zetten.
 
Ben benieuwd. Hier ook niet zo'n hele dikke laag, enkel bij waar de planten staan wat meer. Moet ik door de corydoras af en toe wat terugschuiven, maar ach. Eenmaal geworteld blijven de planten wel staan namelijk
 
:DHij draait:D

Hout drijft, maar ik ga het niet onderdompelen. Ik zie veel mensen dat doen, maar je creëert er wellicht een luchtbel mee die er juist moeilijker uitgaat.
Komende dagen ga ik spoelen om de fabrieksrestjes uit de bak te krijgen. Ik voeg ook filtermedium toe. Daarna vul ik hem en wordt er geen water meer gewisseld. Opstartbacterieën erbij en dan maar weer wachten hé :br:
Plantjes komen morgen of overmorgen binnen.
 

Bijlagen

  • IMG_20190808_213146.jpg
    IMG_20190808_213146.jpg
    26.6 KB · Weergaven: 218
Nog een vraagje, hoe zorgen jullie voor wat minder stroming in de bak?
 
Outflow anders richten kan schelen, maar eenmaal een tijde draaiend wordt het ook wel minder. Filter is nu helemaal schoon, dat is ie straks niet meer en zal die ook niet meer zo worden. Zou het even aankijken, ook straks met vis en planten of je het dan nog te sterk vind
 
Heb wat extra watten in het filter gedaan. En de uitstroom stond op de achterruit, maar daardoor hoorde ik constant water gekletter dus heb het nu naar voren gericht staan.
M'n planten zijn binnen. Ik baal een beetje omdat er dus weer kroos tussen zit. Ellende zooi die ik echt niet weer in m'n bak wil hebben. Dus ik ga een aantal dagen spoelen en goed naspoelen onder de kraan.
In de tussentijd hoop ik dat m'n drijfhout stopt met drijven. :stom:
 
Plantjes zitten erin. Ik merk alleen dat ik toch nog een zak zwart zand nodig heb.. Morgen even halen. Het ene stuk hout is gelukkig vrij snel gezonken, hopelijk gaat die andere ook binnenkort.
Er moet ook nog een snelgroeier in. Het liefste heb ik hoornblad. Maar dat is nergens te krijgen.
Waar ik trouwens wel echt van baalde, was kroos tussen de plantjes. Weer die rommel in m'n bak. Vind dat dit echt niet moet kunnen. Laat kwekers beter letten op dit plaagplantje.
 

Bijlagen

  • IMG_20190809_211908.jpg
    IMG_20190809_211908.jpg
    46.3 KB · Weergaven: 234
  • IMG_20190809_211724.jpg
    IMG_20190809_211724.jpg
    193 KB · Weergaven: 219
  • IMG_20190809_211710.jpg
    IMG_20190809_211710.jpg
    39.1 KB · Weergaven: 208
  • IMG_20190809_211702.jpg
    IMG_20190809_211702.jpg
    51.6 KB · Weergaven: 206
  • IMG_20190809_211649.jpg
    IMG_20190809_211649.jpg
    52.2 KB · Weergaven: 207
  • IMG_20190809_211653.jpg
    IMG_20190809_211653.jpg
    54.4 KB · Weergaven: 240
  • IMG_20190809_211638.jpg
    IMG_20190809_211638.jpg
    44.6 KB · Weergaven: 255
Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit! je planten zien er allemaal emers uit, dus lijkt me dat het kroos vooral bij de handel vandaan komt en niet bij de kweker.;)

Ennn als je wilt heb ik nog wel wat snelgroeiers voor je, Potamogeton perfoliatus en wat hoornblad moet ook wel lukken, gegerandeerd kroos vrij want dat spul wil niet groeien in mijn bakken.
 
Dan heb jij weinig nitraat? hier groeit het de bakken uit.
Ik geef geen voeding aan de planten.
 
Ja ik bedoelde ook bij de winkel. Aquaplantsonline, ik ben beter gewend van ze hoor. Ik heb goed gespoeld enzo maar zag eenmaal in de bak toch een paar snippers gaan. Ook zo'n beetje doorzichtig, dat zijn nieuwe en zo moeilijk uit te vangen.
Vandaag kijk ik in de bak, het licht is nog uit maar het lijkt allemaal heel wazig te zijn. Geen idee hoe dat kan. Ik heb dit https://www.aquastorexl.nl/juwel-bioboost-filter-accelerator.html in het filter gedaan, zou het daardoor komen?

OH en ja, ik heb wel interesse in hoornblad, heel graag. Even pb.

Bertus, heb je het over het kroos of hoornblad?
 
Ziet er mooi uit. Vind dat drijvende stuk hout best leuk staan zo aan het oppervlak. Nu het moeilijkste geduld hebben totdat er vis in kan :D Die witte waas zie ik wel meer op het forum verschijnen. Is ws. bacteriebloei en gaat vanzelf weg als het goed is.
 
Heb toch echt wat snelgroeiers nodig ook hihi..
Het drijvende mag er echt af van mij. Ik ga straks nog even naar Verduijn, kijken voor lavasteen. Ik wil een Aziatisch, Indonesisch, vulkaanachtig geheel ervan maken. Mijn vriend is Indo en we hebben samen iets met vulkanen.
 
Ede is mij echt te ver weg :D
Ik heb hier in de buurt 2 zaken die ze kunnen leveren. Waaronder mijn favoriet Verduijn.
Dus komt goed.
Maar ik twijfel nog tussen kubotai of H.espei.

Ik ben lekker bezig geweest vandaag. Heb lavastenen gehaald en heb plukjes mos uit de Betta bak gehaald. Deze op de stenen vastgemaakt met biologisch katoen garen dat onbewerkt is. Toch handig, zo'n vrouwenhobby erbij (haken) :D
Als het goed is, lossen de draadjes vanzelf op en zitten tegen die tijd de varens en het mos goed vastgegroeid.

De scape zou een middenscape worden maar ben hiervan terug gekomen. De reden is het interne filter en nee, die haal ik er niet uit. Maar hij zit teveel in het zicht met een middenscape dus heb er wat anders van gemaakt. De bak is wat troebel vanwege de bacteriën en het was vanmorgen ook ineens troebel, geen idee waarom maar 't zal vast wel weer weggaan.
Hoornblad ook gevonden, bij Verduijn natuurlijk :D
Het drijfhout vastgemaakt aan een lavasteen, hij kan nu geen kant meer op.
Erg blij met hoe de scape nu is en met het zwarte zand en het sfeertje..
 

Bijlagen

  • IMG_20190810_171923.jpg
    IMG_20190810_171923.jpg
    28.5 KB · Weergaven: 223
  • IMG_20190810_171929.jpg
    IMG_20190810_171929.jpg
    30.8 KB · Weergaven: 201
  • IMG_20190810_171938.jpg
    IMG_20190810_171938.jpg
    34.1 KB · Weergaven: 195
  • IMG_20190810_171944.jpg
    IMG_20190810_171944.jpg
    32.7 KB · Weergaven: 192
  • IMG_20190810_171947.jpg
    IMG_20190810_171947.jpg
    36.4 KB · Weergaven: 193
Lekker filmpjes aan het kijken om de keuzes nog wat moeilijker te maken :D

Als koppel/harem ga ik toch echt voor de Trichopsis vittata. Ik wil gewoon een iets grotere soort als blikvanger.
De school ben ik nog niet uit, maar geloof dat ik de espei helemaal niet leuk vind. Ik neig nu meer naar de kubotai maar Rasbora borapetensis is nu ook een optie. Heeft ook een groene kleur en lijkt ergens op een neontetra. M'n vriend vind die zo leuk maar is geen Azië dus dat gaat hem niet worden.
Maar de borapetensis heeft wel een mooie groene streep. Heb ze al eens eerder gehad, erg mooi visje.
Op de bodem een koppel Pauwooggrondels.
En pangio kuhli. En vuurgarnalen en een appelslak :D
 
Celestichthys erythromicron is óók een heel leuk scholenvisje! Lijkt volgens mij meer op de neontetra en is wèl Aziatisch.
Hoi, dank je wel voor de tip. Komt echter uit Myanmar en dat ligt nu eigenlijk net buiten het gebied wat ik wil.
Ik wil het liefst zo dicht mogelijk bij Indonesië blijven qua vis.
Ik vind hem trouwens ook helemaal niet op neontetra lijken met die verticale strepen en bronskleur. Dan lijkt de borapetensis er meer op.
 
Laatst bewerkt:
Heb het even uitgezocht qua habitats.

Rasbora borapetensis: Thailand, Maleisië
Rasbora espei: Thailand, Maleisië, Sumatra, Indonesië
Rasbora kubotai: Thailand, Myanmar
Trichopsis vittata: Thailand, Maleisië, Sumatra, Indonesië, Borneo, Singapore
Pangio kuhlii: Thailand, Maleisië, Sumatra, Indonesië, Borneo, Java, Singapore
Tateurndina ocellata: Nieuw Guinea, wat bij Australië hoort maar tevens hoort bij het Indische archipel :D dus die mag erbij van mij...

Conclusie op basis van deze gegevens, is dat als ik zo biotoop mogelijk wil blijven, de espei als scholenvis de beste optie zijn.
 

Terug
Bovenaan